Jump to content
Annons

Seriekopplad stereokompressor.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Om jag seriekopplar min stereokompressor och kör tex sången genom den, kan det bli bättre än att bara använda bara ena halvan? Jag har gjort så förr med billiga Behringer Shark-kompressorer, alltså satt två i serie. Men om det blev sämre eller bättre vete 17, då var alla grejerna ganska primitiva. Med seriekoppling kan man ju vrida på så lite att det knappt blinkar alls och ändå jämna ut ljudet rätt så mycket. Negativt kan ju vara att man adderar brus från två apparater i stället för en.

Vad är bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är så den populära RNC (Really Nice Compressor) från FMR Audio är uppbyggd, med flera milda kompressorsteg efter varandra, så du är rätt på det - igen. 😉

Jag är däremot tveksam om fördelarna uppväger nackdelarna om man kör med budgetprylar som Behringer - och skulle hellre satsa på RNC, som gör jobbet mycket bra, men ändå utan att kosta en förmögenhet. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kompressor jag har i liveracken, en Rane DC 24 är verkligen bra tycker jag själv, har även googlat på den och läst stående ovationer. Jag kör sången i ena halvan och miksignalen från gitarrstärkaren i den andra, verkligen superbra på gitarren. Köpte den på Musikbörsen för 499 kr!

Har haft funderingar på att använda den i mixningen, men kom nyss på att alla ljud då är digitala inne i portaburken. Portan har två effekt send, men det kanske inte funkar alls vid mix? Då måste väl ljudet omvandlas från digitalt tillbaka till analogt för att kompressorn ska klara av det? Det skulle kännas bättre att få använda den här som jag rattat live i typ tre år nu än att jobba i menyer med kompressorer jag inte är van vid. De digitala kompressorer som fanns i min Rolandporta var inget vidare, långt ifrån kvalitén på Ranekompressorn.

Går det använda den överhuvudtaget sen ljudet en gång är omvandlat till digitalt? 😄

Skulle jag kunna använda mitt TC reverb/delay också skulle det kännas bättre än att ovant klafsa runt i portans inre reverbträsk.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

En kompressor vill du påverka hela ljudet med - och med effect send skickar du bara en del av ljudet dit, medan det samtisigt går till masterutgången opåverkat. Effect send är alltså avsett för andra typer av effekter, som reverb, delay o dyl.

Har du inserter på ingångarna, så kopplar du in kompressorerna där, eftersom det då hamnar direkt efter micpreampen, före omvandling, eq och hela köret.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

En kompressor vill du påverka hela ljudet med - och med effect send skickar du bara en del av ljudet dit, medan det samtisigt går till masterutgången opåverkat. Effect send är alltså avsett för andra typer av effekter, som reverb, delay o dyl.

Har du inserter på ingångarna, så kopplar du in kompressorerna där, eftersom det då hamnar direkt efter micpreampen, före omvandling, eq och hela köret.

Ska jag då ha nån nytta av min kära Rane måste jag använda den redan vid inspelningen... Skulle ev kunna köra den på de två Rödemickarna som avståndsmickar trummorna. Men då måste jag väl ha nån extra preamp före kompressorn, tex min livemixer, och då plussar jag ju på bruset. Hm. Får nog lägga ner det där med extern kompressor på grundinspelningen. När jag ska göra sångpålägg kan jag ju använda den, då har jag en helt annan koll på allt i lurarna. Och föresten, det lilla jag lyssnat i lurarna på mitt eget babblande i NT2-A-micken är att ljudet helt torrt är mycket stadigare, mindre puffstötigt än förr med ADK 51 och Rolandportan. Det första jag tänkte var faktiskt att med de här doningarna kan man göra sångpålägg utan kompressor. Det gjorde Frank Sinatra såg jag på TV en gång när de intervjuade en skivbolagsgubbe. Sinatra kollade noga att de inte använde nån kompressor alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...