Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag är snart klar med min lilla studio.

Har ljudisolerat en del, men ska slänga på ytterligare ett lager gips. Får då en vägg med fyra lager gips, isolering och ett lager gips till.

Det räcker bra för att inte familjen ska bli störd på kvällen.

Rummet blir alltså 2,40 långt, 1,30 brett och 2,20 meter högt. En liten isolationscell med andra ord.

Detta gör ju att ljudet studsar otoligt fort i detta lilla rum och utan dämpning är det som att sitta i en resonanslåda och spela.

Hur dämpar jag detta?

Tänkte att jag kunde fylla hela den inre kortsidan med glasfiber och hänga ett tyg framför.

Sedan en heltäckningsmatta och ett par absorbenter på långsidorna...

Ska jag fylla hela taket med glasull också?

Vad tror ni?

Redigerat av Tophe
Annons
Postat

Tack!

Jag kommer inte använda rummet till någon slags lyssning utan det är enbart för att spela in.

Kommer tomma ytor påverka ljudet positivt i ett så litet rum?

Postat

Du ska i alla fall inte döddämpa det - för då kommer du att uppleva en överdriven bas och lågt mellanregister på grund av att högre frekvenser kommer att dämpas för mycket. Du kan avhjälpa det genom att lämna vissa ytor tomma eller ersätta de tomma ytorna med diffusorer, så får du tillbaks lite liv i ljudet igen... 🥰

Postat

Yepp!

Claes går med sanningens ord!

Målet du söker med ditt liverum, om jag nu hajjat allt rätt...

Är att bibehålla klangen (färgen på ljudet) i rummet men med absorbenter, förkorta reverbtiden så att alla frekvenser har samma reverbtid.

Baserat på frekvenserna som ökas eller minskas i ditt rum beroende på stående ljudvågor så hajjar man snart att detta inte är lätt.

Olika typer av absorbenter, strategiskt placerade är den bästa lösningen på problemet vad jag har förstått i ett liverum.

Balans och reverbtider är nyckelorden!

Take care!!

/Cruncharn'

Postat

Tack hörrni! Glädje att det finns så många fantastiskt kunniga här!

Det låter vettigt som ni säger... Jag testade att fylla taket och två väggar med glasull, satte en skiva på en vägg till -

och ljudet känns verkligen tråkigt. Svårt att känna sig inspirerad med den ljudbilden när man spelar.

Rummet är ju litet, bara 3,10 kvadrat, så det finns inte mycket användbar rumsklang i det.

Men det jag vill ha bort är ju det där snabba lite "fräna" ekot, som blir väldigt tydligt om man klappar i händerna där inne.

Det liksom bara smattrar till.

Det blir en tjock och skön matta på golvet senare vilket säkert hjälper lite grann en del för vågorna mellan tak och golv.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.