Jump to content
Annons

Bygga av hemmastudio, helt och hållet ifrån grunden

Recommended Posts

Visionz (oregistrerad)
Postat

Hej!

Innan ni läser vidare vill jag påpeka att jag inte är den bortskämda person som det verkar, grejen är att min far som är en arbetande man, anser att musik är ett intresse värt att satsa på. Jag kommer även lägga 1/3 av pengarna själv.

Jag har nu bestämt mig att bygga en hemmastudio och skulle behöva råd och tips angående hårdvaran.Studion kommer att användas för både EDM-producering samt producering av levande musik. Vidare har jag tänkt som så att det måste vara bättre att köpa produkter av mycket hög kvalité direkt istället för att gradvis byta upp mig.

Det jag har tänkt mig är följande:

PRS SE CUSTOM 24 Tremolo - Gitarr

Vox Tonelab LE - Effektbord

M-audio Fast Track Pro - Externt Ljudkort

Soundcraft EPM 6 - Mixerbord

ADK-51 - Mikrofon

Sennheiser HD 280 Pro - Hörlur

MicroX - Midi-input

PRODIPE PRO 5 ACTIVE - Monitorer

PRODIPE SUBWOOFER - Subwoofer

Frost Rasqal - Dator

Är det någonting i hårdvaruväg ni tycker att jag saknar, förutom vanligt kablage?

Tänk på att jag bygger denna studio helt ifrån grunden så VARTENDA tips ni kan komma på är varmt välkommet.

Är det någonting jag behöver för att kunna koppla ihop Monitorerna med Subwoofern?

Prislappen kommer ligga ganska högt, så det går inte beskriva i ord hur tacksam jag skulle vara för ALL HJÄLP!

Tack så mycket på förhand

Med Vänlig Hälsning V

Annons
Postat

Ett par omedelbara tankar så här innan det är läggdax... 😉

Behöver du verkligen ha ett mixerbord? I de flesta fall är det överflödigt om man har tillräckligt många in- och utgångar på ljudkortet.

Titta också över akustiken - börja gärna med att läsa min grundläggande artikel om akustikbehandling i Kontrollrummets Wiki. 🙂

Postat
Vidare har jag tänkt som så att det måste vara bättre att köpa produkter av mycket hög kvalité direkt istället för att gradvis byta upp mig.

Helt rätt tänkt!

Det enda jag har att invända mot är väl soundcraft-bordet. Vet inte riktigt vad du tänkt använda det till?

Men du hade inte planerat att spela in trummor tex? Eller annat som behöver många mikrofoner? Ett ljudkort med fler ingångar/preamps kostar ju inte så enormt mycket mer så lägg hellre pengar på det än en mixer. Men du kanske redan kostaterat att det ljudkortet inte kommer sätta några begränsningar där.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.