Jump to content
Annons

Framtids-scenario skivbolagens död (fildelning )


antikartellmusikern

Recommended Posts

PÅ TAL OM - vi konstnärer som skriver musik

Tänk om det införs en myndighet som stim

som håller iordning på allt som laddas ner

på lagliga ställen , där folk får betala en viss

summa i månaden på sitt bredband för att nyttja

Kan inte detta vara mångfaldens uppvaknande igen

precis som folk skrev musik på 70 talet

Då skulle ju många duktiga låtskrivare

få sin rättmätiga chans + kunden ett

otroligt urval av upphovsmän som kan

börja se detta som sitt levebröd utan

alla feta mellanhänder

skivbolagen kommer nog att bita sej i svansen

nu när dom drar in alla sina advokater ,

då kommer innovaisten att vakna och sudda

ut många av deras giriga trynen från kartan

för alltid , de får vi verkligen hoppas :-)

för dom sista 20 åren har varit bedrövliga

av enfallldd

De är väl de dom är rädda för

dom vet att ett rättvist system

på alla fronter inte kommer att

gagna deras intressen Utan väljer

domstolslinjen istället för sina feta

och alltid hungriga bukar

Nämner inga namn 🙂

men va underbart om duktiga

låtskrivare och ett organ som

ger dom levebröd och hjälper dom att

betala sina ljudkort o pluggar m.m

tror många skulle blomstra då , när

dom inser att det finns en belöning

som är så mycket större när man

börjar lyssna på sitt hjärta igen

som dom stora musikerna gjorde

innan skivbolagens penningkramare

kom till makten med sitt nashville sound

Tänk vilket klirr i kassan

för staten också i form av skatt

istället för att dom hjälper skivbolagen

att bli ändå mer FRA,lika på enfaldig

dynga som ändå inte säljer nåt

märkbart idag .

Länge leve Konsten

Länge leve musikerna

som skriver med hjärtat

låt dem få fröjdas med

andra hjärtan som hör

dom profetiska tonerna

ifrån musikens hemland

ja riv plånbokens stämband

Den som skapar denna nya arme

av okonstlad musik kommer både att bli rik på

insidan , som på utsidan

ja sök musikens hemland först

så skall all annan musik av icke kommersiellt

intresse tillfalla eder

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tror den iden vore bra

Men! det finns alltid ett men

Vad händer med fördelingen av pengar?

låt oss säga att det finns 1 st statlig hemsida där du får ladda ner hur mycket du vill till en fast kostnad.

om då t.ex "jockes garageband" som har gjort en låt lägger upp den.

och sen skaffar sig 2000 st servrar i ett BOT nät (vet ej vad det är men ialla fall) som toktankar ner hans låt.

skall då 50% av alla pengar som folk har betalat då gå till

"jockes garageband" för enligt trafiken på sidan så har ju han haft flest nerladdningar och får då mest pengar

så det måste införas vissa säkerhets grejjer i systemet. och regler

samt övervakning.

men annars vore iden bra

kommer inte på nott annat just nu.

---->kakelugn

Redigerat av kakelugn
Link to comment
Dela på andra sajter

Men! det finns alltid ett men

Vad händer med fördelingen av pengar?

vill man så går det

tekniska lösningar är inte problemet utan snarare viljan att samsas under ett system öppet för alla - både osignade som signade, amatörer å bolag

en ide som diskuteras är att tjänsten läggs hos ditt bredbandsbolag

där ska en rejäl katalog finnas tillhandahållen med material av olika slag - inte bara musik

redovisningen ska ligga på din inet lev

nedladdning från andra ställen blir också fri men kan förstås inte ligga till grund för nån ersättning - gillar du nån artist gör du smart i att ladda från rätt ställe så dom får sina pengar

du betalar ju ändå i vilket fall via din bredbandsavgift varje månad - som mycket väl kan variera beroende på hastighet

dessutom får du en garanti på att det du laddar ner är av bra kvalle

det ska vara fullt möjligt att hamna i katalogen utan någon större kostnad för att bli distribuerad

enda(?) hindret är att dom som idag fultankar vill fortsätta att göra det utan att betala den där extra 50-lappen per månad som skulle krävas på bredbandsavgiften samt skivbolagens å bredbandsbolagens inneboende tröghet

kom igen era sopor - knäck mina argument

Link to comment
Dela på andra sajter

De är väl de dom är rädda för

dom vet att ett rättvist system

på alla fronter inte kommer att

gagna deras intressen Utan väljer

domstolslinjen istället för sina feta

och alltid hungriga bukar

(v) ?

😄

tänkte på ide-historia nu ,

men skivbolagen vill väl

att innovatörerna skall ligga

kvar och sova nu i sina ide:n

då dom inte vill ha några

andra björnar bredvid sig 🙂

1:a budet

man skall icke ha någon

annan björn bredvid

skivbolagets rockbjörn

då är man omoralisk

och skall genast haffas

av ip-agenterna med

regeringens samtycke

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen! Jag tycker att det skall vara mindre regler men ändå skötas rättvist.

jo men varför skall leverantören av bredbandet blandas in i bilden.

ser hellre att man gör som en licens typ tv-licensen i sånna fall.

Om bredbandsleverantören tar ut avgiften så kanske dom

kan "salta" på räkningen i smyg. om det inte är Tok kontrollerat från stat och myndighet d.v.s.

Min egen åsikt om fördelning av pengar.

Men jag ser hellre att den större delen av pengarna går till artisterna och låtskrivarna

istället för att gå igenom skivbolag och dylikt. distribution lagerhantering,

Självklart skall det finnas olika format på filerna samt varierande kvalité.

Nu vet inte jag hur det ser ut om man registrerar sina låtar på STIM men jag TROR

i allafall att dom mest etableradebanden får den större delen av kakan.

Även om ett mindre etablerat band har spelats på radio eller tv så kanske dom inte är lika prioriterade. som dom stora.

det är där som en nerladdings tjänst skulle vara bra för dom mindre banden då alla får ta del av pengarna mer rättvist.

men som jag skrev tidigare så KANSKE det kan vara klurigt att hålla reda på så att ingen utnyttjar tjänsten.

Plastbitar

själv har jag spelat av mina skivor som jag har hemma och lagt dom i en pappkasse

för jag kommer aldrig att köpa en platsbit --->CD för att ställa i någon hylla och skryta med att jag har massor med skivor .

Nej personligen tycker jag att musik skall ditribueras digitalt över internet och man skall få göra vad man vill med låtarna inom lagens gräns D.v.s

Men man skall få flytta den mellan bilen, stereon, datorn, mp3 spelaren, hur man vill.

det tycker jag inte skivbolagen skall lägga sig i hur jag vill konsumera deras produkter.

Imitt fall:__varför gå ut i snöovädret, vänta på bussen ner till stan, åka buss gå oh köpa skivan sätta sig på bussen åka hem igen.

NEJ allt som kan säljas digitalt bör också säljas så i framtiden.

Band

jag skulle också vilja se att man kan ge ett band efter en konsert 50:- sen stoppar man in sin USB tumme i En "låtladdare"

så att man kan gå hem med deras nyaste skiva, eller ladda över låtarna trådlöst till n MP3 spelare.

De kommer nog många olika kluriga varianter på musik spridning i framtiden.

Nej jag tror att flera kommer att spelain sina låtar själv sen skicka ut den på internet istället för att gå igenom bolag som skall bestämma över dom.

Ha en bra dag alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen! Jag tycker att det skall vara mindre regler men ändå skötas rättvist.

jo men varför skall leverantören av bredbandet blandas in i bilden.

ser hellre att man gör som en licens typ tv-licensen i sånna fall.

Om bredbandsleverantören tar ut avgiften så kanske dom

kan "salta" på räkningen i smyg. om det inte är Tok kontrollerat från stat och myndighet d.v.s.

Min egen åsikt om fördelning av pengar.

Men jag ser hellre att den större delen av pengarna går till artisterna och låtskrivarna

istället för att gå igenom skivbolag och dylikt. distribution lagerhantering,

Självklart skall det finnas olika format på filerna samt varierande kvalité.

Nu vet inte jag hur det ser ut om man registrerar sina låtar på STIM men jag TROR

i allafall att dom mest etableradebanden får den större delen av kakan.

Även om ett mindre etablerat band har spelats på radio eller tv så kanske dom inte är lika prioriterade. som dom stora.

det är där som en nerladdings tjänst skulle vara bra för dom mindre banden då alla får ta del av pengarna mer rättvist.

men som jag skrev tidigare så KANSKE det kan vara klurigt att hålla reda på så att ingen utnyttjar tjänsten.

Plastbitar

själv har jag spelat av mina skivor som jag har hemma och lagt dom i en pappkasse

för jag kommer aldrig att köpa en platsbit --->CD för att ställa i någon hylla och skryta med att jag har massor med skivor .

Nej personligen tycker jag att musik skall ditribueras digitalt över internet och man skall få göra vad man vill med låtarna inom lagens gräns D.v.s

Men man skall få flytta den mellan bilen, stereon, datorn, mp3 spelaren, hur man vill.

det tycker jag inte skivbolagen skall lägga sig i hur jag vill konsumera deras produkter.

Imitt fall:__varför gå ut i snöovädret, vänta på bussen ner till stan, åka buss gå oh köpa skivan sätta sig på bussen åka hem igen.

NEJ allt som kan säljas digitalt bör också säljas så i framtiden.

Band

jag skulle också vilja se att man kan ge ett band efter en konsert 50:- sen stoppar man in sin USB tumme i En "låtladdare"

så att man kan gå hem med deras nyaste skiva, eller ladda över låtarna trådlöst till n MP3 spelare.

De kommer nog många olika kluriga varianter på musik spridning i framtiden.

Nej jag tror att flera kommer att spelain sina låtar själv sen skicka ut den på internet istället för att gå igenom bolag som skall bestämma över dom.

Ha en bra dag alla!

Bra ide med usb-minne hehe

snart blir väl skivbolagen utblottade

men tanken på hur man skall lösa avgifterna

Jag tror det blir lättast om man lägger

avgiften hos bredbandsföretaget och

att dom som håller i tjänsterna i sin tur

tar betalt av bredbandsföretaget

t.e.x för den som laddar normalt en månad

alltså max nån siffra giga eller terra

skall få betala en 100 kr extra för sitt bredband

men rör det sej om mer än det ovanstående

kan man ju t.e.x få betala 100 kr extra till o.s.v

man kan nog installera nån slags räknare

på sin dator så man håller koll själv också

tror inte detta behöver bli ett problem

tror att allt sådant här kommer att lösa sej

kanon om bara alla vill åka med på framtidens båt

istället för att sitta i stasi:s register

då kommer stasi-agenterna att bli arbetslösa

eftersom världen inte vill se deras trynen längre

som bara vill förpesta mångfalden

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det ska bli intressant att se hur det ser ut om 30 år. Jag tror dock att ett stort problem är att efterfrågan på musik inte är lika stor idag. Eller åtminstonde inte likadan som den en gång var. Visst konsumeras musik och folk laddar ju uppenbarligen ner mkt olagligt, men det brinnande intresset för band/artister som speglade av hela samhället förr ser jag inte skymten av, eller är jag bara nostalgisk?

Jag tror det är mkt faktorer som behövs för att skapa lite hopp om framtidens musikvärld.

Tekniken är absolut en av dem, och används ju ofta som huvudorsak bland pirater. Men tekniken i sig är nog inte tillräckligt. Mer utrymme måste ges i media, (framförallt TV och Radio), till den musik som är den riktiga.

Ja, man kanske inte kan kalla musik för mer eller mindre riktig, men hur kommer det sig då att Roskildefestivalen och Hultsfred inte använder IDOL-OLA och Månz och allt vad de heter som dragplåster till sina festivaler? Jo, förvisso kanske de tilltalar en yngre publik som inte får åka på festival, men ni förstår vart jag vill komma?

Det som visas i TV och spelas i radio är inte längre en sann avbild av det som uppskattas bland folk i det stora hela. Så det "vanliga" folket som inte får kontakt med musik på annat sätt än IDOL, RIX FM osv har ju ingen aning om hur mkt bra musik det finns där ute. Jag hade inte heller köpt skivan till musiken som går på kommersiell radio idag, så det är nog inte så konstigt att det inte säljs så mkt. Jag vet dock att när jag var yngre kunde jag höra något riktigt bra på radion och sedan kasta mig till skivaffären.

Idag får man leta med ljus o lykta. Surfa runt på myspace, kolla you tube är ju inte det smidigaste. Vad ska man leta efter???

Däremot såg jag ett fint program på kanal 9, Live from abbey road. Fick höra tre låtar framförda live per band, det räckte gott och väl för att köpa skivan!!!

Lite mer sådana program med svensk tillverkning tror jag skulle lösa en del, tillsammans med ett kreativ lösning på lagringsmediet, för CD känns inte hållbart i längden(även om jag klamrar mig fast).

Ps, måste säga att jag gillar idén med att ha med sig en USB-pinne till konserten och sedan köpa en inladdning. Vilken grej det kan bli, tänk bara på vilka följder det kommer få för tillverkarna av USB-stickor. Nu måste man ju ha en riktigt designad och creddig pinne , kanske med nån slags lysdiod i som man kan veva i luften vid lugna låtar 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag får man leta med ljus o lykta. Surfa runt på myspace, kolla you tube är ju inte det smidigaste. Vad ska man leta efter???

Däremot såg jag ett fint program på kanal 9, Live from abbey road. Fick höra tre låtar framförda live per band, det räckte gott och väl för att köpa skivan!!!

Lite mer sådana program med svensk tillverkning tror jag skulle lösa en del

Jag håller inte med dig. Om tv och radio och andra gamla envägskanaler ska vara det dominerande sättet att nå ut med sin musik så går man ju bakåt i utvecklingen. Det är ju fantastiskt att det finns kanaler som Myspace (även om just den är ruskigt dåligt designad) där det är lika villkor för alla. Om du inte tycker att det är smidigt nog så finns det ju musikbloggar, communities, last.fm, fildelningsprogram med rekommendationsfunktioner, osv. Det är ytterst sällan jag blir intresserad av ett band för att jag har sett dem på tv.

Link to comment
Dela på andra sajter

varför skall leverantören av bredbandet blandas in i bilden.

ser hellre att man gör som en licens typ tv-licensen i sånna fall.

Med en sådan "licens" som betalas separat, så skulle folk garanterat försöka smita undan från betalning, precis som med TV-licensen.

Den enda som skulle kunna hantera en sådan avgift är alla ISP. Det enda rättvisa sättet att utforma en sådan avgift, skulle vara att man betalar per MB som man laddar ner. I annat fall skulle folk som inte vill ladda ner destruktivt komprimerade låtar, bli orättvist drabbade av att andra tankar ner hejdlöst...

Min egen åsikt om fördelning av pengar.

Men jag ser hellre att den större delen av pengarna går till artisterna och låtskrivarna

istället för att gå igenom skivbolag och dylikt. distribution lagerhantering,

Självklart skall det finnas olika format på filerna samt varierande kvalité.

Nu vet inte jag hur det ser ut om man registrerar sina låtar på STIM men jag TROR

i allafall att dom mest etableradebanden får den större delen av kakan.

Även om ett mindre etablerat band har spelats på radio eller tv så kanske dom inte är lika prioriterade. som dom stora.

Problemet med fördelning som finns hos STIM är att om musiken spelas i närradio o dyl, där det inte detaljrapporteras utan bara musiktiden rapporteras som en klump, så fördelas pengarna enligt övrig statistik och går inte till rätt upphovsmän. Om man själv rapporterar till STIM när och var musiken har spelats i sådana lägen, så får man dock ändå sin lilla del av kakan.

I de fall som musiken detaljrapporteras (alltså i majoriteten av fallen), så får däremot upphovsmännen ersättning enligt en fast minuttaxa som inte skiljer mellan kända och okända upphovsmän. Om de okända sedan har någon chans att komma till stora media som rikstäckande radio och TV, är förstås en annan fråga - men fördelningen om musiken spelas där är i alla fall helt rättvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar fråga mig själv:

Hur skulle jag vilja att musik-konsument situationen såg ut om 15 år? Hur skulle jag vilja ha det? skulle all musik vara strängt bevakad och säljas på samma sätt som värdesaker? Skulle det vara att 20% musik piratades från nätet och man köpte 80% av sin musik i butik (eller via nätet)?

Ibland kan jag höra den lille röda fan, på min vänstra axel viska i mitt öra, att om jag fick precis som jag ville så om 15 år skulle ju självklart all musik vara totalgratis och direkt tillgänglig via gratis nätuppkopplingar. Så även filmer och annan media.

Men då säger den vitklädde lillen på höger axel: "Okej, du vill ha allt gratis? Då är min fråga; leder det du och dina vänner gör idag till att det blir ungefär så om 15 år?"

I slutändan brukar jag alltid spöa upp den lille vitklädde, i ren iriterad frustration, men jag inte inte säga att han har fel 😄

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag får man leta med ljus o lykta. Surfa runt på myspace, kolla you tube är ju inte det smidigaste. Vad ska man leta efter???

Däremot såg jag ett fint program på kanal 9, Live from abbey road. Fick höra tre låtar framförda live per band, det räckte gott och väl för att köpa skivan!!!

Lite mer sådana program med svensk tillverkning tror jag skulle lösa en del

Jag håller inte med dig. Om tv och radio och andra gamla envägskanaler ska vara det dominerande sättet att nå ut med sin musik så går man ju bakåt i utvecklingen. Det är ju fantastiskt att det finns kanaler som Myspace (även om just den är ruskigt dåligt designad) där det är lika villkor för alla. Om du inte tycker att det är smidigt nog så finns det ju musikbloggar, communities, last.fm, fildelningsprogram med rekommendationsfunktioner, osv. Det är ytterst sällan jag blir intresserad av ett band för att jag har sett dem på tv.

Hmm..., förstår vad du menar, och jag tycker också att det är fantastiskt att det dyker upp fler och fler tjänster på nätet,

Men du kan ju inte bortse från genomslagskraften TV har idag.

Men det kanske inte var så du menade , utan mer att du inte vill att TV ska finnas kvar i framtiden.

Jag vet inte hur det kommer bli med TV i framtiden, men jag har svårt att se hur det skulle försvinna i den närmsta tiden, fast det blir väl en annan diskussion som kanske inte hör hemma här.

Har du något tips på community eller någon trovärdig blogg som kan hjälpa en lite att hitta rätt i djungeln?

Och vad är det för fildelningsprogram du pratar om? (Rekomenderad stöld eller artister som valt att släppa sin musik fri?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm..., förstår vad du menar, och jag tycker också att det är fantastiskt att det dyker upp fler och fler tjänster på nätet,

Men du kan ju inte bortse från genomslagskraften TV har idag.

Men det kanske inte var så du menade , utan mer att du inte vill att TV ska finnas kvar i framtiden.

TV får gärna finnas kvar, men jag tycker det är dumt att tycka att tv är överlägset de nya kanalerna för att den är gammal och beprövad.

Har du något tips på community eller någon trovärdig blogg som kan hjälpa en lite att hitta rätt i djungeln?

Och vad är det för fildelningsprogram du pratar om? (Rekomenderad stöld eller artister som valt att släppa sin musik fri?)

Jag hittade häromdan den här bloggen som ger tips på olika frisläppta skivor. På communities tänkte jag väl mest på olika forum som det här och andra där man kan tipsa varann om musik, men det finns förstås andra mer musikinriktade (inte studioinriktade). En kompis till mig hänger mycket på Radioheads forum, och där är det tydligen mycket snack om musiktips hit och dit. Pitchfork kan man ju alltid kolla på då och då, även om den är en mer gammaldags enkelriktad kanal. Jag tror jag nämnde last.fm, där kan man upptäcka mycket ny musik.

Fildelningsprogrammet jag tänkte på var Soulseek-klienten Nicotine+, men det finns säkert i många program. Den gör ingen skillnad på fri och ofri musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag nämnde last.fm, där kan man upptäcka mycket ny musik.

Tackar, LastFm gillar jag skarpt. Kommer nog hänga där en del 🙂 . Ett utmärkt sätt att upptäcka nya artister, även om buffringen var lite sisådär.

Och, jag förstår vad du menar nu med Tv:n. Men så länge 15% av sveriges befolkning slår sig ner vid en viss tidpunkt för att kolla på ett visst program anser jag att de fortfarande har väldigt stort inflytande över människan. Och oftast till ondo skall sägas. Och så länge det är på det viset kommer jag fortsätta vilja ha mer kvalite och intressantare utbud! Åtminstonde så länge jag betalar tv-licens.

Jaja, sorry för OT trådskaparen, nu ska jag dra iväg o jobba för helgen, så trevlig helg på er alla!

Hej svejs

Link to comment
Dela på andra sajter

men ändå ser jag personligen hur de slösar med pengar och vilka fantastiska förmåner de anställda har.

hur personligen då?

Väldigt mycket personligen.

tjena

Jo det är sant, han har en polare som packar kartonger på Sony BMG, han gapade konstant om det sida upp och sida ner i en helt annan tråd. Dom anställda fick typ en ipod i julklapp, det är dom typ helt ensamma om i västvärlden, så dom ska typ utplånas med napalm om soxic får bestämma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det ska bli intressant att se hur det ser ut om 30 år. Jag tror dock att ett stort problem är att efterfrågan på musik inte är lika stor idag. Eller åtminstonde inte likadan som den en gång var. Visst konsumeras musik och folk laddar ju uppenbarligen ner mkt olagligt, men det brinnande intresset för band/artister som speglade av hela samhället förr ser jag inte skymten av, eller är jag bara nostalgisk?

Nej du är inte bara nostalgisk, allt ungjävlarna vill göra nuförtiden är att dricka coca-cola och skjuta monster på datan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...