Jump to content
Annons

Högljud dator


Gäst

Recommended Posts

Tänkte höra om det e nån som har nått tips om hur man lättast, och billigast 🙂 dämpar en dator.

Tänkte köpa dämning att sätta på insidan av datorburken, verkade vara en billig lösning e det nån som har provat dettta och vet om det hjälper nått? Eller ska man bygga in datorn, har sett några ritningar på detta men det verka ganska jobbigt.

Som sagt blir glad för alla tips och lösningar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man kan dämpa en hel del genom att byta ut fläktar och så. Processorfläkt och kylfläns kan man köpa helt knäpptysta för några hundralappar. Så kan man generellt byta ut små 80mm fläktar mot stora 120mm så låter det mycket mindre. Man kan också koppla om så att 120mm fläkten går på lägre spänning än normalt och spara mycket oljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gjorde slag i saken för en månad sedan och köpte ett nytt chassi med nätagg som heter Antec Sonata. Gjorde en jävla skillnad! Tempen i datorn sjönk med 10 grader och ljudet dämpades mer av chassit samtidigt som grafikkortet inte drog igång så fördjävligt som när det var varmare i lådan. Nu har jag lagt kuddar runt och min eminenta luftmadrass på för att dämpa ljudet ännu mer. Tänkte byta grafikkort åxå till ett utan fläkt.

Jag testade åxå hur mycket hårddiskarna lät, och min älsta lät väldigt mycket mer än min nyaste (som inte är så himla ny), så ta och testa vad i din dator som låter mest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att Zalman är dyra finns även Arctic cooling som är billigare men kyler lite sämre. De fläktarna jobbar mindre vid låg CPUbelastning och ökar vid hård CPUbelastning.

Har du ett nätagg som låter väldigt mycket ska Seasonic nätagg vara de tystaste på marknaden. En hel del tystare än Zalman faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Tänkte höra om det e nån som har nått tips om hur man lättast, och billigast 😉 dämpar en dator.

Tänkte köpa dämning att sätta på insidan av datorburken, verkade vara en billig lösning e det nån som har provat dettta och vet om det hjälper nått? Eller ska man bygga in datorn, har sett några ritningar på detta men det verka ganska jobbigt.

Som sagt blir glad för alla tips och lösningar. 🙂

Stoppa in datamaskinen i en ljuddämpad garderob. Borra hål i väggen bakom, silvertejpa fast ett flexrör som leder ut värmen från fläkten till angränsande rum. Fixa trådlös mus&tangentbord + TFTskärm med DVI-anslutning (så du kan dra några meter skärmkabel) och ställ skärmen några meter från garderoben.

Funkar för mig. Nästan kusligt tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...