Jump to content
Annons

övnings förstärkare


izzy

Recommended Posts

Hiya! jag hare precis fått en elgitarr i jul 😕 nu behöver jag en liten förstärkare. Just nu har jag lånat en peavey bandit men den är för stor för mitt rum.. hadde tänkt mig typ 15watt ir nått så.

Skulle vara tacksam om ni kunde ge mig lite förslag på den mäst mångsidiga med "bra ljud" i prisklass runt 2000 max 2500kr

//Mvh Isabelle

Redigerat av izzy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

Välkommen till gitarrvärlden! hoppas du kommer trivas 😕

Utan att egentligen veta så mycket skulle jag rekommendera en liten Vox, t.ex:

http://www.thomann.de/se/vox_ad15vtxl.htm eller http://www.thomann.de/se/vox_da10.htm

Själv började jag (som så många andra) med en Peavy Rage158, som inte är jättekul men gör jobbet. Min erfarenhet är att Vox brukar göra grejor som låter bra och med dom inbygda effekterna i dom här stärkarna får du lite att leka med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
tack VOX AD15VTXL den verkar som en bra förstärkare ^^ bra med coola effekter! så kanske man slipper köpa en massa pedaler el gitarr låter så mycket coolare än min acustiska med lite dist!

Vox är riktigt bra. Kolla lite mera här om vox om du inte redan har gjort det:http://www.youtube.com/watch?v=Yt-99PT9Jl0&feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Fender gör bra stärkare men även där så rekommenderar jag rör-combos. Fender har bättre cleant sound än Vox medan Vox har snyggare dist. Vore jag dig skulle jag spara ihop till en bättre än en transistorstärkare för det gör så mycket för spelkänslan och glädjen. Du vill ju att det ska låta bra eller hur...

http://www.thomann.de/se/fender_pro_junior.htm

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Fender gör bra stärkare men även där så rekommenderar jag rör-combos. Fender har bättre cleant sound än Vox medan Vox har snyggare dist. Vore jag dig skulle jag spara ihop till en bättre än en transistorstärkare för det gör så mycket för spelkänslan och glädjen. Du vill ju att det ska låta bra eller hur...

http://www.thomann.de/se/fender_pro_junior.htm

precis vill att det ska låta bra problemet är att jag inte vill lägga ner allt för mycket pengar kommer ju bara att spela hemma

haha jag trodde att peavey bandit va en bra förstärkare?? synd att den är så stor

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Den Peavey-förstärkaren kostar ju typ lika mycket som Blackheart som är en riktigt bra rörcombo. Blackheart kan du dessutom köra både i 15W- och 7W-läge. När du kör den i 7W-läge så får du rören att bryta igenom vid lägre nivå om du tex övar hemma och inte vill störa alla i din omgivning. Det är ju när rören bryter igenom som du får den här varma, sköna rördisten som du aldrig kan få med en trasistorcombo. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
lol det var ju mer att tänka på än jag trodde med förstärkare alltså! 😄

har lyssnat på en FENDER PROJUNIOR på youtube låter bra !!

Ja dom är trevliga... Då ska du tänka på att den låter mycket bättre i verkligheten när du får uppleva attacken i den genom rören. Om du gillar Vox AC15 så är det en riktigt trevlig sak.

Här kan du lyssna på AC15 😛

http://www.youtube.com/watch?v=GaWcvDS6EGU...feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du lägga 2-2500 är nog en liten billig Vox vettig.

Vill du däremot slanta upp lite mer skulle jag nog, som många föreslagit satsa på en lågwattig rörcombo. Blackheart har en, likaså Epiphone, Matamp och Orange.

Just Orange's Tiny terror, som letat sig upp i många finstudios, finns numera i comboversion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en VOX AD15VT! Du kommer inte att bli missnöjd (tror jag.. 😛 ) ! Jag hade en VOX AD30VT och var nöjd över den. Sålde den för att den va för klen i replokalen..

😱

Edit: Förresten så kostar ju AD30VT drygt 2000:- hos thomann. En bra hemmaförstärkare! 😄

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Köp en VOX AD15VT! Du kommer inte att bli missnöjd (tror jag.. 😛 ) ! Jag hade en VOX AD30VT och var nöjd över den. Sålde den för att den va för klen i replokalen..

😄

Hur kan du veta vad andra kommer att bli nöjd eller inte med? Det är ju inte rör i AD15... Du kan ju inte jämföra en AD15 med en AC15...

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en VOX AD15VT! Du kommer inte att bli missnöjd (tror jag.. 😛 ) ! Jag hade en VOX AD30VT och var nöjd över den. Sålde den för att den va för klen i replokalen..

😱

Hur kan du veta vad andra kommer att bli nöjd eller inte med? Det är ju inte rör i AD15... Du kan ju inte jämföra en AD15 med en AC15...

Alltså den där fattade jag inte.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Köp en VOX AD15VT! Du kommer inte att bli missnöjd (tror jag.. 😛 ) ! Jag hade en VOX AD30VT och var nöjd över den. Sålde den för att den va för klen i replokalen..

😱

Hur kan du veta vad andra kommer att bli nöjd eller inte med? Det är ju inte rör i AD15... Du kan ju inte jämföra en AD15 med en AC15...

Alltså den där fattade jag inte.. 😄

Jag menar att en AC15 är en jävligt bra stärkare som inte är så jäkla dyr heller... I den har du rör både i förstegen och slutstegen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en VOX AD15VT! Du kommer inte att bli missnöjd (tror jag.. 😛 ) ! Jag hade en VOX AD30VT och var nöjd över den. Sålde den för att den va för klen i replokalen..

😱

Hur kan du veta vad andra kommer att bli nöjd eller inte med? Det är ju inte rör i AD15... Du kan ju inte jämföra en AD15 med en AC15...

Alltså den där fattade jag inte.. 😄

Jag menar att en AC15 är en jävligt bra stärkare som inte är så jäkla dyr heller... I den har du rör både i förstegen och slutstegen...

Jo men var det inte frågan om övningsförstärkare för hemmabruk i prisklass 2000-2500?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Köp en VOX AD15VT! Du kommer inte att bli missnöjd (tror jag.. 😆 ) ! Jag hade en VOX AD30VT och var nöjd över den. Sålde den för att den va för klen i replokalen..

🙂

Hur kan du veta vad andra kommer att bli nöjd eller inte med? Det är ju inte rör i AD15... Du kan ju inte jämföra en AD15 med en AC15...

Alltså den där fattade jag inte.. 😲

Jag menar att en AC15 är en jävligt bra stärkare som inte är så jäkla dyr heller... I den har du rör både i förstegen och slutstegen...

Jo men var det inte frågan om övningsförstärkare för hemmabruk i prisklass 2000-2500?

Jo men han verkar inte vilja fatta det alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
vad är skillnaden på AD och AC då?

ja vox låter bra för pengarna tycker jag har lyssnat på en marshall mg 15 dfx med men den kanske inte är lika bra som vox? 😄

Gör dig själv en stor tjänst, gå till närmaste musikbutik och testa och köp den du gillar bäst. Det finns bara en som är bäst och det är den du själv gillar allra mest. Ett problem med forumet här är om man säger man är ute efter just t ex en liten övningsstärkare för enbart hemmaspelning och en billig sådan, kommer det alltid folk och säger något annat. De är mer intresserad av sina egna åsikter än vara till hjälp. Det är lätt man är lite osäker på sitt köp när man är ny men det löser sig. Om du har svårt välja så köp på öppet köp och testa den några veckor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...