Jump to content
Annons

Puffskydd, Vilken av dom?


Mr163

Recommended Posts

Tja, har vart inne i musik affärens hemsida och kollat runt lite, har kollat efter på puffskydd men när jag söker på det så kommer det fram " Nylon " och " Metall " puffskydd?. vad är skillnaden och vilken är bättre? De står inget i hemsidan.

Vilken rekommenderar ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tja, har vart inne i musik affärens hemsida och kollat runt lite, har kollat efter på puffskydd men när jag söker på det så kommer det fram " Nylon " och " Metall " puffskydd?. vad är skillnaden och vilken är bättre? De står inget i hemsidan.

Vilken rekommenderar ni?

Ta en titt i det senaste numret av Studio så har du ett litet test av olika modeller.

Link to comment
Dela på andra sajter

raso (oregistrerad)

Det verkar som det enda du ska tänka på är att undvika jams stålpuffskydd.

Oturligt nog är det så att jag har just ett sånt skydd, och jag blev rekomenderad det av jam. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har Thomanns billigaste nylonpuffskydd och tycker det funkar bra. Har inte jämfört med några andra men misstänker att det är som med det mesta, att man får vad man betalar för. Men jag är som sagt väldigt nöjd med mitt.

http://www.thomann.de/se/t-bone_ms180.htm

Jag har testat en massa olika puffskydd och det bästa jag använt var hemmagjort av en strippad lampskärm och en nylonstrumpa. Det finns verkligen ingen anledning att köpa ett puffskydd såvida man inte får det på köpet vid köp av en mick eller stativ eller likande. Bortkastade pengar!

EDIT: Jo, förresten. Rent estetiskt så förstår jag varför man lägger ut pengar på det. Men min studio ser ut som kriget självt så ... 😄

Redigerat av Holmberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudfilerna som hör till det nya numret av Studio (1-09) finns tydligen inte tillgängliga på websiten ännu, men de dyker väl upp så småningom, så att man kan jämföra de puffskydd som Studio testade där.

Ett vanligt puffskydd (nylon eller metall) har ett listpris på ca 300:- - så det finns enligt min mening ingen anledning att snåla - och på så sätt skapa problem för sig med monteringen - för den blir ett problem om man inte köper något färdigt som enkelt kan skruvas fast på micstativet... Annars fungerar förstås fula hemmagjorda nylonstrumpe-puffskydd lika bra som snygga fabrikstillverkade nylonstrumpe-puffskydd - men monteringen på stativet kvarstår som sagt även om man får tag på någon variant av svanhals att sätta fast själva puffskyddet på...

Svenska Mikrofonen.se (distributören för Gefell) har tagit fram ett puffskydd för 475:-, som ska vara riktigt bra och som till skillnad från andra, inte ska påverka ljudet alls. Jag har beställt ett sådant på svanhals för att testa själv, så när jag får det så ska jag försöka hinna göra lite testinspelningar med olika skydd och andra metoder - och lägga upp på en egen avdelning av testsiten... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Har bara en liten fråga.

När man spelar in saxofon, behöver man ett puffskydd då? eller är det bara när man spelar in sång?

inget puffskydd till saxofon om du frågar mig. kommer ju typ ingen luft från klockan ((?) heter det på trumpet iallafall). sen står du ju lite längre bort när du spelar in jämfört med sång. och ljudet kommer ju inte bara från största "hålet" så att säga. det är ju bara när man spelar mörkt. annars är det ju längre och längre upp, i och med ljusare och ljusare toner.

Redigerat av SuneMangs
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...