Jump to content
Annons

Bon Jovi stäms på 2900 miljarder kronor


JJRockford

Recommended Posts

http://www.aftonbladet.se/nojesliv/musik/article3525141.ab

För de som inte orkar läsa. Någon amerikan hävdar att Bon Jovi plankat en text han har skrivit. Därför vill han ha 720 000 kronor för varje skiva Bon Jovi har sålt med den låten.

Jobbigt för Bon Jovi om det går igenom 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bara i Amerika. Sanslöst...

De kan ju inte gå i genom, men losern får väl uppmärksamhet och publicitet. De är väl de han vill.

edit: var det en nyskriven låt? Om inte, så varför komma på detta nu!?

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

Killen som stämmer honom har sin låt upplagd på: http://www.myspace.com/chelseacitycouncil

Bon Jovi-låten: http://www.youtube.com/watch?v=wUF20y8o88w...feature=related

Det roliga är ju att låtarna inte alls är likadana.

Det ska tydligen vara texten som är stulen. För övrigt så är det ju livsfarligt om såna här stämningar skulle gå igenom. Det måste finnas oändligt många låtar som låter tillräckligt lika för att irritera upphovsmannen. Har garanterat själv skrivit något som någon skön rocksnubbe från Indonesien redan skrivit o sitter o framför på den lokala puben och håvar in gratisdrinkar med.

Däremot tycker jag ju att det är rätt att om nu Bånn Jåvi´s låt är alltför stulen, tex texten, så ska ju den bittre upphovsmannen ha sin del. Men då den faktiska ersättningen som låten spelat in. Att kräva sådana orimliga summor är ju bara absurdt och känns väldigt USA - gråta ut hos Jerry Springer-aktigt.

Tycker den bittre mannen då: "ja, men det räcker inte med royalties för text, snubben Jon har ju snott av mig, då måste ett fett skadestånd betalas ut"

Ja, då kan jag tycka att själva skadeståndet består i att han inte skulle fått en spänn för sin text om inte en av tidernas mest ihärdiga rock/svärmorsdröms-ikoner släppt låten.

Jaja..., skitsamma. Tar inte så allvarligt på den här nyheten, då det troligtvis just bara är en Rubrik. Men det är ju ändå ett ganska intressant ämne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man stämma någon/några på ett större belopp än vad de tjänat själva på försäljningen? Förstår inte den politiken 😆 2900 miljarder finns det ingen i världen som har som förmögenhet. Om artikeln skulle stämma(vilket jag inte tror ett dugg på) och bevis finns för att bekräfta stämningen får man väl kräva sin del av kakan från försäljningen. Inga jävla dröm belopp som inte ens går att genomföra praktiskt!

Har man snott en text, fine, betala den % som 1 text skulle vara av en hel skiva + lite för sveda & värk. Ta emot pengarna och håll käften!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
😛

det kan han fan ha!

vad menar du med denna skadeglädje? 😆

jag gillar inte bon jovi.. 🙂

Nej inte jag heller faktiskt. Han är en riktig uppblåst diva. Minns Jason Newsted sade det om honom och hur illa han tyckte om den sortens attityd.

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)

Nu har jag lyssnat på deras låt 3 gg och läst BJ text.

Antingen är det nått fel på min hörsel eller så är den där killen en stor djävla idiot.

Jag kan då inte höra nån likhet överhuvudtaget.

Jag lyssnade också på BJ låt och den låter inte ens lika musikmässigt.

Jag tycker sånt här är obehagligt.

Kommer Bernie Taupin att stämma mig för att jag har textraden: I hope you don't mind that I wrote you this song.

Han skrev ju till Elton John: I hope you don't mind that I put down in the words.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man stämma någon/några på ett större belopp än vad de tjänat själva på försäljningen? Förstår inte den politiken :rolleyes: 2900 miljarder finns det ingen i världen som har som förmögenhet. Om artikeln skulle stämma(vilket jag inte tror ett dugg på) och bevis finns för att bekräfta stämningen får man väl kräva sin del av kakan från försäljningen. Inga jävla dröm belopp som inte ens går att genomföra praktiskt!

Har man snott en text, fine, betala den % som 1 text skulle vara av en hel skiva + lite för sveda & värk. Ta emot pengarna och håll käften!

Håller helt med.

Men att hävda att man ska ha 2900 miljarder av honom för en text(rad?) är väl bara strategiskt? Domstolen säger: är du dum i huvudet, du kan inte få 2900 miljarder fattar du väl?!?!? Du kan max få 29 miljoner, där med basta!.

VIll man däremot ha 29 mille från början så blir det väl lite mindre kanske haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)

Man kanske skulle börja tillverka stolar och soffor för musiker i stället

eftersom det finns så många aschlen i branschen. :rolleyes:😎😉

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)

Jag vill ha pengar om ni citerar mina inlägg eller använder någon av de bokstäver som jag använder mig av här, inkl. xy och namnet Holger Fetsvål. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha pengar om ni citerar mina inlägg eller använder någon av de bokstäver som jag använder mig av här, inkl. xy och namnet Holger Fetsvål. ☺️

Jag ska ta patent på att skriva musik. Sen ska jag stämma alla i hela världen som någonsin tagit en ton och sen ska jag låta musiken tystna i 20 år. När jag sen kommer tillbaka och spelar min diaboliska symfonirock har folk längtat så mycket efter toner att de blir frälsta, jag blir rockmessias och tar över jorden

... MMUUUUAAAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!

...

... ja, så ska det bli.

Redigerat av Holmberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses ... Fascinerande siffra. 2900 miljarder??? Hehe... det är pretty fuckin far bortom humor.

Hur många nationers finanskris fixar man med den pengen?

Vad kostade Peking-OS? 300 miljarder? Fan, om man summerar kostnaden för samtliga genomförda olympiska spel hittills, så blir summan mindre än 3 billioner ☺️.

***

Det måste vara första april. Inte ens i amerika...?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hur kan man stämma någon/några på ett större belopp än vad de tjänat själva på försäljningen? Förstår inte den politiken 😎 2900 miljarder finns det ingen i världen som har som förmögenhet. Om artikeln skulle stämma(vilket jag inte tror ett dugg på) och bevis finns för att bekräfta stämningen får man väl kräva sin del av kakan från försäljningen. Inga jävla dröm belopp som inte ens går att genomföra praktiskt!

Har man snott en text, fine, betala den % som 1 text skulle vara av en hel skiva + lite för sveda & värk. Ta emot pengarna och håll käften!

Håller helt med.

Men att hävda att man ska ha 2900 miljarder av honom för en text(rad?) är väl bara strategiskt? Domstolen säger: är du dum i huvudet, du kan inte få 2900 miljarder fattar du väl?!?!? Du kan max få 29 miljoner, där med basta!.

VIll man däremot ha 29 mille från början så blir det väl lite mindre kanske haha.

Det är ju så att till skillnad från här i Sverige, får advokaten i USA, om det döms till sin klients fördel, provision av vinsten. Om det är 10% eller mer vet jag inte säkert och låter det vara osagt. Men det är därför det är så höga stämningar där. Man lägger sig så högt det är möjligt för att få den största möjliga summan. Själv klart kan man inte få 2900 miljarder. Det är troligare de hoppas i slutändan få i alla fall 290 miljoner eller åtminstone 29 miljoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

det kan han fan ha!

vad menar du med denna skadeglädje? 😎

jag gillar inte bon jovi.. 😉

Nej inte jag heller faktiskt. Han är en riktig uppblåst diva. Minns Jason Newsted sade det om honom och hur illa han tyckte om den sortens attityd.

Det kan jag tänka mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man stämma någon/några på ett större belopp än vad de tjänat själva på försäljningen? Förstår inte den politiken 🙁 2900 miljarder finns det ingen i världen som har som förmögenhet. Om artikeln skulle stämma(vilket jag inte tror ett dugg på) och bevis finns för att bekräfta stämningen får man väl kräva sin del av kakan från försäljningen. Inga jävla dröm belopp som inte ens går att genomföra praktiskt!

Har man snott en text, fine, betala den % som 1 text skulle vara av en hel skiva + lite för sveda & värk. Ta emot pengarna och håll käften!

Håller helt med.

Men att hävda att man ska ha 2900 miljarder av honom för en text(rad?) är väl bara strategiskt? Domstolen säger: är du dum i huvudet, du kan inte få 2900 miljarder fattar du väl?!?!? Du kan max få 29 miljoner, där med basta!.

VIll man däremot ha 29 mille från början så blir det väl lite mindre kanske haha.

Det är ju så att till skillnad från här i Sverige, får advokaten i USA, om det döms till sin klients fördel, provision av vinsten. Om det är 10% eller mer vet jag inte säkert och låter det vara osagt. Men det är därför det är så höga stämningar där. Man lägger sig så högt det är möjligt för att få den största möjliga summan. Själv klart kan man inte få 2900 miljarder. Det är troligare de hoppas i slutändan få i alla fall 290 miljoner eller åtminstone 29 miljoner.

Jo alltså jag vet hur det funkar och varför man stämmer på så mycket. Jag tyckte bara det är så jävla löjligt och typiskt USA. Att det ens går är ju bara det en gåta!

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
jag är helt övertygad om att det är Dr. Evil som påstår sig ha skrivit låten...

drevil_million_dollars.jpg

Jag visste det! 🙁

Austin Martin, where are you when we need you?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väl kanske studio.se's största Bon Jovi fan då antar jag 🙂 Överlag verkar de inte vara så uppskattade av andra musiker överlag, jag vet inte varför men jag har alltid diggat dem och deras musik kunde jag nog kalla min största inspirationskälla och kanske också orsaken till att jag började spela.

Anyway så varken man gillar dem eller inte. Så antar jag att alla nog håller med om summan är, även om tanken är att de ska få så mycke som möjligt i slutändan, helt löjligt stor och även om de har en baktanke med det så tycker jag att det gör hela stämmning bara ännu oseriösare att kräva en så pass stor summa som ingen nånsin ens kunnat tjäna in på sin karriär. De blir ju som en skämt hela historien 🙁

Även om jag då kan kalla mig stort fan och på de sättet inte vara riktigt objektiv 🙂 så får jag ju svårt att tro att många här kunde a sympati för killen Bart Steele efter att ha sett hans "tycka synd om" video i Boston Magazine...

http://www.bostonmagazine.com/articles/the...d_of_a_mad_fan/

Ja menar wtf! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag bodde i Karlstad så brukade grannen ovanför spela It's my life och spela låtsastrummor till. Detta kunde ske vardagar mitt i natten och när han hade börjat så ville han inte gärna sluta, han kunde köra låten 5-6 gånger på raken. Sen dess hatar jag Bon Jovi och jag hoppas att de får betala allt de äger och har! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
När jag bodde i Karlstad så brukade grannen ovanför spela It's my life och spela låtsastrummor till. Detta kunde ske vardagar mitt i natten och när han hade börjat så ville han inte gärna sluta, han kunde köra låten 5-6 gånger på raken. Sen dess hatar jag Bon Jovi och jag hoppas att de får betala allt de äger och har! 😎

🙂 Skulle sett till få snubben vräkt eller flytta om jag hade det så illa. Vad spelade han på då som låtsastrummor? Kastruller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...