Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Kondning, tvÄ stycken. En riktad mot klaffarna 50 cm ifrÄn. TÀnk pÄ klaffljudet och en bakifrÄn riktad mot hÄlet dÀr dom kör in nÀven. Alternativt med bara en kondning dÀr du balancerar mellan klaffarna och utblÄset. Valthorn Àr vÀldigt mjukt instrument och brukar vara ganska lÀtt att fÄ till.

Om det Àr en hel sektion som spelar sÄ mika framifrÄn. Och samma hÀr dÄ med akustiken. Om den Àr bra sÄ jobba pÄ den.

MisstÀnker att du ska spela in en hel symfoni. Kör dÄ med lite avstÄnd till allting. Det ska ju samspela!

Postat (redigerat)

Ett trick jag har sett, för att fÄ loss den melankoliska fjÀrrklangen, Àr att 2-3 meter bakom hornisten sÀtta en blank platta frÄn golvet och snett uppÄt, typ 45 grader, och mika upp den plattan med. Idén Àr att mika upp ljudet frÄn klockstycket som studsar mot den blanka plattan, och att blanda originalsignalen med den ambiensen.

Redigerat av Opus99
Postat
  Opus99 sa:
Ett trick jag har sett, för att fÄ loss den melankoliska fjÀrrklangen, Àr att 2-3 meter bakom hornisten sÀtta en blank platta frÄn golvet och snett uppÄt, typ 45 grader, och mika upp den plattan med. Idén Àr att mika upp ljudet frÄn klockstycket som studsar mot den blanka plattan, och att blanda originalsignalen med den ambiensen.

Åhfasen? Coolt! 😛

Postat

Har spelat in Valthorn massor av gÄnger! (Framförallt i orkestersammanhang!)

Även hĂ€r hĂ€nger det pĂ„ vad för slags sound man vill ha! rent akustiskt, ett stereopar (ORTF) nĂ„gra meter framför funkar nĂ€stan alltid!

Opus99 förslag kan sÀkert funka, och lika gÀrna som att stÀlla en skiva bakom kan man anvÀnda en lÄgabsorberande vÀgg eller ett hörn...

Är det en ensemble du skall spela in, sĂ„ sĂ€tter man mycket sĂ€llan spotmickar! Undantaget Ă€r nĂ€stan alltid om det Ă€r ett solistiskt instrument, dĂ„ fĂ„r man lyssna hur instrumentet projiserar, och sĂ€tta en spot (stereo eller mono) nĂ„gon meter framför (Ă€ven horn solospottas framifrĂ„n!), riktigt var fĂ„r man lyssna sig fram till!

Vad för mick man skall anvÀnda hÀnger pÄ vad man har i micklÄdan, men en smÄmembransnjure Àr en bra utgÄngspunkt! Jag anvÀder inte sÀllan Neumann KM140, TLM103 eller DPA 4012..

/ptr

Postat

Tack för alla svar!!!

Jag kanske ska förklara situationen lite sÄ blir det kanske Ànnu lÀttare att svara..

Jag ska spela in strÄkar, blÄs och valthorn till en popmusikproduktion. Kanske Àven timapni, men det fÄr vi se. Eftersom jag tÀnkt mig att spela in instrumentgrupperna separat sÄ separerade jag Àven mina frÄgor hÀr pÄ forumet (det ligger en frÄga om strÄkar ocksÄ ute).

I den amatörsymfoniorkester jag kanske ska samarbeta med finns det tvÄ som spelar valthorn. Jag vet inte nu om bÄda kommer att stÀlla upp. Men minst en, max tvÄ alltsÄ.

VĂ€ldigt intressant med att mika upp plattan bakom!! Ska testa om jag kan.

TyvÀrr sitter jag pÄ en ganska begrÀnsad mÀngd mikar och ingen av dem Àr vÀl toppklass.

1 st Röde Nt1

1 st JJlabs stormembran (kostar ca 800kr)

ett par SM 58

och en SM57

En AKG jag inte minns namnet pÄ.

Har alltsÄ ingen smÄmembranare. Vad tror ni? Kan det gÄ vÀgen? Eller Àr jag ute och cyklar?

• 3 mĂ„nader senare...
Postat

Hej igen,

Nu har jag spelat in valthorn!!! Och bastrombon samtidigt. NÀr bastrombonen spelar i det högre registret liknar klangen den frÄn ett horn. SÄ vi fick till ett riktigt fint ljud, nÀstan som om det var en hel sektion som spelade.

SÄ hur gjorde vi. Jo, jag mikade upp dem med varsinn nÀrmik (stormembrans), valthornet bakifrÄn lite snett mot klockan och bastrombonen framifrÄn snett nerÄt i klockan. Sedan hade jag ett stereopar smÄmembranare (Röde NT5) som stod 1,5-2 meter framför de bÄda musikerna och de satt pÄ varsinn sida om mikparet i kanske 65-70 graders vinkel mellan varandra. Mikarna var i ORTF-position och pÄ 1,90 meters höjd.

Bara med stereoparet blev det fantastiskt ljud! Det gick verkligen att höra vart i rummet de satt och spelade.

Ja, jag ville bara dela med mig av dagens upplevelse, det var fantastiskt roligt och givande. Och resultatet.. Det blev sÄ vackert att man vill grÄta.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.