Jump to content
Annons

Rockiga gitarrmickar till Les Paul


Kiiimme

Recommended Posts

Hejsan kära studio-vänner!

Jag ska byta mickar på min elgitarr (En Epiphone Les Paul custom) Men denna värld av gitarrmickar är rätt så främmande för mig...

Det första som jag tycker är lite luddigt... Man har ju oftast två stycken pickups. Har dessa olika funktioner som att till exempel den ena ska fånga upp mer diskant? Ska man i såna fall ha två olika mickar? Hur vet man då vilka två mickar som passar tillsammans?

Jag letar efter (ett par?) mickar med ett krämigt, skitigt bluesrock-sound liknande Slash eller kanske Jimmy Page.

Ytterst tacksam för all hjälp!

Redigerat av Kiiimme
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

två mickar för två olika ljudkaraktärer ja

den närmast stallet ger oftast vassare mer energirikt ljud medan den närmast halsen har mer djup ton

ofta kan man ju kombinera dom också för att få ytterligare variationer

det kan vara samma typ av mick eller olika, men ofta behövs en anpassad för halse resp stall för att avståndet mellan strängarna är olika stort

tror vare sig jimmy page eller slash har nån mick som skiljer speciellt från orginal - iofs gibson men ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog redan vad du behöver tror jag. Du skulle ju kunna uppdatera till original Gibson-mikar eller så, men det tror jag är overkill innan du fått till resten av signalkedjan. Hitta en stärkare, distpedal etc som ger den karaktär du eftersträvar istället. Om allt annat sedan känns rätt men du inte tycker att guran når ända fram, då kan du fundera på att byta mikar. Om du inte då byter hela guran istället... :-)

Grejen är ju den att LP är byggd för fläskiga bluesrocksound. Epiphone är ju inte lika bra som originalet, men försöker eftersträva och efterlikna så gott det går i en lägre prisklass. Så karaktären på guran borde väl redan sitta där, eller? Lite (ibland mycket) bättre kvalitetsmässigt kan det ju alltid bli, men om det inte liknar alls så är det nog nån annan stans i signalkedjan som det sitter.

Sen gör ju vad du har i fingrarna sitt till. Slash kan nog lira på vad 17 som helst, genom vad 17 som helst, och fortfarande låta precis som Slash.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan kära studio-vänner!

Jag ska byta mickar på min elgitarr (En Epiphone Les Paul custom) Men denna värld av gitarrmickar är rätt så främmande för mig...

Det första som jag tycker är lite luddigt... Man har ju oftast två stycken pickups. Har dessa olika funktioner som att till exempel den ena ska fånga upp mer diskant? Ska man i såna fall ha två olika mickar? Hur vet man då vilka två mickar som passar tillsammans?

Jag letar efter (ett par?) mickar med ett krämigt, skitigt bluesrock-sound liknande Slash eller kanske Jimmy Page.

Ytterst tacksam för all hjälp!

Ljudet låter ju olika vid halsen och vid stallet, så även om du har samma mick vid båda positionerna är det stor skillnad i ljud. Oftast finns det ju sämre å bättre kombinationer när man ska byta ut båda, t.ex att det är stor skillnad i ljudet som att halsmicken har mer diskant för att kompensera för de naturligt mörkare ljudet där, och stallmicken lite mer botten för att kompensera för de lite tunnare, ljusare ljudet närmre stallet. ....Eller så vill man har en större skillnad mellan hals å stallmick å väljer två lite mer lika mickar.

Mitt tips är att försöka testa gitarrer med olika pickups för att få en uppfattning om vad du tycker om och inte.

Sen spelar ju träet och strängar m.m stor roll också, så det är mkt man får tänka på :rolleyes:

Jag har Seymour Duncan-mickar i min ESP-gura och jag tycker bäst om denna kombinationen. Seymour Duncan 59' i halsläge samt JB i stallet. Underbart härligt ljud =) JB-micken är ganska het och ger ett gött sound både halvskitigt och tung-dist, tycker jag iaf!

....Sen finns det ju dem som bara måste ha ett par aktiva EMG-mickar i sina guror,, jag är inte en av dom! :rolleyes:

JeffBeck-model är en bra stallmick som jag rekommenderar iaf, funkar skitbra för bluesrock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan kära studio-vänner!

Jag ska byta mickar på min elgitarr (En Epiphone Les Paul custom) Men denna värld av gitarrmickar är rätt så främmande för mig...

Det första som jag tycker är lite luddigt... Man har ju oftast två stycken pickups. Har dessa olika funktioner som att till exempel den ena ska fånga upp mer diskant? Ska man i såna fall ha två olika mickar? Hur vet man då vilka två mickar som passar tillsammans?

Jag letar efter (ett par?) mickar med ett krämigt, skitigt bluesrock-sound liknande Slash eller kanske Jimmy Page.

Ytterst tacksam för all hjälp!

allt du vill ha finns på: http://rockfieldpickups.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack allra hjärtligast för alla svar! Nu är allting klarare! 🙂

Slash kör med Seymour Duncan Alnico Pro II humbuckers på i stort sett alla hans gitarrer.

/ Niclas

Är det dom här? http://www.zzounds.com/item--SEMAPH1B

Är det samma som "Seymour Duncan Pickup APH1b Alnc II Pro Hmbr Ncov LLT" och "Seymour Duncan Pickup APH1n Alnc II Pro Hmbr Ncov LLT" som börsen säljer för 1.739 Kr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Neil Young kör med en humbucker vid stallet och en P-90 vid halsen. Rätt kul kombination. P-90 är en sorts stor singelcoil.

Kompisen som är Gibsonsamlare har PAF-mickar på en del av sina Les Paul. De är de jag gillar allra bästa, vilket jäkla hugg, och sen är de så tysta också. Mickar med extra hög output som Super Distorsion brukar de flesta lessna på efter ett tag, man blir impad först, men sen.. Det surrar och fräser mer än det är strängljud.

Det är konstigt med elgitarrer, det allra första de kom på i träslag, mickar osv, är det som är det allra bästa. Var fick de allt ifrån? Man tycker de borde ha fått hålla på åtminstone 10 år och exprimentera, men gamla Gibson och Fender kan ju inte bli bättre. Den där Slashmicken är nog bra tror jag.

Att ha lite lägre output i halsmicken tycker jag är bra, då blir den inte så dov. Och med lite dist osv påskruvat så låter den inte mindre för det. Strängen rör sig ju mer vid halsmicken också. Blir det för stor skillnad i ljudet mellan stall och hals, alltså att halsmicken blir för dov, blir det inte av att man vill spela på den, man kör på i stalläget, och det är lite synd tycker jag. Kollar man de gamla hjältarna så är det nästan mer i halsmicken de hittar sitt sound. Lika på stratocaster med.

Det är ju lite vana att ställa in stärkaren också så att bägge mickarna låter bra.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

ennels (oregistrerad)

Skulle nog tro att det är i princip samma mikrofon som börsen säljer. Det som skiljer dom två åt (som du skrev) är väl beteckningarna "n" och "b" vilket jag antar är bridge och neck ! =)

edit: Jag sökte nu på dom som du hade skrivit och såg att det inte är likadana. Dom som jag skulle tro att samma som Slash kör med är nog Seymour Duncan Pickup APH1b Alnc II Pro Humbkr Blk LLT respektive n verisionen för 1303:-

Redigerat av ennels
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en hagström swede och den har jag satt en Seymour duncan pearly gates i stall läget, som billy gibbons, zz top, har varit med och disignat.

den ska låta lite mer åt minihumbucker hållet (de som sitter på firebirden) enligt min försäljare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...