n0m0ney Postat 26 december 2008 Postat 26 december 2008 HallĂ„ gott folk! Eftersom jag vet att det finns mycket kunniga mĂ€nniskor inom akustik pĂ„ detta forumet sĂ„ tĂ€nkte jag plantera nĂ„gra frĂ„gor till er. SĂ„hĂ€r ligger det till, att jag bor pĂ„ en gĂ„rd mitt ute i ingenstans vilket i detta fallet antagligen Ă€r till min fördel. Pappa och jag ska bygga ett vĂ€rmeförrĂ„d och vi tĂ€nkte dĂ„ samtidigt bygga en studio till mig. Antagligen mest för att de slipper höra mig đ I liverummet ska jag mest spela in Akustisk gitarr, Elgitarr och sĂ„ng. Trummor Ă€r ingen prioritet dĂ„ jag vet att man oftast anvĂ€nder större salar till det. DĂ€remot vore de kanske trevligt att prova nĂ„gon gĂ„ng. Vi tĂ€nkte bygga ett kontrollrum samt ett livrum med ett fönster mellan. Jag har tittat runt en massa pĂ„ internet och jag har hittat detta: * Early reflections kan minskas genom att ha oparallella vĂ€ggar och ett lutat tak. * Sheet rock(Antar att det Ă€r gips) Ă€r duglig pĂ„ att isolera ljud utĂ„t ur studion och ju fler/tjockare lager desto fler/större reflektioner. * NĂ„gon form av lĂ€ngd vill man ha pĂ„ kontrollrummet, eftersom monitorer som pekar lĂ€ngs lĂ€ngden pĂ„ rummet minskar de tidiga reflektionerna. * Liverum mindre Ă€n 42,5 m2 Ă€r bĂ€st att undvika. StĂ€mmer dessa? och finns det nĂ„gonting mer vi bör tĂ€nka pĂ„? Hur ska vi göra med fönstret mellan? Har lĂ€st att dubbla oparallella fönster Ă€r att föredra. Varför dĂ„? Jag har lĂ€st nĂ„gonting om luftspalter i vĂ€ggar, Ă€r det till fördel eller nackdel? Ăr gips det bĂ€sta materialet att ha pĂ„ vĂ€ggarna i min situation? Hur kommer man billigast undan? Pappa och jag har precis ute o mĂ€tt, och ytan vi har Ă€r 6,8 x 7,4 meter vilket blir 50 m2, dĂ€remot ska vĂ€rmeförrĂ„det ocksĂ„ fĂ„ plats pĂ„ den ytan. Pappa vet inte heller riktigt hur stort vĂ€rmeförrĂ„det behöver vara, utan "stort" Ă€r det Ă€nda jag lyckas klĂ€mma ur honom. MVH Daniel
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 Postat 26 december 2008 HallĂ„ gott folk! Eftersom jag vet att det finns mycket kunniga mĂ€nniskor inom akustik pĂ„ detta forumet sĂ„ tĂ€nkte jag plantera nĂ„gra frĂ„gor till er. SĂ„hĂ€r ligger det till, att jag bor pĂ„ en gĂ„rd mitt ute i ingenstans vilket i detta fallet antagligen Ă€r till min fördel. Pappa och jag ska bygga ett vĂ€rmeförrĂ„d och vi tĂ€nkte dĂ„ samtidigt bygga en studio till mig. Antagligen mest för att de slipper höra mig đ I liverummet ska jag mest spela in Akustisk gitarr, Elgitarr och sĂ„ng. Trummor Ă€r ingen prioritet dĂ„ jag vet att man oftast anvĂ€nder större salar till det. DĂ€remot vore de kanske trevligt att prova nĂ„gon gĂ„ng. Vi tĂ€nkte bygga ett kontrollrum samt ett livrum med ett fönster mellan. Jag har tittat runt en massa pĂ„ internet och jag har hittat detta: * Early reflections kan minskas genom att ha oparallella vĂ€ggar och ett lutat tak. * Sheet rock(Antar att det Ă€r gips) Ă€r duglig pĂ„ att isolera ljud utĂ„t ur studion och ju fler/tjockare lager desto fler/större reflektioner. * NĂ„gon form av lĂ€ngd vill man ha pĂ„ kontrollrummet, eftersom monitorer som pekar lĂ€ngs lĂ€ngden pĂ„ rummet minskar de tidiga reflektionerna. * Liverum mindre Ă€n 42,5 m2 Ă€r bĂ€st att undvika. StĂ€mmer dessa? och finns det nĂ„gonting mer vi bör tĂ€nka pĂ„? Hur ska vi göra med fönstret mellan? Har lĂ€st att dubbla oparallella fönster Ă€r att föredra. Varför dĂ„? Jag har lĂ€st nĂ„gonting om luftspalter i vĂ€ggar, Ă€r det till fördel eller nackdel? Ăr gips det bĂ€sta materialet att ha pĂ„ vĂ€ggarna i min situation? Hur kommer man billigast undan? Pappa och jag har precis ute o mĂ€tt, och ytan vi har Ă€r 6,8 x 7,4 meter vilket blir 50 m2, dĂ€remot ska vĂ€rmeförrĂ„det ocksĂ„ fĂ„ plats pĂ„ den ytan. Pappa vet inte heller riktigt hur stort vĂ€rmeförrĂ„det behöver vara, utan "stort" Ă€r det Ă€nda jag lyckas klĂ€mma ur honom. MVH Daniel Vad Ă€r ett vĂ€rmeförrĂ„d? đ
n0m0ney Postat 26 december 2008 TrĂ„dstartare Postat 26 december 2008 Jo, sĂ„hĂ€r ligger det till att vi har ett stall dĂ€r vi bara har en massa saker, och dĂ€r blir vĂ€ldigt mycket saker(leksaker, barnklĂ€der o liknande) förstört nĂ€r de stĂ„r o blir fuktigt och torrt Ă„ret runt. SĂ„ behöver nĂ„gonstans att hĂ„lla sakerna varma. DĂ€rav vĂ€rmeförrĂ„d đ
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 Postat 26 december 2008 Jo, sĂ„hĂ€r ligger det till att vi har ett stall dĂ€r vi bara har en massa saker, och dĂ€r blir vĂ€ldigt mycket saker(leksaker, barnklĂ€der o liknande) förstört nĂ€r de stĂ„r o blir fuktigt och torrt Ă„ret runt. SĂ„ behöver nĂ„gonstans att hĂ„lla sakerna varma. DĂ€rav vĂ€rmeförrĂ„d đ Ni kanske kan göra ett "hönsnĂ€tsförrĂ„d" dĂ€r inne, dĂ„ kan alla upphĂ€ngda klĂ€der fungera som dĂ€mpning?
n0m0ney Postat 26 december 2008 TrĂ„dstartare Postat 26 december 2008 Ni kanske kan göra ett "hönsnĂ€tsförrĂ„d" dĂ€r inne, dĂ„ kan alla upphĂ€ngda klĂ€der fungera som dĂ€mpning? Hehe, nej tack đ KlĂ€derna lĂ€r inte lukta sĂ„ gott eftersom de bara stĂ„tt i kanske 4-5 Ă„r i lĂ„dor đ
n0m0ney Postat 29 december 2008 TrĂ„dstartare Postat 29 december 2008 Ăr det ingen som har nĂ„gra generella rĂ„d angĂ„ende detta? / Daniel
Mojje Cruncher Andersson Postat 31 december 2008 Postat 31 december 2008 Ăr det ingen som har nĂ„gra generella rĂ„d angĂ„ende detta? / Daniel Jo... SlĂ€ng klĂ€derna! đł /Cruncharn'
Guitar Nilsson Postat 31 december 2008 Postat 31 december 2008 Ni kanske kan göra ett "hönsnĂ€tsförrĂ„d" dĂ€r inne, dĂ„ kan alla upphĂ€ngda klĂ€der fungera som dĂ€mpning? Hehe, nej tack đł KlĂ€derna lĂ€r inte lukta sĂ„ gott eftersom de bara stĂ„tt i kanske 4-5 Ă„r i lĂ„dor đ Det var inte tĂ€nkt som ett skĂ€mt... Om klĂ€derna Ă€ndĂ„ mĂ„ste ta upp plats kanske de kunde göra nytta som dĂ€mpning ocksĂ„. Och luktar de sĂ„ illa att man efter nĂ„n dags vĂ€dring inte kan hĂ€nga upp dem i samma rum som man ska vistas i Ă€r det vĂ€l lika bra att kasta bort dem? DĂ„ vill vĂ€l knappast nĂ„n ha dem pĂ„ sig heller? Bygger ni liknande vindsförrĂ„d i hyreshus gĂ„r det ju Ă„t mkt mindre byggmaterial Ă€n om det ska vara solida vĂ€ggar. NĂ„t billigt tyg kanske gĂ„r att hĂ€nga för sĂ„ det ser lite snitsigare ut.
n0m0ney Postat 31 december 2008 TrÄdstartare Postat 31 december 2008 (redigerat) Jag har skissat fram en skiss över hur den kanske kommer bli. Nedersta rummet: Kontrollrummet VÀnstra rummet: Liverum Norra/Högra rummet: Förvaringsrummet(Inte en del av studion). För att klargöra Àr hela ytan 6,8x7,4 meter. VÀggarna kommer bli lutade och taket kommer ocksÄ bli lutat i bÄda rummen. Kontrollrummet Àr 2,6x3,6 meter och liverummet Àr 3,6x3,5 meter i skissen. Liverummet blir dÄ 12,6 kvadratmeter och kontrollrummet 9,1 kvadratmeter. Pappa tyckte den sÄg bra ut, men min frÄga Àr om jag akustiskt sÀtt kan göra den bÀttre? Sorry dudes, förvaringsutrymmet ska byggas. Jag tror inte klÀderna kan Àndra pÄ det, och jag tror inte jag kommer vilja anvÀnda nÄnting dÀr, och jag tror inte ens jag fÄr. Lokalen kommer byggas inomhus(i en loge, sÄ om man kan rÀkna som det som inomhus), d.v.s. det Àr skyddat frÄn fukt och liknande, men har utomhustempratur. // Daniel Redigerat 31 december 2008 av n0m0ney
Piccazzo Postat 31 december 2008 Postat 31 december 2008 Om du inte tÀnker spela in ett helt band samtidigt varför ha sÄ stort Liverum ? Personligen skulle jag utöka kontrollrummer med halva ytan av live rummet sÄ att man fÄr plats flera personer behagligt i den , och göra live rummet mer till ett bÄs/inspelningsrum
n0m0ney Postat 31 december 2008 TrĂ„dstartare Postat 31 december 2008 Om du inte tĂ€nker spela in ett helt band samtidigt varför ha sĂ„ stort Liverum ?Personligen skulle jag utöka kontrollrummer med halva ytan av live rummet sĂ„ att man fĂ„r plats flera personer behagligt i den , och göra live rummet mer till ett bĂ„s/inspelningsrum Tjena! Jag tĂ€nkte ifall jag nĂ„gon gĂ„ng i framtiden ev. skulle skaffa fler instrument o kanske ett eltrumset nĂ„gon vacker dag, sĂ„ skulle allting isĂ„nnafall stĂ„ dĂ€r inne ocksĂ„. Ăr det till nackdel att ha instrument i just liverummet? Jo, det lĂ„ter smart, men om jag har ett sĂ„nt stort liverum kan jag vĂ€ll justera akustiken vĂ€ldigt mycket Ă€n om jag hade ett litet bĂ„s? // Daniel
Emulator Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Kort bara angÄende vÀggar: dubbelgips alternativt ett eller tvÄ lager gips med spÄn/OSB Àr kanon. 70-95mm reglar och mineralull, sedan en luftspaltpÄ helt 100mm, och en likadan vÀgg till. En dörr per vÀgg. TÀta vÀggarna ordentligt med elastisk fog. Jag limmade skivorna mot reglarna. oparallella förnster vill man dels för att undvika stÄende vÄgor mellan glasen, och dels för att det oftast Àr mindre reflexer pÄ sÄdant sÀtt. Sedan behöver du tÀ'nka lite pÄ hur du vill akustikbehandla allting ocksÄ. Ett stort liverum Àr nog inte fel, i smÄ utrymmen Àr framförallt takhöjden jobbigt. SvÄrt att göra nÄgot nÀr man inte kan bygga nerÄt lixom.
n0m0ney Postat 6 januari 2009 TrÄdstartare Postat 6 januari 2009 (redigerat) Tack för ditt svar Emulator! Uppskattar det verkligen! Menar du sÄhÀr: ? Skrev lite fel i texten pÄ bilden, gipset Àr 1,2 cm tjocka. SÄ du menar att det Àr fördel att ha liverummet sÄ högt det gÄr? Hur menar du med att jag ska tÀnka hur jag vill akustikbehandla? Menar du dÄ att jag ska ha oparallella vÀggar, lÀmna plats Ät Absorbenter o annat? Eller Àr det nÄgonting mer jag bör tÀnka pÄ? En till frÄga, om jag endast gör detta pÄ vÀggen mellan kontrollrummet och liverummet, kommer effekten gÄ lite förlorad eftersom jag inte gjort de med sidovÀggarna? Om vibrationerna ÀndÄ gÄr via sidovÀggarna eller liknande ut till kontrollrummet? MVH Daniel Redigerat 6 januari 2009 av n0m0ney
Emulator Postat 6 januari 2009 Postat 6 januari 2009 Japp, sĂ„n vĂ€gg :=) Fiffigt Ă€r att lĂ€gga gummipackning mellan reglar och golv/vĂ€ggar. Jag tror att det Ă€r bra att ha sĂ„ stora mĂ„tt som möjligt, eftersom du "fĂ„r plats" med mera akustikbehandling. Det bĂ€sta Ă€r ju att bygga "rum i rum" överallt, men det kostar ju. Ett alternativ Ă€r ju att du bygger en vĂ€gg pĂ„ detta sĂ€tt frĂ„n början, för att kolla lite? Oparallella vĂ€ggar och sĂ„dant Ă€r nog det bĂ€sta, men krĂ€ver i gengĂ€ld enormt med eftertanke, och problemen med stĂ„ende vĂ„gor etc blir inte lika enkla som vid rĂ€tblockrsum. Skicka upp en skiss pĂ„ hur du tĂ€nkt dig sĂ„ kan vi spĂ„na lite đ
n0m0ney Postat 6 januari 2009 TrĂ„dstartare Postat 6 januari 2009 (redigerat) Tjena Emulator! Tack för din hjĂ€lp! =) Har frĂ„gat det ekonomiska stödet, och han sa trĂ„kigt nog nej till dubbelvĂ€ggen med luftspalt đ Det skulle kosta alldeles för mycket. En 95 mm regel med dubbla gipsplattor, kan det förbĂ€ttras pĂ„ ett relativt billigt sĂ€tt? Jo, jag lĂ€ste det dĂ€r med oparallella vĂ€ggar, och jag tror jag har bestĂ€mt mig för att strunta i det. KĂ€nns som att det blir för mycket jobb för en hemmastudio. Jag löser det sĂ„ gott det gĂ„r sen med akustikbehandling. Jag gjorde om skissen lite och fixade vĂ€ggar. YttervĂ€ggarna sa pappa att han ville ta hand om, mest för att ta hand om vĂ€rmeisoleringen förmodar jag. NĂ„gra tips pĂ„ yttervĂ€ggarna? Men kontrollrummet har blivit vĂ€ldigt litet nu nĂ€r jag stoppade in "absorbenterna" i hörnen samt gjorde om hela skissen. Har fĂ„tt en höjd pĂ„ taket nu ocksĂ„, och det blev 2,4 meter. Bilden visar vĂ€ggen mellan live- och kontrollrummet. DĂ€r har vi innervĂ€ggarna. 95 mm regel med isolering samt dubbla gipsplattor pĂ„ bĂ„da sidorna. MVH Daniel Redigerat 6 januari 2009 av n0m0ney
Emulator Postat 7 januari 2009 Postat 7 januari 2009 Ah, synd nĂ€r ekonimiansvarige inte vill slĂ€ppa medel đ Men, kolla lite om du kan lĂ„na en extra slant och bekosta den sjĂ€lv eller nĂ„got. Minska pĂ„ annan utgift? Tex. glasrutan dĂ€r. Strunta i den sĂ„ lĂ€nge, slĂ€ng upp en liten usb-kamera istĂ€llet đ Jag tror hellre pĂ„ att köra med dubbla 45-reglar och 5 cm luftspalt Ă€n att göra en 95-vĂ€gg. Det borde gĂ„ att ta ett extra lager gips pĂ„ vĂ€ggen om du nu har en enkelvĂ€gg, och sedan limma isolerplattor utanpĂ„ det, men det kommer bli dyrare. Vad jag försöker sĂ€ga Ă€r nog att du borde prioritera en dubbelvĂ€gg om du vill ha tyst mellan live- och kontrollrum. Ă andra sidan sĂ„ gĂ„r det ju ocksĂ„ att bygga den sen, fast dĂ„ blir det ju lite tröskel att sĂ€tta igĂ„ng..... Kostnaden för extravĂ€ggen Ă€r: 6 gipsskivor = 360 kr, ca 25meter 45x70-regel a 10 kr metern = 250 kr, 1 pkt 70 mm isolering = 332 kr, sĂ„ vĂ€ggen kostar under tusenlappen. Jag kan ju inte sitte och tycke en massa om hur mycket pengar det fĂ„r kosta, men om ni har möjlighet att "flytta runt pengar inom studiobudgeten" Ă€r det nog vettigt att Ă€ndĂ„ köra pĂ„ dubbelvĂ€gg. Skall posta nĂ„n bild hur jag gjorde (eller gör, det Ă€r inte klart) mitt kontrollrum, med absorbenter etc đ Annars ser det bra ut!
drloop (oregistrerad) Postat 7 januari 2009 Postat 7 januari 2009 (redigerat) Lite sent kanske men... Jag hade nog struntat i tvĂ„ rum om du nu har lite budget Ă„tstramningar. Man slipper klaustrofobi i tvĂ„ smĂ„ rum. "Live" rummet tenderar till att bli förrĂ„d. Och det lĂ€ttare att prata med varandra nĂ€r man Ă€r i ett och samma rum. Dessutom sĂ„ slipper man springet, "FĂ„r jag lyssna" och sĂ„ kommer folk in i kontrollrummet. Med ett rum sĂ„ Ă€r det bara att flippa pĂ„ monitorerna. Alla Ă€r ju i samma rum! Ibland kĂ€nns det som att folk bygger tvĂ„ rum bara för att man skall fĂ„ kĂ€nslan av en riktig studio vilket i praktiken bara bygger en massa hinder för kreativ verksamhet. NĂ€r jag la sĂ„ng sist sĂ„ gjorde jag det i kontrollrummet bara för att jag behövde mycket coaching. Och vill du ha tvĂ„ rum kan du bygga det nĂ€r du fĂ„r pengar. BĂ€ttre lĂ€gga pengar och göra ett rum ordentligt Ă€n att göra tvĂ„ halvdant. Dessutom sĂ„ Ă€r det i "kontrollrummet" som folk hĂ€ckar sĂ„ det skall vara störst om man nu skall ha tvĂ„ rum. SĂ„ för mig sĂ„ kĂ€nns uppdelningen kontrollrum/inspelningsrum lite 1900 tal đ Redigerat 7 januari 2009 av drloop
n0m0ney Postat 7 januari 2009 TrĂ„dstartare Postat 7 januari 2009 (redigerat) Ah, synd nĂ€r ekonimiansvarige inte vill slĂ€ppa medel đ Men, kolla lite om du kan lĂ„na en extra slant och bekosta den sjĂ€lv eller nĂ„got. Minska pĂ„ annan utgift? Tex. glasrutan dĂ€r. Strunta i den sĂ„ lĂ€nge, slĂ€ng upp en liten usb-kamera istĂ€llet đ Jag tror hellre pĂ„ att köra med dubbla 45-reglar och 5 cm luftspalt Ă€n att göra en 95-vĂ€gg. Det borde gĂ„ att ta ett extra lager gips pĂ„ vĂ€ggen om du nu har en enkelvĂ€gg, och sedan limma isolerplattor utanpĂ„ det, men det kommer bli dyrare. Vad jag försöker sĂ€ga Ă€r nog att du borde prioritera en dubbelvĂ€gg om du vill ha tyst mellan live- och kontrollrum. Ă andra sidan sĂ„ gĂ„r det ju ocksĂ„ att bygga den sen, fast dĂ„ blir det ju lite tröskel att sĂ€tta igĂ„ng..... Kostnaden för extravĂ€ggen Ă€r: 6 gipsskivor = 360 kr, ca 25meter 45x70-regel a 10 kr metern = 250 kr, 1 pkt 70 mm isolering = 332 kr, sĂ„ vĂ€ggen kostar under tusenlappen. Jag kan ju inte sitte och tycke en massa om hur mycket pengar det fĂ„r kosta, men om ni har möjlighet att "flytta runt pengar inom studiobudgeten" Ă€r det nog vettigt att Ă€ndĂ„ köra pĂ„ dubbelvĂ€gg. Skall posta nĂ„n bild hur jag gjorde (eller gör, det Ă€r inte klart) mitt kontrollrum, med absorbenter etc đ Annars ser det bra ut! Ja, det Ă€r vĂ€ldigt synd đ Ja, det skulle va rutan dĂ€r som fick gĂ„ isĂ„nnafall, men det skulle kĂ€nnas vĂ€ldigt sorgset :'( Usb-kamera kĂ€nns inte riktigt rĂ€tt det heller đ Vad menar du med sĂ„ lĂ€nge? Kan man fixa det vid ett senare tillfĂ€lle? Jag vet inte riktigt hur proceduren gĂ„r till.. Okej, hur skiljer sig de tvĂ„ 45 mm vĂ€ggar(med luftspalt&gipsplattor) i förhĂ„llande till en 95 mm vĂ€gg(med gipsplattor)? Hur Ă€r det med sidovĂ€ggarna i bĂ„da rummen? Kommer de sprida mycket vibrationer ifrĂ„n liverummet till kontrollrummet eftersom de förmodligen kommer bli 95 mm m. gipsplattor? Lite sent kanske men...Jag hade nog struntat i tvĂ„ rum om du nu har lite budget Ă„tstramningar. Man slipper klaustrofobi i tvĂ„ smĂ„ rum. "Live" rummet tenderar till att bli förrĂ„d. Och det lĂ€ttare att prata med varandra nĂ€r man Ă€r i ett och samma rum. Dessutom sĂ„ slipper man springet, "FĂ„r jag lyssna" och sĂ„ kommer folk in i kontrollrummet. Med ett rum sĂ„ Ă€r det bara att flippa pĂ„ monitorerna. Alla Ă€r ju i samma rum! Ibland kĂ€nns det som att folk bygger tvĂ„ rum bara för att man skall fĂ„ kĂ€nslan av en riktig studio vilket i praktiken bara bygger en massa hinder för kreativ verksamhet. NĂ€r jag la sĂ„ng sist sĂ„ gjorde jag det i kontrollrummet bara för att jag behövde mycket coaching. Och vill du ha tvĂ„ rum kan du bygga det nĂ€r du fĂ„r pengar. BĂ€ttre lĂ€gga pengar och göra ett rum ordentligt Ă€n att göra tvĂ„ halvdant. Dessutom sĂ„ Ă€r det i "kontrollrummet" som folk hĂ€ckar sĂ„ det skall vara störst om man nu skall ha tvĂ„ rum. SĂ„ för mig sĂ„ kĂ€nns uppdelningen kontrollrum/inspelningsrum lite 1900 tal đ Nejnej, absolut inte försent. Byggandet har inte ens börjat đ Problemet Ă€r att jag kommer spela in gitarrförstĂ€rkare. Klaustrofobi Ă€r inget problem för mig đ Jag tror Ă€ndĂ„ jag vill ha ett kontrollrum och ett inspelningsrum. Redigerat 7 januari 2009 av n0m0ney
andreasb Postat 9 januari 2009 Postat 9 januari 2009 ÄÄÄh kej * Early reflections kan minskas genom att ha oparallella vĂ€ggar och ett lutat tak. Ja, inte bara tidiga reflexer utan stĂ„ende frekvenser och flutter minskas. * Sheet rock(Antar att det Ă€r gips) Ă€r duglig pĂ„ att isolera ljud utĂ„t ur studion och ju fler/tjockare lager desto fler/större reflektioner. Sheetrock = gips och nej reflektionerna har inget med hur mĂ„nga lager du anvĂ€nder dĂ€remot fĂ„r högra TL vĂ€rde pĂ„ vĂ€ggarna ju högre densitet de har dvs. desto fler lager ju bĂ€ttre isolering. * NĂ„gon form av lĂ€ngd vill man ha pĂ„ kontrollrummet, eftersom monitorer som pekar lĂ€ngs lĂ€ngden pĂ„ rummet minskar de tidiga reflektionerna. Ett kontrollrum ska i motsats till liverum vara symmetriskt för att man ska kunna akustikbehandla och fĂ„ ett balanserat ljud. * Liverum mindre Ă€n 42,5 m2 Ă€r bĂ€st att undvika. löjligaste jag hört, ett liverum Ă€r sĂ„ stort som det behövs, finns sjĂ€lvklart förhĂ„llanden lĂ€ngd/bredd/höjd som Ă€r att föredra men du vill förmodligen ha ett sĂ„ stort rum som möjligt. StĂ€mmer dessa? och finns det nĂ„gonting mer vi bör tĂ€nka pĂ„? Hur ska vi göra med fönstret mellan? Har lĂ€st att dubbla oparallella fönster Ă€r att föredra. Varför dĂ„? Ja, oparalella rutor i laminerat glas av varierad tjocklek för att Ă€n en gĂ„ng inte agera som en resonator, att rutorna Ă€r vinklade gör att det inte blir en parallell yta som reflekterar ljudet. Jag har lĂ€st nĂ„gonting om luftspalter i vĂ€ggar, Ă€r det till fördel eller nackdel? Det Ă€r ett MĂ STE! Luftspalten agerar "fjĂ€der" i din vĂ€ggkonstruktion, om vĂ€ggarna skulle vara ihopkopplade skulle ljudet transporteras rakt igenom ungefĂ€r som nĂ€r du knackar pĂ„ en dörr. Ăr gips det bĂ€sta materialet att ha pĂ„ vĂ€ggarna i min situation? gips Ă€r det enda alternativet, förhĂ„llandesvis billigt för den massa du fĂ„r. Hur kommer man billigast undan? Genom att inte bygga över huvud taget: de flesta gör en budget för hur mycket det kommer att kosta, multiplicera den med 2 sĂ„ kommer du nĂ€rmare sanningen. a
n0m0ney Postat 11 januari 2009 TrĂ„dstartare Postat 11 januari 2009 ÄÄÄh kej * Early reflections kan minskas genom att ha oparallella vĂ€ggar och ett lutat tak. Ja, inte bara tidiga reflexer utan stĂ„ende frekvenser och flutter minskas. Okej, det visste jag dock redan đ * Sheet rock(Antar att det Ă€r gips) Ă€r duglig pĂ„ att isolera ljud utĂ„t ur studion och ju fler/tjockare lager desto fler/större reflektioner. Sheetrock = gips och nej reflektionerna har inget med hur mĂ„nga lager du anvĂ€nder dĂ€remot fĂ„r högra TL vĂ€rde pĂ„ vĂ€ggarna ju högre densitet de har dvs. desto fler lager ju bĂ€ttre isolering. Okej, TL vĂ€rde stĂ„r för? đ * NĂ„gon form av lĂ€ngd vill man ha pĂ„ kontrollrummet, eftersom monitorer som pekar lĂ€ngs lĂ€ngden pĂ„ rummet minskar de tidiga reflektionerna. Ett kontrollrum ska i motsats till liverum vara symmetriskt för att man ska kunna akustikbehandla och fĂ„ ett balanserat ljud. Okej, det har jag ocksĂ„ förstĂ„tt đ * Liverum mindre Ă€n 42,5 m2 Ă€r bĂ€st att undvika. löjligaste jag hört, ett liverum Ă€r sĂ„ stort som det behövs, finns sjĂ€lvklart förhĂ„llanden lĂ€ngd/bredd/höjd som Ă€r att föredra men du vill förmodligen ha ett sĂ„ stort rum som möjligt. Okej, tack för att du klargjorde. Det Ă€r ett MĂ STE! Luftspalten agerar "fjĂ€der" i din vĂ€ggkonstruktion, om vĂ€ggarna skulle vara ihopkopplade skulle ljudet transporteras rakt igenom ungefĂ€r som nĂ€r du knackar pĂ„ en dörr. Okej, antar att detta Ă€ven gĂ€ller pĂ„ sidovĂ€ggarna eller?Just ljud utĂ„t Ă€r inte ett sĂ„nt stort problem eftersom jag bor dĂ€r jag inte stör nĂ„gon. DĂ€remot hade det varit lite skönt att kunna "cranka" förstĂ€rkaren lite pĂ„ kvĂ€llstid, Ă€ven om det nog Ă€r önsketankar utan en bunker. đ Ăr gips det bĂ€sta materialet att ha pĂ„ vĂ€ggarna i min situation? gips Ă€r det enda alternativet, förhĂ„llandesvis billigt för den massa du fĂ„r. Och, tack för att du klargjorde Ă€ven det. Ăr inte sĂ„ specielt kunnig inom just isolering osv som ni kanske mĂ€rker đ Genom att inte bygga över huvud taget: de flesta gör en budget för hur mycket det kommer att kosta, multiplicera den med 2 sĂ„ kommer du nĂ€rmare sanningen. Okej, men denna ska mest byggas för att jag ska ha nĂ„gonstans att vara o spela musik. Kommer mest spela in sĂ„ng, elgitarr och kanske akustisk gitarr. Men jag antar att just ett sĂ„dant litet rum Ă€r inte nĂ„got man vill ha till akustisk gitarr eller har jag lĂ€st fel? Jag har nu Ă€ven gjort en liten sketch pĂ„ ett större rum med ett 4,4 kvadratmeter. Eller Vilken tror ni skulle passa mig bĂ€st? Jag har inte bestĂ€mt Ă€n riktigt om vĂ€ggarna ska luta eller inte. MVH Daniel
Emulator Postat 11 januari 2009 Postat 11 januari 2009 Jag tror du kan köra med raka vÀggar sÄ lÀnge, givet din budget. Sen undrar jag fortfarande om du inte skulle göra ett enda rum istÀllet, som drloop va inne pÄ. DÄ kunde du bygga en liten ISObox dÀr du kan stÄ och krÀma pÄ gitarren sÄ mycket du vill, lÀgga pÄ sÄng etc. Dessutom kan du fÄ rummet sÄ stort att du kan dra monitorerna 1-1,5 meter frÄn vÀggar och dÀrmed minska problem med basÄtergivning i hörn etc. SÄ alternativ ett med ett "rum inuti det lilla rummet" skulle vara att föredra för dig tror jag? Du kan ju slÀnga upp vÀggen, och sen nÀr det finns mer pengar bygger du innervÀgger etc i det lilla rummet. DĚhar du ett stÀlle att ösa pÄ :=)
andreasb Postat 11 januari 2009 Postat 11 januari 2009 TL = Transmission Loss ett vÀrde för att mÀta isoleringens effekt. Och ja alla vÀggar ska byggas med luftspalt, Àven yttervÀggar. För övrigt Àr det ju inte dyrare att bygga en vinklad vÀgg som en rak. Fundera pÄ vad du vill ha studion till, hur mÄnga ska fÄ plats samtidigt, vill du separera de du spelar in? Hur mycket tid spenderar du vid DAW/mixer? om det överstiger tiden du spenderar med ett instrument kanske du ska övervÀga att ha ett större kontrollrum Àn inspelningsrum och satsa pÄ ett mindre bÄs.
n0m0ney Postat 11 januari 2009 TrĂ„dstartare Postat 11 januari 2009 Jag tror du kan köra med raka vĂ€ggar sĂ„ lĂ€nge, givet din budget. Sen undrar jag fortfarande om du inte skulle göra ett enda rum istĂ€llet, som drloop va inne pĂ„. DĂ„ kunde du bygga en liten ISObox dĂ€r du kan stĂ„ och krĂ€ma pĂ„ gitarren sĂ„ mycket du vill, lĂ€gga pĂ„ sĂ„ng etc. Okej, jag fĂ„r helt enkelt snacka lite med pappa om detta. Jo, det var egentligen det jag var lite inne pĂ„ med den senaste skissen. Ett mindre rum som jag har plats till att dĂ€mpa och spela in sĂ„ng och förstĂ€rkare. Men tycker du ytan Ă€r för stor? Jag menar, för klaustrofobisk kanske den inte ska vara. đ Det Ă€r ju förmodligen inte bara jag som ska spela in âșïž Dessutom kan du fĂ„ rummet sĂ„ stort att du kan dra monitorerna 1-1,5 meter frĂ„n vĂ€ggar och dĂ€rmed minska problem med basĂ„tergivning i hörn etc. Hur menar du dĂ„? Att jag breddar hela rummet, eller stĂ€ller bordet i mitten pĂ„ lĂ€ngden? SĂ„ alternativ ett med ett "rum inuti det lilla rummet" skulle vara att föredra för dig tror jag? Du kan ju slĂ€nga upp vĂ€ggen, och sen nĂ€r det finns mer pengar bygger du innervĂ€gger etc i det lilla rummet. DĚhar du ett stĂ€lle att ösa pĂ„ :=) Jo, det har du rĂ€tt i. Men det kĂ€nns lite som att det finns pengar just nu, och jag Ă€r inte sĂ„ ekonomiskt strypt, bara jag inte tĂ€nker i jĂ€tte banor. 2x 95 mm reglar m. isolering + 6 gipsplattor skulle jag tro Ă€r nog enligt mig en jĂ€tte bana. Men det beror ju pĂ„ hur mycket den kostar? Ev. skulle jag vĂ€ll kunna pröjsa för nĂ„gra gipsplattor och en regel sjĂ€lv om jag vet hur mycket det skulle kosta. NĂ„gra som har nĂ„gra prisförslag? MVH Daniel
n0m0ney Postat 11 januari 2009 TrĂ„dstartare Postat 11 januari 2009 TL = Transmission Loss ett vĂ€rde för att mĂ€ta isoleringens effekt. Och ja alla vĂ€ggar ska byggas med luftspalt, Ă€ven yttervĂ€ggar. För övrigt Ă€r det ju inte dyrare att bygga en vinklad vĂ€gg som en rak. Fundera pĂ„ vad du vill ha studion till, hur mĂ„nga ska fĂ„ plats samtidigt, vill du separera de du spelar in? Hur mycket tid spenderar du vid DAW/mixer? om det överstiger tiden du spenderar med ett instrument kanske du ska övervĂ€ga att ha ett större kontrollrum Ă€n inspelningsrum och satsa pĂ„ ett mindre bĂ„s. Okej đ Okej, det lĂ„ter riktigt saftigt. Vad blir konsekvenserna av att jag inte bygger en luftspalt i yttervĂ€ggarna? Jag ska anvĂ€nda studion till att spela in akustisk gitarr, sĂ„ng, elgitarr och ev. nĂ„got annat litet instrument kanske + mixning. Jag kan vĂ€ll tycka att minst jag ska fĂ„ plats đ Men kanske minst 3-4 personer stĂ„endes. Fler Ă€r bara ett plus. SpĂ„ren ska spelas in separat och Ă€r inte sĂ„ mycket för körer o annat som jag antar stĂ„r o sjunger samtidigt đ Okej, min idĂ© först var ju att ha nĂ„gonstans dĂ€r jag kan sitta i kontrollrummet med monitorer, ha en uppmickad förstĂ€rkare i ett ljudisolerat rum som jag spelar in direkt i min DAW. Oj, tack för bilden andreasb! Ăr det en allmĂ€n skiss eller anpassad efter mina mĂ„tt? Ser riktigt dyrt ut dock att ha sĂ„dĂ€r i kontrollrummet. :S Men om man jĂ€mnför oparallella vĂ€ggar med att akustikbehandla bort stĂ„ende vĂ„gar m.m, sĂ„ Ă€r det vĂ€ll klart billigare att ha oparallella vĂ€ggar, right?
andreasb Postat 11 januari 2009 Postat 11 januari 2009 TL = Transmission Loss ett vĂ€rde för att mĂ€ta isoleringens effekt. Och ja alla vĂ€ggar ska byggas med luftspalt, Ă€ven yttervĂ€ggar. För övrigt Ă€r det ju inte dyrare att bygga en vinklad vĂ€gg som en rak. Fundera pĂ„ vad du vill ha studion till, hur mĂ„nga ska fĂ„ plats samtidigt, vill du separera de du spelar in? Hur mycket tid spenderar du vid DAW/mixer? om det överstiger tiden du spenderar med ett instrument kanske du ska övervĂ€ga att ha ett större kontrollrum Ă€n inspelningsrum och satsa pĂ„ ett mindre bĂ„s. Okej đ Okej, det lĂ„ter riktigt saftigt. Vad blir konsekvenserna av att jag inte bygger en luftspalt i yttervĂ€ggarna? Jag ska anvĂ€nda studion till att spela in akustisk gitarr, sĂ„ng, elgitarr och ev. nĂ„got annat litet instrument kanske + mixning. Jag kan vĂ€ll tycka att minst jag ska fĂ„ plats đ Men kanske minst 3-4 personer stĂ„endes. Fler Ă€r bara ett plus. SpĂ„ren ska spelas in separat och Ă€r inte sĂ„ mycket för körer o annat som jag antar stĂ„r o sjunger samtidigt đ Okej, min idĂ© först var ju att ha nĂ„gonstans dĂ€r jag kan sitta i kontrollrummet med monitorer, ha en uppmickad förstĂ€rkare i ett ljudisolerat rum som jag spelar in direkt i min DAW. Oj, tack för bilden andreasb! Ăr det en allmĂ€n skiss eller anpassad efter mina mĂ„tt? Ser riktigt dyrt ut dock att ha sĂ„dĂ€r i kontrollrummet. :S Men om man jĂ€mnför oparallella vĂ€ggar med att akustikbehandla bort stĂ„ende vĂ„gar m.m, sĂ„ Ă€r det vĂ€ll klart billigare att ha oparallella vĂ€ggar, right? Om du inte Ă€r intresserad av att isolera sĂ„ skiter du i luftspalt. Bilden Ă€r mĂ„ttanpassad efter dina mĂ„tt; 6,4x3,4m billigare och utrymmesbesparande med assymetri vs akustikbehndling (du slipper inte akustikbehandling men den behöver inte bara lika "saftig". gips, isolering och reglar kostar inte mycket.
n0m0ney Postat 11 januari 2009 TrĂ„dstartare Postat 11 januari 2009 Om du inte Ă€r intresserad av att isolera sĂ„ skiter du i luftspalt.Bilden Ă€r mĂ„ttanpassad efter dina mĂ„tt; 6,4x3,4m billigare och utrymmesbesparande med assymetri vs akustikbehndling (du slipper inte akustikbehandling men den behöver inte bara lika "saftig". gips, isolering och reglar kostar inte mycket. Okej, tack sĂ„ mycket đ jag Ă€r fortfarande intresserad av, om jag inte isolerar yttervĂ€ggarna, kommer det pĂ„verka ljuddĂ€mpningen mellan kontrollrummet och liverummet? MVH Daniel
andreasb Postat 11 januari 2009 Postat 11 januari 2009 Om du inte Ă€r intresserad av att isolera sĂ„ skiter du i luftspalt.Bilden Ă€r mĂ„ttanpassad efter dina mĂ„tt; 6,4x3,4m billigare och utrymmesbesparande med assymetri vs akustikbehndling (du slipper inte akustikbehandling men den behöver inte bara lika "saftig". gips, isolering och reglar kostar inte mycket. Okej, tack sĂ„ mycket đ jag Ă€r fortfarande intresserad av, om jag inte isolerar yttervĂ€ggarna, kommer det pĂ„verka ljuddĂ€mpningen mellan kontrollrummet och liverummet? MVH Daniel Ja absolut, om kr och lr delar vĂ€gg sĂ„ kommer du fĂ„ stomljud som gĂ„r rakt igenom. LĂ„ga frekvenser och vibrationer tranporteras direkt, bara att knacka pĂ„ vĂ€gg/golv och lyssna i det andra rummet.
n0m0ney Postat 11 januari 2009 TrÄdstartare Postat 11 januari 2009 Ja absolut, om kr och lr delar vÀgg sÄ kommer du fÄ stomljud som gÄr rakt igenom. LÄga frekvenser och vibrationer tranporteras direkt, bara att knacka pÄ vÀgg/golv och lyssna i det andra rummet. Okej, det var ju absolut inte bra, men fortfarande ganska logiskt om man tÀnker pÄ det. Största faran med det Àr ju frÄn kontrollrummet in till liverummet. Att om monitorerna skickar basfrekvenser in i yttervÀggarna för att sedan höras i liverummet och komma in i micken. Stor fara, eller oroar jag mig i onödan? MVH Daniel
Emulator Postat 11 januari 2009 Postat 11 januari 2009 AlltsĂ„, du BEHĂVER ju inte lyssna i monitorer pĂ„ full volym nĂ€r folk lĂ€gger sĂ„ng i rummet bredvid? Ăr du bara att sĂ€tta pĂ„ sig lurarna /Dra ner volymen. Sen nĂ€r det Ă€r sjunget o gitarrat o trummat o whatever, dĂ„ kan du mixa i kontrollrummet i din fina lyssning, pĂ„ vilken volym du vill
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.