Jump to content
Annons

Bygga ekokammare och/eller plåtreverb?


LejonLeo

Recommended Posts

Jag har en gammal jordkällare som står helt tom där jag bor. Helt i cement. Väldigt bra akustik med andra ord.

Så jag tänkte använda den som ekokammare. Eventuellt även hänga in en plåt och på så sätt få ännu mer reverbmöjligheter.

Men jag har några funderingar: Kablarna kommer att bli väldigt långa och kommer att grävas ner tillsammans. (Lite väl ambitiöst att gräva ner dem var för sig). Kommer detta att generera brum? (Eventuellt kommer jag hänga upp dem i luften istället men det har mindre betydelse antar jag).

Tanken är att skicka signal ut via line ut från ljudkortet till en gammal radio/stereo (inte jordad med andra ord) i jordkällaren där ljudet mickas upp och skickas tillbaka in i ljudkortet. Nätsladden till radion/stereon är helvetes dyr då man ska ha specialkabel om den ska grävas ner/utomhus, men det finns ju inga sådana beteckningar för kabel till stereon eller micken. Ska man anta att de håller för ändamålet ändå? Skärmad kabel vore väl bra antar jag, men var gör jag av skärmen? Ska den kopplas in någonstans eller menas det att kabeln är skyddad? Vad är skillnaden på skärmad och jordad?

Min tanke var att använda mig av en gammal rör-radio ute i källaren. Dels för att jag behöver förstärka signalen på något sätt och dels för att det inte gör så mycket om fukten angriper den. Radion hade ingång för skivspelare där jag testade att koppla in signalen. Men ve och fasa vad det lät illa! Från en kompis fick jag reda på att denna ingång har frekvenskompensering för grammofonens skull, och min fråga är om man kan koppla förbi denna mojäng för att kunna hantera en vanlig line-signal. (Kan man inte koppla in sig någon annan stans?)

Då detta tyvärr är den enda ingång som finns på den gamla radion får jag i annat fall använda mig av en annan källa,

vilket enklast torde vara en gammal kasettradio ("bergsprängare", som det hette på den tiden. Eller var det "dubbeldäckare"?)

Att göra en ekokammare borde vara ganska enkelt om man bara får dit kablarna.

Plåtreverb är väl också hyfsat lätt. Om jag har fattat det rätt så hänger man bara upp en plåt (ju större desto mer reverb?)

och så leder man ljudet till den så att plåten vibrerar, vilket enklast tordes göra med att sätta en högtalare väldigt nära plåten, och sen fångar man upp ljudet från plåten på andra ändan med en mikrofon.

Ska man rent av ha en kontaktmikrofon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Du måste ha kontaktmikrofoner och det blir bättre om du har en anordning att hänga upp plåten i så att den sträcks. Sök på google på DIY plate reverb

Alright. Tack för tips. Jag har en kontaktmick liggandes som jag hade till en fiol en gång i tiden. Hoppas det räcker med en. Är det för att få stereo man ska ha två och är det nödvändigt? Sången brukar ju till 90% ändå ligga i mitten...? (nuförtiden)

Jag tänkte hänga upp plåten i taket rakt upp och ner. Det borde väl funka? Men var i all sin dar hittar man en plåt? Den ska vara rätt tunn får man förmoda. Eller? Lämplig storlek?

Hittade nedanstående bild på nätet och tyckte den såg intressant ut. Ska högtalaren alltså ligga an mot plåten? Likadant som kontaktmicken? Hur fäster man i så fall högtalaren mot plåten? Man vill ju inte dämpa högtalarmembranet...

post-4675-1227139382.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

LejonLeo, alla de frågorna du har ställt är väldigt lätt att få svar på efter en enkel googling. T.ex:

http://www.prosoundweb.com/recording/tapeop/plate/plate.php

Där kan du läsa om antal kontaktmikrofoner för mono el stereo, om det bra eller dåliga i att hänga upp plåten i taket, om högtalare och mycket mer.

Här har du en prislista för plåt i sverige. Vet inte om de säljer till privatpersoner:

http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige...nium_Plat/Plat/

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att plåtreverbet får stå tillbaka ett tag. Blir för dyrt för tillfället. Var på en plåtfirma i närheten och de tog 400:- för en stor 9 mm plåt. De tog samma pris för en 7 mm plåt som var något mindre. Det borde vara bra med en tunn plåt som lätt vibrerar, samtidigt som det även torde vara bra om den är stor.

Men plåtreverbet var inte riktigt att bara att hänga upp en plåt i taket som jag hade tänkt mig utan var lite meck med, och frågan är om jag kan motivera mig till att det kommer kosta kanske c:a 1000 :- med plåt, stativ, sladdar, mickar och högtalare när jag kan köpa en billig multieffekt för hälften. (Tänkt lägga vantarna på en Zoom 1202 för att ha en hyfsad monitoreffekt samt tillgång till en helt ok vocoder vad jag har hört)

Och nu biter tjälen sig fast så det kan bli svårt att gräva ner kablar...

Och det som ska grävas ner är ju en s. k jordkabel med betäckningen EKKJ, där jorden inte är en ledare utan omsluter kabeln om man skulle råka gräva på den senare. Men hur f-n ansluter jag detta jordskydd i en vanlig kontakt? På bilden nedan är en jordkabel med tre ledare samt jordfläta (runt om). Jag ska enbart ha 2 ledare mig vetrligen, eller ska jag ha 3 st där man kopplar den tredje till jorden precis som vanligt. Men var gör man av jordflätan?

post-4675-1227828785.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att plåtreverbet får stå tillbaka ett tag. Blir för dyrt för tillfället. Var på en plåtfirma i närheten och de tog 400:- för en stor 9 mm plåt. De tog samma pris för en 7 mm plåt som var något mindre. Det borde vara bra med en tunn plåt som lätt vibrerar, samtidigt som det även torde vara bra om den är stor.

Men plåtreverbet var inte riktigt att bara att hänga upp en plåt i taket som jag hade tänkt mig utan var lite meck med, och frågan är om jag kan motivera mig till att det kommer kosta kanske c:a 1000 :- med plåt, stativ, sladdar, mickar och högtalare när jag kan köpa en billig multieffekt för hälften. (Tänkt lägga vantarna på en Zoom 1202 för att ha en hyfsad monitoreffekt samt tillgång till en helt ok vocoder vad jag har hört)

Och nu biter tjälen sig fast så det kan bli svårt att gräva ner kablar...

Och det som ska grävas ner är ju en s. k jordkabel med betäckningen EKKJ, där jorden inte är en ledare utan omsluter kabeln om man skulle råka gräva på den senare. Men hur f-n ansluter jag detta jordskydd i en vanlig kontakt? På bilden nedan är en jordkabel med tre ledare samt jordfläta (runt om). Jag ska enbart ha 2 ledare mig vetrligen, eller ska jag ha 3 st där man kopplar den tredje till jorden precis som vanligt. Men var gör man av jordflätan?

Du ska ganska säkert ha tre kablar, fas, nolla och jord.Skärmen ska bara anslutas i ena änden, åt det håll spänningen kommer i från. I alla fall var det så för ett antal år sen när jag var elektriker. Den riktiga jordtråden ska anslutas hela vägen. Varken jord (gulgrön) eller nolla (blå) får vara möjlig att bryta i nån brytare.

Låt en elektriker koppla åt dig är du säker.

Ska du inte köra med högtalare och mick ändå som reverb?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

...hittade en bild på nätet på en EKKJ-kabel så som den ser ut i verkligheten. Som synes så har denna jordkabel 3 ledare samt jordfläta, eller skärm kanske det snarare kallas. Men denna kan jag ju omöjligt koppla in. Det finns ju bara två ledare i en kontakt samt en jord i en jordad kontakt. Så vart fan är det tänkt att skärmen ska ta vägen?

Läste att man skulle använda skärmen som jord. Jaha? Och vart ska då jorden ta vägen? Kan någon reda ut det här?...

Så vitt jag förstår är det enda som funkar att köpa en jordkabel med två ledare och sedan koppla in skärmen till jorden på något sätt. Men det känns inte som att det är så elektrikerna gör.

post-4675-1227830453.jpg

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska ganska säkert ha tre kablar, fas, nolla och jord.Skärmen ska bara anslutas i ena änden, åt det håll spänningen kommer i från. I alla fall var det så för ett antal år sen när jag var elektriker. Den riktiga jordtråden ska anslutas hela vägen. Varken jord (gulgrön) eller nolla (blå) får vara möjlig att bryta i nån brytare.

Låt en elektriker koppla åt dig är du säker.

Ska du inte köra med högtalare och mick ändå som reverb?

Men VAR ska jag ansluta skärmen? Om jorden är ansluten är ju den anslutningen upptagen

Jodå absolut! En ekokammare ska det bli! Och det är till det jag behöver ström. (Ska sätta ut en gammal bandspelare och micka upp)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska ganska säkert ha tre kablar, fas, nolla och jord.Skärmen ska bara anslutas i ena änden, åt det håll spänningen kommer i från. I alla fall var det så för ett antal år sen när jag var elektriker. Den riktiga jordtråden ska anslutas hela vägen. Varken jord (gulgrön) eller nolla (blå) får vara möjlig att bryta i nån brytare.

Låt en elektriker koppla åt dig är du säker.

Ska du inte köra med högtalare och mick ändå som reverb?

Men VAR ska jag ansluta skärmen? Om jorden är ansluten är ju den anslutningen upptagen

Jodå absolut! En ekokammare ska det bli! Och det är till det jag behöver ström. (Ska sätta ut en gammal bandspelare och micka upp)

Du tvinnar ihop flätan och sätter på plastslang på den och ansluter den i samma plint som jordkabeln. Ofta tar man svart eltejp för att tejpa ihop skärmen, först ett par varv runt hela kabeln så det blir stadigt och skärmen blir skyddad. Att använda gulgrön tejp är inte helt riktigt, då skörmen inte ska anslutas i bägge ändar.

Det här hör inte hit, men ändå. Trefasmatningar som går fram till hus har ofta ingen jord alls, där är det bara tre kablar med en fas var. Skärmen fungerar som nolla. Det är först i centralen som nollan splittas upp i både nolla och jord. Knepigt det där, nollan och jorden är samma sak, men ändå inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

..kan man inte ta bort sina egna inlägg?

varför inte. idiotiskt

hittar ingen som helst knapp ta bort det här.

makabert.

Man brukar kunna ta redigeraknappen och sen radera allt förutom en punkt tex.

Det är väl bara om ingen annan skrivit efter man själv som man kan radera inlägget helt?

Link to comment
Dela på andra sajter

...hittade en bild på nätet på en EKKJ-kabel så som den ser ut i verkligheten. Som synes så har denna jordkabel 3 ledare samt jordfläta, eller skärm kanske det snarare kallas. Men denna kan jag ju omöjligt koppla in. Det finns ju bara två ledare i en kontakt samt en jord i en jordad kontakt. Så vart fan är det tänkt att skärmen ska ta vägen?

Läste att man skulle använda skärmen som jord. Jaha? Och vart ska då jorden ta vägen? Kan någon reda ut det här?...

Så vitt jag förstår är det enda som funkar att köpa en jordkabel med två ledare och sedan koppla in skärmen till jorden på något sätt. Men det känns inte som att det är så elektrikerna gör.

Om du drar kabeln i ett stycke från en central så lägger du ihop skärm och och jord på samma jordplint. I andra änden, där du antagligen sätter ett kapslat och jordat uttag ansluter du inte skärmen, bara jor, fas och nolla. I källarutrymmen osv ska du ha ett kapslat uttag, finns på Clas O och ÖoB. Och Biltema antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

EKOKAMMARE-UPPFÖLNING

Så har jag äntligen kommit till skott och gjort om min gamla jordkällare till ekokammare.

Otålig som jag är orkade jag inte vara ordentlig och gräva ner jordkablar och sätta upp en anordning för att flytta micken som jag tänkt från början,

utan det fick bli en lite enklare variant med en enkel bandspelare och en simpel mick modell lågbudget, men jag tycker det låter helt ok för mina ändamål.

Tanken var aldrig att det skulle låta "snyggt", utan mer åt "Tom Waits-LoFi", och det tycker att det gör med bravur.

Bifogar en länk till min hemsida på en låt som jag mixat och lagt ekokammare på sången. (Filen var för stor för att läggas upp här- borde man inte rimligtvis kunna ladda upp mp3:or på detta forum?) Adressen till min hemsida hittar du här

(Det är den översta låten: Post- Inte Ikväll)

God lyssning

/Leo

post-4675-1257651518_thumb.jpg

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

EKOKAMMARE-UPPFÖLNING

Så har jag äntligen kommit till skott och gjort om min gamla jordkällare till ekokammare.

Otålig som jag är orkade jag inte vara ordentlig och gräva ner jordkablar och sätta upp en anordning för att flytta micken som jag tänkt från början,

utan det fick bli en lite enklare variant med en enkel bandspelare och en simpel mick modell lågbudget, men jag tycker det låter helt ok för mina ändamål.

Tanken var aldrig att det skulle låta "snyggt", utan mer åt "Tom Waits-LoFi", och det tycker att det gör med bravur.

Bifogar en länk till min hemsida på en låt som jag mixat och lagt ekokammare på sången. (Filen var för stor för att läggas upp här- borde man inte rimligtvis kunna ladda upp mp3:or på detta forum?) Adressen till min hemsida hittar du här

(Det är den översta låten: Post- Inte Ikväll)

God lyssning

/Leo

post-4675-1257651518_thumb.jpg

Hej Hej, Kul att du nu har fixat ekokammaren! En tom jordkällare ska ju inte bara stå tom i onödan 😎

Låter ju faktiskt också, ännu bättre 😮 Har själv en gång använt en kyrka som ekokammare, det var roligt

Lycka till med fortsatt "reverberande"

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

En plåt behöver inte vara så himla stor för att funka som plåtreverb. Pröjsade en hundring hos plåtgubben för den jag byggt. Köp den tunnaste plåten och lyssna på resonanssvaret och leta efter någon som inte är behandlad - förzinkad, målad eller dylikt. Jag blev rätt bra bundis med gubben och han tyckte bara det var spännande när jag gick runt och knackade på olika plåtar.

Använd piezomickar från elfa, de kostar 40 spänn. Två stycken för stereo.

Och ska du ha en högtalare som står bredvid och blåser igång plåten får du räkna med att spela jäkligt högt. Jag röstar hellre på en konstruktion där en spole sitter mot själva plåten och vibrerar.

Plåten jag byggde hängde jag upp i en träkonstruktion med takskruv från Claes Ohlsson, så den går att stämma. Inte forskat runt hur det förändrar klangfärgen än. Men det kommer väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att plåtreverbet får stå tillbaka ett tag. Blir för dyrt för tillfället. Var på en plåtfirma i närheten och de tog 400:- för en stor 9 mm plåt. De tog samma pris för en 7 mm plåt som var något mindre. Det borde vara bra med en tunn plåt som lätt vibrerar, samtidigt som det även torde vara bra om den är stor.

Men plåtreverbet var inte riktigt att bara att hänga upp en plåt i taket som jag hade tänkt mig utan var lite meck med, och frågan är om jag kan motivera mig till att det kommer kosta kanske c:a 1000 :- med plåt, stativ, sladdar, mickar och högtalare när jag kan köpa en billig multieffekt för hälften. (Tänkt lägga vantarna på en Zoom 1202 för att ha en hyfsad monitoreffekt samt tillgång till en helt ok vocoder vad jag har hört)

Kolla på någon skrot i närheten, brukar alltid finnas billig plåt på sådana ställen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...