Jump to content
Annons

Chinas


Save

Recommended Posts

Goddag mina kära vänner

ja, som titeln ger en vink av så skulle jag vilja veta vilka China cymbaler ni har erfarenhet av och rekommenderar, inte rekommenderar, klassar som UNDVIK etc etc. leta efter storlekarna 16" och någonstans där runtomkring (15-18 elr så?) men alla tips är välkomna så klart 😄

Tack på förhand och trevlig jul

Save

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle verkligen vilja ha en Zildjian Oriental china thrash! verkar vara riktigt skitigt ljud i den.

Annars så står en K-custom Hybrid också på önskelistan!

Men blir nog en Wuhan china ändå. Så extremt prisvärda. Dock måste man testa dem för de kan låta himmel eller bajs! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Ufip 18" Chinese från 90talet som jag tycker låter helt fantastiskt! Sen har jag en 18" Meinl som låter trist, och en 14" Paiste Alpha som inte låter helt fel faktiskt.

Wuhan skulle jag aldrig köpa. Det finns säkert några bra ex, men det känns för osäkert. Lägg istället lite mer på begagnatmarknaden och få en dunderchina..

Zildjian Oriental china är rätt festlig, dock är den lite för mjuk i tonen för min smak. Jag gillar lite hårdare chinaljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt med så snabba svar! 😄

Jag vill ha ganska fett ljud (om nu någon fattar.......). har Sabian 16 och 18" X-plosion crashar som jag är sjukt nöjd med så jag skulle vilja ha något som passar till dom, de är ganska tjocka så något ditåt om någon har några tankar...

Det där med inspelningar har jag dock inte så mycket övers för. De gånger jag har lyssnat och sedan köpt så har det inte låtit som på inspelningen... så det är jag tyvärr lite skeptisk emot :/

Tack för de svar man fått hittills ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Köp en wuhan china, jag har en själv, låter som att slå på ett plåttak och skär igenom precis allt. Seriöst, när det gäller just chinacymbaler så gillar jag det där riktigt skräpiga ljudet. Åk till musikaffären och gå loss på deras sortiment och glöm inte att dyrast inte nödvändigtvis är bäst..

Link to comment
Dela på andra sajter

har hittat en möjlig kandidat... en Paiste Colorsound 5 China 18" för 1200 spänn, ser ut att var i fint skick etc. är det någon som har någon erfarenhet av denna?

tack tack

//Save

Link to comment
Dela på andra sajter

har hittat en möjlig kandidat... en Paiste Colorsound 5 China 18" för 1200 spänn, ser ut att var i fint skick etc. är det någon som har någon erfarenhet av denna?

tack tack

//Save

Jag har haft en Paiste 2002 china 20"

och den var jag aldrig speciellt nöjd med.

Colorsound låg väl lägre i pris än 2002 och försvann efter några år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg att det låg en annons ute på vendolin.se, skymtade en oriental...

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=5542526

verkar riktigt lovande 😉 synd bara att den är på andra sidan landet... blir segt med frakt :/ nån som har något fint längre norr ut? Sundsvall elr så? 😛

Jag har en wuhan 18", men den har jag inte planerat att sälja... hehe! Det är en fin plåtbit det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tittar alltid efter väldigt tunna chinas, eller trashiga. Går man på "vanliga" så är dom åt helsike för hårda, låter mer gong eller kackig crash-ride än china. Paistes chinas tycker jag i regel är hemska. Sabians låter mest fet hårdrock och Zildjians standard chinas låter .. gong, låter illa, tycker jag. Man ska kunna spela väldigt lätt och väldigt hårt, och det ska låta i princip lika bra i alla nivåer.

Zildjians lilla Piggyback tycker jag är kul, som även är väldigt effektiv att lägga ovanpå andra cymbaler för ett riktigt fett och fräsande ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ju tunnare chinacymbalen är desto mer china ljud får du ut av den. Vill man ha mer "kang" ljud ska du kika på tjockare varianter.

Många gillar Zildjians Oriental China Trash, men jag tycker den är för hård på nåt sätt. Prova som sagt Wuhans sortiment.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Krikelin (oregistrerad)

Sålde precis en Paiste 2002 18" den med svart text, låter vansinnigt bra, men mycket. Oerhört genomträngande sound och lämpar sig nog för lite mer högljudd musik skulle jag tro. En sådan kan man hitta för omkring 2000, OM man hittar en vill säga. Men jag kan varmt rekommendera den, letar själv efter Zildjian A custom för lite lite lägre volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...