Jump to content
Annons

Hjälp mig att välja preamp!


Snowbrigade

Recommended Posts

Hej!

Jag har kommit fram till att min gamla preamp (nån australiensisk Pr8) är en stor bov i min hemmastudio.

Jag skulle vilja ha en nya preamp med bara en kanal istället för de 8 som min nuvarande har - jag är alltså beredd att lägga mer pengar per kanal - säg max 2000 kr. Den ska förstås ha fantonmatning osv, men det har väl alla. Den ska ha XLR ingång som sen leds vidare på baksidan (?) genom teleutgång. Dessa är min krav.

Vad kan man få för 1000-2000 kr? Finns det nån som har fått bra betyg i nåt test eller nåt sånt?

Tack för hjälpen!

// Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Hej!

Jag har kommit fram till att min gamla preamp (nån australiensisk Pr8) är en stor bov i min hemmastudio.

Jag skulle vilja ha en nya preamp med bara en kanal istället för de 8 som min nuvarande har - jag är alltså beredd att lägga mer pengar per kanal - säg max 2000 kr. Den ska förstås ha fantonmatning osv, men det har väl alla. Den ska ha XLR ingång som sen leds vidare på baksidan (?) genom teleutgång. Dessa är min krav.

Vad kan man få för 1000-2000 kr? Finns det nån som har fått bra betyg i nåt test eller nåt sånt?

Tack för hjälpen!

// Nisse

Med den budgeten så kommer du inte få nåt lyft...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det finns massor med trådar om preamps och det mesta sagt om dem. Använd sökfunktionen och du garanterat kommer att hitta vad du söker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har kommit fram till att min gamla preamp (nån australiensisk Pr8) är en stor bov i min hemmastudio.

Jag skulle vilja ha en nya preamp med bara en kanal istället för de 8 som min nuvarande har - jag är alltså beredd att lägga mer pengar per kanal - säg max 2000 kr. Den ska förstås ha fantonmatning osv, men det har väl alla. Den ska ha XLR ingång som sen leds vidare på baksidan (?) genom teleutgång. Dessa är min krav.

Vad kan man få för 1000-2000 kr? Finns det nån som har fått bra betyg i nåt test eller nåt sånt?

Tack för hjälpen!

// Nisse

SM Pro Audio är tyvärr inte så kul preampar. Deras passiva attenuatorer är bra, men i övrigt är de en nödlösning. Precis som Puffra säger, så tror jag att Studio Projects VTB-1 skulle göra nytta för dig. 😳

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Om ni skulle veta hur knasigt min preamp beter sig så skulle ni förstå att det en budget på 2000 kr skulle innebära en förbättring.

Är den trasig? Är den en SM Pro Pr8? Vad är det för fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Tack så mycket allihopa. Jag har en Studio Projects B1 mick, så jag hoppas den passar som handen i handsken med en preamp från samma tillverkare.

Jo, Pr8:an tappar kräm lite då och då på kanalen man kör på, och då brukar det funka att man byter till nån annan kanal bara - men det känns lite som en gammal bil där man får sparka och slå och göra massa specialare för att kunna öppna dörrar och rulla till jobbet. Och ibland blir ljudigt burkigt utan direkt anledning... Men den tjänade sitt syfte när vi spelade in trummor några gånger. Nu programmerar vi allt istället så den tiden är förbi.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Trasig alltså...

Om beg kan duga så kan få lite mer för dessa pengar. Annars finns det väl en del billiga "fusk" rör prylar som Studio Projects, ART, Presonus mfl

som ger mycket för pengarna.

http://www.thomann.de/se/joemeek_threeq_channelstrip.htm får du en eq och kompressor. (Samma tillverkare som studio projects)

http://www.thomann.de/se/art_tube_mp_studio_v3.htm ganska lik studio projekts men har en gradering som kan vara bra, eller störande....

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio projekts verkar bara göra en enda enkanalig preamp, och en 8-kanalig. Lite mysko. För de gör väl även lite dyrare mickar än B1? 🥰

För ett par år sedan var de på gång och skulle göra en 2-kanalig version av VTB-1, men det verkar ha runnit ut i sanden. Man får helt enkelt köpa 2st och montera på rackadaptern, så att de bildar en full 19"-enhet tillsammans... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...