debatt Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 (redigerat) Jag Ă€r i farten och ska köpa en dator eller en porta och en enklare dator. SĂ„ kom jag att tĂ€nka pĂ„ detta med att man kanske skulle spela in ett liveframtrĂ€dande ocksĂ„ vid tillfĂ€lle, förslagsvis ens eget allra första. Vad Ă€r bĂ€st att anvĂ€nda dĂ„? En laptop + ljudkort + ev extern hdd eller en digitalporta bara, förutom mikarna alltsĂ„. Tascam har en porta som man kan koppla 8 mikar till och som kan spela in pĂ„ alla dessa 8 spĂ„ren samtidigt om man vill, med 24 bits upplösning och under 7 timmar. PĂ„ en dator blir det kanske annorlunda, mitt ljudkort t.ex. kan bara hantera 4 mikar samtidigt och det förutsĂ€tts Ă€ven att jag i sĂ„ fall kopplar till en extern mikförstĂ€rkare för tvĂ„ av dessa (om jag inte har en ADAT inkopplad till ljudkortet, för dĂ„ pallar det med 16 mikar plötsligt). Eller ska man ha en mixer? NĂ„n som spelat in nĂ„t band med flera mikar - hur har ni gjort och vad har anvĂ€nts? Vad Ă€r bĂ€st? đ //:debatt Redigerat 12 november 2008 av debatt
rainydays Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 Ja porta vs dator tycker jag vi gÄtt igenom ganska duktig i den andra trÄden. Personligen tycker jag inte det Àr nÄn större skillnad. Om du nu tÀnker behÄlla ditt ljudkort sÄ kan du ju bara köpa till en Behringer ADA8000 som Àr en 8-kanals preamp med ADAT I/O för en billig peng (lÄter betydligt dyrare).
Guitar Nilsson Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 (redigerat) Jag har precis skaffat Tascams 2488 MKll och ska spela in med den, fast jag har ju inget resultat att redovisa Àn... Vi tÀnker köra "Glyn Johns-netoden" med fyra mickar/kanaler pÄ trummorna. http://www.blaxploitation.com/drums/ Vi spelade live nyss och fick ruggigt bra trumljud med bara tre mickar, en pÄ kaggen och tvÄ overhead. Jag spelade Àven in det direkt frÄn mixer till stereo pÄ en minidisc, det ljudet blev sÄ bra att vi ska lÀgga ut nÄgra lÄtar pÄ Youtube. Har man lÄng tid pÄ sig till ljudinstÀllningen kan det bli ganska bra utan möjlighet att kunna redigera efterÄt. Man kan ju lÀgga pÄ eq och kompressor i alla fall. Jag brukar alltid sÀtta upp mickarna, slÄ av PA-slutstegen och stÀlla ljudet med hjÀlp av hörlurar och mixerns hörlursuttag. Sen nÀr man slÄr igÄng PAt brukar det rÀcka med lite mindre justeringar för att fÄ bra ljud i salongen. DÄ vill det förstÄs till att man inte spelar för högt pÄ scen, och helst vrider bort alla stÀrkare frÄn publiken, vi kör gitarr och bas som sidefills, dÄ kan klara sig bra utan att köra en massa gitarr i medhörningen. (sÄnt drar ju upp totalvolymen) Jag velade som 17 mellan dator och porta, valde portan för att den Àr enklare att spela in pÄ, lÀttare att flytta runt, dessutom blev det billigare Àn ett 8-kanals ljudkort och inspelningsprogram. Jag har visserligen redan en enklare laptop med XP, men lÄser man upp den med inspelningar blir bÄde jag och sambon utan dator att sitta Ä picka pÄ om kvÀllarna. Och jag Àr nog datordyslexiker dessutom sÄ att lÀra mig cubase har jag nog aldrig klarat av. Skulle vi fÄ till nÄgra extremt bra tagningar kan vi ju lÀmna över mixningen till nÄt dataproffs med riktiga monitorer och vana att mixa. Redigerat 13 november 2008 av Guitar Nilsson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.