Jump to content
Annons

Fråga om cubase! =)


vippran

Recommended Posts

Hejhej! Jag har några frågor angående cubase.

1. Hur får man så att alla fönster (tex effekter vst osv) stannar "länst fram" i även om jag markerar edit windowet?

2. Hur gör man så att markören flyttas tillbaka när man lyssnat på ett parti? Så att man kan lyssna flera gånger genom att trycka mellanslag start/stop.

mvh chrille

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejhej! Jag har några frågor angående cubase.

1. Hur får man så att alla fönster (tex effekter vst osv) stannar "länst fram" i även om jag markerar edit windowet?

2. Hur gör man så att markören flyttas tillbaka när man lyssnat på ett parti? Så att man kan lyssna flera gånger genom att trycka mellanslag start/stop.

mvh chrille

God afton.

1. Högerklicka någonstans på det öppnade fönstret och välj "Always on top". Kruxet är att du inte kan ha projektfönstret maximerat, utan man får manuellt förstora det.

2. Om du menar att den ska loopa samma parti om och om igen, så ställer du höger och vänster lokator, och sen aktiverar loopsymbolen.

Sen finns det på tangentbordets numpad rätt bra förinställda kommandon:

, (del) för att gå till början av projektet

0 för att spela upp

1 för att gå till början av loopen (2 för slutet)

* för att spela in

/ för att aktivera loopfunktion (cycle)

+ OCH - för att spola fram resp. bak.

Kolla under File/preferences/keycomands för fler kommandon. Där kan du skapa egna också.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack så mycket för svaren.

Agående att markören ska återvända till ursprunglig plats tänkte jag till exempel 1:

Du ska spela in. Efter du spelat in 2 sekunder råkar du spela fel och trycker då på mellanslag för att avbryta.

Istället för att då med musen flytta markören till samma ställe från där du spelade in förrut, så vill jag att markören direkt ska flyttas dit.

Till exempel 2.

Jag vill lyssna på ett väldigt kort parti av en inspelning. Om jag gör en loopfunktion kommer det korta partiet bara loopas om för snabbt så man får ingen tid att tänka för det är ljud hela tiden som loopas. Ofta vill man lyssna, sedan pausa och tänka någon sekund, sedan lyssna igen. Om jag då trycker mellanslag och pausar, så vill jag att markören automatiskt ska flyttas tillbaka dit jag valde att börja lyssningen.

Finns det någon sådan här funktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack så mycket för svaren.

Agående att markören ska återvända till ursprunglig plats tänkte jag till exempel 1:

Du ska spela in. Efter du spelat in 2 sekunder råkar du spela fel och trycker då på mellanslag för att avbryta.

Istället för att då med musen flytta markören till samma ställe från där du spelade in förrut, så vill jag att markören direkt ska flyttas dit.

Till exempel 2.

Jag vill lyssna på ett väldigt kort parti av en inspelning. Om jag gör en loopfunktion kommer det korta partiet bara loopas om för snabbt så man får ingen tid att tänka för det är ljud hela tiden som loopas. Ofta vill man lyssna, sedan pausa och tänka någon sekund, sedan lyssna igen. Om jag då trycker mellanslag och pausar, så vill jag att markören automatiskt ska flyttas tillbaka dit jag valde att börja lyssningen.

Finns det någon sådan här funktion?

Preferences, Transport, Return to start position on stop.

Bättre dock om du lär dig frekvens knappar på numpoaden. så trycker du bara 0 igen för att hopa tillbaka till startposition.

enter=play

0=stop

0 igen= hoppa tillbaka

1-9= hoppa till marker

ctrl+1-9= lägg till marker

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

tack så mycket för svaren.

Agående att markören ska återvända till ursprunglig plats tänkte jag till exempel 1:

Du ska spela in. Efter du spelat in 2 sekunder råkar du spela fel och trycker då på mellanslag för att avbryta.

Istället för att då med musen flytta markören till samma ställe från där du spelade in förrut, så vill jag att markören direkt ska flyttas dit.

Till exempel 2.

Jag vill lyssna på ett väldigt kort parti av en inspelning. Om jag gör en loopfunktion kommer det korta partiet bara loopas om för snabbt så man får ingen tid att tänka för det är ljud hela tiden som loopas. Ofta vill man lyssna, sedan pausa och tänka någon sekund, sedan lyssna igen. Om jag då trycker mellanslag och pausar, så vill jag att markören automatiskt ska flyttas tillbaka dit jag valde att börja lyssningen.

Finns det någon sådan här funktion?

Har du testat att aktivera Autoscroll funktionen? Ligger till vänster om Snap - knappen =)

Det borde lösa dina problem 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...