Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Med risk för att göra bort mig, sĂ„ mĂ„ste jag erkĂ€nna att jag inte riktigt har fattat det hĂ€r efter ett Ă„rs anvĂ€ndande 😄 ,

men kan man anvÀnda en tex en kompressorplugg direkt vid inspelning, tex pÄ ett sÄngspÄr, sÄ att spÄret blir inspelat med kompression, eller anvÀnder man bara pluggar efterÄt??

Som Bengt Fahlström i TVprogrammet "Barnjournalen" sa: FrĂ„gar man inte sĂ„ fĂ„r man aldrig veta â˜ș

Mvh

Björn

Annons
Postat (redigerat)

Hejsan

Om du lÀgger en plugg vid inspelningen sÄ blir inte denna inspelad, men du kommer höra ljudet med den pÄ eftersom den ligger som en insert pÄ din kanal, men sjÀlva audiofilen blir utan. Om du vill ha det direkt pÄ filen sÄ fÄr du göra en audiosuite plugg i efterhand.

Om du dÀremot anvÀnder en extern kompressor mellan ditt instrument och ingÄngen pÄ ditt ljudkort sÄ kommer kompressorn med.

Pre och post som du frÄgar efter handlar om före eller efter regel. Exempelvis sÄ kan du lÀgga en send pre.

Vet att du anvÀnder pro tools sÄ dÄ Àr det följande.

Inspelningen/fil frÄn hÄrddisk - Inserteffekter - Send pre - pan - regel - Send post

Hoppas jag skrev det dĂ€r rĂ€tt nu 😄

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat (redigerat)

Pre=före post=efter.. PĂ„ det gamla analoga mixborden tid brukade man tala om före eller efter fader/regel. Men enklast i dessa digitala tider sĂ„ fĂ„r du tĂ€nka före resp efter helt enkelt. â˜ș

EDIT: Rackarns Gizmozis hann före 😄

Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.