Jump to content
Annons

Pro Tools och PC hjälp att bygga egen dator.


cRiTza

Recommended Posts

Hejsan alla musik/datorfantaster, sitter just nu och funderar på att skaffa mig en PC igen!

Har haft PC tidigare och kört Cubase, när jag sedan skaffade mig en Mbox mini och tänkte köra Pro Tools så strulade det så mycket att jag skaffade en Mac G5 istället, vilket blev ett nerköp i prestanda.

Sitter nu och funderar på att sälja min Mac och skaffa en PC igen, fast jag vill fortfarande köra Pro Tools.

Då undrar jag om någon har en säker konfiguration som fungerar utan strul. Visst köper jag att ingenting är absolut strulfritt, som macen jag kört på nu har haft några små grejer som jag stört mig på men ingenting stort, helst inget alls.

Anledningen att jag vill byta är prestandaförlusten jag fick i mitt byte, har inte råd att lägga ut minst 24.000 på en mac pro som jag känner att jag skulle behöva för att slippa känna att processorkraften tar slut när jag lagt högpassfilter på 15 kanaler och vill kunna lägga på några andra effekter utan att datorn säger åt mig att jag måste höja latencyn till 10000000000.

Hade en PC med en Quadcore som jag kunde mata på bra mycket mer effekter på än med min nuvarande dator.

Är det någon som har en stabil lösning med en Intel Quad som fungerar till PT LE 7.4 och MBox Mini?

Vore jätteglad om någon hade en bra lösning.

PS har testat massa DSP lösningar också men tyckte att det gav mer strul än glädje.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Frost vet jag bygger PC datorer som de säger garanterat skall funka med pro tools. Jag bygger ju inte datorer själv, men om du vill göra det så skulle mitt tips vara att tillbringa en tid på digidesigns hemsida och se exakt vilka prylar som är godkända av dem och bygga efter det. Jag gjorde misstaget på jobbet en gång att köpa en bärbar dell. Pro Tools gillade den inte alls och det var bara att sälja den och införskaffa en macbook pro istället och där rullar det felfritt. Så att köpa en färdigbygd PC har ju sina farligheter som detta visade. Om det inte är frost som jag sa innan.

MVH

Anders

EDIT: HÄR kan du nog hitta lite nyttig information iaf 😉

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Frost vet jag bygger PC datorer som de säger garanterat skall funka med pro tools. Jag bygger ju inte datorer själv, men om du vill göra det så skulle mitt tips vara att tillbringa en tid på digidesigns hemsida och se exakt vilka prylar som är godkända av dem och bygga efter det. Jag gjorde misstaget på jobbet en gång att köpa en bärbar dell. Pro Tools gillade den inte alls och det var bara att sälja den och införskaffa en macbook pro istället och där rullar det felfritt. Så att köpa en färdigbygd PC har ju sina farligheter som detta visade. Om det inte är frost som jag sa innan.

MVH

Anders

Hej Anders, tack för snabbt svar, jag är medveten om frost och deras datorer, problemet är att jag får betala för deras kunnande även där.

En sådan dator med en hyffsad prestanda kostar ca 15-20k och då kan jag sätta ihop en PC med samma prestanda för ca 8k, men jag kan inte med vilka saker man skall passa sig för. Vet att Digidesign skriver på deras sida att dessa saker skall du ha, fast jag hittar ingenting om Quadprocessorer från intel och då undrar jag om någon annan har erfarenhet. Vill inte ha strul, och vill inte låna 25000 av banken heller =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...