Jump to content
Annons

Sibelius 5


8DEAMON8

Recommended Posts

När jag laddar in en MIDIfil så blir det massa noter på flera rader lixom uppdelat. Hur gör man så att alla noter kommer i samma rad? På samma rad lixom där domdära fem sträcken är.

Kan man på något sätt "Merge" ihop alla noter på samma rad så man slipper ha dom så utspritt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det finns två olika sätt man kan göra det på:

kopiera de som olika röster till samma spår eller använda sig av arrange-funktionen.

jag kopierar från handboken:

* Create the new (destination) violin staff

* Select the original (source) staff that you want to end up in voice 1 (stems up) on the destination

staff as a passage selection (i.e. surrounded by a single light blue box)

* Alt+click or z-click the music into the destination staff

* Select the other source staff, the one you want to end up in voice 2 (stems down) on the destina-

tion staff as a passage selection

* Now choose Edit> Filter> Voice 1 (shortcut Ctrl+Shift+Alt+1 or xzX1); your passage selec-

tion will be converted to a multiple selection (the light blue box will disappear and only the

noteheads will be colored blue)

* Choose Edit> Voice> Voice 2 (shortcut Alt+2 or z2); all of the selected notes in the source

staff are swapped into voice 2

* Finally, Alt+click or z-click the music into the destination staff.

eller

Reduction

To reduce music from multiple staves onto a smaller number of staves (sometimes called

“imploding” as the counterpart of “exploding”):

* Select the material you want to reduce and copy it to the clipboard using Edit> Copy (shortcut

Ctrl+C or XC)

* Select the staves you want to reduce onto (either elsewhere in the same score, or in a different

score). Choose Notes Arrange (shortcut Ctrl+Shift+V or V).

* Choose one of the Reduction Arrange styles, and click OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, tacktack för svar!

Men när jag gör såhär:

Jag markerar allt Ctrl+A( för det är ju allt som jag vill ha till en). Sen tar jag då Ctrl+Shift+V och så kommer en "Arrange Style"-fönster upp och så väljer jag Reduction. Jag trycker på OK och detta kommer upp:

---------------------------

Sibelius 5

---------------------------

The current arrange style could not arrange this music into these staves

---------------------------

OK

---------------------------

Vad är fel? tack för all hjälp man kan få..

Ps. kan det finnas någon video på hur man gör detta kanske också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sibelius 5

---------------------------

The current arrange style could not arrange this music into these staves

---------------------------

OK

---------------------------

Vad är fel? tack för all hjälp man kan få..

testade och fick samma fel

men jag skapade ett nytt spår och la in det där och det funkade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gjorde du steg för steg för att då få det att fungera?

markerar allt och kopierar/ skapa nytt instrumentspår/ markerar första takten på det nya spåret/ gå in i i notes/arrange-reduction.

det kommer fram en varning att man inte ska hålla på med så många takter i taget men jag klickar ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag har installerat Sibelius 5 men får inget ljud när jag ska spela upp noterna. När man öppnar Sibelius spelas intro-melodin som vanligt så det kan inte vara ljudkortet som det är knas med.

Har installerat Sibelius på hårddisk F: men det står att Virtual instrument and effects folder är C:/program/sibelius software/VSTplugins och den mappen är tom...

Kan inte hitta den mappen på F:

Vad kan vara fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har installerat Sibelius 5 men får inget ljud när jag ska spela upp noterna. När man öppnar Sibelius spelas intro-melodin som vanligt så det kan inte vara ljudkortet som det är knas med.

Har installerat Sibelius på hårddisk F: men det står att Virtual instrument and effects folder är C:/program/sibelius software/VSTplugins och den mappen är tom...

Kan inte hitta den mappen på F:

Vad kan vara fel?

under Play/playback devices måste det finnas ett aktivt devices

jag kör själv med general midi så jag kan inte hjälpa med vst men gissar att man måste installera vst separat och sen aktivera i sibelius

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...