Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja som rubriken följer. Jag har inte varit sÄ haj pÄ detta med att dÀmpning av rum nÀr man bygger osv. Hur ska man fÄ till den bÀsta akustiken o allt vad det heter.

Jag har lÀst en del pÄ forumt, bl.a CruncherŽs bygge och det har inspirerat mig en hel del.

DÄ till min frÄga. Jag kommer anvÀnda surround mm i kontrollrumet. SjÀlva inspelningsrummet kommer jag ha till trummor och de mÀsta instrumenten, kommer Àven att ha ett separat sÄngbÄs/gitarr/bass om det behövs.

Men hur vet man hur mÄnga absorbenter man ska sÀtta upp osv, hur mycket ska man ha i taket, ska man ha bassfÀllor i alla hörnen?MM

Och hur rÀknar man pÄ sakerna för de olika frekvenserna osv? Det fattar jag verkligen inte :S??????

VÀdligt taksam för svar. Som sakt Àr ganska ny pÄ detta.

////

Annons
Postat

SlÀng upp nÄgra lÀttare ritningar, gjorda i exempelvis paint eller google sketchup, med mÄtt osv, sÄ kommer det nog bli lÀttare för folk att hjÀlpa till!

Postat

Fast min tanke med detta var att, jag vill lÀra mig sjÀlv hur man gör. NÄgon kanske vet lite bra böcker eller liknande???

pme (oregistrerad)
Postat

Om du har tÀnkt att göra en berÀning om vad som behövs sÄ kommer du behöva en detal ritning och en programvara. Och detaljritningen ska helst innehÄlla vÀldrigt goda specar pÄ ingÄende materials akustiska egenskaper. En betydligt enklare modell Àr att anvÀnda nÄgon form av mÀt instrument och fixa det som man mÀter sig fram till inte fungerar bra. Detta steg mÄste du göra Àven om du modellerar hela akustiken. Det inte sÄ att det finns en magisk formel som hittar en sweetspot dÀr en 200 kr absorbent kommer att göra din studio till ett nytt abbey road.

En praktisk metod Àr spegel...

Postat
Fast min tanke med detta var att, jag vill lÀra mig sjÀlv hur man gör. NÄgon kanske vet lite bra böcker eller liknande???

Hur man gör......

"Gör", Àr ett knepigt uttalande. Man skulle kunna dra det till expertis!?

SÄdan erhÄlls efter stort antal Är av erfarenhet baserad pÄ misslyckanden och lyckanden uppfÀljt av nogrann analys.

LÀra sig sjÀlv...

Om du kÀnner att du har tiden till det sÄ rekommenderar jag Chalmer Tekniska. Tror deras utbildning för akustik ligger pÄ 4 Är!?

Ni som gÄtt den fÄr rÀtta mig hÀr.

Som tidigare nÀmnts i din trÄd sÄ rekommenderar jag verkligen att ta hjÀlp i stÀllet frÄm alla den kompetens som finns hÀr pÄ forumet.

Varför gÄ över Än för att hÀmta vatten?

GÀllande referenser krink surround kontrollrum sÄ hittar du en del om du söker ute pÄ nÀtet.

Börja med att skriva AES/EBU + surround sÄ lÀr en del intressant att dyka upp.

Gör en ritning och ta hjÀlp frÄn folk.

LÀs min trÄd och kom till samma insikt som jag gjorde! Det hade aldrig gÄtt utan den fantastiska hjÀlp jag fick av mÄnga hÀr pÄ forumet!

Take care!!!

/Cruncharn'

Postat

Hur man gör......

"Gör", Àr ett knepigt uttalande. Man skulle kunna dra det till expertis!?

SÄdan erhÄlls efter stort antal Är av erfarenhet baserad pÄ misslyckanden och lyckanden uppfÀljt av nogrann analys.

LÀra sig sjÀlv...

Om du kÀnner att du har tiden till det sÄ rekommenderar jag Chalmer Tekniska. Tror deras utbildning för akustik ligger pÄ 4 Är!?

Som tidigare nÀmnts i din trÄd sÄ rekommenderar jag verkligen att ta hjÀlp i stÀllet frÄm alla den kompetens som finns hÀr pÄ forumet.

Varför gÄ över Än för att hÀmta vatten?

GÀllande referenser krink surround kontrollrum sÄ hittar du en del om du söker ute pÄ nÀtet.

Börja med att skriva AES/EBU + surround sÄ lÀr en del intressant att dyka upp.

Gör en ritning och ta hjÀlp frÄn folk.

LÀs min trÄd och kom till samma insikt som jag gjorde! Det hade aldrig gÄtt utan den fantastiska hjÀlp jag fick av mÄnga hÀr pÄ forumet!

Take care!!!

/Cruncharn'

Ja det fÄr nog bli sÄ alltsÄ, gÄ pÄ Chalmes finns inte "tid"/ork till. Att det skulle vara sÄ svÄrt hade jag ingen aning om, men tack för svaret Cruncher.

Men det fÄr bli att ta hjÀlp av andra helt enkelt. Jag fÄr Äterkomma nÀr jag gjort en skiss av rummet osv.

Men hur tyckde du att det blev i ditt rum nÀr det blev klart???Cruncher

///

Postat

Som Cruncher sa sĂ„ beror det pĂ„ hur mycket man vill gĂ„ in pĂ„ det. Det finns massor av information och massor av olika Ă„sikter ocksĂ„. 🙂

Om du vill lÀsa lite sÄ har du dels mhsoft.nl pÄ nÀtet. Bra information och lÀnkar dÀr.

Annars finns det böcker t.ex.

Master Handbok of Acoustics av F. Alton Everest som anvÀnds i flera utbildningar. DÀr stÄr det mesta. (300)

Han har ocksÄ skrivit Small Budget Recording Studio som Àr en okej bok med olika förslag till budgetstudios med olika ÀndamÄl (lyssning, radio, inspelning, etc) (200)

Sen finns Home Recording Studio: Build It Like the Pros av Rod Gervais som jag inte har lÀst sjÀlv men som har fÄtt bra kritik. Verkar vara en trevlig kille som gÀrna svara pÄ frÄgor pÄ forum speciellt om de Àr relaterade till hans bok. (300)

Postat

ÄÄ tack cborg 🙂...Blir att finna nĂ„gon sĂ„dan bok.

pme (oregistrerad)
Postat (redigerat)
LÀra sig sjÀlv...

Det Àr en ganska dyr metod för att bygga en hemstudio. Först ska man vara civ.ing i teknisk fysik eller elektro. Ca 4.5 Är.

NÀr det Àr klart Àr man kvalificerad att söka, kommer man in sÄ har 4 Är av studier till. Men efter det sÄ Àr man licensierad att

sÀtta upp skumplattor i kÀllaren. Man fÄr dessutom en hatt för besvÀret!

Redigerat av pme
Postat
LÀra sig sjÀlv...

Det Àr en ganska dyr metod för att bygga en hemstudio. Först ska man vara civ.ing i teknisk fysik eller elektro. Ca 4.5 Är.

NÀr det Àr klart Àr man kvalificerad att söka, kommer man in sÄ har 4 Är av studier till. Men efter det sÄ Àr man licensierad att

Fint 🙂.

Postat
LÀra sig sjÀlv...

DĂ€r ser man!

Visste inte att det var krav pÄ förkunskaper med en civil ingenjörsexamen i ryggen!?

Klart... 8,5 Är Àr vÀl i praktiken vad det tar att lÀra sig att sÀtta skumplattorna pÄ rÀtt stÀllen....

...oavsett om kunskaperna kommit till via erfarenhet eller via högskolestudier.

Som sagt Onaj...

Upp med en ritning sÄ ska du se att du kommer fÄ hjÀlp och med det förstÄelse nog att kunna justera ditt rum sÄ pass att du kommer blir lika nöjd som jag blev med mitt!

Take care!

/Cruncharn'

• 4 veckor senare...
Koinurka (oregistrerad)
Postat
LÀra sig sjÀlv...

DĂ€r ser man!

Visste inte att det var krav pÄ förkunskaper med en civil ingenjörsexamen i ryggen!?

Klart... 8,5 Är Àr vÀl i praktiken vad det tar att lÀra sig att sÀtta skumplattorna pÄ rÀtt stÀllen....

...oavsett om kunskaperna kommit till via erfarenhet eller via högskolestudier.

Som sagt Onaj...

Upp med en ritning sÄ ska du se att du kommer fÄ hjÀlp och med det förstÄelse nog att kunna justera ditt rum sÄ pass att du kommer blir lika nöjd som jag blev med mitt!

Take care!

/Cruncharn'

Doktorera i teknisk akustik kan man göra pÄ Chalmers, men för skumplattorna rÀcker det nog om man tar kandidatexamen pÄ tre Är och lÀser sedan en master pÄ tvÄ Är med namnet Sound and vibration. DÄ ingÄr nog plattorna i nÄgon av följande kurser som man lÀser:

Audio Technology & Acoustics

Technical Acoustics I&II

Building Acoustics & Community Noise

Human Response to Sound & Vibration

Room acoustics

Electro Acoustics & Ultrasonics

Design of Silent products

Men Ă€rligt talat, man kan göra mycket kul med alla akustikformlerna utan att kunna hĂ€rleda dem (Ă€ven om det nog Ă€r det roliga). Med lite mattekunskaper kan nog bolla sig fram till bra saker, sĂ€rskilt om man kan lite simulering. För plattorna rĂ€cker förstĂ„else för grundlĂ€ggande principer om ljud (whoh, typ inga formler alltsĂ„), och man brukar ju göra det enkelt för sig genom att ha rektangulĂ€ra och symmetriska rum, och dĂ„ kommer man lĂ„ngt med en spegel 😛

Postat

Jag skulle aldrig i hela mitt liv fÄ för mig att studera det dÀra pÄ chalmers, jisses tre Är minst eller. HjÀlp.

DĂ„ lĂ€gger jag pengar pĂ„ att anlita nĂ„gon instĂ€llet. 🙂. 🙂

Koinurka (oregistrerad)
Postat (redigerat)

VÀnta nu, det var inte meningen att avskrÀcka! Man kan sÀkert fÄ jÀttefina resultat med begrÀnsade kunskaper, med hjÀlp av internet och böcker. Jag kan rekommendera "Acoustic design for the home studio" av Mitch Gallagher, som inte Àr nÄgon proffs sjÀlv, och alltsÄ skriver frÄn oss vanliga dödligas perspektiv. Praktisk hÄllen och lÀttförstÄdd bok, som hjÀlper dig (hjÀlpte mig) att komma igÄng!

Redigerat av Koinurka

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.