Jump to content
Annons

Vilket musikprogram


Jakkz (oregistrerad)

Recommended Posts

Jakkz (oregistrerad)

Har nyss beställt en macbook pro och undrar vilket musik program som rekommenderas till den, jag har cubase till min PC i studion... Något tips please! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Logic finns för mac, medan cubase finns för både mac och PC, och filformaten är direkt överförbara.

Däremot har jag hört sägas att cubase är lite mer problemfyllt på mac än på PC. Inte säker på om det är sant, men det verkar vara betydligt färre som använder cubase på mac än på PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör man med Boot Camp kan man köra Sonar i Mac OS X.

Kör du bootcamp så kör du inte osx utan Windows 😄 Känns ju rätt onödigt att lasta upp sköna tusenlappar på en mac för att sedan köra Windows. Har man skaffat en mac så brukar det vara för osx.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Logic finns för mac, medan cubase finns för både mac och PC, och filformaten är direkt överförbara.

Däremot har jag hört sägas att cubase är lite mer problemfyllt på mac än på PC. Inte säker på om det är sant, men det verkar vara betydligt färre som använder cubase på mac än på PC.

Om inte Steinberg tappat stinget på senare (Cubase 4) tid kan jag intyga att Cubase har rullat och rullar problemfritt på Mac.

Att det är fler som kör Logic på Mac nu för tiden är självklart pga prisbilden. Logic är prisvärt.

Och jag undrar väl egentligen varför man frågar vilken DAW man skall köra på Mac om man har Cubase. Bara att installera Cubase på Macen och flytta dongeln mellan maskinerna, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jakkz (oregistrerad)

Jag har köpt macbook pro för jobbet, men man vill ju kunna göra annat än bara jobb på den också 🤪

Jag undrade mest över vad andra macägare rekommenderar. I studion kör jag PC med Cubase SX3 och är nöjd med det. Jag använder mest softsyntar, kanske är bäst att köra samma på mac... men tack för alla tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jakkz (oregistrerad)

Logic Express verkar ju egentligen vara det som passar mig bäst, hur funkar softsyntar till Logic? är det AU istället för VST?

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic Express verkar ju egentligen vara det som passar mig bäst, hur funkar softsyntar till Logic? är det AU istället för VST?

Precis, AU är det som gäller. Finns mer eller mindre samma utbud som till pc med några få undantag.

Redigerat av Becker
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
En annan fundering, måste man skaffa nåt externt ljudkort eller klarar datorn av att driva softsyntar utan latency?

Det funkar fint med det inbyggda ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...