Jump to content
Annons

om att flytta block i playlist


JohnD

Recommended Posts

Undrar om det finns något mer effektivt sätt att flytta många block i playlist än vad jag känner till.

Den situation jag tänker på är följande: Man har en låt som är så pass lång att blocken tillsammans är betydligt bredare än en skärm, och så vill man lägga till några block någonstans i mitten eller tidigare. Det man kan göra då är att markera alla block till höger om det, och flytta dem mer åt höger. Problemet är att det är lite jobbigt att markera allting om det inte ryms på en skärm, och det är inte så kul att flytta lite åt gången, eller att behöva ändra zoomen.

Finns det något enklare sätt? Gärna en "infoga"-funktion av något slag. Det skulle vara nice om man kunde placera tidsmarkören där man vill, och sedan kunna flytta allting till höger om det med typ ctrl+högerpil (eller vänsterpil).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Noggrann läsning av manualen gjorde att jag hittade ett svar. För de som inte vet:

Man markerar listen i överkanten (ctrl + klicka och dra) med så mycket plats som man vill infoga, och trycker ctrl+insert. Så flyttas alla hela block som befinner sig inom eller framför den markerade linjen fram med en längd som motsvarar markeringens längd.

Ett annat sätt, om det man vill infoga kommer tidigt i låten, är att markera allting före området där man vill infoga, och sedan välja "invert selection", så markeras allting efter istället, sedan kan man flytta det med shift+piltangenter. Det tidigare sättet är dock snabbare.

😊

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

Noggrann läsning av manualen gjorde att jag hittade ett svar. För de som inte vet:

Man markerar listen i överkanten (ctrl + klicka och dra) med så mycket plats som man vill infoga, och trycker ctrl+insert. Så flyttas alla hela block som befinner sig inom eller framför den markerade linjen fram med en längd som motsvarar markeringens längd.

Ett annat sätt, om det man vill infoga kommer tidigt i låten, är att markera allting före området där man vill infoga, och sedan välja "invert selection", så markeras allting efter istället, sedan kan man flytta det med shift+piltangenter. Det tidigare sättet är dock snabbare.

😄

hmm inte riktigt svar på din fråga men du vet att du kan använda den övre delen av playlisten och få en mer grafiskt överblick av FL. Och klippa rakt i "blocken" utan att det händer något med orginalet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Noggrann läsning av manualen gjorde att jag hittade ett svar. För de som inte vet:

Man markerar listen i överkanten (ctrl + klicka och dra) med så mycket plats som man vill infoga, och trycker ctrl+insert. Så flyttas alla hela block som befinner sig inom eller framför den markerade linjen fram med en längd som motsvarar markeringens längd.

Ett annat sätt, om det man vill infoga kommer tidigt i låten, är att markera allting före området där man vill infoga, och sedan välja "invert selection", så markeras allting efter istället, sedan kan man flytta det med shift+piltangenter. Det tidigare sättet är dock snabbare.

😲

hmm inte riktigt svar på din fråga men du vet att du kan använda den övre delen av playlisten och få en mer grafiskt överblick av FL. Och klippa rakt i "blocken" utan att det händer något med orginalet...

Jag vet inte vad du menar med första meningen. Den andra meningen kan syfta på funktionen "slice", fast något händer ju med originalet, nämligen att blocken klipps av på mitten. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...