Jump to content
Annons

Ingångsnivåer elbas?

Recommended Posts

Baldurn (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hejsan.

Jag har problem när jag ska spela in min elbas. Jag har spelat bas i 12 år och jag hade nu tänkt försöka spela in en slask med bandet, men jag har problem.

När jag spelar in, så försöker jag ändra nivåerna så att det blir så högt som möjligt utan distortion.

Problemet är att mycket av strängljuden och liknande låter som bara den, så jag måste spela jättelöst för att det inte ska bli ojämna signaler.

Jag måste även spela längst ner på strängen, och detta är ett problem då våra låtar är väldigt avancerade och ajg har problem nog att sätta det vi spelar

om jag ens spelar i mittenläget på strängen.

Jag har en Sandberg California Jm5 Supreme elbas, en Studioprojects VTB1- mickpreamp och kör en kabel därifrån rakt in i mitt RME HDSP 9632-ljudkort.

Är det meningen att man ska spela så här löst och längst ner på basen för att få jämna signaler? I sådana fall blir det jobbigt att ändra en 12 år gammal vana...

All hjälp, feedback jag kan få uppskattas!

Mvh,

Björn

Redigerat av Gäst
Annons
Baldurn (oregistrerad)
Postat
kompressor

Kan man reparera inspelningar där det stundtals klipper till på det sättet? Eller menar du att jag ska ha en hårdvarukompressor på vägen in till datorn?

Postat (redigerat)

Reparera en inspelning som redan klipper är lite överkurs, jag vet inte men det kan finnas något slags "Clean"-program för det - men enklast är nog att spela om det på nytt.

Om du vill ha hög nivå men utan att behöva ta i på strängarna så att alltför mycket av fula strängljud kommer med, så måste du se över ditt förstärkeri in till datorns inspelningsprogram. Är nivån rätt ställd i programmet? Är nivån rätt ställd på eventuell preamp eller linjeförstärkare i ljudkortet. Normalt ska signaler kunna förstärkas så att man inte knappt behöver nudda strängarna.

Ett undantag jag själv märkt är dock min synth Nord Electro II, där jag måste maxa på den men ändå är det inte högt.

Men sedan finns det ju även mjukvaruprylar, plug-ins som simulerar förstärkare rätt väl. Du borde kunna hitta någon sådan för att få bra gain på insignalen. En kompressor hjälper också till att höja svaga signaler och sänka höga dito - den trycker ju ihop ljudinformationen.

//:debatt

Redigerat av debatt
Postat

Du kopplar elbasens sladd (kabel) till linje in och inte till mik in, antar jag?! Självklarheter typ.

För du kör inte mik vid högtalare, va?!

🙂

Baldurn (oregistrerad)
Postat
Du kopplar elbasens sladd (kabel) till linje in och inte till mik in, antar jag?! Självklarheter typ.

För du kör inte mik vid högtalare, va?!

🙂

Jag mickar ingenting, utan det går en kabel direkt från min bas in i line in-ingången på min micpreamp. Sen går den via balanserad XLR in i datorn.

Problemet är egentligen att jag spelar för hårt på strängarna, och att skramlet som uppstår när jag spelar på dem gör så att det klipper till. Det är synd, för basen liger på 40% av nivån, och nån gång så sticker strängen till och så är nivån uppe i 100% och det klipper =/

Postat (redigerat)
Jag mickar ingenting, utan det går en kabel direkt från min bas in i line in-ingången på min micpreamp. Sen går den via balanserad XLR in i datorn.

Det är bättre om du kopplar micpreampen till RME-ljudkortet först och inte till datorn direkt.

Sedan fattar jag iofs inte varför du använder mikpreamp överhuvudtaget. Du har ju ett ljudkort. Antar att RME-ljudkortet har line in.

🙂

Redigerat av debatt
Postat

Först skulle jag rekommendera att lära dig spela så jämt som möjligt (lättare sagt än gjort jag vet). Sen bör du se över din bas. Gamla strängar, feljusterade micar etc. kan ju ställa till med stora volymskillnader.

Vid inspelningen så kan du ju antingen skaffa en extern kompressor/di-box som du kör mellan basen och ljudkortet.

Eller så kan du spela så starkt som du kommer att spela och justera involymen tills det inte klipper. Se då till att spela in med 24 bitar.

Därefter kan du lägga kompressor på det inspelade materialet för att utjämna skillnaderna.

Postat
Förmodligen en dum fråga men, du har inte strängarna för lågt på basen så att de örfilar pickuperna när du tar i?

Så tänkte ja mä

🙂

Postat
Det är bättre om du kopplar micpreampen till RME-ljudkortet först och inte till datorn direkt.

🙂

Han menar förmodligen "ljudkortet" när han skriver "datorn". Jag tror vi kan konstatera vid det här laget att trådskaparen inte är ett pulver.

Sedan fattar jag iofs inte varför du använder mikpreamp överhuvudtaget. Du har ju ett ljudkort. Antar att RME-ljudkortet har line in.

Ja.. Ett ljudkort med line in (vilket är vanligare än windows i en pc) vill ha en signal på linjenivå. Mikpreampen förstärker mikrofonsignalen till, just det, linjenivå.

Jisses..

Baldurn (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Basshole har rätt när han säger att jag menar ljudkortet när jag skriver datorn, jag kopplar alltså såhär:

1. Sandberg Elbas

2. Bra telekabel för elbas

3. Studio Projects Vtb1 micpreamp

4. Bra XLR-kabel

5. In i mitt RME-ljudkort.

Jag kopplar via micpreamp för att jag tycker att jag får mer möjligheter att ställa nivåerna på detta sättet, problemet med skramlande strängar kvarstår om jag

linear direkt in i datorn.

Mina bassträngar är inte så lågt nere att de skramlar emot mina mickar, däremot när de skramlar så är det för att de 'örfilar' banden på strängarna. Men höjden

är alldeles normal tycker jag, då jag spelat på otaliga basar genom åren och tycker att det är samma stränghöjd på även dessa.

Mina strängar är 2 månader gamla och jag kokar dem varje månad, och mickarna är det inga som helst problem med.

Rainydays, jag gillade lite det du skrev.. Menar du att ska ställa in nivåerna s att även när de skramlar så klipper det inte; och sen komprimera skillnaderna och sen förstärka ljudet igen? Jag ska testa denna metoden det första jag gör när jag vaknar imorgon. Jag kommer berätta för er hur det går då!

Tack så hemst mycket för all hjälp!

Redigerat av Baldurn
Postat
Rainydays, jag gillade lite det du skrev.. Menar du att ska ställa in nivåerna s att även när de skramlar så klipper det inte; och sen komprimera skillnaderna och sen förstärka ljudet igen?

Jajamen, det är nog den enda vägen att gå.

När man soundcheckar ber man ofta t.ex trummisen att sopa på allt han orkar på bastrumman för att kolla så att det inte klipper. Eller säger åt sångaren att ropa "HO, HA" istället för deras vanliga "tre, fyr, check".

Detsamma gäller bassister.

Postat
Rainydays, jag gillade lite det du skrev.. Menar du att ska ställa in nivåerna s att även när de skramlar så klipper det inte; och sen komprimera skillnaderna och sen förstärka ljudet igen?

Ja precis. Spelar du bara in med 24 bitar så kan du sänka signalen ganska mycket utan någon större förlust.

Det finns ju en hel del pluggar som är inriktade på bas som du kan använda sen. Du kanske har någon redan?

Annars funkar det ju med bara en generell kompressor och EQ om man inte vill ha förstärkarljud och sånnt.

Postat (redigerat)
Mikpreampen förstärker mikrofonsignalen till, just det, linjenivå.

Eftersom han inte använder mikrofon så behöver han ju inte förstärka någon signal från mikrofon- till linjenivå. Alltså kan han koppla basen direkt in i RME-ljudkortet, vilket han iofs provat.

Läste på om "mik-preampen" nu (pris 1360 kr f.ö.). Man kan koppla instrument eller mik till den. Kanske borde den byta namn från mikförförstärkare till bara förförstärkare.

//:debatt

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Kolla lite på mickarnas höjd... Är det en precisionbas med två "mickhalvor" som tar två strängar var? På mina precisionsbasar har jag ställt höjden på varje "mickände" för sig. Kopplar man in basen via en VU-meter eller led och sen spelar lika hårt på varje sträng så är det ofta så att signalen från den tjockaste strängen är rätt så rejält mycket starkare än från den tunnaste strängen. Perfekt avstånd på mickarna brukar vara så att micken måste vara närmare den tunnaste strängen än den fetaste. Du kanske överlag har dem för nära strängarna?

När jag ställer gain för inspelning av ösig basgitarr tjongar jag på över alla strängarna. Då är risken för överstyrning ganska liten sen.

Jag läste en gång en artikel om hur studiobasister i Nashville övade med basen inkopplad i en bandare eller nåt annat med VU-meter, vitsen var att kunna spela basgångar på alla strängar och helt utan kompressor få en jämnstark signal hela låten igenom. Att ha koll på en vu samtidigt som man spelar in är inte dumt.

Sen vet jag att många vid inspelning alltid backade basens tonkontroll lite grann, ,lite mindre än till hälften, det ger ett bättre ljud jämfört med att skära i diskanten efteråt, så brukar jag göra.

Jag för egen del är helt inne på att lajnad bas aldrig blir riktigt lika bra som att spela in ljudet från basstärkaren med en bra mick. Ska man spela direktline får man nästan göra avkall på sin (aggresiva?) spelstil och stå och fesa på ett sätt man inte gillar. Har du möjlighet att ställa upp basriggen i ett rum bredvid (för att slippa slask in i trummickarna) och spela in ljudet med mick i stället tror jag du skulle bli mycket mer nöjd med resultatet.

Man är ju sen åratals baslirande van att spela på basen så att ljudet som kommer ur basriggen motsvarar det man tänkt sig inne i skallen, tar man ut linesignalen antingen direkt, eller på halva vägen genom stärkarens lineutgång så kan man aldrig räkna med att ljudet och speciellt dynamiken blir den samma som ur högtalaren.

Vi ska snart till att göra en cd med mitt band, vi kommer inte att lajna alls, jag tycker det är helt kass i alla lägen, basisten tycker lika. Har man en väldigt sopig basrigg kanske line med fruktansvärt mycket kompressor är det bästa, men absolut aldrig om man spelat i många år och skaffat bas, stärkare och låda som verkligen låter som man eftersträvat i alla år, ja då är det helt självklart att man vägrar ljudteknikern att komma smygandes med nån linekabel. Ställ basriggen i rummet bredvid och spela på det sätt du är van.

Att behöva spela annorlunda bara för att man ska spela in är ju helknäppt.

Samma dumheter med lineboxar å skit vid livegig tycker jag är nästan ännu värre. På scen har basisten ett superljud, men i PAt låter det klick, klick, och ojämt och fult. Vore jag basist skulle jag skaffa en bra mick och ett stativ att sätta framför högtalaren, linekabeln som teknikern kommer med sätts i micken, sen blir basljudet ut PAt helt kanon. Jag köpte en AKG D112 för att spela in basen med nu, och även använda live. Vi spelade en konsert nyss och hade ett grymt bra ljud, det enda som inte var riktigt bra var basen ut i PAt, vi körde på lineuttaget bak på Peavycombon. I dag beställde vi en Art preamp också, för att kunna få lite rörmjukhet både på inspelningen och live.

Lycka till med inspelningen!

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.