Jump to content
Annons

hur få growl att låta "schyst"?


LinusDD

Recommended Posts

Tja, håller just nu på med min första "seriösa" låt som jag spelar in utan "få-den-klar-så-fort-som-möjligt-skit-i-om-det-blir-lite-knas"- stress, jag försöker verkligen få allt så bra som jag bara kan nu.

sitter dock med ett litet problem; under verserna så growlar jag, men det låter bara knasigt. Int riktigt trovärdigt, så att säga. När jag spelar in det då. "på riktigt" låter allt precis som jag vill att det skall vara, men väl inspelat blir det klent, som om jag skulle viska det nästan. Nästan all "viktig" bas är borta.

några tips om det? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Shure SM7 kanske??

😄

Vad har du för mick, vad har du för preamp, hur nära micken är du, hur är rummet du spelar in i, hur låter du? =)

ah, justja... det måst ju också göra sin beskärda del till ljudet? 😆

Sjunger ungefär 2-3 cent ifrån en DM-201 Dynamic som går genom ett Behringer XENYX1002FX mixerbord in till datan.

Rummet är väl rätt stort men rätt hyfsat ekobefriat, tycker jag iallafall.

och hur jag låter.. mja... http://se.youtube.com/watch?v=8-FlHAP7voM det där är väl hyfsat ungefär hur jag låter.. growlbit vid 2:32.. int bästa gigget nånsin så det behöver ni int bry er om att kommentera 😛

(och skulle ni orka se igenom hela; det var tänkt att vi skulle spela Creeping death direkt efter den första låten utan paus, men gitarristens kabel sket sig då det vart lite knas o paus)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde nog kolla över din teknik snarare än att

spela in det på något annat sätt.

Teknik live och teknik i studio behöver inte alls vara samma.

Tycker jag åtminstone.

Shure SM 58 har funkat bra för mig, på demostadiet med halvkass hemma inspelning.

Annars är väll Röde NT-2an att rekomendera.

(offtopic: börja med att ta av dig kepsen 😆

låt håret flöda!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är nog en teknikfråga. När man kör live så blir ljudet mycket kraftigare eftersom det är feta högtalare med massa bas. Jag kan egentligen inte growla för fem öre och jag gör ju väldigt oseriösa metallåtar så jag brukar mest gå ganska nära, "öppna upp" hela halsen för att få så mycket resonans som möjligt och sen gurgla massor i micken. Sen pitchar jag ner det en liten ters. 🙂

Det där med att man helst ska spela in grown och skrik med SM57 för att det är "råare" tycker jag är fullständig bullshit (ingen som påstått det här men i nån annan tråd sades det flera gånger har jag för mig). Man kan spela in med en stormembranare. Robert i Adept spelade in hela deras kommande album med en Neumann TLM 193 (tror jag det var) och det låter kalas. Nu är ju den mikrofonen inte så jättebillig men den brukar väl inte direkt komma på tal när man snackar om skrik och growl? Har man bra teknik så låter det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde nog kolla över din teknik snarare än att

spela in det på något annat sätt.

Teknik live och teknik i studio behöver inte alls vara samma.

Tycker jag åtminstone.

Shure SM 58 har funkat bra för mig, på demostadiet med halvkass hemma inspelning.

Annars är väll Röde NT-2an att rekomendera.

(offtopic: börja med att ta av dig kepsen 🙂

låt håret flöda!)

ah, ju kanske. har jag inte ens tänkt på.

Ligger på en rysligt tajt budget nu, men kanske jag får kondensmick till jul så med lite tur blir det väl bättre, om int lite iallafall? 🙂

nåt speciellt att tänka på när man spelar med kondensmickar förutom och det där med puffskydd o skaksdämpare , liksom rent inspelningsmässigt?

eller är det bara till peta in den, sätta på phantomen och tuta o köra? 🙂

och om kepsen, hade lite skitigt hår den dan som jag gärna dolde lite 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

nåt speciellt att tänka på när man spelar med kondensmickar...?

Se till att inte drunkna...

Nä men skämt åsido. Du kan få till ett helt dugligt resultat med det du har.

Det ligger mycket i tekniken som många redan sagt. Har du ett s.k. viskgrowl kan du testa med ytterst lite dist på sången, inte mycket alls, bara tillräckligt för att ge det lite attityd. Jag personligen tycker det är lite fusk att pitcha growl 🙂, men det är ju bara testa om det blir bättre av det. Testa också att skära bort en hel del av basen, ofta är det den som ställer till det och får det att låta mer visk än hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att man helst ska spela in grown och skrik med SM57 för att det är "råare" tycker jag är fullständig bullshit (ingen som påstått det här men i nån annan tråd sades det flera gånger har jag för mig). Man kan spela in med en stormembranare. Robert i Adept spelade in hela deras kommande album med en Neumann TLM 193 (tror jag det var) och det låter kalas. Nu är ju den mikrofonen inte så jättebillig men den brukar väl inte direkt komma på tal när man snackar om skrik och growl? Har man bra teknik så låter det bra.

Självklart kan man inte säga att nåt generellt är bättre eller sämre, det beror alltid i slutändan på sångaren i fråga. Men då jag spelat in rätt mycket skriksång (Screamo och annat) så måste jag säga att jag föredrar att använda en dynamisk mikrofon. Kondensatormikrofoner har ofta snabbare transientrespons än dynamiska, det gör att det lätt blir stickigt speciellt i diskanten (och speciellt med billiga kina-mickar med jobbig diskant. Själv harjag en Shure SM7b som är som handen i handsken till den typ av skrik (tänk the Blood Brothers) som jag föredrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att man helst ska spela in grown och skrik med SM57 för att det är "råare" tycker jag är fullständig bullshit (ingen som påstått det här men i nån annan tråd sades det flera gånger har jag för mig). Man kan spela in med en stormembranare. Robert i Adept spelade in hela deras kommande album med en Neumann TLM 193 (tror jag det var) och det låter kalas. Nu är ju den mikrofonen inte så jättebillig men den brukar väl inte direkt komma på tal när man snackar om skrik och growl? Har man bra teknik så låter det bra.

Självklart kan man inte säga att nåt generellt är bättre eller sämre, det beror alltid i slutändan på sångaren i fråga. Men då jag spelat in rätt mycket skriksång (Screamo och annat) så måste jag säga att jag föredrar att använda en dynamisk mikrofon. Kondensatormikrofoner har ofta snabbare transientrespons än dynamiska, det gör att det lätt blir stickigt speciellt i diskanten (och speciellt med billiga kina-mickar med jobbig diskant. Själv harjag en Shure SM7b som är som handen i handsken till den typ av skrik (tänk the Blood Brothers) som jag föredrar.

SM7an är riktigt bra på skrik och growl, men den är ju lite väl dyr och kräver rätt mycket av övrig utrustning. Men jag tycker som du att dynamiskt är att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är nog en teknikfråga. När man kör live så blir ljudet mycket kraftigare eftersom det är feta högtalare med massa bas. Jag kan egentligen inte growla för fem öre och jag gör ju väldigt oseriösa metallåtar så jag brukar mest gå ganska nära, "öppna upp" hela halsen för att få så mycket resonans som möjligt och sen gurgla massor i micken. Sen pitchar jag ner det en liten ters. 🙂

Det där med att man helst ska spela in grown och skrik med SM57 för att det är "råare" tycker jag är fullständig bullshit (ingen som påstått det här men i nån annan tråd sades det flera gånger har jag för mig). Man kan spela in med en stormembranare. Robert i Adept spelade in hela deras kommande album med en Neumann TLM 193 (tror jag det var) och det låter kalas. Nu är ju den mikrofonen inte så jättebillig men den brukar väl inte direkt komma på tal när man snackar om skrik och growl? Har man bra teknik så låter det bra.

Och jag må säga att du har gjort bra ifrån dig på gurglandet 🙂

Men SM 58 funkar ju helt klart, men jag har upplevt att det blir lite "instängt" eller liknande.

Skrek och hade mig replokalen igår med en behringer mick, den lät helt underbart! (kan inte kostat mer än 100 spänn)

Ja körde lite extra gain så den distade lite ibland med, men jag körde ju 100% tryck och tog i allt vad jag hade.

Jag tror nog att micken är lika personlig som skriken, faktiskt.

Men såklart finns det gemensamma nämnare 😛

och om kepsen, hade lite skitigt hår den dan som jag gärna dolde lite 😄

Men det är ju metal att inte dusha!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Du kan ju mixa till dig ett sjysst skrik ljud med det mesta.

1. Kör ljudet genom en ganska hård kompressor,

2. Genom en EQ där du sätter ett High Pass filter

på 300 hz typ och höjer upp ett gött diskant ljud.

(Inte för kristallklart leta där du själv tycker det låter gött).

3. Kör en Datube med maxad gain och ca 15% output eller vad det nu är.

(4. Inte nödvändigt men testa med en jäääätte långsam Chorus får att få bredd i skriket.)

Link to comment
Dela på andra sajter

och om kepsen, hade lite skitigt hår den dan som jag gärna dolde lite 🙂

Men det är ju metal att inte dusha!

Förvisso är det gott med kaffe och chokladboll, men är det metal?

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...