Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja som rubriken följer. Jag har inte varit så haj på detta med att dämpning av rum när man bygger osv. Hur ska man få till den bästa akustiken o allt vad det heter.

Jag har läst en del på forumt, bl.a Cruncher´s bygge och det har inspirerat mig en hel del.

Då till min fråga. Jag kommer använda surround mm i kontrollrumet. Själva inspelningsrummet kommer jag ha till trummor och de mästa instrumenten, kommer även att ha ett separat sångbås/gitarr/bass om det behövs.

Men hur vet man hur många absorbenter man ska sätta upp osv, hur mycket ska man ha i taket, ska man ha bassfällor i alla hörnen?MM

Och hur räknar man på sakerna för de olika frekvenserna osv? Det fattar jag verkligen inte :S??????

Vädligt taksam för svar. Som sakt är ganska ny på detta.

////

Annons
Postat

Släng upp några lättare ritningar, gjorda i exempelvis paint eller google sketchup, med mått osv, så kommer det nog bli lättare för folk att hjälpa till!

Postat

Fast min tanke med detta var att, jag vill lära mig själv hur man gör. Någon kanske vet lite bra böcker eller liknande???

pme (oregistrerad)
Postat

Om du har tänkt att göra en beräning om vad som behövs så kommer du behöva en detal ritning och en programvara. Och detaljritningen ska helst innehålla väldrigt goda specar på ingående materials akustiska egenskaper. En betydligt enklare modell är att använda någon form av mät instrument och fixa det som man mäter sig fram till inte fungerar bra. Detta steg måste du göra även om du modellerar hela akustiken. Det inte så att det finns en magisk formel som hittar en sweetspot där en 200 kr absorbent kommer att göra din studio till ett nytt abbey road.

En praktisk metod är spegel...

Postat
Fast min tanke med detta var att, jag vill lära mig själv hur man gör. Någon kanske vet lite bra böcker eller liknande???

Hur man gör......

"Gör", är ett knepigt uttalande. Man skulle kunna dra det till expertis!?

Sådan erhålls efter stort antal år av erfarenhet baserad på misslyckanden och lyckanden uppfäljt av nogrann analys.

Lära sig själv...

Om du känner att du har tiden till det så rekommenderar jag Chalmer Tekniska. Tror deras utbildning för akustik ligger på 4 år!?

Ni som gått den får rätta mig här.

Som tidigare nämnts i din tråd så rekommenderar jag verkligen att ta hjälp i stället fråm alla den kompetens som finns här på forumet.

Varför gå över ån för att hämta vatten?

Gällande referenser krink surround kontrollrum så hittar du en del om du söker ute på nätet.

Börja med att skriva AES/EBU + surround så lär en del intressant att dyka upp.

Gör en ritning och ta hjälp från folk.

Läs min tråd och kom till samma insikt som jag gjorde! Det hade aldrig gått utan den fantastiska hjälp jag fick av många här på forumet!

Take care!!!

/Cruncharn'

Postat

Hur man gör......

"Gör", är ett knepigt uttalande. Man skulle kunna dra det till expertis!?

Sådan erhålls efter stort antal år av erfarenhet baserad på misslyckanden och lyckanden uppfäljt av nogrann analys.

Lära sig själv...

Om du känner att du har tiden till det så rekommenderar jag Chalmer Tekniska. Tror deras utbildning för akustik ligger på 4 år!?

Som tidigare nämnts i din tråd så rekommenderar jag verkligen att ta hjälp i stället fråm alla den kompetens som finns här på forumet.

Varför gå över ån för att hämta vatten?

Gällande referenser krink surround kontrollrum så hittar du en del om du söker ute på nätet.

Börja med att skriva AES/EBU + surround så lär en del intressant att dyka upp.

Gör en ritning och ta hjälp från folk.

Läs min tråd och kom till samma insikt som jag gjorde! Det hade aldrig gått utan den fantastiska hjälp jag fick av många här på forumet!

Take care!!!

/Cruncharn'

Ja det får nog bli så alltså, gå på Chalmes finns inte "tid"/ork till. Att det skulle vara så svårt hade jag ingen aning om, men tack för svaret Cruncher.

Men det får bli att ta hjälp av andra helt enkelt. Jag får återkomma när jag gjort en skiss av rummet osv.

Men hur tyckde du att det blev i ditt rum när det blev klart???Cruncher

///

Postat

Som Cruncher sa så beror det på hur mycket man vill gå in på det. Det finns massor av information och massor av olika åsikter också. 🙂

Om du vill läsa lite så har du dels mhsoft.nl på nätet. Bra information och länkar där.

Annars finns det böcker t.ex.

Master Handbok of Acoustics av F. Alton Everest som används i flera utbildningar. Där står det mesta. (300)

Han har också skrivit Small Budget Recording Studio som är en okej bok med olika förslag till budgetstudios med olika ändamål (lyssning, radio, inspelning, etc) (200)

Sen finns Home Recording Studio: Build It Like the Pros av Rod Gervais som jag inte har läst själv men som har fått bra kritik. Verkar vara en trevlig kille som gärna svara på frågor på forum speciellt om de är relaterade till hans bok. (300)

Postat

åå tack cborg 🙂...Blir att finna någon sådan bok.

pme (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Lära sig själv...

Det är en ganska dyr metod för att bygga en hemstudio. Först ska man vara civ.ing i teknisk fysik eller elektro. Ca 4.5 år.

När det är klart är man kvalificerad att söka, kommer man in så har 4 år av studier till. Men efter det så är man licensierad att

sätta upp skumplattor i källaren. Man får dessutom en hatt för besväret!

Redigerat av pme
Postat
Lära sig själv...

Det är en ganska dyr metod för att bygga en hemstudio. Först ska man vara civ.ing i teknisk fysik eller elektro. Ca 4.5 år.

När det är klart är man kvalificerad att söka, kommer man in så har 4 år av studier till. Men efter det så är man licensierad att

Fint 🙂.

Postat
Lära sig själv...

Där ser man!

Visste inte att det var krav på förkunskaper med en civil ingenjörsexamen i ryggen!?

Klart... 8,5 år är väl i praktiken vad det tar att lära sig att sätta skumplattorna på rätt ställen....

...oavsett om kunskaperna kommit till via erfarenhet eller via högskolestudier.

Som sagt Onaj...

Upp med en ritning så ska du se att du kommer få hjälp och med det förståelse nog att kunna justera ditt rum så pass att du kommer blir lika nöjd som jag blev med mitt!

Take care!

/Cruncharn'

• 4 veckor senare...
Koinurka (oregistrerad)
Postat
Lära sig själv...

Där ser man!

Visste inte att det var krav på förkunskaper med en civil ingenjörsexamen i ryggen!?

Klart... 8,5 år är väl i praktiken vad det tar att lära sig att sätta skumplattorna på rätt ställen....

...oavsett om kunskaperna kommit till via erfarenhet eller via högskolestudier.

Som sagt Onaj...

Upp med en ritning så ska du se att du kommer få hjälp och med det förståelse nog att kunna justera ditt rum så pass att du kommer blir lika nöjd som jag blev med mitt!

Take care!

/Cruncharn'

Doktorera i teknisk akustik kan man göra på Chalmers, men för skumplattorna räcker det nog om man tar kandidatexamen på tre år och läser sedan en master på två år med namnet Sound and vibration. Då ingår nog plattorna i någon av följande kurser som man läser:

Audio Technology & Acoustics

Technical Acoustics I&II

Building Acoustics & Community Noise

Human Response to Sound & Vibration

Room acoustics

Electro Acoustics & Ultrasonics

Design of Silent products

Men ärligt talat, man kan göra mycket kul med alla akustikformlerna utan att kunna härleda dem (även om det nog är det roliga). Med lite mattekunskaper kan nog bolla sig fram till bra saker, särskilt om man kan lite simulering. För plattorna räcker förståelse för grundläggande principer om ljud (whoh, typ inga formler alltså), och man brukar ju göra det enkelt för sig genom att ha rektangulära och symmetriska rum, och då kommer man långt med en spegel 😛

Postat

Jag skulle aldrig i hela mitt liv få för mig att studera det dära på chalmers, jisses tre år minst eller. Hjälp.

Då lägger jag pengar på att anlita någon instället. 🙂. 🙂

Koinurka (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vänta nu, det var inte meningen att avskräcka! Man kan säkert få jättefina resultat med begränsade kunskaper, med hjälp av internet och böcker. Jag kan rekommendera "Acoustic design for the home studio" av Mitch Gallagher, som inte är någon proffs själv, och alltså skriver från oss vanliga dödligas perspektiv. Praktisk hållen och lättförstådd bok, som hjälper dig (hjälpte mig) att komma igång!

Redigerat av Koinurka

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.