Jump to content
Annons

ADAT Lightpipe

MusicNixon

Recommended Posts

Jag har ett M-Audio FW 1814 ljudkort. Den har alltså ADAT Lightpipe, ett sätt att hänga på en extra hårdvara för att få in/ut mer kanaler.

Men vad finns det för Lightpipe-kompatibel utrustning? En gammal ADAT förstår jag. Finns det andra burkar? Gamla/nya? Nån som använder Lightpipe till vardags och kan ge lite tips?

Annons

Trevligt! Var köper man Alesis AI3-or?

Jag antar att det inte blir så tungt för processorn eftersom Adat-bryggan gör jobbet. Men det ställer väl krav på hårddiskarna när man tar emot 24 kanaler samtidigt...

Hur har du satt upp ditt system?

Edited by MusicNixon

nja det är väl snarare hammerfall kortet som avlastar systemet. ai bryggorna är ju bara en A/D omvandlare i princip.

Du kan beställa adatbryggor på godtycklig musikaffär, men ibland hittar man dem begagnade också. Just alesis AI3:or ska vara ruskigt prisvärda, jämfört med dyrare märken.

i vår studio har vi en Mac G4 dual 1,2 GHz med 500 ram. Sen är det ett Hammerfall DSP9652 kort, med expansionen så vi kan köra 3st adat-bryggor.

kör Logic 6 på den och har varit uppe i 40 audiokanaler som max. Det som buggar ur först är just hårddisken (firewire 400).

Tankar ofta över från våran 24spårs bandare till datorn, och det är inga problem att köra 24 in samtidigt, eller 24 ut när jag mixar.

Det låter väldigt intressant... trodde det skulle vara mycket dyrare.

Frågan är hur en Powerbook G4 1,5 GHz skulle klara samtidig inspelning på 16 kanaler, på en FW800-disk.

Jag har gjort lite 8-kanalsinspelningar (i Logic 6) på den interna 5400rpm-disken. Det blev en del recording delay... men det gick. Antar att disken var flaskhalsen i det fallet.

Det finns lite 8:a kanaliga preampar med adat in/ut också tex behringer har en för 2500kr nått, med det ej sagt att den är bra. Vet också att det finns lite dyrare modeller kommer ej ihåg vad någon heter.

Det finns lite 8:a kanaliga preampar med adat in/ut också tex behringer har en för 2500kr nått, med det ej sagt att den är bra. Vet också att det finns lite dyrare modeller kommer ej ihåg vad någon heter.

Har läst en del tester av Behringer ADA 8000. Pröva den här länken för en review i Soundonsound. Den verkar prisvärd. Har för mig att det sitter Alesis AD/DAs i den.