Jump to content
Annons

Lokal för Trumtagningar! HJÄLP!


Distadgurka

Recommended Posts

God dag!

Så här är läget!

Jag har en lokal på 25 kvadratmeter med cirka 5-6 meter i takhöjd. 1 betong vägg resten gipsväggar.

Tanken är att använda denna lokal att spela in trummor i.

Dock så har jag dålig koll på att få till sjyst akustik. Där finns en hel del isolering inne just nu. Men ändå är lokalen rätt skramlig!

Så, jag vet inte riktigt hur jag ska dämpa upp lokalen.

Ytterst tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

FEM SEX METER!? Sheit... Coolt! Lucky you. Just takhöjd är ju trevligt även ur akustiksynpunkt. DOCK... hmm. 25 kvm? Hoppas det inte är kvadratiskt; 5x5m, för då har du ju typ en kub...? 😛😄

Du behöver nog diffusera väggarna en del... Dämpa i hörnen för att sänka bas... Ett trägolv kan göra under för både känslan och akustiken i ett rum. Mät upp vilka frekvenser du har problem med och bygg en helmholz utmed en vägg.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

FEM SEX METER!? Sheit... Coolt! Lucky you. Just takhöjd är ju trevligt även ur akustiksynpunkt. DOCK... hmm. 25 kvm? Hoppas det inte är kvadratiskt; 5x5m, för då har du ju typ en kub...? 😄😄

Du behöver nog diffusera väggarna en del... Dämpa i hörnen för att sänka bas... Ett trägolv kan göra under för både känslan och akustiken i ett rum. Mät upp vilka frekvenser du har problem med och bygg en helmholz utmed en vägg.

Okej. Helt kvadratisk är den inte. Ligger en heltäckningsmatta där nu. Är inte så frestad att byta ut den. (tajt budget)

Jag vet inte vad det är för frekvenser jag vill ha bort dock. Känns som ljudet fortplantar sig ganska duktigt i lokelen. Så jag vill mest få det mer dämpat!

Helmholz? Har inte en susning om vad detta är!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
FEM SEX METER!? Sheit... Coolt! Lucky you. Just takhöjd är ju trevligt även ur akustiksynpunkt. DOCK... hmm. 25 kvm? Hoppas det inte är kvadratiskt; 5x5m, för då har du ju typ en kub...? 😄😄

Du behöver nog diffusera väggarna en del... Dämpa i hörnen för att sänka bas... Ett trägolv kan göra under för både känslan och akustiken i ett rum. Mät upp vilka frekvenser du har problem med och bygg en helmholz utmed en vägg.

Okej. Helt kvadratisk är den inte. Ligger en heltäckningsmatta där nu. Är inte så frestad att byta ut den. (tajt budget)

Jag vet inte vad det är för frekvenser jag vill ha bort dock. Känns som ljudet fortplantar sig ganska duktigt i lokelen. Så jag vill mest få det mer dämpat!

Helmholz? Har inte en susning om vad detta är!

Ar du saker pa att du vill ha det torrt da? Om du har ett rum med lite utrymme kan du ju utnyttja det istallet for att dampa bort det, bara en tanke. Lite rum kan ju vara kul att ha, speciellt om det ar truminspelning. Mycket reflektioner forsvinner dessutom i en mix med andra instrument, sa om det later torrt i rummet sa kommer det verkligen bli snustorrt i mixen. Har du testat att spela in dar nu, innan du borjat dampa?

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

FEM SEX METER!? Sheit... Coolt! Lucky you. Just takhöjd är ju trevligt även ur akustiksynpunkt. DOCK... hmm. 25 kvm? Hoppas det inte är kvadratiskt; 5x5m, för då har du ju typ en kub...? 😄😄

Du behöver nog diffusera väggarna en del... Dämpa i hörnen för att sänka bas... Ett trägolv kan göra under för både känslan och akustiken i ett rum. Mät upp vilka frekvenser du har problem med och bygg en helmholz utmed en vägg.

Okej. Helt kvadratisk är den inte. Ligger en heltäckningsmatta där nu. Är inte så frestad att byta ut den. (tajt budget)

Jag vet inte vad det är för frekvenser jag vill ha bort dock. Känns som ljudet fortplantar sig ganska duktigt i lokelen. Så jag vill mest få det mer dämpat!

Helmholz? Har inte en susning om vad detta är!

Ar du saker pa att du vill ha det torrt da? Om du har ett rum med lite utrymme kan du ju utnyttja det istallet for att dampa bort det, bara en tanke. Lite rum kan ju vara kul att ha, speciellt om det ar truminspelning. Mycket reflektioner forsvinner dessutom i en mix med andra instrument, sa om det later torrt i rummet sa kommer det verkligen bli snustorrt i mixen. Har du testat att spela in dar nu, innan du borjat dampa?

Asså riktigt snustorrt vill jag ju inte ha det. Bara lite mer kontrollerat så att säga.

Jag har spelat in en del där innan ja. Vill mest liksom exprimentera lite med rummet och se om jag kan få ut något bättre resultat av det.

Lokalen används ju även som replokal kan ju tilläggas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var i frekvens ligger de största problemen? Bas? Diskant? Om du bara vill få ner "slammret" en del så kan du ju köpa sånt där backdrop-tyg på Jam (sök på "Stage Absorb") och hänga upp längs en vägg eller så. Det gör ingen skillnad i basen, men akustikupplevelsen kommer nog bli mycket trevligare när tex virveln och cymbalerna blir lite torrare. Har ju den stora fördelen att man då lätt kan experimentera och variera. Vill du få bukt med frekvensproblem i basen så dämpa skiten ur hörnen och bygg vid behov som sagt en helmholz (=en låda som dämpar bas).

I slutändan kommer du nog få bäst resultat med en kombination av dämpning (framförallt i hörnen) och diffusion.

Ett bra billigt alternativ är att ställa in en stor fet bokhylla med ett gäng hyllmeter literatur.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Var i frekvens ligger de största problemen? Bas? Diskant? Om du bara vill få ner "slammret" en del så kan du ju köpa sånt där backdrop-tyg på Jam (sök på "Stage Absorb") och hänga upp längs en vägg eller så. Det gör ingen skillnad i basen, men akustikupplevelsen kommer nog bli mycket trevligare när tex virveln och cymbalerna blir lite torrare. Har ju den stora fördelen att man då lätt kan experimentera och variera. Vill du få bukt med frekvensproblem i basen så dämpa skiten ur hörnen och bygg vid behov som sagt en helmholz (=en låda som dämpar bas).

I slutändan kommer du nog få bäst resultat med en kombination av däpning (framförallt i hörnen) och diffusion.

Ett bra billigt alternativ är att ställa in en stor fet bokhylla med ett gäng hyllmeter literatur.

Okej! Tack för tipsen!

Haha, bokhylla blir dyrt i mitt fall, då jag inte äger en ändå bok 🙁 Och så är det i princip fängelse regler i lokalen där man inte ens får ha NÅGOT som brinner. Otroligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var i frekvens ligger de största problemen? Bas? Diskant? Om du bara vill få ner "slammret" en del så kan du ju köpa sånt där backdrop-tyg på Jam (sök på "Stage Absorb") och hänga upp längs en vägg eller så. Det gör ingen skillnad i basen, men akustikupplevelsen kommer nog bli mycket trevligare när tex virveln och cymbalerna blir lite torrare. Har ju den stora fördelen att man då lätt kan experimentera och variera. Vill du få bukt med frekvensproblem i basen så dämpa skiten ur hörnen och bygg vid behov som sagt en helmholz (=en låda som dämpar bas).

I slutändan kommer du nog få bäst resultat med en kombination av däpning (framförallt i hörnen) och diffusion.

Ett bra billigt alternativ är att ställa in en stor fet bokhylla med ett gäng hyllmeter literatur.

Okej! Tack för tipsen!

Haha, bokhylla blir dyrt i mitt fall, då jag inte äger en ändå bok 🙂 Och så är det i princip fängelse regler i lokalen där man inte ens får ha NÅGOT som brinner. Otroligt.

akustik material som man köper färdigt är för det mästa av brandsäkert material tex glasull, bansäkert tyg och plast mm. vet dock inte hur det är med trä diffusorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...