Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HallÄ gott folk!

Eftersom jag vet att det finns mycket kunniga mÀnniskor inom akustik pÄ detta forumet sÄ tÀnkte jag plantera nÄgra frÄgor till er.

SÄhÀr ligger det till, att jag bor pÄ en gÄrd mitt ute i ingenstans vilket i detta fallet antagligen Àr till min fördel.

Pappa och jag ska bygga ett vĂ€rmeförrĂ„d och vi tĂ€nkte dĂ„ samtidigt bygga en studio till mig. Antagligen mest för att de slipper höra mig 🙂

I liverummet ska jag mest spela in Akustisk gitarr, Elgitarr och sÄng. Trummor Àr ingen prioritet dÄ jag vet att man oftast anvÀnder större salar till det.

DÀremot vore de kanske trevligt att prova nÄgon gÄng.

Vi tÀnkte bygga ett kontrollrum samt ett livrum med ett fönster mellan.

Jag har tittat runt en massa pÄ internet och jag har hittat detta:

* Early reflections kan minskas genom att ha oparallella vÀggar och ett lutat tak.

* Sheet rock(Antar att det Àr gips) Àr duglig pÄ att isolera ljud utÄt ur studion och ju fler/tjockare lager desto fler/större reflektioner.

* NÄgon form av lÀngd vill man ha pÄ kontrollrummet, eftersom monitorer som pekar lÀngs lÀngden pÄ rummet minskar de tidiga reflektionerna.

* Liverum mindre Àn 42,5 m2 Àr bÀst att undvika.

StÀmmer dessa? och finns det nÄgonting mer vi bör tÀnka pÄ?

Hur ska vi göra med fönstret mellan? Har lÀst att dubbla oparallella fönster Àr att föredra. Varför dÄ?

Jag har lÀst nÄgonting om luftspalter i vÀggar, Àr det till fördel eller nackdel?

Är gips det bĂ€sta materialet att ha pĂ„ vĂ€ggarna i min situation?

Hur kommer man billigast undan?

Pappa och jag har precis ute o mÀtt, och ytan vi har Àr 6,8 x 7,4 meter vilket blir 50 m2, dÀremot ska vÀrmeförrÄdet ocksÄ fÄ plats pÄ den ytan. Pappa vet inte heller riktigt hur stort vÀrmeförrÄdet behöver vara, utan "stort" Àr det Ànda jag lyckas klÀmma ur honom.

MVH Daniel

Annons
Postat
HallÄ gott folk!

Eftersom jag vet att det finns mycket kunniga mÀnniskor inom akustik pÄ detta forumet sÄ tÀnkte jag plantera nÄgra frÄgor till er.

SÄhÀr ligger det till, att jag bor pÄ en gÄrd mitt ute i ingenstans vilket i detta fallet antagligen Àr till min fördel.

Pappa och jag ska bygga ett vĂ€rmeförrĂ„d och vi tĂ€nkte dĂ„ samtidigt bygga en studio till mig. Antagligen mest för att de slipper höra mig 🙂

I liverummet ska jag mest spela in Akustisk gitarr, Elgitarr och sÄng. Trummor Àr ingen prioritet dÄ jag vet att man oftast anvÀnder större salar till det.

DÀremot vore de kanske trevligt att prova nÄgon gÄng.

Vi tÀnkte bygga ett kontrollrum samt ett livrum med ett fönster mellan.

Jag har tittat runt en massa pÄ internet och jag har hittat detta:

* Early reflections kan minskas genom att ha oparallella vÀggar och ett lutat tak.

* Sheet rock(Antar att det Àr gips) Àr duglig pÄ att isolera ljud utÄt ur studion och ju fler/tjockare lager desto fler/större reflektioner.

* NÄgon form av lÀngd vill man ha pÄ kontrollrummet, eftersom monitorer som pekar lÀngs lÀngden pÄ rummet minskar de tidiga reflektionerna.

Hur ska vi göra med fönstret mellan? Har lÀst att dubbla oparallella fönster Àr att föredra. Varför dÄ?

Jag har lÀst nÄgonting om luftspalter i vÀggar, Àr det till fördel eller nackdel?

Pappa och jag har precis ute o mÀtt, och ytan vi har Àr 6,8 x 7,4 meter vilket blir 50 m2, dÀremot ska vÀrmeförrÄdet ocksÄ fÄ plats pÄ den ytan. Pappa vet inte heller riktigt hur stort vÀrmeförrÄdet behöver vara, utan "stort" Àr det Ànda jag lyckas klÀmma ur honom.

MVH Daniel

Vad Ă€r ett vĂ€rmeförrĂ„d? 🙂

Postat

Jo, sĂ„hĂ€r ligger det till att vi har ett stall dĂ€r vi bara har en massa saker, och dĂ€r blir vĂ€ldigt mycket saker(leksaker, barnklĂ€der o liknande) förstört nĂ€r de stĂ„r o blir fuktigt och torrt Ă„ret runt. SĂ„ behöver nĂ„gonstans att hĂ„lla sakerna varma. DĂ€rav vĂ€rmeförrĂ„d 🙂

Postat
Jo, sĂ„hĂ€r ligger det till att vi har ett stall dĂ€r vi bara har en massa saker, och dĂ€r blir vĂ€ldigt mycket saker(leksaker, barnklĂ€der o liknande) förstört nĂ€r de stĂ„r o blir fuktigt och torrt Ă„ret runt. SĂ„ behöver nĂ„gonstans att hĂ„lla sakerna varma. DĂ€rav vĂ€rmeförrĂ„d 🙂

Ni kanske kan göra ett "hönsnÀtsförrÄd" dÀr inne, dÄ kan alla upphÀngda klÀder fungera som dÀmpning?

Postat
Ni kanske kan göra ett "hönsnÀtsförrÄd" dÀr inne, dÄ kan alla upphÀngda klÀder fungera som dÀmpning?

Hehe, nej tack 🙂 KlĂ€derna lĂ€r inte lukta sĂ„ gott eftersom de bara stĂ„tt i kanske 4-5 Ă„r i lĂ„dor 🙂

Postat

Hehe, nej tack 😳 KlĂ€derna lĂ€r inte lukta sĂ„ gott eftersom de bara stĂ„tt i kanske 4-5 Ă„r i lĂ„dor 😏

Det var inte tÀnkt som ett skÀmt... Om klÀderna ÀndÄ mÄste ta upp plats kanske de kunde göra nytta som dÀmpning ocksÄ. Och luktar de sÄ illa att man efter nÄn dags vÀdring inte kan hÀnga upp dem i samma rum som man ska vistas i Àr det vÀl lika bra att kasta bort dem? DÄ vill vÀl knappast nÄn ha dem pÄ sig heller?

Bygger ni liknande vindsförrÄd i hyreshus gÄr det ju Ät mkt mindre byggmaterial Àn om det ska vara solida vÀggar. NÄt billigt tyg kanske gÄr att hÀnga för sÄ det ser lite snitsigare ut.

Postat (redigerat)

Jag har skissat fram en skiss över hur den kanske kommer bli.

91616371wq3.jpg

Nedersta rummet: Kontrollrummet

VĂ€nstra rummet: Liverum

Norra/Högra rummet: Förvaringsrummet(Inte en del av studion).

För att klargöra Àr hela ytan 6,8x7,4 meter.

VÀggarna kommer bli lutade och taket kommer ocksÄ bli lutat i bÄda rummen.

Kontrollrummet Àr 2,6x3,6 meter och liverummet Àr 3,6x3,5 meter i skissen.

Liverummet blir dÄ 12,6 kvadratmeter och kontrollrummet 9,1 kvadratmeter.

Pappa tyckte den sÄg bra ut, men min frÄga Àr om jag akustiskt sÀtt kan göra den bÀttre?

Sorry dudes, förvaringsutrymmet ska byggas. Jag tror inte klÀderna kan Àndra pÄ det, och jag tror inte jag kommer vilja anvÀnda nÄnting dÀr, och jag tror inte ens jag fÄr.

Lokalen kommer byggas inomhus(i en loge, sÄ om man kan rÀkna som det som inomhus), d.v.s. det Àr skyddat frÄn fukt och liknande, men har utomhustempratur.

// Daniel

Redigerat av n0m0ney
Postat

Om du inte tÀnker spela in ett helt band samtidigt varför ha sÄ stort Liverum ?

Personligen skulle jag utöka kontrollrummer med halva ytan av live rummet sÄ att man fÄr

plats flera personer behagligt i den , och göra live rummet mer till ett bÄs/inspelningsrum

Postat
Om du inte tÀnker spela in ett helt band samtidigt varför ha sÄ stort Liverum ?

Personligen skulle jag utöka kontrollrummer med halva ytan av live rummet sÄ att man fÄr

plats flera personer behagligt i den , och göra live rummet mer till ett bÄs/inspelningsrum

Tjena!

Jag tĂ€nkte ifall jag nĂ„gon gĂ„ng i framtiden ev. skulle skaffa fler instrument o kanske ett eltrumset nĂ„gon vacker dag, sĂ„ skulle allting isĂ„nnafall stĂ„ dĂ€r inne ocksĂ„. Är det till nackdel att ha instrument i just liverummet?

Jo, det lÄter smart, men om jag har ett sÄnt stort liverum kan jag vÀll justera akustiken vÀldigt mycket Àn om jag hade ett litet bÄs?

// Daniel

Postat

Kort bara angÄende vÀggar: dubbelgips alternativt ett eller tvÄ lager gips med spÄn/OSB Àr kanon. 70-95mm reglar och mineralull, sedan en luftspaltpÄ helt 100mm, och en likadan vÀgg till. En dörr per vÀgg. TÀta vÀggarna ordentligt med elastisk fog. Jag limmade skivorna mot reglarna.

oparallella förnster vill man dels för att undvika stÄende vÄgor mellan glasen, och dels för att det oftast Àr mindre reflexer pÄ sÄdant sÀtt.

Sedan behöver du tÀ'nka lite pÄ hur du vill akustikbehandla allting ocksÄ.

Ett stort liverum Àr nog inte fel, i smÄ utrymmen Àr framförallt takhöjden jobbigt. SvÄrt att göra nÄgot nÀr man inte kan bygga nerÄt lixom.

Postat (redigerat)

Tack för ditt svar Emulator! Uppskattar det verkligen!

Menar du sÄhÀr:

67144151oo0.jpg

?

Skrev lite fel i texten pÄ bilden, gipset Àr 1,2 cm tjocka.

SÄ du menar att det Àr fördel att ha liverummet sÄ högt det gÄr?

Hur menar du med att jag ska tÀnka hur jag vill akustikbehandla?

Menar du dÄ att jag ska ha oparallella vÀggar, lÀmna plats Ät Absorbenter o annat?

Eller Àr det nÄgonting mer jag bör tÀnka pÄ?

En till frÄga, om jag endast gör detta pÄ vÀggen mellan kontrollrummet och liverummet, kommer effekten gÄ lite förlorad eftersom jag inte gjort de med sidovÀggarna? Om vibrationerna ÀndÄ gÄr via sidovÀggarna eller liknande ut till kontrollrummet?

MVH Daniel

Redigerat av n0m0ney
Postat

Japp, sÄn vÀgg :=) Fiffigt Àr att lÀgga gummipackning mellan reglar och golv/vÀggar. Jag tror att det Àr bra att ha sÄ stora mÄtt som möjligt, eftersom du "fÄr plats" med mera akustikbehandling.

Det bÀsta Àr ju att bygga "rum i rum" överallt, men det kostar ju. Ett alternativ Àr ju att du bygger en vÀgg pÄ detta sÀtt frÄn början, för att kolla lite?

Oparallella vÀggar och sÄdant Àr nog det bÀsta, men krÀver i gengÀld enormt med eftertanke, och problemen med stÄende vÄgor etc blir inte lika enkla som vid rÀtblockrsum.

Skicka upp en skiss pĂ„ hur du tĂ€nkt dig sĂ„ kan vi spĂ„na lite 🙂

Postat (redigerat)

Tjena Emulator! Tack för din hjÀlp! =)

Har frĂ„gat det ekonomiska stödet, och han sa trĂ„kigt nog nej till dubbelvĂ€ggen med luftspalt 😄 Det skulle kosta alldeles för mycket.

En 95 mm regel med dubbla gipsplattor, kan det förbÀttras pÄ ett relativt billigt sÀtt?

Jo, jag lÀste det dÀr med oparallella vÀggar, och jag tror jag har bestÀmt mig för att strunta i det. KÀnns som att det blir för mycket jobb för en hemmastudio. Jag löser det sÄ gott det gÄr sen med akustikbehandling.

Jag gjorde om skissen lite och fixade vÀggar. YttervÀggarna sa pappa att han ville ta hand om, mest för att ta hand om vÀrmeisoleringen förmodar jag.

NÄgra tips pÄ yttervÀggarna?

studiokc6.jpg

Men kontrollrummet har blivit vÀldigt litet nu nÀr jag stoppade in "absorbenterna" i hörnen samt gjorde om hela skissen.

Har fÄtt en höjd pÄ taket nu ocksÄ, och det blev 2,4 meter.

studio2wh0.jpg

Bilden visar vÀggen mellan live- och kontrollrummet.

DÀr har vi innervÀggarna. 95 mm regel med isolering samt dubbla gipsplattor pÄ bÄda sidorna.

MVH Daniel

Redigerat av n0m0ney
Postat

Ah, synd nĂ€r ekonimiansvarige inte vill slĂ€ppa medel 😄

Men, kolla lite om du kan lĂ„na en extra slant och bekosta den sjĂ€lv eller nĂ„got. Minska pĂ„ annan utgift? Tex. glasrutan dĂ€r. Strunta i den sĂ„ lĂ€nge, slĂ€ng upp en liten usb-kamera istĂ€llet 😛

Jag tror hellre pÄ att köra med dubbla 45-reglar och 5 cm luftspalt Àn att göra en 95-vÀgg. Det borde gÄ att ta ett extra lager gips pÄ vÀggen om du nu har en enkelvÀgg, och sedan limma isolerplattor utanpÄ det, men det kommer bli dyrare.

Vad jag försöker sĂ€ga Ă€r nog att du borde prioritera en dubbelvĂ€gg om du vill ha tyst mellan live- och kontrollrum. Å andra sidan sĂ„ gĂ„r det ju ocksĂ„ att bygga den sen, fast dĂ„ blir det ju lite tröskel att sĂ€tta igĂ„ng.....

Kostnaden för extravÀggen Àr: 6 gipsskivor = 360 kr, ca 25meter 45x70-regel a 10 kr metern = 250 kr, 1 pkt 70 mm isolering = 332 kr, sÄ vÀggen kostar under tusenlappen.

Jag kan ju inte sitte och tycke en massa om hur mycket pengar det fÄr kosta, men om ni har möjlighet att "flytta runt pengar inom studiobudgeten" Àr det nog vettigt att ÀndÄ köra pÄ dubbelvÀgg.

Skall posta nĂ„n bild hur jag gjorde (eller gör, det Ă€r inte klart) mitt kontrollrum, med absorbenter etc 🙂

Annars ser det bra ut!

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Lite sent kanske men...

Jag hade nog struntat i tvÄ rum om du nu har lite budget Ätstramningar.

Man slipper klaustrofobi i tvÄ smÄ rum. "Live" rummet tenderar till att bli förrÄd.

Och det lÀttare att prata med varandra nÀr man Àr i ett och samma rum.

Dessutom sÄ slipper man springet, "FÄr jag lyssna" och sÄ kommer folk in i kontrollrummet.

Med ett rum sÄ Àr det bara att flippa pÄ monitorerna. Alla Àr ju i samma rum!

Ibland kÀnns det som att folk bygger tvÄ rum bara för att man skall fÄ kÀnslan av en riktig studio vilket i praktiken bara bygger en massa hinder för kreativ verksamhet. NÀr jag la sÄng sist sÄ gjorde jag det i kontrollrummet bara för att jag behövde mycket coaching.

Och vill du ha tvÄ rum kan du bygga det nÀr du fÄr pengar. BÀttre lÀgga pengar och göra ett rum ordentligt Àn att göra tvÄ halvdant.

Dessutom sÄ Àr det i "kontrollrummet" som folk hÀckar sÄ det skall vara störst om man nu skall ha tvÄ rum.

SĂ„ för mig sĂ„ kĂ€nns uppdelningen kontrollrum/inspelningsrum lite 1900 tal 😛

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)
Ah, synd nĂ€r ekonimiansvarige inte vill slĂ€ppa medel 🙂

Men, kolla lite om du kan lĂ„na en extra slant och bekosta den sjĂ€lv eller nĂ„got. Minska pĂ„ annan utgift? Tex. glasrutan dĂ€r. Strunta i den sĂ„ lĂ€nge, slĂ€ng upp en liten usb-kamera istĂ€llet 😄

Jag tror hellre pÄ att köra med dubbla 45-reglar och 5 cm luftspalt Àn att göra en 95-vÀgg. Det borde gÄ att ta ett extra lager gips pÄ vÀggen om du nu har en enkelvÀgg, och sedan limma isolerplattor utanpÄ det, men det kommer bli dyrare.

Vad jag försöker sĂ€ga Ă€r nog att du borde prioritera en dubbelvĂ€gg om du vill ha tyst mellan live- och kontrollrum. Å andra sidan sĂ„ gĂ„r det ju ocksĂ„ att bygga den sen, fast dĂ„ blir det ju lite tröskel att sĂ€tta igĂ„ng.....

Kostnaden för extravÀggen Àr: 6 gipsskivor = 360 kr, ca 25meter 45x70-regel a 10 kr metern = 250 kr, 1 pkt 70 mm isolering = 332 kr, sÄ vÀggen kostar under tusenlappen.

Jag kan ju inte sitte och tycke en massa om hur mycket pengar det fÄr kosta, men om ni har möjlighet att "flytta runt pengar inom studiobudgeten" Àr det nog vettigt att ÀndÄ köra pÄ dubbelvÀgg.

Skall posta nĂ„n bild hur jag gjorde (eller gör, det Ă€r inte klart) mitt kontrollrum, med absorbenter etc 🙂

Annars ser det bra ut!

Ja, det Ă€r vĂ€ldigt synd 🙂

Ja, det skulle va rutan dÀr som fick gÄ isÄnnafall, men det skulle kÀnnas vÀldigt sorgset :'(

Usb-kamera kĂ€nns inte riktigt rĂ€tt det heller 🙂

Vad menar du med sÄ lÀnge?

Kan man fixa det vid ett senare tillfÀlle?

Jag vet inte riktigt hur proceduren gÄr till..

Okej, hur skiljer sig de tvÄ 45 mm vÀggar(med luftspalt&gipsplattor) i förhÄllande till en 95 mm vÀgg(med gipsplattor)?

Hur Àr det med sidovÀggarna i bÄda rummen? Kommer de sprida mycket vibrationer ifrÄn liverummet till kontrollrummet eftersom de förmodligen kommer bli 95 mm m. gipsplattor?

Lite sent kanske men...

Jag hade nog struntat i tvÄ rum om du nu har lite budget Ätstramningar.

Man slipper klaustrofobi i tvÄ smÄ rum. "Live" rummet tenderar till att bli förrÄd.

Och det lÀttare att prata med varandra nÀr man Àr i ett och samma rum.

Dessutom sÄ slipper man springet, "FÄr jag lyssna" och sÄ kommer folk in i kontrollrummet.

Med ett rum sÄ Àr det bara att flippa pÄ monitorerna. Alla Àr ju i samma rum!

Ibland kÀnns det som att folk bygger tvÄ rum bara för att man skall fÄ kÀnslan av en riktig studio vilket i praktiken bara bygger en massa hinder för kreativ verksamhet. NÀr jag la sÄng sist sÄ gjorde jag det i kontrollrummet bara för att jag behövde mycket coaching.

Och vill du ha tvÄ rum kan du bygga det nÀr du fÄr pengar. BÀttre lÀgga pengar och göra ett rum ordentligt Àn att göra tvÄ halvdant.

Dessutom sÄ Àr det i "kontrollrummet" som folk hÀckar sÄ det skall vara störst om man nu skall ha tvÄ rum.

SĂ„ för mig sĂ„ kĂ€nns uppdelningen kontrollrum/inspelningsrum lite 1900 tal 🙂

Nejnej, absolut inte försent. Byggandet har inte ens börjat 🙂

Problemet Àr att jag kommer spela in gitarrförstÀrkare.

Klaustrofobi Ă€r inget problem för mig 🙂

Jag tror ÀndÄ jag vill ha ett kontrollrum och ett inspelningsrum.

Redigerat av n0m0ney
Postat

ÄÄÄh kej

Ja, inte bara tidiga reflexer utan stÄende frekvenser och flutter minskas.

Sheetrock = gips och nej reflektionerna har inget med hur mÄnga lager du anvÀnder dÀremot fÄr högra TL vÀrde pÄ vÀggarna ju högre densitet de har dvs. desto fler lager ju bÀttre isolering.

Ett kontrollrum ska i motsats till liverum vara symmetriskt för att man ska kunna akustikbehandla och fÄ ett balanserat ljud.

löjligaste jag hört, ett liverum Àr sÄ stort som det behövs, finns sjÀlvklart förhÄllanden lÀngd/bredd/höjd som Àr att föredra men du vill förmodligen ha ett sÄ stort rum som möjligt.

Ja, oparalella rutor i laminerat glas av varierad tjocklek för att Àn en gÄng inte agera som en resonator, att rutorna Àr vinklade gör att det inte blir en parallell yta som reflekterar ljudet.

Det Ă€r ett MÅSTE! Luftspalten agerar "fjĂ€der" i din vĂ€ggkonstruktion, om vĂ€ggarna skulle vara ihopkopplade skulle ljudet transporteras rakt igenom ungefĂ€r som nĂ€r du knackar pĂ„ en dörr.

gips Àr det enda alternativet, förhÄllandesvis billigt för den massa du fÄr.

Genom att inte bygga över huvud taget: de flesta gör en budget för hur mycket det kommer att kosta, multiplicera den med 2 sÄ kommer du nÀrmare sanningen.

a

Postat

ÄÄÄh kej

Ja, inte bara tidiga reflexer utan stÄende frekvenser och flutter minskas.

Okej, det visste jag dock redan 🙂

Sheetrock = gips och nej reflektionerna har inget med hur mÄnga lager du anvÀnder dÀremot fÄr högra TL vÀrde pÄ vÀggarna ju högre densitet de har dvs. desto fler lager ju bÀttre isolering.

Okej, TL vĂ€rde stĂ„r för? 🙂

Ett kontrollrum ska i motsats till liverum vara symmetriskt för att man ska kunna akustikbehandla och fÄ ett balanserat ljud.

Okej, det har jag ocksĂ„ förstĂ„tt 🙂

löjligaste jag hört, ett liverum Àr sÄ stort som det behövs, finns sjÀlvklart förhÄllanden lÀngd/bredd/höjd som Àr att föredra men du vill förmodligen ha ett sÄ stort rum som möjligt.

Okej, tack för att du klargjorde.

Det Ă€r ett MÅSTE! Luftspalten agerar "fjĂ€der" i din vĂ€ggkonstruktion, om vĂ€ggarna skulle vara ihopkopplade skulle ljudet transporteras rakt igenom ungefĂ€r som nĂ€r du knackar pĂ„ en dörr.

Okej, antar att detta Àven gÀller pÄ sidovÀggarna eller?

Just ljud utĂ„t Ă€r inte ett sĂ„nt stort problem eftersom jag bor dĂ€r jag inte stör nĂ„gon. DĂ€remot hade det varit lite skönt att kunna "cranka" förstĂ€rkaren lite pĂ„ kvĂ€llstid, Ă€ven om det nog Ă€r önsketankar utan en bunker. 😉

gips Àr det enda alternativet, förhÄllandesvis billigt för den massa du fÄr.

Och, tack för att du klargjorde Ă€ven det. Är inte sĂ„ specielt kunnig inom just isolering osv som ni kanske mĂ€rker 😛

Genom att inte bygga över huvud taget: de flesta gör en budget för hur mycket det kommer att kosta, multiplicera den med 2 sÄ kommer du nÀrmare sanningen.

Okej, men denna ska mest byggas för att jag ska ha nÄgonstans att vara o spela musik. Kommer mest spela in sÄng, elgitarr och kanske akustisk gitarr.

Men jag antar att just ett sÄdant litet rum Àr inte nÄgot man vill ha till akustisk gitarr eller har jag lÀst fel?

Jag har nu Àven gjort en liten sketch pÄ ett större rum med ett 4,4 kvadratmeter.

studio2ny1.jpg

Eller

studio2zh8.jpg

Vilken tror ni skulle passa mig bÀst?

Jag har inte bestÀmt Àn riktigt om vÀggarna ska luta eller inte.

MVH Daniel

Postat

Jag tror du kan köra med raka vÀggar sÄ lÀnge, givet din budget. Sen undrar jag fortfarande om du inte skulle göra ett enda rum istÀllet, som drloop va inne pÄ. DÄ kunde du bygga en liten ISObox dÀr du kan stÄ och krÀma pÄ gitarren sÄ mycket du vill, lÀgga pÄ sÄng etc.

Dessutom kan du fÄ rummet sÄ stort att du kan dra monitorerna 1-1,5 meter frÄn vÀggar och dÀrmed minska problem med basÄtergivning i hörn etc.

SÄ alternativ ett med ett "rum inuti det lilla rummet" skulle vara att föredra för dig tror jag? Du kan ju slÀnga upp vÀggen, och sen nÀr det finns mer pengar bygger du innervÀgger etc i det lilla rummet. DĚhar du ett stÀlle att ösa pÄ :=)

Postat

TL = Transmission Loss ett vÀrde för att mÀta isoleringens effekt.

Och ja alla vÀggar ska byggas med luftspalt, Àven yttervÀggar.

För övrigt Àr det ju inte dyrare att bygga en vinklad vÀgg som en rak.

Fundera pÄ vad du vill ha studion till, hur mÄnga ska fÄ plats samtidigt, vill du separera de du spelar in?

Hur mycket tid spenderar du vid DAW/mixer? om det överstiger tiden du spenderar med ett instrument kanske du ska övervÀga att ha ett större kontrollrum Àn inspelningsrum och satsa pÄ ett mindre bÄs.

Postat
Jag tror du kan köra med raka vÀggar sÄ lÀnge, givet din budget. Sen undrar jag fortfarande om du inte skulle göra ett enda rum istÀllet, som drloop va inne pÄ. DÄ kunde du bygga en liten ISObox dÀr du kan stÄ och krÀma pÄ gitarren sÄ mycket du vill, lÀgga pÄ sÄng etc.

Okej, jag fÄr helt enkelt snacka lite med pappa om detta.

Jo, det var egentligen det jag var lite inne pÄ med den senaste skissen. Ett mindre rum som jag har plats till att dÀmpa och spela in sÄng och förstÀrkare.

Men tycker du ytan Ă€r för stor? Jag menar, för klaustrofobisk kanske den inte ska vara. 😄 Det Ă€r ju förmodligen inte bara jag som ska spela in â˜ș

Dessutom kan du fÄ rummet sÄ stort att du kan dra monitorerna 1-1,5 meter frÄn vÀggar och dÀrmed minska problem med basÄtergivning i hörn etc.

Hur menar du dÄ? Att jag breddar hela rummet, eller stÀller bordet i mitten pÄ lÀngden?

SÄ alternativ ett med ett "rum inuti det lilla rummet" skulle vara att föredra för dig tror jag? Du kan ju slÀnga upp vÀggen, och sen nÀr det finns mer pengar bygger du innervÀgger etc i det lilla rummet. DĚhar du ett stÀlle att ösa pÄ :=)

Jo, det har du rÀtt i. Men det kÀnns lite som att det finns pengar just nu, och jag Àr inte sÄ ekonomiskt strypt, bara jag inte tÀnker i jÀtte banor. 2x 95 mm reglar m. isolering + 6 gipsplattor skulle jag tro Àr nog enligt mig en jÀtte bana. Men det beror ju pÄ hur mycket den kostar? Ev. skulle jag vÀll kunna pröjsa för nÄgra gipsplattor och en regel sjÀlv om jag vet hur mycket det skulle kosta. NÄgra som har nÄgra prisförslag?

MVH Daniel

Postat

Fundera pÄ vad du vill ha studion till, hur mÄnga ska fÄ plats samtidigt, vill du separera de du spelar in?

Hur mycket tid spenderar du vid DAW/mixer? om det överstiger tiden du spenderar med ett instrument kanske du ska övervÀga att ha ett större kontrollrum Àn inspelningsrum och satsa pÄ ett mindre bÄs.

Okej 🙂

Okej, det lÄter riktigt saftigt. Vad blir konsekvenserna av att jag inte bygger en luftspalt i yttervÀggarna?

Jag ska anvÀnda studion till att spela in akustisk gitarr, sÄng, elgitarr och ev. nÄgot annat litet instrument kanske + mixning.

Jag kan vĂ€ll tycka att minst jag ska fĂ„ plats 😄 Men kanske minst 3-4 personer stĂ„endes. Fler Ă€r bara ett plus.

SpĂ„ren ska spelas in separat och Ă€r inte sĂ„ mycket för körer o annat som jag antar stĂ„r o sjunger samtidigt 🙂

Okej, min idé först var ju att ha nÄgonstans dÀr jag kan sitta i kontrollrummet med monitorer, ha en uppmickad förstÀrkare i ett ljudisolerat rum som jag spelar in direkt i min DAW.

Oj, tack för bilden andreasb! Är det en allmĂ€n skiss eller anpassad efter mina mĂ„tt? Ser riktigt dyrt ut dock att ha sĂ„dĂ€r i kontrollrummet. :S

Men om man jÀmnför oparallella vÀggar med att akustikbehandla bort stÄende vÄgar m.m, sÄ Àr det vÀll klart billigare att ha oparallella vÀggar, right?

Postat

Okej 🙂

Okej, det lÄter riktigt saftigt. Vad blir konsekvenserna av att jag inte bygger en luftspalt i yttervÀggarna?

Jag ska anvÀnda studion till att spela in akustisk gitarr, sÄng, elgitarr och ev. nÄgot annat litet instrument kanske + mixning.

Jag kan vĂ€ll tycka att minst jag ska fĂ„ plats 😄 Men kanske minst 3-4 personer stĂ„endes. Fler Ă€r bara ett plus.

SpĂ„ren ska spelas in separat och Ă€r inte sĂ„ mycket för körer o annat som jag antar stĂ„r o sjunger samtidigt 🙂

Okej, min idé först var ju att ha nÄgonstans dÀr jag kan sitta i kontrollrummet med monitorer, ha en uppmickad förstÀrkare i ett ljudisolerat rum som jag spelar in direkt i min DAW.

Oj, tack för bilden andreasb! Är det en allmĂ€n skiss eller anpassad efter mina mĂ„tt? Ser riktigt dyrt ut dock att ha sĂ„dĂ€r i kontrollrummet. :S

Men om man jÀmnför oparallella vÀggar med att akustikbehandla bort stÄende vÄgar m.m, sÄ Àr det vÀll klart billigare att ha oparallella vÀggar, right?

Om du inte Àr intresserad av att isolera sÄ skiter du i luftspalt.

Bilden Àr mÄttanpassad efter dina mÄtt; 6,4x3,4m

billigare och utrymmesbesparande med assymetri vs akustikbehndling (du slipper inte akustikbehandling men den behöver inte bara lika "saftig".

gips, isolering och reglar kostar inte mycket.

Postat

billigare och utrymmesbesparande med assymetri vs akustikbehndling (du slipper inte akustikbehandling men den behöver inte bara lika "saftig".

Okej, tack sĂ„ mycket 😄

jag Àr fortfarande intresserad av, om jag inte isolerar yttervÀggarna, kommer det pÄverka ljuddÀmpningen mellan kontrollrummet och liverummet?

MVH Daniel

Postat

Okej, tack sĂ„ mycket 😄

jag Àr fortfarande intresserad av, om jag inte isolerar yttervÀggarna, kommer det pÄverka ljuddÀmpningen mellan kontrollrummet och liverummet?

MVH Daniel

Ja absolut, om kr och lr delar vÀgg sÄ kommer du fÄ stomljud som gÄr rakt igenom. LÄga frekvenser och vibrationer tranporteras direkt, bara att knacka pÄ vÀgg/golv och lyssna i det andra rummet.

Postat
Ja absolut, om kr och lr delar vÀgg sÄ kommer du fÄ stomljud som gÄr rakt igenom. LÄga frekvenser och vibrationer tranporteras direkt, bara att knacka pÄ vÀgg/golv och lyssna i det andra rummet.

Okej, det var ju absolut inte bra, men fortfarande ganska logiskt om man tÀnker pÄ det.

Största faran med det Àr ju frÄn kontrollrummet in till liverummet. Att om monitorerna skickar basfrekvenser in i yttervÀggarna för att sedan höras i liverummet och komma in i micken.

Stor fara, eller oroar jag mig i onödan?

MVH Daniel

Postat

AlltsĂ„, du BEHÖVER ju inte lyssna i monitorer pĂ„ full volym nĂ€r folk lĂ€gger sĂ„ng i rummet bredvid?

Är du bara att sĂ€tta pĂ„ sig lurarna /Dra ner volymen. Sen nĂ€r det Ă€r sjunget o gitarrat o trummat o whatever, dĂ„ kan du mixa i kontrollrummet i din fina lyssning, pĂ„ vilken volym du vill :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.