Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Så jag måste ju byta upp mig då mitt gammla Sonar LE inte är så fungerande med Vista. Nu har jag spanat in en kompis Sonar 7 för att se så det funkar likvärdigt osv.. det ser likvärdigt ut, förutom att jag tycker grafiken är fulare (!!!). Ingen big deal då det finns mycket mer "tools" istället. Men, ett stort MEN. Det finns inte "3 dB louder" och "-3 dB" som finns bredvid "Normalize" i LE. Tro eller ej, men den funktionen, att kunna sänka 3 dB på ett spår har varit det mest användbara "toolet" för mig. Det har varit helt perfekt att kunna zooma in ett spår och sänka exempelvis ett för starkt "S" eller sänka något "klick" ljud från slemm i munnen. Det blir ju inte alls samma sak av att klippa bort missljud då det ofta uppstår kracks. Någon som vet varför denna funktion har försvunnit!? Och/eller finns det någon vst plugin man kan ladda ner? Eller kan man rentav flytta över dessa två "tools" från Sonar LE till SOnar 7??

Tack på förhand! 🙁

Annons
Postat

Jodå, du kan sänka -3dB i Sonar7. Men arbetsflödet/menyerna är lite annorlunda än du är van vid.

När det gäller designen (som förstås är en smaksak), så kan man kustomisera Sonars utseende ganska ordentligt, framförallt med egna färgval.

Sonars senaste version är f ö 8, så du borde kunna hitta Sonar7 ganska billigt (börja med att kolla Thomann)

tjing

Bengan

Postat
  Vallhagen sa:
Jodå, du kan sänka -3dB i Sonar7. Men arbetsflödet/menyerna är lite annorlunda än du är van vid.

När det gäller designen (som förstås är en smaksak), så kan man kustomisera Sonars utseende ganska ordentligt, framförallt med egna färgval.

Sonars senaste version är f ö 8, så du borde kunna hitta Sonar7 ganska billigt (börja med att kolla Thomann)

tjing

Bengan

Hallu!

att det är så svårt att hitta det kan jag inte förstå? Vi har kollat runt nu i Sonar 7, men hittar inte det någonstans?! I LE så låg det direkt under fliken Process --> Audio --> 3 dB louder (eller 3 dB quieter).

"normalize" är det enda som verkar ligga kvar under fliken Process --> audio - i Sonar 7. Om det finns i 7:an, vart kan man finna det då månne?

Tack på förhand!

Postat
  equality sa:
Markera audion. Process/audio/gain och dialogrutan kommer upp.

Oj, han inte med ett till att ett till svar kom där 😎 Skall checkas, tack!

Postat

Equality har helt rätt, det är Process>Audio>GAIN ar det du letar efter. I Sonar (åtminstone 6 o framåt), så finns +/-3dB inte förinställt, du får välja nivåminskning/ökning själv.

...och egentligen ska du jobba med automatisering i stället, det är fiffigare:). Men svaret på frågan är ändå att det GÅR att göra det du vill/är van vid.

tjing

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.