Jump to content
Annons

Schlagerfestivalens gräddfil ?


antikartellmusikern

Recommended Posts

Annons
  • Svar 214
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

För att komma med i Melodifestivalen - gör så här!

1. Ring till Christer Björkman, och fråga vilka artister som är aktuella för festivalen - redan i augusti.

2. Specialskriv en låt som är så bra så artisten nappar på låten.

3. Spela in låten med artisten på sång.

4. Skicka låten till Melodifestivalen.

Med vänlig hälsning!

Peter

10-15 artister är ju alltid redan klara

med låtskrivare och hela köret år efter år 😄

Då gäller det i så fall att skriva bättre låtar än dem! 😄

problemet är ju att det inte räcker att skriva bättre låtar eftersom förlagen plockar ut sina egna och varandras låtar i första hand.

Vi vet ingenting om hur låtarna har valts ut, men diskussionen om att samma låtskrivare kommer med år efter år har alltid funnits - genom större delen av tävlingens historia.

En fråga

När SVT får bidragen skall ju bidragen skickas ut till förlagen

som skall göra den 1:a granskningen ?

Så finns de nån offentlig lista på dessa förlag som får

denna ära , år efter år ?

Och vem utser Juryn som slutligen skall

ta ut dom slutliga bidragen ?

Vem handplockar dem ? jo SVT men vem på SVT ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske aningen ur topic, men jag tycker att startfältet i melodifestivalen över lag är förfärligt dåligt. Ibland är det ju ofattbart att vuxna människor på fullaste allvar ställer upp och framför vissa låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åtminstone de låtar som visas upp, där håller jag med om att en del är chockerande, väldigt charlatan-mässiga. Att titta på den stora finalen, att detta är europamästerskapen i hit-komposition ... då blir man faktiskt arg/frustrerad/ledsen. Sen kan morsor och andra sitta och pricka in näsvisa fem-ettor typ "äsch, du ska inte vara så avundsjuk", men dom anar inte hur fel dom tolkar.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske aningen ur topic, men jag tycker att startfältet i melodifestivalen över lag är förfärligt dåligt. Ibland är det ju ofattbart att vuxna människor på fullaste allvar ställer upp och framför vissa låtar.

Vadå!? Du dissar väl inte min favoritlåt - I Love Europe. Om du gör det ligger du väldigt risigt till 😄

Hälsningar från en som förstår sig på att uppskatta bra musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vänta nu ... vilka är "de" som gör Uppdrag granskning.

Är inte det ... SVT ... vår "oberoende" public service-tv, som även gör Melodifestivalen!?!

🙂

SVT har väl åas inte varit främmande för att öppet granska och kritisera sigsjälva innan? Vet att Mediemagasinet gjort det ett antal gånger tex.

SVT skulle aldrig röra i den här Tomtegröten

som blir till stora julklappar för en del år efter år

Och jag tror media skiter i oss

inte en enda kritisk artikel

har ja hittat i år

En fråga

När SVT får bidragen skall ju bidragen skickas ut till förlagen

som skall göra den 1:a granskningen ?

Så finns de nån offentlig lista på dessa förlag som får

denna ära , år efter år ?

Och vem utser Juryn som slutligen skall

ta ut dom slutliga bidragen ?

Vem handplockar dem ? jo SVT men vem på SVT ?

Så om Benny o Björn skriver tio låtar och skickar till SVT utan att gå genom ett förlag så kommer de aldrig ens få med en enda låt då?

Och hur många låtskrivare som inte heter

Björn och Benny , tror du SVT ratar år efter år ?

Björn och Benny var med i ett band som hette ABBA och hade stora framgångar internationellt (de vann även melodifestivalen).

De har även skrivit 3 musikaler som har varit någorlunda framgångsrika.

Redigerat av Fredrik Karlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå!? Du dissar väl inte min favoritlåt - I Love Europe. Om du gör det ligger du väldigt risigt till 🙂

Nej, det var en favorit förra året.

Här är några exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=S0cJ4A4mkbE

http://www.youtube.com/watch?v=ooQy11CLwJ0

http://www.youtube.com/watch?v=erTTkw4xoBM

Ska det vara så svårt att skriva bra melodier och texter!? Alla refränger känns ju bara som enorma besvikelser och antiklimax. Och texterna är ju på samma nivå som i lilla melodifestivalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå!? Du dissar väl inte min favoritlåt - I Love Europe. Om du gör det ligger du väldigt risigt till 😉

Nej, det var en favorit förra året.

Här är några exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=S0cJ4A4mkbE

http://www.youtube.com/watch?v=ooQy11CLwJ0

http://www.youtube.com/watch?v=erTTkw4xoBM

Ska det vara så svårt att skriva bra melodier och texter!? Alla refränger känns ju bara som enorma besvikelser och antiklimax. Och texterna är ju på samma nivå som i lilla melodifestivalen.

hehe , ja se hur förlagen matchar fram musiken som dom tror på :-)

det är kanske inte så konstigt att branschen går på knäna i sitt tänk

Men de är väl som i det övriga samhället , dynamiken håller väl

på att urvattnas precis som det är med grödorna

Undra om vissa har fått diagnosen melodinäringsbrist 😆

och hur botar men en sådan åkomma ? dom kanske vet på vårdcentralen

eller behöver vi öppna en melodicentral mottagning ?

ja i väntrummet får alla patienter lyssna till

- diggiloo nodelay melodi again )))) när ja hör en ton

from himlens djup )))ja då vill ja sjung-aAA ))) take me too ))) the heaven ))))

-diggiloo noNexus ,but melodi again ))) som en stormvind

hör jag himlens ton ))) ja då vill ja sjung.aA ))) we are all ))) the winners )))

ja då vill ja sjungaA )) michelangelo ))) more delay )))

kan du svara då

svara då , kan du svara då

michelangelo , svara då

kan du svara då

michelangelo

sen började de ryka ur delay:et

och vips så står kapten Zoom Skifs på scen again yeah )))))

og soundchecka og soundchecka oga oga og soundchecka

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

melodinäringsbrist botast smidigast med ett lägre ekonomiskt inflytande

😉 mycket sant

vi kanske skulle starta en egen festival

Poormen Music Festival 2010

I den festivalen undanbedes

alla rika skivbolagsdirektörer

och andra som börjar klä ut

sej till fattiga i konstnärskläder

saliga dem som är rika i musiken

men fattiga i världen ,

ty dem skall himmelens sånger erbjudas

som skall skänka stor rikedom

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vänta nu ... vilka är "de" som gör Uppdrag granskning.

Är inte det ... SVT ... vår "oberoende" public service-tv, som även gör Melodifestivalen!?!

😛

SVT har väl åas inte varit främmande för att öppet granska och kritisera sigsjälva innan? Vet att Mediemagasinet gjort det ett antal gånger tex.

SVT skulle aldrig röra i den här Tomtegröten

som blir till stora julklappar för en del år efter år

Och jag tror media skiter i oss

inte en enda kritisk artikel

har ja hittat i år

En fråga

När SVT får bidragen skall ju bidragen skickas ut till förlagen

som skall göra den 1:a granskningen ?

Så finns de nån offentlig lista på dessa förlag som får

denna ära , år efter år ?

Och vem utser Juryn som slutligen skall

ta ut dom slutliga bidragen ?

Vem handplockar dem ? jo SVT men vem på SVT ?

Så om Benny o Björn skriver tio låtar och skickar till SVT utan att gå genom ett förlag så kommer de aldrig ens få med en enda låt då?

Och hur många låtskrivare som inte heter

Björn och Benny , tror du SVT ratar år efter år ?

Björn och Benny var med i ett band som hette ABBA och hade stora framgångar internationellt (de vann även melodifestivalen).

De har även skrivit 3 musikaler som har varit någorlunda framgångsrika.

Sound of music och Nanne Grönvall har ju varit med i festivalen ett otaliga ggr 🙂

vad har du för synpunkter på de ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det var en favorit förra året.

Här är några exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=S0cJ4A4mkbE

http://www.youtube.com/watch?v=ooQy11CLwJ0

http://www.youtube.com/watch?v=erTTkw4xoBM

Ska det vara så svårt att skriva bra melodier och texter!? Alla refränger känns ju bara som enorma besvikelser och antiklimax. Och texterna är ju på samma nivå som i lilla melodifestivalen.

Ha ha! Pinsamt! Men den där kuddkastar raplåten med tangoinslag var ju rätt orginell i allafall 🙂

Föresten så råkade 😄 Jag kolla på lilla melodifestivalen. Det var ju ganska bra klass på många av deras låtar. I andra samanhang brukar ju vuxna människor göra bättre musik än sjuåringar, eller? Bäst var hon som vann hon hade gjort en sång om sin bästa vän som begått självmord ett år tidigare. Den var faktist väldigt stark!

Ossian

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vänta nu ... vilka är "de" som gör Uppdrag granskning.

Är inte det ... SVT ... vår "oberoende" public service-tv, som även gör Melodifestivalen!?!

😎

SVT har väl åas inte varit främmande för att öppet granska och kritisera sigsjälva innan? Vet att Mediemagasinet gjort det ett antal gånger tex.

SVT skulle aldrig röra i den här Tomtegröten

som blir till stora julklappar för en del år efter år

Och jag tror media skiter i oss

inte en enda kritisk artikel

har ja hittat i år

En fråga

När SVT får bidragen skall ju bidragen skickas ut till förlagen

som skall göra den 1:a granskningen ?

Så finns de nån offentlig lista på dessa förlag som får

denna ära , år efter år ?

Och vem utser Juryn som slutligen skall

ta ut dom slutliga bidragen ?

Vem handplockar dem ? jo SVT men vem på SVT ?

Så om Benny o Björn skriver tio låtar och skickar till SVT utan att gå genom ett förlag så kommer de aldrig ens få med en enda låt då?

Och hur många låtskrivare som inte heter

Björn och Benny , tror du SVT ratar år efter år ?

Björn och Benny var med i ett band som hette ABBA och hade stora framgångar internationellt (de vann även melodifestivalen).

De har även skrivit 3 musikaler som har varit någorlunda framgångsrika.

Sound of music och Nanne Grönvall har ju varit med i festivalen ett otaliga ggr 😎

vad har du för synpunkter på de ?

Sound of music??

Är inte det en musikal?

Nanne är cool för övrigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vänta nu ... vilka är "de" som gör Uppdrag granskning.

Är inte det ... SVT ... vår "oberoende" public service-tv, som även gör Melodifestivalen!?!

😄

SVT har väl åas inte varit främmande för att öppet granska och kritisera sigsjälva innan? Vet att Mediemagasinet gjort det ett antal gånger tex.

SVT skulle aldrig röra i den här Tomtegröten

som blir till stora julklappar för en del år efter år

Och jag tror media skiter i oss

inte en enda kritisk artikel

har ja hittat i år

En fråga

När SVT får bidragen skall ju bidragen skickas ut till förlagen

som skall göra den 1:a granskningen ?

Så finns de nån offentlig lista på dessa förlag som får

denna ära , år efter år ?

Och vem utser Juryn som slutligen skall

ta ut dom slutliga bidragen ?

Vem handplockar dem ? jo SVT men vem på SVT ?

Så om Benny o Björn skriver tio låtar och skickar till SVT utan att gå genom ett förlag så kommer de aldrig ens få med en enda låt då?

Och hur många låtskrivare som inte heter

Björn och Benny , tror du SVT ratar år efter år ?

Björn och Benny var med i ett band som hette ABBA och hade stora framgångar internationellt (de vann även melodifestivalen).

De har även skrivit 3 musikaler som har varit någorlunda framgångsrika.

Sound of music och Nanne Grönvall har ju varit med i festivalen ett otaliga ggr 😄

vad har du för synpunkter på de ?

Sound of music??

Är inte det en musikal?

Nanne är cool för övrigt!

Benny Andersson är far till Peter Grönvall som var en av medlemmarna i sound of music

10 ggr sammanlagt som låtskrivare/artist har Nanne fått vara med i festivalen 😄

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nanne_Gr%C3%B6nvall

Nanne Grönvall har varit med i Melodifestivalen tio gånger som artist och/eller låtskrivare. En gång, 1996, har hon vunnit tävlingen, då One More Time framförde Den vilda. Inför Eurovision Song Contest i Oslo var bidraget storfavorit, men efter omröstningen slutade det på tredje plats.

Debuten i Melodifestivalen gjordes tio år tidigare med Sound of Music, som förutom Peter Grönvall också bestod av Angelique Widengren. Deras bidrag heter Eldorado och slutade på fjärde plats efter omröstningen. 1987 tävlade gruppen med bidraget Alexandra vilket även det slutade på fjärde plats.

1992 medverkade hon som upphovsman till två låtar; Ingenting går som man vill (framfördes av Thérèse Löf) och Vad som än händer (framfördes av Maria Rådsten). 1995 skrev hon tillsammans med Peter Grönvall och Maria Rådsten bidraget Det vackraste som Cecilia Vennersten tog till andraplats i tävlingen. 1998 gjorde hon solodebut i tävlingen med Avundsjuk, vilken slutade på fjärde plats. Därefter har hon medverkat som soloartist i tävlingen ytterligare tre gånger; 2003 med Evig kärlek, vilken inte tog sig till final utan slutade på tjugonde plats, 2005 med Håll om mig, som kom på andra plats, samt 2007 med Jag måste kyssa dig, som tog sig till Andra chansen och slutade på totalt tolfte plats. Samtliga bidrag skrevs av henne själv och Peter Grönvall, förutom Jag måste kyssa dig som fick text av Ingela "Pling" Forsman. Forsman skrev även texten till Håll om mig, som också är det enda bidraget som Peter Grönvall inte skrivit.

Håll om mig vann under 2005 National Finals Song Contest. 2001 deltog Nanne i den brittiska uttagningen till Eurovision Song Contest med Men, skriven av Kimberly Rew från Katrina and the Waves, och slutade på fjärde plats. Vidare har hennes låt Svarta änkan vunnit OGAE Song Contest 2000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vänta nu ... vilka är "de" som gör Uppdrag granskning.

Är inte det ... SVT ... vår "oberoende" public service-tv, som även gör Melodifestivalen!?!

😄

SVT har väl åas inte varit främmande för att öppet granska och kritisera sigsjälva innan? Vet att Mediemagasinet gjort det ett antal gånger tex.

SVT skulle aldrig röra i den här Tomtegröten

som blir till stora julklappar för en del år efter år

Och jag tror media skiter i oss

inte en enda kritisk artikel

har ja hittat i år

En fråga

När SVT får bidragen skall ju bidragen skickas ut till förlagen

som skall göra den 1:a granskningen ?

Så finns de nån offentlig lista på dessa förlag som får

denna ära , år efter år ?

Och vem utser Juryn som slutligen skall

ta ut dom slutliga bidragen ?

Vem handplockar dem ? jo SVT men vem på SVT ?

Så om Benny o Björn skriver tio låtar och skickar till SVT utan att gå genom ett förlag så kommer de aldrig ens få med en enda låt då?

Och hur många låtskrivare som inte heter

Björn och Benny , tror du SVT ratar år efter år ?

Björn och Benny var med i ett band som hette ABBA och hade stora framgångar internationellt (de vann även melodifestivalen).

De har även skrivit 3 musikaler som har varit någorlunda framgångsrika.

Sound of music och Nanne Grönvall har ju varit med i festivalen ett otaliga ggr 😄

vad har du för synpunkter på de ?

Sound of music??

Är inte det en musikal?

Nanne är cool för övrigt!

Benny Andersson är far till Peter Grönvall som var en av medlemmarna i sound of music

10 ggr sammanlagt som låtskrivare/artist har Nanne fått vara med i festivalen 😄

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nanne_Gr%C3%B6nvall

Nanne Grönvall har varit med i Melodifestivalen tio gånger som artist och/eller låtskrivare. En gång, 1996, har hon vunnit tävlingen, då One More Time framförde Den vilda. Inför Eurovision Song Contest i Oslo var bidraget storfavorit, men efter omröstningen slutade det på tredje plats.

Debuten i Melodifestivalen gjordes tio år tidigare med Sound of Music, som förutom Peter Grönvall också bestod av Angelique Widengren. Deras bidrag heter Eldorado och slutade på fjärde plats efter omröstningen. 1987 tävlade gruppen med bidraget Alexandra vilket även det slutade på fjärde plats.

1992 medverkade hon som upphovsman till två låtar; Ingenting går som man vill (framfördes av Thérèse Löf) och Vad som än händer (framfördes av Maria Rådsten). 1995 skrev hon tillsammans med Peter Grönvall och Maria Rådsten bidraget Det vackraste som Cecilia Vennersten tog till andraplats i tävlingen. 1998 gjorde hon solodebut i tävlingen med Avundsjuk, vilken slutade på fjärde plats. Därefter har hon medverkat som soloartist i tävlingen ytterligare tre gånger; 2003 med Evig kärlek, vilken inte tog sig till final utan slutade på tjugonde plats, 2005 med Håll om mig, som kom på andra plats, samt 2007 med Jag måste kyssa dig, som tog sig till Andra chansen och slutade på totalt tolfte plats. Samtliga bidrag skrevs av henne själv och Peter Grönvall, förutom Jag måste kyssa dig som fick text av Ingela "Pling" Forsman. Forsman skrev även texten till Håll om mig, som också är det enda bidraget som Peter Grönvall inte skrivit.

Håll om mig vann under 2005 National Finals Song Contest. 2001 deltog Nanne i den brittiska uttagningen till Eurovision Song Contest med Men, skriven av Kimberly Rew från Katrina and the Waves, och slutade på fjärde plats. Vidare har hennes låt Svarta änkan vunnit OGAE Song Contest 2000.

Klart jag vet att Benny är farsa åt Peter!

Är det därför Nanne varit med 10 ggr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev förra året till Gustav Fridolin som vid den tiden jobbade på Kalla Fakta. (Kankse han fortfarande gör, det vet jag inte)

Hej Gustav.

Så här i melodifestivaltider tycker jag att en granskning av SVTs hantering av inskickade bidrag vore på sin plats. Detta är väl inget samhälleligt problem av rang, men det rör ändå en tämligen stor branch och även många amatörer utanför densamma.

Av 3489 inskickade bidrag så valdes 28 mer eller mindre etablerade upphovsmän ut. En branschorganisation för musikförlagen "hjälper" tydligen SVT med urvalet. Detta betyder att som upphovsman utanför denna krets har man inte en sportslig chans att ta sig in, oavsett kvalitet på musiken. Visst, jurymedlemmarna kan inte lyssna på alla bidragen med den korta tid som löper mellan datumet bidragen ska vara inskickade och det datum dom som kommit med tillkännages, men inte borde förlagen själva ha denna roll??

Missförstå mig rätt, men om TV4 hade hållt i det hela så hade jag kunna köpa hur urvalet gjordes, men när det är public service som står för arrangemanget så tycker jag det luktar illa.

Hoppas du eller någon av dina kollegor på redaktionen finner detta uppslag intressant.

Gustav svarade:

Hej

Tack för roligt tips – och visst är det upprörande. Tror dock inte jag har möjlighet att göra någon granskning runt detta i det här läget!

Allra bästa hälsningar/

Gustav

Om inte TV4 tog chansen att trycka till public service så är nog uppdrag granskning inte direkt intresserade....

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev förra året till Gustav Fridolin som vid den tiden jobbade på Kalla Fakta. (Kankse han fortfarande gör, det vet jag inte)
Hej Gustav.

Så här i melodifestivaltider tycker jag att en granskning av SVTs hantering av inskickade bidrag vore på sin plats. Detta är väl inget samhälleligt problem av rang, men det rör ändå en tämligen stor branch och även många amatörer utanför densamma.

Av 3489 inskickade bidrag så valdes 28 mer eller mindre etablerade upphovsmän ut. En branschorganisation för musikförlagen "hjälper" tydligen SVT med urvalet. Detta betyder att som upphovsman utanför denna krets har man inte en sportslig chans att ta sig in, oavsett kvalitet på musiken. Visst, jurymedlemmarna kan inte lyssna på alla bidragen med den korta tid som löper mellan datumet bidragen ska vara inskickade och det datum dom som kommit med tillkännages, men inte borde förlagen själva ha denna roll??

Missförstå mig rätt, men om TV4 hade hållt i det hela så hade jag kunna köpa hur urvalet gjordes, men när det är public service som står för arrangemanget så tycker jag det luktar illa.

Hoppas du eller någon av dina kollegor på redaktionen finner detta uppslag intressant.

Gustav svarade:

Hej

Tack för roligt tips – och visst är det upprörande. Tror dock inte jag har möjlighet att göra någon granskning runt detta i det här läget!

Allra bästa hälsningar/

Gustav

Om inte TV4 tog chansen att trycka till public service så är nog uppdrag granskning inte direkt intresserade....

Finns de inga rakryggade journalister som vågar ta en match

när de gäller den snedvridna konkurrensen där svt verkar

begå ett stort regelbrott år efter år , men facit som utgång ?

Borde inte detta vara ett solklart fall precis som med riksbanken

där man ger sina anställda en bolåneränta många bara skulle drömma om ,

i detta fallet förlagen som får förmånen att kasta alla våra bidrag

i soptunnan vid 1:a granskningen , utan kanske några enstaka

på sin höjd varje år .

Sen får man inte glömma att många låtskrivare och artister , troligen redan är knutna till dessa

förlag/skivbolag som varit med ett otaliga ggr i festivalen från år till år .

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, vill man komma till eurovisionschlagern så är nog receptet att gå via Belgien eller något annat land med svalt intresse. Minns inte hundra säkert, men tror att Belgien hade under 100 bidrag förra året.

Va, är det sant? Tjeena 😄

EDIT: Vad bra det hade varit om Sveriges musiker faktiskt skulle söka dit istället, vilken grej! 🙂

Redigerat av tAUG
Link to comment
Dela på andra sajter

Orup och Lena har fortfarande inte legat med varandra.. Trots att det var nära 😄

Härligt- det börjar bli lite flashback över detta forum 😄

Snart får man väl reda på vem som legat med vem också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha.

Nu fattar jag varför "instruktionshäftet " man får

för att skicka in sitt bidrag är så uselt.

Hafsigt och ihoprafsad info - oklar och okoncis.

mycket sämre än ett internt veckobrev på vilket

småföretag som helst. Och det görs av mediaföretaget SVT?

Ändå går det ut till tusentals människor..

Nu vet jag..

Häftet behöver inte vara bättre, dom tänker ju inte välja någon oetablerad

ändå och de etablerade vet ju redan hur dom ska göra.

Eller menar jag inte ska göra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha.

Nu fattar jag varför "instruktionshäftet " man får

för att skicka in sitt bidrag är så uselt.

Hafsigt och ihoprafsad info - oklar och okoncis.

mycket sämre än ett internt veckobrev på vilket

småföretag som helst. Och det görs av mediaföretaget SVT?

Ändå går det ut till tusentals människor..

Nu vet jag..

Häftet behöver inte vara bättre, dom tänker ju inte välja någon oetablerad

ändå och de etablerade vet ju redan hur dom ska göra.

Eller menar jag inte ska göra..

😑 Dom kanske slängde ihop de lite hafsigt på firmafesten med ett gapflabb ...

Link to comment
Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)
Orup och Lena har fortfarande inte legat med varandra.. Trots att det var nära 🙂
Härligt- det börjar bli lite flashback över detta forum 😄

Snart får man väl reda på vem som legat med vem också...

Såklart de har. Vore ju märkligt annars. Skulle det inte vara grymt läckert om TV4 gjorde en egen festival med, låt oss säga 1 miljon i första pris + exempelvis vinnaren får spela i något sommarprogram bla bla bla.

Utmaning på exakt samma sätt som melodifestivalen men med seriös uttagning. Sen får svenska folket rösta a la idol konceptet.

Skillnaden skulle i så fall bli(om den marknadsförs på rätt sätt).

DEN SERIÖSA FESTIVALEN MED DE BÄSTA LÅTARNA

Link to comment
Dela på andra sajter

Orup och Lena har fortfarande inte legat med varandra.. Trots att det var nära 😄
Härligt- det börjar bli lite flashback över detta forum 😄

Snart får man väl reda på vem som legat med vem också...

Såklart de har. Vore ju märkligt annars. Skulle det inte vara grymt läckert om TV4 gjorde en egen festival med, låt oss säga 1 miljon i första pris + exempelvis vinnaren får spela i något sommarprogram bla bla bla.

Utmaning på exakt samma sätt som melodifestivalen men med seriös uttagning. Sen får svenska folket rösta a la idol konceptet.

Skillnaden skulle i så fall bli(om den marknadsförs på rätt sätt).

DEN SERIÖSA FESTIVALEN MED DE BÄSTA LÅTARNA

Låter som en kanonide

om TV4 får stå för seriösfestivalen

så får svt sossekanalen , stå för oseriösfestivalen

( obs ! e ingen borgare heller )

Link to comment
Dela på andra sajter

Orup och Lena har fortfarande inte legat med varandra.. Trots att det var nära 😄
Härligt- det börjar bli lite flashback över detta forum 🙂

Snart får man väl reda på vem som legat med vem också...

Såklart de har. Vore ju märkligt annars. Skulle det inte vara grymt läckert om TV4 gjorde en egen festival med, låt oss säga 1 miljon i första pris + exempelvis vinnaren får spela i något sommarprogram bla bla bla.

Utmaning på exakt samma sätt som melodifestivalen men med seriös uttagning. Sen får svenska folket rösta a la idol konceptet.

Skillnaden skulle i så fall bli(om den marknadsförs på rätt sätt).

DEN SERIÖSA FESTIVALEN MED DE BÄSTA LÅTARNA

Låter som en kanonide

om TV4 får stå för seriösfestivalen

så får svt sossekanalen , stå för oseriösfestivalen

( obs ! e ingen borgare heller )

mygelfestivalen eller mutfestivalen är nog inget bra namn heller

skulle nog kanske passa bäst för svt istället

dom kanske redan har mutat in dom namnen förresten 😄

men som du säger

DEN SERIÖSA FESTIVALEN MED DE BÄSTA LÅTARNA

Maestrofestivalen

Musik kvalitets festivalen

Musik kvantitets festivalen

håller på att spåna nu

precis som man gör med kompost-ionen

för övrigt är väl sossarna nästan värst på

att ta för sej , de sa alltid farsan

skulle vara intressant att veta när de gäller

årets startfält i melodifestivalen hur många

som är sossar där ... 😄

eller var ... ja de är ju snart val

förr va väl nästan hela svt rött ... ?

och ger man liknande mediciner som

åldringarna får på våra äldrehem t.e.x VALium ( SSRI )

till oss alla , så blir nog dom flesta som nickedockor tillslut

härlig politik - sen är dom väldigt frågande alltid

när dom skall stå till svars , som vissa andra

säkert också är - som jobbar på SVT

ja alla - lär ju av varandra

så det är kanske tidens mygel-melodi

som människan måste ta till , i den allt

mer hårdnande konkurrens .

Vi får hoppas iaf att Juryn inte äter valium ännu :-)

Bevara oss ifrån dom inställsamma dockorna , den allt mer växande folkgruppen .

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, vill man komma till eurovisionschlagern så är nog receptet att gå via Belgien eller något annat land med svalt intresse. Minns inte hundra säkert, men tror att Belgien hade under 100 bidrag förra året.

Va, är det sant? Tjeena 🙂

EDIT: Vad bra det hade varit om Sveriges musiker faktiskt skulle söka dit istället, vilken grej! 😆

Undra hur de går för uppdrag granskning ?

ja nu ligger väl alla våra bidrag på tippen

och gråter eller så har dom kanske byggt

upp en egen scen där av tomburkar o annat

och spelar för råttorna som diggar vår musik

shake rats and roll

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev förra året till Gustav Fridolin som vid den tiden jobbade på Kalla Fakta. (Kankse han fortfarande gör, det vet jag inte)
Hej Gustav.

Så här i melodifestivaltider tycker jag att en granskning av SVTs hantering av inskickade bidrag vore på sin plats. Detta är väl inget samhälleligt problem av rang, men det rör ändå en tämligen stor branch och även många amatörer utanför densamma.

Av 3489 inskickade bidrag så valdes 28 mer eller mindre etablerade upphovsmän ut. En branschorganisation för musikförlagen "hjälper" tydligen SVT med urvalet. Detta betyder att som upphovsman utanför denna krets har man inte en sportslig chans att ta sig in, oavsett kvalitet på musiken. Visst, jurymedlemmarna kan inte lyssna på alla bidragen med den korta tid som löper mellan datumet bidragen ska vara inskickade och det datum dom som kommit med tillkännages, men inte borde förlagen själva ha denna roll??

Missförstå mig rätt, men om TV4 hade hållt i det hela så hade jag kunna köpa hur urvalet gjordes, men när det är public service som står för arrangemanget så tycker jag det luktar illa.

Hoppas du eller någon av dina kollegor på redaktionen finner detta uppslag intressant.

Gustav svarade:

Hej

Tack för roligt tips – och visst är det upprörande. Tror dock inte jag har möjlighet att göra någon granskning runt detta i det här läget!

Allra bästa hälsningar/

Gustav

Om inte TV4 tog chansen att trycka till public service så är nog uppdrag granskning inte direkt intresserade....

Hade dom verkligen gått till grunden med detta

så finns de säkert fler röster som börjar stiga fram

Men vem om inte Josefsson kan ta denna match

Ja vem vågar syna köttfärsen på SVT ?

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...