Jump to content
Annons

Asio mätaren på max med normal belastning.


SoloNo1

Recommended Posts

Nu får jag fasiken nog av detta.

Min asio mätare slår i topp i Cubase i paus läge och sjunker till hälften när jag kör igång låten i cubase.

Jag har en:

3.2Ghz Dual Core med 4gb ram.

Saffire Pro 26 i/o

7200 rpm hd.

Det är väl inte meningen att det ska slå i topp med:

Superior 2.0

6st pluggar ifrån Waves. C4, SSL Channel, Rcomp

T-Racks på mastern.

Cubase:

Buffersize 2048 i Cubase 4.

Ljudkortet: Asio Buffer Size 40.0 ms <-- Bara för att testa, brukar vara på 10ms annars.

Firewire Buffersize 5.0ms <-- Standard 2ms

Kan det vara någon inställning i Cubase som ställer till det för mig? eller är detta helt normalt?

Tacksam för svar!

//Tommie.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Använder du ASIO4ALL kanske?

Nepp, jag använder mina egna drivrutiner ifrån Focusrite!

I så fall gissar jag på två saker:

- någon av pluggarna du använder dig av är felaktigt installerad eller fungerar inte särskilt tillförlitligt. Prova att muta bort de pluggar du använder dig av, en efter en medan cubase står i pauseläge, och se om nedstägningen av någon av dom sänker CPU mätarn dramatiskt. Om det är så, så behöver det inte innebära att den pluggen suger gammal märr, men det kan vara en tanke att ha i bakhuvet

- focusrites ASIO drivare är inte så bra, kanske kan se om andra versioner (även tidigare) fungerar bättre. Läs/fråga på focusrites forum eller andra forum, t.ex. cubase.net

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du ASIO4ALL kanske?

Nepp, jag använder mina egna drivrutiner ifrån Focusrite!

I så fall gissar jag på två saker:

- någon av pluggarna du använder dig av är felaktigt installerad eller fungerar inte särskilt tillförlitligt. Prova att muta bort de pluggar du använder dig av, en efter en medan cubase står i pauseläge, och se om nedstägningen av någon av dom sänker CPU mätarn dramatiskt. Om det är så, så behöver det inte innebära att den pluggen suger gammal märr, men det kan vara en tanke att ha i bakhuvet

- focusrites ASIO drivare är inte så bra, kanske kan se om andra versioner (även tidigare) fungerar bättre. Läs/fråga på focusrites forum eller andra forum, t.ex. cubase.net

Det händer ju en hel del när jag stänger av C4án på en kanal. 50% dras av ungefär. drar den så mycket kraft?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att CPU åker upp när du stoppar, men går ner när du kör igång, så skulle jag tro att det handlar om att någon plugg inte hanterar denormal-funktionen på rätt sätt...? Om det är där skon klämmer, så finns det en plugg som fixar det HÄR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att CPU åker upp när du stoppar, men går ner när du kör igång, så skulle jag tro att det handlar om att någon plugg inte hanterar denormal-funktionen på rätt sätt...? Om det är där skon klämmer, så finns det en plugg som fixar det HÄR.

Tackar ödmjukast för den pluggen, löste ju detta problem galant, bara lägga den som en insert överst och vips, *borta*

Kan det betyda att alla mina pluggar kan ta onödigt mycket asio kraft? även instrument?

Nu ligger min på 50% med ovan nämda pluggar. Normalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att CPU åker upp när du stoppar, men går ner när du kör igång, så skulle jag tro att det handlar om att någon plugg inte hanterar denormal-funktionen på rätt sätt...? Om det är där skon klämmer, så finns det en plugg som fixar det HÄR.

Tackar ödmjukast för den pluggen, löste ju detta problem galant, bara lägga den som en insert överst och vips, *borta*

Kan det betyda att alla mina pluggar kan ta onödigt mycket asio kraft? även instrument?

Nu ligger min på 50% med ovan nämda pluggar. Normalt?

Nyare pluggar och VSTi borde inte ha detta problemet, eftersom det är känt sedan några år tillbaks - men lite äldre versioner kan säkert ha det, så det skadar inte att testa...

Det visar sig inte förrän pluggen är tyst, så medan det är ljud från alla så påverkar det inte alls - men om en plugg bara används sporadiskt i låten, så kan denormal-problemet göra sig påmint när den är tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade den där normalizer pluggen för nåt år sen, hände inget för mig :/

Men superior 2.0, 6st pluggar ifrån Waves. C4, SSL Channel, Rcomp, T-Racks på mastern och buffer size 2048 ger dig 50% CPU belastning på en 3,2 ghz dual core? icke normalt, på tok för mycket

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade nu allt i projektet, Superior tar ju 30%. resten tar 15% ungefär, det är väl rätt normalt med tanka på alla pluggar i Superior man har.

Testade slänga på C4án utan normalizer när asio stod på 15%, den flög upp direkt till 100%, ganska mkt kraft den suger :rolleyes: 85%

Tackar igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...