Jump to content
Annons

Nästa steg post-Garageband?


ADHWGT

Recommended Posts

Som ämnet förtäljer jobbar (leker) jag i dagsläget i Garageband och har känt ett bra tag att det är dags att ta nästa steg. Och för att göra det behöver jag lite experthjälp. Jag är total noob när det gäller mer avancerade program, men vad jag är ute efter är en allt i ett-lösning som inte kräver doktorsexamen i whatever för att man ens ska kunna komma igång. Men jag vill även ha gott om svängrum så att jag inte växer ur programmet efter en vecka (som med Garageband).

Musiken jag pillar fram är övervägande, för att inte säga uteslutande, av elektronisk, för att inte säga synthig, natur. Tänk Ladytron, Nine Inch Nails, lite åt det hållet. Men jag är gitarrist i grunden och vill ha den dörren öppen också.

Det jag undrar om Logic är ganska basic: vad är det man får i lådan om man köper Express? Måste man köpa till en massa mjukvaruinstrument om man vill göra tung, ondskefull elektronisk musik med maffiga trummor, eller finns det mesta redan på plats? Är Logic Express det bästa stället att börja på eller borde jag söka mig någon annanstans?

Min dator är en tre år gammal Imac G5 som väl ska bytas ut nästa år eller så. Men jag skulle gärna komma igång på den först. Behöver jag komplettera med ytterligare hårdvara (vilket jag antar är nödvändigt när jag väl vill lägga på gitarr & sång) vore det snällt om någon kunde ge lite grundläggande tips på den fronten också.

Hoppas att någon här orkar förbarma sig över en jobbig amatör. Tack så länge!

(Den här tråden var förresten knepig att placera med tanke på frågans natur, men jag börjar väl här eftersom jag varit lite inställd på Logic. Och jag antar att ni fått såna här frågor många gånger förr, men det var lite knepigt att söka efter eventuella dubletter.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nästa steg upp är då Logic Express, nästa steg är då Logic Studio.

En fördel är att allt du har gjort i GB kan öppnas i LE (eller LS).

Både LE och LS är knepigare att komma igång med jämnfört med GB, men känner du dig frustrerad med GB så är då LE rätt väg att gå.

(Det är enkelt att gå vidare till LS om du vill det vid ett senare tillfälle).

Och du behöver inte ett ljudkort utan kan använda iMacens inbyggda, men det är klart, vill du få bättre ljud/spela in fler instrument så är ett externt ljudkort att rek.

här kan du läsa om LE: http://www.apple.com/se/logicexpress/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Det är absolut så jag känner, att jag gärna tar mig över en högre tröskel för att få större möjligheter.

På vilket sätt blir ljudet sämre med det inbyggda ljudkortet? Jag har kollat på Apples rekommendationer, men tror ni här på forumet att min dator orkar med Logic Express bara för att det sägs från officiellt håll att den ska göra den? Garagebands gränssnitt hackar och hostar så jag blir tokig, men det kan ju bero på RAM-brist.

Och har du koll på min fråga om vad som ingår i Express, om det har allt jag behöver (till en början) för att göra tung elektronisk musik? Eller borde jag köpa till mjuk-/hårdvarusynthar, trumljud etc direkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Det är absolut så jag känner, att jag gärna tar mig över en högre tröskel för att få större möjligheter.

På vilket sätt blir ljudet sämre med det inbyggda ljudkortet? Jag har kollat på Apples rekommendationer, men tror ni här på forumet att min dator orkar med Logic Express bara för att det sägs från officiellt håll att den ska göra den? Garagebands gränssnitt hackar och hostar så jag blir tokig, men det kan ju bero på RAM-brist.

Och har du koll på min fråga om vad som ingår i Express, om det har allt jag behöver (till en början) för att göra tung elektronisk musik? Eller borde jag köpa till mjuk-/hårdvarusynthar, trumljud etc direkt?

Jag har för mig att alla instrument som ingår i GarageBand går att använda i Logic, så du kommer ju inte få mindre än vad du har nu. Sen vad man behöver för att göra "tung elektronisk musik" finns det lika många svar på som det finns personer som sysslar med sån musik 😄

Det har ju mycket att göra med kunskapsnivå också. Är man grym på att skruva egna ljud, använda effekter och mixa, då behöver man kanske inte så mycket mer än det som följer med Logic för att få till ett bra resultat. Är man däremot nybörjare vill man kanske ha synthar med en massa färdiga feta ljud...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att alla instrument som ingår i GarageBand går att använda i Logic, så du kommer ju inte få mindre än vad du har nu. Sen vad man behöver för att göra "tung elektronisk musik" finns det lika många svar på som det finns personer som sysslar med sån musik 😄

Det har ju mycket att göra med kunskapsnivå också. Är man grym på att skruva egna ljud, använda effekter och mixa, då behöver man kanske inte så mycket mer än det som följer med Logic för att få till ett bra resultat. Är man däremot nybörjare vill man kanske ha synthar med en massa färdiga feta ljud...

Aha, fast jag vill ju just byta upp mig, inte fortsätta med exakt samma sound som tidigare... Alltså, jag har väl rätt låga krav, men jag är trött på hur mina låtar låter i Garageband. Och det ingår alltså inget nytt, superhett i sån väg i Logic? Vad borde jag isåfall köpa till om jag vill ha riktiga monstruösa synthar och trummor?

Någon som kan får gärna svara på mina frågor om ljudkort och dito kvalitet samt Logics hårdvarukrav också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att alla instrument som ingår i GarageBand går att använda i Logic, så du kommer ju inte få mindre än vad du har nu. Sen vad man behöver för att göra "tung elektronisk musik" finns det lika många svar på som det finns personer som sysslar med sån musik 😲

Det har ju mycket att göra med kunskapsnivå också. Är man grym på att skruva egna ljud, använda effekter och mixa, då behöver man kanske inte så mycket mer än det som följer med Logic för att få till ett bra resultat. Är man däremot nybörjare vill man kanske ha synthar med en massa färdiga feta ljud...

Aha, fast jag vill ju just byta upp mig, inte fortsätta med exakt samma sound som tidigare... Alltså, jag har väl rätt låga krav, men jag är trött på hur mina låtar låter i Garageband. Och det ingår alltså inget nytt, superhett i sån väg i Logic? Vad borde jag isåfall köpa till om jag vill ha riktiga monstruösa synthar och trummor?

Någon som kan får gärna svara på mina frågor om ljudkort och dito kvalitet samt Logics hårdvarukrav också!

Synthen ES2, samplaren EXS24 och trummaskinen Ultrabeat ingår bland annat i Logic Express och de finns inte i GarageBand vad jag vet.

Vad är det du är ute efter? Om du bara vill ha nya synthar/ljud så behöver du ju inte byta bort GarageBand. Om du däremot känner dig begränsad av arbetsflödet i GB, då kan det vara läge att kolla på nåt annat program.

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett annat sätt är att köpa Reason 4.

Kolla in http://www.propellerheads.se

Då kan du köra audio i GB och komplettera med syntarna i Reason.

Reason är dessutom mycket processorsnålt.

Annars tror jag på Logic vägen. Stora paketet är mumsigt. Men Expressen är good enough.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bytte själv upp mig GB --> LE av liknande anledningar, och det är en helt annan värld. Är själv nybörjare och känner inte behovet av fler parametrar att skruva på, åtminstone inte ännu. Monstersynthar med coola namn, kan vara en senare idé, men initialt har jag svårt att se dig missnöjd med möjligheterna i LE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har helt fel men jag har absolut för mig att Express saknar sidechainfunktionen. Om så är fallet så skulle jag rekommendera att köpa Pro direkt. Gick själv från GB till Pro utan någon vidare kunskap och jag ångrar det inte för en sekund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic Express 8 har sidechain funktion

Det har varit grymt mycket prat om att LE skulle sakna det.

Men jag tycker det funkar kanon o köra det på audiofiler.

Kanske är det midi som inte går att köra det med?

Jag vet inte riktigt, men är det kanske någon annan veariant av sidecain i LS?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, spännande läsning. Tack för alla svar.

Alltså, jag har ju verkligen skitdålig koll på allt det här (om ni undrade varför jag skapade den här tråden...). Så någon vänlig själ får gärna berätta exakt vad Logic gör som inte Garageband klarar av. Och Ableton, shit, vad är skillnaden där? Det enda jag vet är att jag testat Reason och att det inte känns som något för mig. Har fått intrycket att Logic är nästa hållplats när man känner sig klar med Garageband. Å andra sidan är det just fetare ljud (och ett bättre gränssnitt) jag är ute efter.

Jag vill att mina låtar ska låta BÄTTRE, och det är förstås slutmålet för alla som håller på med sånt här, men jag vet inte riktigt hur jag tar mig dit på bästa sätt. Jag har väl blivit lite avundsjuk på vänner som haft vettiga program och studioutrustning hemma, de har verkat ha så otroligt mycket större möjligheter och allt de gjort har också låtit ljusår bättre än mina tama skisser (och jag hoppas att det inte bara har med låtskrivartalang att göra...). Jag menar, jag går alldeles sönder när jag hör en riktigt tung synth eller trummaskin. Inbillar mig lite att jag måste köpa något sånt i hårdvaruväg när jag vant mig vid Logic, för det har låtit så OTROLIGT mycket bättre än det jag har i Garageband (även om jag skruvar och pillar och distar livet ur varje ljud).

Passar på att upprepa de här frågorna också: På vilket sätt blir ljudet sämre med det inbyggda ljudkortet? Jag har kollat på Apples rekommendationer, men tror ni här på forumet att min dator orkar med Logic Express bara för att det sägs från officiellt håll att den ska göra den? Garagebands gränssnitt hackar och hostar så jag blir tokig, men det kan ju bero på RAM-brist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill att mina låtar ska låta BÄTTRE, och det är förstås slutmålet för alla som håller på med sånt här, men jag vet inte riktigt hur jag tar mig dit på bästa sätt. Jag har väl blivit lite avundsjuk på vänner som haft vettiga program och studioutrustning hemma, de har verkat ha så otroligt mycket större möjligheter och allt de gjort har också låtit ljusår bättre än mina tama skisser (och jag hoppas att det inte bara har med låtskrivartalang att göra...). Jag menar, jag går alldeles sönder när jag hör en riktigt tung synth eller trummaskin. Inbillar mig lite att jag måste köpa något sånt i hårdvaruväg när jag vant mig vid Logic, för det har låtit så OTROLIGT mycket bättre än det jag har i Garageband (även om jag skruvar och pillar och distar livet ur varje ljud).

en mixningsfråga först och främst. det spelar ingen roll hur fet utrustning du har om du inte kan grunderna för mixning. jag tror du skulle vinna mycket på att först och främst lära dig grunderna om kompression, eq, panorering m.m. sen vilket program du väljer att lära dig igenom får någon mer kunnig svara. själv kommer jag aldrig lämna mitt kära cubase 🙂. men ett mer seriöst program i stil med tex cubase eller logic är nog att rekommendera. har man vilja och talang kan man musiken börja låta fet betydligt tidigare än man tror! lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

en mixningsfråga först och främst. det spelar ingen roll hur fet utrustning du har om du inte kan grunderna för mixning. jag tror du skulle vinna mycket på att först och främst lära dig grunderna om kompression, eq, panorering m.m. sen vilket program du väljer att lära dig igenom får någon mer kunnig svara. själv kommer jag aldrig lämna mitt kära cubase 🙂. men ett mer seriöst program i stil med tex cubase eller logic är nog att rekommendera. har man vilja och talang kan man musiken börja låta fet betydligt tidigare än man tror! lycka till!

Tack! Och ja, jag förstår vad du menar. Men jag vill åtminstone att ljuden ska låta fetare/tyngre/bättre i största allmänhet (vilket jag alltså tyckt varit skillnaden mellan min obefintliga utrustning och de hemmastudior jag jämfört med) till att börja med, när man lyssnar på dem separat. Och sedan ta det därifrån.

Har kollat runt lite på nätet nu, någon som kan rekommendera mjukvarusynthar/-trummor att köpa till Logic Express redan från början? Så jag slipper sitta och sukta? Ska jag vara specifik vill jag att trummorna ska låta som Ladytrons Black cat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar, jag går alldeles sönder när jag hör en riktigt tung synth eller trummaskin. Inbillar mig lite att jag måste köpa något sånt i hårdvaruväg när jag vant mig vid Logic, för det har låtit så OTROLIGT mycket bättre än det jag har i Garageband (även om jag skruvar och pillar och distar livet ur varje ljud).
Att köpa en hårdvarusynth kommer nog inte hjälpa så mycket, tyvärr. Det handlar mer om att lära sig välja rätt ljud, mixa, göra bra arr o.s.v.

Jag kan slå vad om att väldigt många av de låtarna som du tycker är feta är gjorda helt utan hårdvarsynthar och trummaskiner.

Genom att lagra ljud (d.v.s. låta flera synthar spela samma slinga) kan man få till jäkligt feta grejer, men det är inget man lär sig på en dag 😳

När det gäller trummor så kan man komma en bra bit på väg genom att skaffa sig ett fett bibliotek med trumsamplingar (Vengeance är väl något av en standard inom elektronisk dansmusik), men det krävs ändå att man lagrar flera ljud, komprimerar, EQ:ar o.s.v. för att det ska låta fett.

Jag tyckte jag läste att Studio ska göra en dansmusikskola i kommande nummer. Den blir säkert en bra grund att bygga vidare på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom att lagra ljud (d.v.s. låta flera synthar spela samma slinga) kan man få till jäkligt feta grejer, men det är inget man lär sig på en dag 😄

När det gäller trummor så kan man komma en bra bit på väg genom att skaffa sig ett fett bibliotek med trumsamplingar (Vengeance är väl något av en standard inom elektronisk dansmusik), men det krävs ändå att man lagrar flera ljud, komprimerar, EQ:ar o.s.v. för att det ska låta fett.

Jo, i mina GB-låtar brukar jag lägga vissa slingor på uppemot tio kanaler samtidigt, så det är något jag experimenterat mycket med. Det är bara det att jag vill ha MER att experimentera med. Plus att det gärna får låta bättre från början, som sagt.

Du har säkert rätt i att jag inte behöver hårdvaruvarianter, men eftersom jag känner mig rätt dålig på att skruva skulle det vara skönt att ha en massa presets som alla låter jättebra direkt. Tips på fler mjukvarustynthar och -trummor mottages tacksamt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom att lagra ljud (d.v.s. låta flera synthar spela samma slinga) kan man få till jäkligt feta grejer, men det är inget man lär sig på en dag 😄

När det gäller trummor så kan man komma en bra bit på väg genom att skaffa sig ett fett bibliotek med trumsamplingar (Vengeance är väl något av en standard inom elektronisk dansmusik), men det krävs ändå att man lagrar flera ljud, komprimerar, EQ:ar o.s.v. för att det ska låta fett.

Jo, i mina GB-låtar brukar jag lägga vissa slingor på uppemot tio kanaler samtidigt, så det är något jag experimenterat mycket med. Det är bara det att jag vill ha MER att experimentera med. Plus att det gärna får låta bättre från början, som sagt.

Du har säkert rätt i att jag inte behöver hårdvaruvarianter, men eftersom jag känner mig rätt dålig på att skruva skulle det vara skönt att ha en massa presets som alla låter jättebra direkt. Tips på fler mjukvarustynthar och -trummor mottages tacksamt!

Spectrasonics Trilogy är riktigt grym, både för att göra låtsas-elbas och låtsas-kontrabas men även för att få till feta synthbasar. Där har man möjlighet att lagra två ljud direkt i programmet, och det finns också en massa presets som redan är lagrade och rätt feta. Jag brukar dubba med åtminstone ett basljud till 😮

Som sagt, man kommer inte ifrån att skruva en massa ändå, men har man ett bra grundljud är det ju lättare. Man får helt enkelt acceptera att man inte får till det klockrent i början. En bra grej är ju också att lyssna in sig som fan på den musikstilen man vill göra. Hur har de gjort det där ljudet? Hur mycket bas har de skurit bort? Hur kan jag få till ett liknande sound själv? o.s.v.

Beatport är klockrent för att hitta ny, fet dansmusik. Köp några låtar, släng in i mp3-spelaren och börja analysera sönder låtarna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...