Jump to content
Annons

Piratpartiet vädjar om pengar


ake

Recommended Posts

JAG har ju redan tagit patent på något (tydligen inte du) och likförbannat så förklarar du för mig hur det ligger till???

Det är inget patent, det är ett varumärkesskydd! Bara för att det är PRV som har hand om båda så betyder det inte att det är samma sak. Försök att ta patent på en uppfinning och kom sen och säg att det kostade 700 spänn och var busenkelt.

För att förenkla min ståndpunkt på det enklaste sätt jag kan så:

Jag anser att INGEN utan bara JAG har rätt att publicera, duplicera, fildela material som är mitt!

Jag anser även att INGEN skall ha rätt att fildela material där jag medverkar utan min tillåtelse!

Men återigen, vad skulle skillnaden vara på att om jag tankade ner din låt på nätet jämfört med om jag spelar in den när jag hör den på radio?

Ingen skillnad!

Men du skall tanka den från MIN sida GRATIS istället för då följer du lagen + att jag kan tex se hur många som vill tanka min musik + att jag kan kanske få in reklamintäkter för att jag har många besökare på MIN sida!

Försök att inte se saker så fyrkantigt svart och vitt. Vi säger så här:

- Du gör en låt.

- Den spelas på radio (du får STIM-pengar).

- Jag spelar in sändningen och sparar hemma hos mig.

Vari ligger det stora problemet med följande scenario:

- Du gör en låt.

- Den spelas på radio (du får STIM-pengar).

- Jag tankar ner din låt via Piratebay

?

Att The Pirate Bay får in reklamintäkter för något som inte är deras!

Okej. Byt ut Piratebay mote en likadan sida utan reklam och försök igen. Vi (d v s, du, jag och PP:s partiprogram) är ju överens om att man inte ska få tjäna pengar på andras verk.

Skall fortfarandes hämtas från MIN sida (eller en sida där jag o ett gäng andra musiker har valt att ha ihop) eftersom jag har inte tid eller ork eller kunskap att sitta och kolla upp varenda sida som fildelar hurvida de tjänar pengar på det eller ej.

Så mycket enklare att inte tillåta någon att fildela utan ägarens tillåtelse!

+ Att det är i mitt intresse att veta hur många som tankar mina låtar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 387
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Blir krångligt om "Vi" skall rösta varje gång det skall tas några beslut inom forskningen (typ hundratalsbeslut varje dag), bättre att marknaden (som oxå är vi) köper det vi vill ha och struntar i att köpa det vi inte vill ha (då själv dör forskningen på områden som inte behövs)!

Det är ju inte riktigt så det funkar i en demokrati. Man röstar fram förtroendevalda som man tror/hoppas kan representera ens åsikter på ett bra sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall fortfarandes hämtas från MIN sida (eller en sida där jag o ett gäng andra musiker har valt att ha ihop) eftersom jag har inte tid eller ork eller kunskap att sitta och kolla upp varenda sida som fildelar hurvida de tjänar pengar på det eller ej.

Så mycket enklare att inte tillåta någon att fildela utan ägarens tillåtelse!

Det kommer du ju inte heller göra, lika lite som du behöver sköta en mordutredning på egen hand. Har vi en lag som säger att det är olagligt att fildela i kommersiellt syfte så är det ju bara att polisanmäla de sidor som gör det.

+ Att det är i mitt intresse att veta hur många som tankar mina låtar!

Det är möjligt. Men den statistiken får du ju inte om din musik spelas av från något radioprogram...

Link to comment
Dela på andra sajter

Årets tråd!! 😛

Det är oerhört smickrande att höra dig av alla människor säga en sådan sak.

Känner mig också djupt hedrat att du så till den grad tagit till dig vad jag skriver att lagt in det som en signatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir krångligt om "Vi" skall rösta varje gång det skall tas några beslut inom forskningen (typ hundratalsbeslut varje dag), bättre att marknaden (som oxå är vi) köper det vi vill ha och struntar i att köpa det vi inte vill ha (då själv dör forskningen på områden som inte behövs)!

Det är ju inte riktigt så det funkar i en demokrati. Man röstar fram förtroendevalda som man tror/hoppas kan representera ens åsikter på ett bra sätt.

Vissa är ju mot demokrati av den anledningen men alternativen är värre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt. Men den statistiken får du ju inte om din musik spelas av från något radioprogram...

Jag får åtmistonde reda på hur många gånger låten spelas och var via STIM!

Men är inte PP mot STIM oxå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall fortfarandes hämtas från MIN sida (eller en sida där jag o ett gäng andra musiker har valt att ha ihop) eftersom jag har inte tid eller ork eller kunskap att sitta och kolla upp varenda sida som fildelar hurvida de tjänar pengar på det eller ej.

Så mycket enklare att inte tillåta någon att fildela utan ägarens tillåtelse!

Det kommer du ju inte heller göra, lika lite som du behöver sköta en mordutredning på egen hand. Har vi en lag som säger att det är olagligt att fildela i kommersiellt syfte så är det ju bara att polisanmäla de sidor som gör det.

Problemet är att det är omöjligt att veta om någon kommersiellt tjänar på att publicera andras verk!

Tex så kan jag ju köpa varje nytt nummer av Studio, scanna av den och lägga ut gratis på min hemsida, jag behöver inte någon reklam eller något annat som gör att jag tjänar pengar på att ha min hemsida!

Men tänk om mitt syfte är att sänka Studios försäljning av antal tidninga pga att jag tex vill köpa upp tidningen billigt eller göra en egen tidning efter det att Studio lagt ner eller jag rent av är ännu mer beräknlig och vill köpa Olsbergs bostad billigt men måste först se till att hans inkomst minskar kraftigt och drastiskt.

Allt det är långsökt men likväl är det omöjligt för någon att kolla upp om jag tjänar något på att fildela andras material!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du är med på att patentsystemet inte fungerar som det är tänkt, Fredrik, utöver medicinpatenten just?

Du säger att staten inte ska få bestämma vilka mediciner som ska tillverkas. Redan idag är det staten som är den största finansiären för läkemedelsforskning, genom att den köper dyra patenterade mediciner av läkemedelsbolagen. Utan patent skulle läkemedelsbolagen konkurrera på lika villkor och medicinerna skulle bli billigare. Läkemedelsbolagen slipper lägga mångmiljonbelopp på patent, pengar som istället kan gå till foskning om de vill det. Staten kan direkt finansiera läkemedelsforskning, med de pengarna som de annars skulle ha lagt på att köpa de mycket dyrare medicinerna.

Läkemedelsbolagen är redan idag beroende av staten för sin forskning. Den enda skillnaden utan patent blir att det inte blir miljoner och åter miljoner som ryker på patentkostnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte Sverige ett demokratiskt land?

Eh, ja? Ser du någon motsättning mellan det och att vi diskuterar upphovsrätt?

tycker du det är demokratiskt att bryta mot demokratiskt fattade beslut?

Kan vi inte komma ifrån diskussionen huruvida det är rätt att bryta mot lagar som man tycker är fel, och diskutera sakfrågan istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du är med på att patentsystemet inte fungerar som det är tänkt, Fredrik, utöver medicinpatenten just?

Du säger att staten inte ska få bestämma vilka mediciner som ska tillverkas. Redan idag är det staten som är den största finansiären för läkemedelsforskning, genom att den köper dyra patenterade mediciner av läkemedelsbolagen. Utan patent skulle läkemedelsbolagen konkurrera på lika villkor och medicinerna skulle bli billigare. Läkemedelsbolagen slipper lägga mångmiljonbelopp på patent, pengar som istället kan gå till foskning om de vill det. Staten kan direkt finansiera läkemedelsforskning, med de pengarna som de annars skulle ha lagt på att köpa de mycket dyrare medicinerna.

Läkemedelsbolagen är redan idag beroende av staten för sin forskning. Den enda skillnaden utan patent blir att det inte blir miljoner och åter miljoner som ryker på patentkostnader.

Patentkostnaden är riktigt liten i förhållande till allt annat när an utvecklar en produkt. Det kostar miljarder att ta fram helt nya produkter som kräver nya fabriker. Klart är att många medicinbolag tjänar (för) mycket pengar. Men patentkostnaden är inte stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du är med på att patentsystemet inte fungerar som det är tänkt, Fredrik, utöver medicinpatenten just?

Du säger att staten inte ska få bestämma vilka mediciner som ska tillverkas. Redan idag är det staten som är den största finansiären för läkemedelsforskning, genom att den köper dyra patenterade mediciner av läkemedelsbolagen. Utan patent skulle läkemedelsbolagen konkurrera på lika villkor och medicinerna skulle bli billigare. Läkemedelsbolagen slipper lägga mångmiljonbelopp på patent, pengar som istället kan gå till foskning om de vill det. Staten kan direkt finansiera läkemedelsforskning, med de pengarna som de annars skulle ha lagt på att köpa de mycket dyrare medicinerna.

Läkemedelsbolagen är redan idag beroende av staten för sin forskning. Den enda skillnaden utan patent blir att det inte blir miljoner och åter miljoner som ryker på patentkostnader.

Vilken stat?? Gambias eller? (Finns en massa stater om du inte visste det).

Jag tycker patentsystemet funkar bra (kan klart bli bättre som allt annat här i världen)!

Varför tror du att läkemedelsbolagen är beroende av staten? Tror du inte staten är beroende av de enorma skatteintäkter de får via medicinbolagen? Sedan att de betalar tillbaka en del kan ju kvitta!

/AstraZenica kan ju göra som Pirate Bay ägarna och skriva sig i ett skatteparadis så slipper de betala skatt överhuvudtaget och då får de helt plötsligt en massa miljarder extra att forska för).

Link to comment
Dela på andra sajter

- Staten bekostar, via allmän sjukförsäkring, medicinföretagens forskning.

på vilken jävla planet är du verklighetsförankrad egentligen??

staten = världen eller?

eller bekostar staten i sverige all forskning i världen?

vakna till nu för fan!

det vet ju alla som läst en gnutta nationalekonomi å många därtill att statens inkomster kommer från den privata sektorn via olika former av skatt

hur mycket som sen olika stater väljer att ge tillbaka å i form av vad är jävligt olika

alla företags inkomster kommer av att dom säljer sina produkter

att den svenska statliga sjukvården via subventioner till patienters medicinförbrukning bidrar till deras inkomster är inte detsamma som att man bekostar deras forskning - man köper en produkt som redan är färdig

dessutom köper man hellre produkter där patenten gått ut som tillverkas billigare av producenter där man aldrig forskat fram ett endaste piller

dessutom om man ska prata forskning så är det endast en liten del av direkt statlig finansierad sådan som går till utvecklandet av någon som helst specifik produkt

produkters forskningskostnader betalas endast när det finns en framforskad beprövad produkt som man ser ett behov att köpa

"staten" betalar inte för alla misslyckade forskningsprojekt som inte ger avkastning men som är lika viktig för utvecklingen som dom fåtal som ger nåt vettigt resultat

"staten" betalar bara för det man vill ha - en färdig produkt

Link to comment
Dela på andra sajter

- Staten bekostar, via allmän sjukförsäkring, medicinföretagens forskning.

på vilken jävla planet är du verklighetsförankrad egentligen??

staten = världen eller?

eller bekostar staten i sverige all forskning i världen?

vakna till nu för fan!

det vet ju alla som läst en gnutta nationalekonomi å många därtill att statens inkomster kommer från den privata sektorn via olika former av skatt

hur mycket som sen olika stater väljer att ge tillbaka å i form av vad är jävligt olika

alla företags inkomster kommer av att dom säljer sina produkter

att den svenska statliga sjukvården via subventioner till patienters medicinförbrukning bidrar till deras inkomster är inte detsamma som att man bekostar deras forskning - man köper en produkt som redan är färdig

dessutom köper man hellre produkter där patenten gått ut som tillverkas billigare av producenter där man aldrig forskat fram ett endaste piller

dessutom om man ska prata forskning så är det endast en liten del av direkt statlig finansierad sådan som går till utvecklandet av någon som helst specifik produkt

produkters forskningskostnader betalas endast när det finns en framforskad beprövad produkt som man ser ett behov att köpa

"staten" betalar inte för alla misslyckade forskningsprojekt som inte ger avkastning men som är lika viktig för utvecklingen som dom fåtal som ger nåt vettigt resultat

"staten" betalar bara för det man vill ha - en färdig produkt

Tackar Demonen (jag började känna mig ensam här 😏)!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att belysa lite kring mediciner och patent så vill jag bara säga att ni skall vara glada att det finns patentskydd. VIlka av er är insatta i hur oändligt mycket jobb det innebär att registrera en produkt? Alla former av tester som skall göras: Alla substanser som skall kontrolleras för migration, mikrobiologi, toxiskt. Sedan testas med vad de reagerar på, sedan i vissa fall på djur, senare på människor. Vidare skallman ta fram utrustning, i många fall rena prototyper som aldrig tidigare använts. Man skall göra stabilitetsstudioer också, vilka skall klara två år på hyllan ( kanske olika från fall till fall, men minst produktens "shelflife"-tid).

Under hela denna tid får företaget inte en enda krona. Här blöder man ut rätt mycket av det man fått in på tidigare storsäljare.

I de fall där produkter skadat eller dödat patient ligger ofta kostnadsbesparingar. Man harunder fem år inte sett en viss defekt under dyra tester under produktionern, och man tar då bort den, då händer något.

I vår bransch finns billiga kopior av det mesta, och det ger såklart fördelar för slutkonsument i form av lägre pris. Det bringar också livsfara.

jag är helt med på allas rättigheter till mediciner, men svaret där ligger inte i att släppa patent fria. Möjligen kan all tillverkning kanske förstatligas? Eller att staten på något sätt får hel insyn i företagen.

Redigerat av Emulator
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har oxå tänkt lite i de banorna!

Tänk om PP hade fått som de vill, då hade vilken affärsman som helst utan några som helst kunskaper inom medicin fått rätt till att tillverka kopior och tjäna miljoner för att sedan bara "dra" när folk dör eller blir sjuka!

Link to comment
Dela på andra sajter

bara tillägga att problemet med farliga kopior inte är direkt överhängande i länder som kontrolleras av bra myndigheter (läkemedelsverket här tex) och där god tradition av att följa GMP finns.

Dock, så med ökade effektivitetskrav, så tar man liite mer risker. stickprov istället för allkontroll etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

bara tillägga att problemet med farliga kopior inte är direkt överhängande i länder som kontrolleras av bra myndigheter (läkemedelsverket här tex) och där god tradition av att följa GMP finns.

Dock, så med ökade effektivitetskrav, så tar man liite mer risker. stickprov istället för allkontroll etc.

Har ett svagt minne av att det dog en massa för några år sedan i Afrika någonstans pga kopior!?

Det är ju redan idag ett problem med kopierad medicin som smugglas in, tänk om det skulle bli helt lagligt dessutom som PP vill 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning vad PP vill och inte i frågan, utan ville mest uttrycka mina tankar om att det inte bara är att blanda ihop medicin hur som helst 😄

Värsta är väl ändå människor som medvetet blandar i rent giftiga ämnen i medicin/livsmedel och sedan säljer det för att tjäna pengar. usch

EDIT: Jo, i afrika har det hänt flera gånger, och i olika asiatiska länder, och i sydamerika.

Sen nevrocedyn-skandalen också -även om den inte direkt berodde på kopior.

Redigerat av Emulator
Link to comment
Dela på andra sajter

Värsta är väl ändå människor som medvetet blandar i rent giftiga ämnen i medicin/livsmedel och sedan säljer det för att tjäna pengar. usch

Tyvärr funkar giriga människor så (kolla bara när The Pirate Bay slog mynt av obduktionsbilderna från Arbogabarnen)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man istället för patent på mediciner hade ett system där "staten" (olika stater naturligtvis) bekostade forskningen och resultatet av forskningen släpptes fritt, så skulle alla läkemedelsbolag kunna tillverka medicinen som tagits fram (notera: den har inte tagits fram av ett speciellt läkemedelsbolag), på lika villkor. Alla konkurrerar med varandra, och "staten" köper medicinen av det bästa och billigaste företaget. "Staten" behöver lägga mindre pengar på läkemedlen, och kan istället använda pengarna till att direkt finansiera läkemedelsforskning.

Här är en några år gammal rapport från socialstyrelsen som visar att priset på läkemedel sjönk med i genomsnitt 70% när patenten löpte ut. Det är ganska mycket pengar, som istället skulle kunna användas för att direkt finansiera forskningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så är det. Och 70% räcker nog inte heller. Å andra sidan kostade astras senaste felsatsning 3miljarder ungefär. Syringe Center i uppsala hade en prislapp på 3-4 miljarder innan det las ner.

Jag håller med i sak, men tror att det skulle vara svårt att genomföra. Man vill alltid tjäna pengar, och varje tillverkare, även generica-bolag måste kunna visa att utrustning fungerar. så alla måste likt förbannat genomgå hela procedurerna med stabilitetsstudier och validering av processer.

Svårt detta. Svårt även hur fördelningen av kostnaderna skulle se ut globalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med i sak, men tror att det skulle vara svårt att genomföra. Man vill alltid tjäna pengar, och varje tillverkare, även generica-bolag måste kunna visa att utrustning fungerar. så alla måste likt förbannat genomgå hela procedurerna med stabilitetsstudier och validering av processer.

Svårt detta. Svårt även hur fördelningen av kostnaderna skulle se ut globalt.

Naturligtvis är det inte enkelt, och det är ju ingen förändring som skulle genomföras på en vecka. Men det är absolut inte så bullshit som vissa tycks tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så är det. Och 70% räcker nog inte heller. Å andra sidan kostade astras senaste felsatsning 3miljarder ungefär.

Exakt!

Piraterna glömmer alltid bort satsningarna som misslyckats (har varit månaga för astra under 2000 talet), de ser bara de preparat som lyckats och naturligtvis så det bara de lyckade preparaten som piraterna kopierar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man istället för patent på mediciner hade ett system där "staten" (olika stater naturligtvis) bekostade forskningen och resultatet av forskningen släpptes fritt, så skulle alla läkemedelsbolag kunna tillverka medicinen som tagits fram (notera: den har inte tagits fram av ett speciellt läkemedelsbolag), på lika villkor. Alla konkurrerar med varandra, och "staten" köper medicinen av det bästa och billigaste företaget. "Staten" behöver lägga mindre pengar på läkemedlen, och kan istället använda pengarna till att direkt finansiera läkemedelsforskning.

Här är en några år gammal rapport från socialstyrelsen som visar att priset på läkemedel sjönk med i genomsnitt 70% när patenten löpte ut. Det är ganska mycket pengar, som istället skulle kunna användas för att direkt finansiera forskningen.

Skulle det bli som i gamla Sovjet då eller?

Att om jag vore en duktig uppfinnare/forskare så kommer staten och hämtar mig så att jag skall arbeta för dem istället för de "kommersiella krafterna"?

Helt sjukt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med i sak, men tror att det skulle vara svårt att genomföra. Man vill alltid tjäna pengar, och varje tillverkare, även generica-bolag måste kunna visa att utrustning fungerar. så alla måste likt förbannat genomgå hela procedurerna med stabilitetsstudier och validering av processer.

Svårt detta. Svårt även hur fördelningen av kostnaderna skulle se ut globalt.

Naturligtvis är det inte enkelt, och det är ju ingen förändring som skulle genomföras på en vecka. Men det är absolut inte så bullshit som vissa tycks tro.

Har ju aldrig funkat med kommunism tidigare så varför skulle det funka nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det bli som i gamla Sovjet då eller?

Att om jag vore en duktig uppfinnare/forskare så kommer staten och hämtar mig så att jag skall arbeta för dem istället för de "kommersiella krafterna"?

Helt sjukt!!!

Poängen är ju att forskningen är oberoende av läkemedelsbolagen. Det skulle inte behövas någon kommersiell forskning, det enda läkemedelsbolagen sysslar med är att tillverka och sälja läkemedel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...