Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, Jag har Cool Edit 2.0 undrar om det finns ett sätt att få ner topparna på sitt ljudspår ? Jag fick lite svar från maart (tack) men skulle behöva lite fler vinklar att testa. För att ni ska förstå hur jag menar så skriver jag så här istället ( jag kan inga avancerade ord )

Låt oss säga att jag sjunger in ett spår, efteråt så ser man kanske att det finns ett antal toppar som sticker upp ganska högt, nu skulle jag vilja typ ta ner taket och platta till topparna för att ljudet ska bli så jämt som möjlig, och sen höja upp taket igen. Kan man göra detta på nått sätt.

Jag förstår ju att man inte kan platta till hur mycket som helst kommer att låta konstigt då givetvis.

Tack på förhand

Tony

Annons
Postat

Instämmer.

Ett sätt är ju att höja musiken, men då kommer de höga pikarna att sticka ut genom taket - så att säga. Men, om pikarna är högre än vad taket tillåter, och man höjer volymen, så kommer taket självt att kapa av topparna på pikarna. Det är ungefär som om du står i ett rum med 3 meter högt tak, och du håller i en stav som är 2,90 lång. Om du höjer golvet närmare taket så kommer pinnen att kapas av vid samma höjd som taket tillåter.

Den metoden brukar ge upphov till att det distar lite ilsket när topparna kapas. Den 2,90 långa pinnen kommer att malas av vid toppen och flisas sönder på toppen ganska osnyggt. Det hörs som dist. Ibland hörs sån dist mer än annars, och ju flera pikar som kapats på det här sättet desto mer dist hör man.

Om man tillsätter en limiter som höjer volymen - limiter är en plug-in - så kommer limitern att skära av pikarna på ett sätt som inte ger fullt lika mycket dist som när pikarna kapas av det digitala mediets naturliga "tak". Så, testa att använda en limiter och höj volymen med den. Du hör hur högt du kan höja, om du lyssnar riktigt noga: när det börjar dista eller skorra det minsta, så är du på gränsen.

Postat
Kompressor & Limiter... 😏

Hej på dig 😆

Tack för ditt svar, jag har förstått nu att det går att jobba lite med limitern. Har kollat lite olika varianter.

Med vänliga hälsningar

Tony

Postat
Instämmer.

Ett sätt är ju att höja musiken, men då kommer de höga pikarna att sticka ut genom taket - så att säga. Men, om pikarna är högre än vad taket tillåter, och man höjer volymen, så kommer taket självt att kapa av topparna på pikarna. Det är ungefär som om du står i ett rum med 3 meter högt tak, och du håller i en stav som är 2,90 lång. Om du höjer golvet närmare taket så kommer pinnen att kapas av vid samma höjd som taket tillåter.

Den metoden brukar ge upphov till att det distar lite ilsket när topparna kapas. Den 2,90 långa pinnen kommer att malas av vid toppen och flisas sönder på toppen ganska osnyggt. Det hörs som dist. Ibland hörs sån dist mer än annars, och ju flera pikar som kapats på det här sättet desto mer dist hör man.

Om man tillsätter en limiter som höjer volymen - limiter är en plug-in - så kommer limitern att skära av pikarna på ett sätt som inte ger fullt lika mycket dist som när pikarna kapas av det digitala mediets naturliga "tak". Så, testa att använda en limiter och höj volymen med den. Du hör hur högt du kan höja, om du lyssnar riktigt noga: när det börjar dista eller skorra det minsta, så är du på gränsen.

Hej opus99.

Jag har förstått en del av detta nu och ska testa lite på olika spår som jag har.

Framför allt så tackar jag för detta svaret som jag tycker ger mig bra och nyttig information.

Ska prova lite ang detta

Tack så mycket

Mvh

Tony

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu ska man kanske inte alltid förlita sig på kompressor/limiter hela tiden i alla lägen. Det man kan göra om det finns vissa peakar på några platser, är klippa upp strax före och efter. För att sedan dra ned den filbitens volym så det ligger jämnare med resten av filen. Det är bättre att rekommendera i såna fall.

Redigerat av DieHard
Postat
Nu ska man kanske inte alltid förlita sig på kompressor/limiter hela tiden i alla lägen. Det man kan göra om det finns vissa peakar på några platser, är klippa upp strax före och efter. För att sedan dra ned den filbitens volym så det ligger jämnare med resten av filen. Det är bättre att rekommendera i såna fall.

Hej, Jag läser och försöker förstå 🥰

När du säger "klippa upp" menar du markera och sen gå lite djupare i markeringen för att sen sänka peakar på så vis?

Tack för svaret 😑

Mvh

Tony

Postat

nja

nu ska vi vara lite mer noggranna

en limiter kapar inga toppar

det den gör är att pressa ihop dom väldigt kraftigt

en limiter höjer heller inte volymen - den sänker dom högsta peakarna - vilket jämnar ut ljudvolymen mellan peakar å resten av materialet

många limiterpluggar (limiter i sig är förstås inte en plugin utan från början en analog grunka som numera också finns som digital plugin) har däremot en automatisk eller manuell volymkompensation - höjer man volymen lika mycket som peakarna sänks blir totalresultatet högre volym

en limiter är egentligen en väldigt hårt ställd kompressor

en kompressor är det man oftast använder för att jämna ut nivåskillnader mellan svagt å starkt

den ger ett mer naturlig utjämning men kan också ställas in för att ge vissa märkbara effekter

man sätter då ett tröskelvärde där man bestämmer att kompressorn ska börja arbete

man sätter också ratio - det värde som bestämmer hur hårt kompressorn ska jobba när volymen når över tröskelvärdet

en limiter är egentligen en kompressor med väldigt hög ratio

det finns ganska bra genomgånget i nån annan tråd här har jag för mig - det finns oftast fler parametrar att ställa in förutom threshold å ratio

gör en sökning

Postat

nja

nu ska vi vara lite mer noggranna

en limiter kapar inga toppar

det den gör är att pressa ihop dom väldigt kraftigt

en limiter höjer heller inte volymen - den sänker dom högsta peakarna - vilket jämnar ut ljudvolymen mellan peakar å resten av materialet

många limiterpluggar (limiter i sig är förstås inte en plugin utan från början en analog grunka som numera också finns som digital plugin) har däremot en automatisk eller manuell volymkompensation - höjer man volymen lika mycket som peakarna sänks blir totalresultatet högre volym

en limiter är egentligen en väldigt hårt ställd kompressor

en kompressor är det man oftast använder för att jämna ut nivåskillnader mellan svagt å starkt

den ger ett mer naturlig utjämning men kan också ställas in för att ge vissa märkbara effekter

man sätter då ett tröskelvärde där man bestämmer att kompressorn ska börja arbete

man sätter också ratio - det värde som bestämmer hur hårt kompressorn ska jobba när volymen når över tröskelvärdet

en limiter är egentligen en kompressor med väldigt hög ratio

det finns ganska bra genomgånget i nån annan tråd här har jag för mig - det finns oftast fler parametrar att ställa in förutom threshold å ratio

gör en sökning

Hej Demonproducenten.

Jag läser och lär ( hoppas jag ) ju mer man kollar på hur man kan göra, jumer poppar upp.

Men för en amatör som mig så är det väl nyttigt och prova lite olika saker och se vad som jag tycker passar bäst med mina grejor, alla har ju säkert lite olika att välja på menar jag.

Tack för att du svarar här med lite tips mm

Med vänliga hälsningar

Tony

DieHard (oregistrerad)
Postat

Hej, Jag läser och försöker förstå 😆

När du säger "klippa upp" menar du markera och sen gå lite djupare i markeringen för att sen sänka peakar på så vis?

Tack för svaret 😉

Mvh

Tony

Ja använd saxen i ditt DAW och klipp strax innan och strax efter och markera audiofilbiten. Sen får du ju markörer och en röd i mitten högst upp. Syns den inte så zooma tills den kommer upp. Och sen dra ned den tills den är ungefär som resten.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.