Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HallÄ experter

Jag har ett Cubase-problem som Àr följande:

NÀr jag ska spela in ett nytt spÄr pÄ den lÄt jag hÄller pÄ med sÄ spelar Cubase in ALLT ljud, till och med metronomljudet!

Det gÄr ju att spela in problemfritt om jag inte behöver höra musiken men visst ska man kunna spela in samtidigt som man hör musiken i sessionen?

utan att audiokanalen tar upp ljud ifrÄn övriga kanaler?

Inget MIDI-problem alltsÄ. Kanalen som ska spela in frÄn analogsynt tar alltsÄ upp allt ljud.

Kör ett gammalt Cubase SX II pÄ en windows XP maskin. Mitt ljudkort Àr ett Audiophile 2496, lÄgbudget sÄ det förslÄr som ni förstÄr.

UrsÀkta om det var amatörmÀssigt förklarat, men jag behöver fÄ klarhet i detta.

So please, nÄgon vÀnlig sjÀl som förstÄr problematiken hÀr?

Annons
Postat

Tack Claes men mitt ljudkorts primitiva kontrollpanel innehÄller absolut ingen sÄdan markering. NÄgon annan som vet?

drloop (oregistrerad)
Postat

Har du en mixer kopplad till ljudkortet?

drloop (oregistrerad)
Postat
Tack Claes men mitt ljudkorts primitiva kontrollpanel innehÄller absolut ingen sÄdan markering. NÄgon annan som vet?

Hur har du stÀllt in patchbayen i ljudkortetsinstÀllningar?

För övrigt ett kort som lÄter bra och funkar bra.

Billigt ja, men du fÄr lÀgga pÄ en hel del deg om du skall fÄ nÄt som lÄter mÀrkbart bÀttre.

Har ett 2496 sjÀlv och Àr riktigt nöjd.

Postat

Japp, en Behringermixer (Eurorack MX 1604A). Och jag hÄller med dig, kortet funkar fint och har gjort det i mÄnga Är.

Vilka instÀllningar ska man dÄ ha pÄ patchbayen för att den ska ta in frÄn rÀtt ljudkÀlla?

Just har stÄr den pÄ H/W Out 1/2 - Wav out 1/2 och H/W Out S/PDIF - monitor mixer.

Har prövat de flesta möjliga kombinationer men den verkar ÀndÄ ta upp allt ljud.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hur har du kopplat in mixern?

Jag tror det Àr dÀr du fÄr in ljudet.

Du har sÀkert kopplat in stereo out frÄn mixern till ingÄngen eller?

Du har en subgrupp som du bör skicka in i kortet istÀllet för master/eller stereo ut (eller vad det nu heter).

Redigerat av drloop
Postat
Japp, en Behringermixer (Eurorack MX 1604A). Och jag hÄller med dig, kortet funkar fint och har gjort det i mÄnga Är.

Vilka instÀllningar ska man dÄ ha pÄ patchbayen för att den ska ta in frÄn rÀtt ljudkÀlla?

Just har stÄr den pÄ H/W Out 1/2 - Wav out 1/2 och H/W Out S/PDIF - monitor mixer.

Har prövat de flesta möjliga kombinationer men den verkar ÀndÄ ta upp allt ljud.

du mÄste anvÀnda aux-utgÄngen frÄn mixern in till ljudkortet

och sen skruvar du upp auxvolymen pÄ den kanal du vill spela in och skruva ner aux till botten pÄ alla andra kanaler.

Postat (redigerat)

Hej! Tittade lite pÄ mixerbordet du har...

Denna mixer funkar sÄ att allt du kopplar in i mixern gÄr ut bÄde i "ALT 3-4" och "Main Mix".

ALT 3-4 Àr nÄgot som kan kallas "subgrupp" och en jÀttebra funktion nÀr du ska spela in.

Med tanke pÄ den mixer du har skulle jag föreslÄ följande:

FrÄn utgÄngen "ALT 3-4" i mixern drar du kablarna till ingÄngarna pÄ ditt ljudkort.

FrÄn ljudkortets utgÄngar drar du kablarna till 2-tk (2-track input).

Se till att knappen "2tk to mix" Àr nertryckt men inte "alt 3-4 to mix".

Koppla sedan "main mix" utgÄngarna till dina monitorer/stereo

DÄ har du en bra koppling som gör att du styr huvudvolymen pÄ inspelningen pÄ "ALT 3-4" regeln, och ut-ljudet frÄn datorn (2tk) pÄ "Main Mix" regeln.

Vill du istÀllet för att spela in kanalerna höra dem direkt ut i "main mix" Àr det bara att trycka ur knappen "2tk to mix", dÄ funkar mixern igen som en "vanlig mixer".

Hade det likadant pÄ mitt bord pÄ den tiden =) funkade kalasbra

Redigerat av Limpan
Postat

Tack Limpan för att du tog dig tid att förklara denna klockrena lösning!!

Utomordentligt. Den hÀr lösningen minns jag att nÄgon visade för mig back in the day.

Men jag hade aldrig kunnat koppla ihop denna lösning sjÀlv. Teknisk novis som man Àr.

Kudos till dig broder!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.