Jump to content
Annons

Det låter ostämt

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag läste en tråd här igår där trådskaparen frågade om tips hur man lirade i en viss låt och om artisten i fråga körde med nån speciell stämning på gitarren. Jag kollade på en video med artisten men nu har jag glömt vad han hette. Det var en akustisk låt och jag insåg att det var vanlig stämning det handlade om men att han staplade ackorden lite ovanligt och att det var det som gjorde att det lät både annorlunda och häftigt.

Jag tänkte då att det kanske också kunde vara intressant att får reda på lite om olika stämningar och hur det kan låta så jag spelade in en snutt i öppen G. Det var lite sent på natten så jag stämde guran så jag tyckte det lät ok i alla fall. Jag var ju på väg mot sängen så jag orkade inte lägga så mycket energi på det. I dag meckade jag till det lite lite grann, bara så det skulle duga skapligt. Jag lägger ju ändå upp allt jag spelar in på Youtube som en slags backup så nån måtta får det ju vara 😄 .

När jag sen lyssnar på youtube så låter det minst sagt för taskigt när det gäller stämningen på guran, men det är bara ibland som det blir så där outhärdligt. Fan så illa låter det ju inte här hemma, jäkla konstigt alltså? Tunna G, B och D som E blir i öppen G låter riktigt helkasst ibland men när jag plockar ett ackord med plektrumet så hör man ju tydligt att så illa är det inte ändå. Det är inte bra det kan man inte säga och strängarna är gamla men ändå det stämmer skapligt, men sen som sagt ibland då jäklar är det outhärdligt 😆 .

Ja det är konstigt här hemma i min dator låter det som att det stämmer ganska ok i alla fall.

Jag har kört med en preset på kanalstrippen i logic för att skära bort lite skit och lagt lite lite effekt på aux och nån mastring preset på masterkanalen för att få det lite roligare i lyssningen här hemma. Sånt är det ju ingen idé att göra för youtube iom att dom ändå konverterar allt men jag skickade ju upp samma fil jag orkade inte göra om det bara för youtube. Kan det vara så att det ändå är det lilla som jag gjorde som spökar på youtubeversionen jag menar med tanke på deras konvertering.

Stereo

http://www.youtube.com/watch?v=SojLCyXWUxA&fmt=18

Mono

http://www.youtube.com/watch?v=SojLCyXWUxA

Redigerat av anarkisten1
Annons
Postat

Jag hörde inget konstigt. Kanske att strängarna är anings för mjuka (tunna) då blir väl tonen lite för låg när du tjongar på härt.

Lite cool att du envisas med din enmikrofonteknik. Men du skulle nog vinna på att sjunga i en extra. Du sjunger ju minst lika personligt och dynamiskt som du spelar, så när du går lös på strängarna komprimeras din vackra stämma bort.

Vad är det för mick du har? Och framförallt, vad är det för mickupphängning? JJLabs big shockmount?

Postat (redigerat)

Tjena GN tack för lyssningen. Jag vet inte men jag tror det är ett normalset strängar jag har på men dom är nog två år gamla 😄 . Jag fick två set i julklapp förra året ett Elixir som jag är sugen på att få dit och prova och ett Martin som jag brukar köra med. Nog för att Martin strängar brukar hålla runt dubbelt så länge som andra men två år är nog att ta i hehe. Men jag tror inte det är det utan det händer nåt med ljudet som gör att det låter falskt ibland eller i alla fall i mina öron. Det låter inte alls på det här sättet här hemma även om det inte låter helt stämt här heller så är det en jäkla skillnad.

Nu kör jag inte med den där mono till stereo tekniken jag snackade om i förra tråden, jag har nämligen fixat en webcamera som funkar i min mac så nu kör jag med två eller tre mickar rakt in i macen. Det här var ju bara en snabb grej så det blev inte att jag riggade upp överhuvudtaget jag bara körde in det med det som råkade vara inkopplat.

Nu lirar jag in ljudet i Logic samtidigt som bilden åker in i Quicktime. Mac är jäkla häftigt på det sättet för det behövs inga inställningar, drivrutiner eller nåt det är bara att köra igång. Så nu skulle jag kunna göra mångkanalsinspelningar så många som jag har ljudkort och ingångar till och samtidigt dra in bilden direkt i datorn.

Jag testade det där projektet som dom körde på Macbook Pro testet i sista Studio och min hänger med bättre än den verkar det som. Jag kunde köra det projektet + ett gäng filmer på youtube och lite annat oxå utan problem. Kort sagt den hör kameran gör att jag kan hålla allt inom macen nu, det gör det mycket lättare för mig.

Låten får ligga där till jag gör den på riktigt (ska komma ihåg att raka mig då så man inte ser ut som ett jäkla troll hehe), måste skriva en vers till nämligen men jag två andra som ligger i röret först.

Ha det bra

Edit glömde en sak

Jo det är en av mina TSM MT47 med tillhörande shockmount

Redigerat av anarkisten1
Postat (redigerat)

Edit:

Du han före GN

😄 Tack, problemet är bara att som jag då har skrivit typ några gånger att det låter inte så där jätteostämt här i min anläggning som det gör på tuben. Antingen är det nåt jag gjorde när jag meckade lite med det eller nåt som sker vid konverteringen som sker på tuben. Sen är det lite svårt att intonera en akustisk gura för olika tonarter om man inte filar vid anliggningsstället för varje sträng på benbiten på stallet och då blir det förmodligen tjall i nästa tonart.

Redigerat av anarkisten1
Postat

Nu plötsligt så kan jag få högkvalitetsläget på tuben det kan jag inte på mina andra låtar hmm det var lustigt. Jag stoppade dit en videokommentar oxå det är ganska coolt att det går.

Postat
Hör inget ostämt. Låter bra rakt igenom. 😄

åååhhh.. just DEN kommentaren skulle jag vilja kunna utbrista i min undervisning... :/

Postat

Tack för kommentarer , ja det kanske låter lite bättre med högkvalitetsläget.

Postat

Du lirar ju bra!

Låter som en choruseffekt är på, eller? Är det därför du tycker det låter ostämt? Eller blandas månne ljudet från kameran och micken. Vet hur du menar o kan inget göra men jag tycker det låter kanon iaf! Det kan va så simpelt som att man upplever ljudet på ett visst sätt medans man lirar o sen blir det annorlunda när man lyssnar på inspelningen 🙂 Öööh eller hur menar jag nu....men nåt sånt 🙂

Mono=ett öra Stereo=två höron

Schysst ere då!

keep rockin´! // janne

Postat

Tjena Janne, jag tror du har rätt att det blir nån slags choruseffekt. Det blir nog så när man lägger på effekter på en monosignal och sen när det ska tillbaka till mono så blir det strul. Det låter ju ändå helt ok när man lyssnar i högkvalitetsläget så det är väl bara att komma ihåg hur det kan bli och mecka efter det och dubbelkolla och fixa och dona så ska det väl gå att få till det vettigt.

Tack för de snälla orden föresten. Ha det bra

Postat
Nya strängar, intonera för den tonart du ska stämma i.

Intonera? Den gitarren har väl inga sadlar som går att flytta?

http://www.guitaralliance.com/domains/acou...ps/index.html#1

Bra info en del visste jag en del inte men för att få en bra ton/sound så måste spåret för varje sträng på sadeln och stallet vara utformad på ett speciellt sätt.

1. inga skarpa kanter/grader där strängen går fri från sadeln eller stallet och brytningen måste vara precis där annars kan man få missljud eller i värsta fall ostämt dvs mensuren stämmer inte.

2. djupet på spåret får inte vara mer än halva strängens diameter.

3. "rundningen" (dvs i princip strängens diameter) på spåret måste överensstämma med den på strängen annars kan man få missljud eller att den fastnar och det blir svårstämt iom att den sitter fast och så fort man övervinner strängens dragningskraft så släpper den plötsligt.

Jag håller dock med om att som en tillfällig fix så erbjuder länken verkligen bra alternativ men dessvärre när det gäller att mecka med stränglängden med hjälp av en tandpetare eller liknande till nackdel för ljudet. I fallet med min låt här så hade det ju inte gjort nån skillnad 🙂 iom att mina strängar var så kassa.

Missförstå mig rätt nu för jag uppskattar verkligen ditt tips och även om jag visste en del om det här så kanske nån annan läser som inte gjorde det.

Ha det bra

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.