Jump to content
Annons

Steinberg MR816 S


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Trodde jag skulle få se en video om Cubase inspelningsprogram, men det handlade tydligen om ett 8-kanals ljudkort.

http://www.steinberg.net/en/products/hardw...ideos_pdfs.html

Presentatören nämner särskilt att micpreamparna är nåt i hästväg bra, kan man lita på det? Thomann tar 7578 kr för hela lådan,

http://www.thomann.de/se/steinberg_mr816_x.htm

ett av de ljudfreak jag känner har byggt EN rörmicpreamp enligt superritning där enbart delarna kostar 6000. Kan då denna 8-kanalare vara så bra som man säger i reklamen? Jag fattar inget om sånt här men tror att burken även innehåller monitoravdelning, hörlursförstärkare, reverb, kompressorer mm. Är det standard med tex hörlursförstärkare i ljudkorten? Det hela verkar ju andas kvalitet och enkelt användande, fast jag fattar ju inte ett skit av det här tyvärr. Jag har i alla fall fattat (tror det är så) att ljudkortet är hjärtat i inspelningen. Jag vill ha 8 kanaler samtidig inspelning, vad anser ni om denna burk?

Cubase A1 ingår ser jag. Är det bra eller dåligt? Jag har en liten klen laptop...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Efter att ha kollat lite och ser att den har ett dynamikomfång AD+DA (to Line Out) på 97dB så ser det ganska tamt ut anser jag.

Din fina tele behöver högt i tak i preampen. 😎

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med hörlursförstärkare då? Får man med det inbyggt i andra kort med? Jag vill ju att hela bandet ska kunna lyssna i lurar, slipper jag skaffa en separat burk till det är det ju bra. När jag lyssnade på bandmixen tyckte jag faktiskt det lät lite taskigt, kanske beror på min laptops hörlursförstärkare, men det brukar låta betydligt bättre när jag lyssnar på Accu-radios countryavdelning. Även lite äldre låtar som är inspelade analogt...

Nämn ett bättre ljudkort i samma prisklass?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ju ut att vara mycket för pengarna, men sen måste man ju ändå lära sig Cubase. Tar ett tag.

Ja fy fan. Jag får självmordstankar nästan. Känner ju en och annan som kan det hela, men vem vill eller ha tid att lära ut sånt här till nån som aldrig varit i närheten av det förut?

Link to comment
Dela på andra sajter

MR816 modellerna är ljudkort med mikförstärkare i (och mer) helt enkelt. Jag tror man ska ta det där med "något i hästväg" med en smula salt. Ett ljudkort med 8 mikförstärkare i, ifrån steinberg eller yamaha väcker garanterat en skepsis ibland märkestokarna som vill såga - baserat på märke och pris. Så han tar i lite extra, för att bemöta bort de ytligaste kritikerna. Han säger att det håller väldigt bra jämfört med andra firewire ljudkort. Yamahas bättre mikförstärkare är faktiskt bra så jag tror man får bra mikförstärkare med MR816 modellerna. Men inget i hardcore klass, eller "du är ju för fan inte klok"-klass, så "något i hästväg" tror jag är att överdriva.

MR816 modellerna är gjorda för att passa cubase som handen i handsken, att man ska inte behöva tänka på att ljudkortet finns ens, utan bara jobba i cubase. Ändrar man något i cubase så följer ljudkortet den orden. Annars är det vanliga att man behöver ändra utomstående utrustning för att passa av det man vill göra i programmet, men här är det tvärtom. Därför innehåller ljudkorten alla protokoll och in/utgångar för att kunna följa cubase order. Innehåller även effekter. Vill man t.ex. skicka och justera lyssning till en musiker i studion från kontrollrummet så gör man det i cubase, och ljudkortet konfigurerar om för att följa den ordern.

Cubase AI är en bantad version av Cubase 4 men har man tillgång till Cubase 4 så funkar det lika bra med det.

Gillar du idén så ta en titt på Yamahas N12 mixer. Den är en bordsvariant av samma koncept, och funkar i princip på samma sätt. Man fjärrstyr cubase ifrån den.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.focusrite.com/products/saffire/saffire_pro_40/

Den här kan bli väldigt intressant.

Så här står det bla:

"Eight High Quality Award-winning Focusrite Pre-amps

The best sounding interface in its class. Focusrite's unparalleled pre-amp legacy forms the foundation of this new interface, with eight award-winning Focusrite pre-amps".

Finns det inga digitalportor med lika bra preampar och omvandlare? Nästan allt dataprogrammen kan göra är jag ju helt ointresserad av. En intressant grej med Steinbergs demo av ljudkortet var att man kunde lyssna på sång och gitarr både "dry recorded" och processad med deras kompressor och reverb. Och när jag tänker efter är den ljudförädlingen inget jag inte kan göra bättre ändå med den kompressor och reverb jag redan har. Kompressorn RANE DC24 lovordas på forum worldwide.

Thomann säljer ju både KORG och Yamaha portor. ZOOM HD16 är väl samma skit som deras gitarrdosor så den är avskriven helt.

http://www.thomann.de/se/korg_d888.htm

http://www.thomann.de/se/yamaha_aw1600.htm

Skaffar jag dataprogram så tar det antingen ett år innan jag begriper mig på det, eller också fattar jag det aldrig vilket är troligare. Ju mer demos jag laddar hem ju avskyvärdare verkar alltihop vara. Raka motsatsen till musik som är så enormt roligt. Om jag hittar en porta med 8 skapliga preampar kan jag ev skaffa en riktigt bra att använda när jag spelar in bara en kanal åt gången.

Med porta går jag miste om en massa grejer datorprogrammet kan göra, men det är ju sånt jag helst vill slippa. Jag har redan det för mig perfekta ljudet i gitarren, så jag vill inte leta gitarrljud i flera timmar innan jag kan spela in, jag vill bara trycka på rec och spela in brusfritt med fet botten. Yamahaportan kan rätta till falsksång såg jag. Det kan man ju kanske använda i smyg.

Försöker på detta sätt resonera mig fram till vad som är bäst för mig. Men hur f-n vet man om portornas preampar är skit eller inte?

Håkan,

hyfsat desperat

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
http://www.focusrite.com/products/saffire/saffire_pro_40/

Den här kan bli väldigt intressant.

Så här står det bla:

"Eight High Quality Award-winning Focusrite Pre-amps

The best sounding interface in its class. Focusrite's unparalleled pre-amp legacy forms the foundation of this new interface, with eight award-winning Focusrite pre-amps".

Finns det inga digitalportor med lika bra preampar och omvandlare? Nästan allt dataprogrammen kan göra är jag ju helt ointresserad av. En intressant grej med Steinbergs demo av ljudkortet var att man kunde lyssna på sång och gitarr både "dry recorded" och processad med deras kompressor och reverb. Och när jag tänker efter är den ljudförädlingen inget jag inte kan göra bättre ändå med den kompressor och reverb jag redan har. Kompressorn RANE DC24 lovordas på forum worldwide.

Thomann säljer ju både KORG och Yamaha portor. ZOOM HD16 är väl samma skit som deras gitarrdosor så den är avskriven helt.

http://www.thomann.de/se/korg_d888.htm

http://www.thomann.de/se/yamaha_aw1600.htm

Skaffar jag dataprogram så tar det antingen ett år innan jag begriper mig på det, eller också fattar jag det aldrig vilket är troligare. Ju mer demos jag laddar hem ju avskyvärdare verkar alltihop vara. Raka motsatsen till musik som är så enormt roligt. Om jag hittar en porta med 8 skapliga preampar kan jag ev skaffa en riktigt bra att använda när jag spelar in bara en kanal åt gången.

Med porta går jag miste om en massa grejer datorprogrammet kan göra, men det är ju sånt jag helst vill slippa. Jag har redan det för mig perfekta ljudet i gitarren, så jag vill inte leta gitarrljud i flera timmar innan jag kan spela in, jag vill bara trycka på rec och spela in brusfritt med fet botten. Yamahaportan kan rätta till falsksång såg jag. Det kan man ju kanske använda i smyg.

Försöker på detta sätt resonera mig fram till vad som är bäst för mig. Men hur f-n vet man om portornas preampar är skit eller inte?

Håkan,

hyfsat desperat

Men se det så här! När du lärt dig Cubase LE så är du glad åt att du valde det eftersom flexibiliteten är så stor jämfört med Porta. Dessutom har du större möjligheter att bygga ut och allt eftersom få bättre ljudkvalitet. Cubase är inte så krångligt egentligen. När du väl kommer igång så tror jag du fixar det bra.

Det finns många här på forumet du kan fråga om du kör fast. 😛

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Ge ett exempel på när jag skulle vara glad åt den större flexibilteten med Cubase? Vad är det jag både kan och vill göra med Cubase som inte Yamahan klarar?

Här hittade jag ett test:

http://reviews.cnet.co.uk/digitalmusic/0,3...49252952,00.htm

De jämför bla med datorprogram och nämner allt krångel dataprogrammen ställer till, och hur stabil Yamahan är:

Where a computer can suffer from numerous configuration problems, the AW1600 is rock solid. This, combined with the sheer portability of the unit, makes the AW1600 an extremely tempting proposition for professionals and enthusiasts alike. While professionals will use the desk as a solution to recording live bands and later transferring tracks to a computer, the home user can use it as a complete studio. Once we'd got to grips with the interface on the AW1600, we were only really limited by our own creativity -- it's an exceptionally powerful tool.

Det jag hittills läst om Yamahan så är det en helt annat klass på den jämfört med andra digitalportor. Jag ska läsa mer om både program och Yamaha portor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge ett exempel på när jag skulle vara glad åt den större flexibilteten med Cubase? Vad är det jag både kan och vill göra med Cubase som inte Yamahan klarar?

Här hittade jag ett test:

http://reviews.cnet.co.uk/digitalmusic/0,3...49252952,00.htm

De jämför bla med datorprogram och nämner allt krångel dataprogrammen ställer till, och hur stabil Yamahan är:

Where a computer can suffer from numerous configuration problems, the AW1600 is rock solid. This, combined with the sheer portability of the unit, makes the AW1600 an extremely tempting proposition for professionals and enthusiasts alike. While professionals will use the desk as a solution to recording live bands and later transferring tracks to a computer, the home user can use it as a complete studio. Once we'd got to grips with the interface on the AW1600, we were only really limited by our own creativity -- it's an exceptionally powerful tool.

Det jag hittills läst om Yamahan så är det en helt annat klass på den jämfört med andra digitalportor. Jag ska läsa mer om både program och Yamaha portor...

Jag minns ifrån tråden om inspelning, och att vilja göra det tekniska och det musikmässiga själv, som du beskrev. Det blir lite såhär då .. att man tvingas bli både tekniker och musiker på samma gång. Det blir ett nytt perspektiv att lära sig - datormässigt eller analogt. Det finns ingen direkt genväg igenom detta, ifall man vill göra även det tekniska själv.

Portabandaren är ju en väldigt kompakt variant av en mer analog inspelnings-anläggning. Och priserna är skurna på ganska lämpliga ställen, för portan är inte riktad till kunder som vill ha de mest noggrant framställda komponenterna.

Alternativet till att lära sig datormiljön, är ju att införskaffa hårddiskbandspelare och analog kringutrustning. Hårddiskbandare typ Adat, eller Adat HD24, Fostex D serien, Mackie SDR2496 eller Rolands VS serie. Då har du en digital bandare som är jämförbar med en analog bandspelare. Play, stop, rewind, forward och enklare klipp och klistra funktioner. Det ljudet kan du sen använda en valfri mixer för att både spela in och justera inspelningar efteråt. Utöver det kan det vara en bra idé med några ljudprocessningsenheter, typ kompressor, gate, reverb, högtalare och förstärkare m.m.

Det är som varianterna som finns idag. Vill man göra det tekniska själv, så finns inte alltför många enkla genvägar - vare sig kunskapsmässigt eller ekonomiskt.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Ge ett exempel på när jag skulle vara glad åt den större flexibilteten med Cubase? Vad är det jag både kan och vill göra med Cubase som inte Yamahan klarar?

Här hittade jag ett test:

http://reviews.cnet.co.uk/digitalmusic/0,3...49252952,00.htm

De jämför bla med datorprogram och nämner allt krångel dataprogrammen ställer till, och hur stabil Yamahan är:

Where a computer can suffer from numerous configuration problems, the AW1600 is rock solid. This, combined with the sheer portability of the unit, makes the AW1600 an extremely tempting proposition for professionals and enthusiasts alike. While professionals will use the desk as a solution to recording live bands and later transferring tracks to a computer, the home user can use it as a complete studio. Once we'd got to grips with the interface on the AW1600, we were only really limited by our own creativity -- it's an exceptionally powerful tool.

Det jag hittills läst om Yamahan så är det en helt annat klass på den jämfört med andra digitalportor. Jag ska läsa mer om både program och Yamaha portor...

Jag minns ifrån tråden om inspelning, och att vilja göra det tekniska och det musikmässiga själv, som du beskrev. Det blir lite såhär då .. att man tvingas bli både tekniker och musiker på samma gång. Det blir ett nytt perspektiv att lära sig - datormässigt eller analogt. Det finns ingen direkt genväg igenom detta, ifall man vill göra även det tekniska själv.

Portabandaren är ju en väldigt kompakt variant av en mer analog inspelnings-anläggning. Och priserna är skurna på ganska lämpliga ställen, för portan är inte riktad till kunder som vill ha de mest noggrant framställda komponenterna.

Alternativet till att lära sig datormiljön, är ju att införskaffa hårddiskbandspelare och analog kringutrustning. Hårddiskbandare typ Adat, eller Adat HD24, Fostex D serien, Mackie SDR2496 eller Rolands VS serie. Då har du en digital bandare som är jämförbar med en analog bandspelare. Play, stop, rewind, forward och enklare klipp och klistra funktioner. Det ljudet kan du sen använda en valfri mixer för att både spela in och justera inspelningar efteråt. Utöver det kan det vara en bra idé med några ljudprocessningsenheter, typ kompressor, gate, reverb, högtalare och förstärkare m.m.

Det är som varianterna som finns idag. Vill man göra det tekniska själv, så finns inte alltför många enkla genvägar - vare sig kunskapsmässigt eller ekonomiskt.

Hårddiskbandarna har inte mickingångar? Antar att jag måste ha ljudkort även då? Och då går jag helt bet med pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårddiskbandarna har inte mickingångar? Antar att jag måste ha ljudkort även då? Och då går jag helt bet med pengarna.

De flesta hårddiskbandarna har inte mikrofonförstärkare. Några få, men inte alla. Därför måste man använda utomstående mikrofonförstärkare. Såna finns att handla separat, eller så kan man använda sig av en mixer vid inspelningen (det är vanligast att man gör så) och använder då mikrofonförstärkarna i mixern. Rolands VS serie är en produkt som är hårddiskbandare och mixer kombinerad i ett - tillsammans uttag för stor bildskärm, mus och tangentbort. Det är som en lyxporta.

Om ekonomin tryter tror jag man får se det här projektet som ett mer långsiktigt sådant. Alternativet är att sälja sin själ till djävulen, och hyra studio 😏

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Ge ett exempel på när jag skulle vara glad åt den större flexibilteten med Cubase? Vad är det jag både kan och vill göra med Cubase som inte Yamahan klarar?

Här hittade jag ett test:

http://reviews.cnet.co.uk/digitalmusic/0,3...49252952,00.htm

De jämför bla med datorprogram och nämner allt krångel dataprogrammen ställer till, och hur stabil Yamahan är:

Where a computer can suffer from numerous configuration problems, the AW1600 is rock solid. This, combined with the sheer portability of the unit, makes the AW1600 an extremely tempting proposition for professionals and enthusiasts alike. While professionals will use the desk as a solution to recording live bands and later transferring tracks to a computer, the home user can use it as a complete studio. Once we'd got to grips with the interface on the AW1600, we were only really limited by our own creativity -- it's an exceptionally powerful tool.

Det jag hittills läst om Yamahan så är det en helt annat klass på den jämfört med andra digitalportor. Jag ska läsa mer om både program och Yamaha portor...

Jag minns ifrån tråden om inspelning, och att vilja göra det tekniska och det musikmässiga själv, som du beskrev. Det blir lite såhär då .. att man tvingas bli både tekniker och musiker på samma gång. Det blir ett nytt perspektiv att lära sig - datormässigt eller analogt. Det finns ingen direkt genväg igenom detta, ifall man vill göra även det tekniska själv.

Portabandaren är ju en väldigt kompakt variant av en mer analog inspelnings-anläggning. Och priserna är skurna på ganska lämpliga ställen, för portan är inte riktad till kunder som vill ha de mest noggrant framställda komponenterna.

Alternativet till att lära sig datormiljön, är ju att införskaffa hårddiskbandspelare och analog kringutrustning. Hårddiskbandare typ Adat, eller Adat HD24, Fostex D serien, Mackie SDR2496 eller Rolands VS serie. Då har du en digital bandare som är jämförbar med en analog bandspelare. Play, stop, rewind, forward och enklare klipp och klistra funktioner. Det ljudet kan du sen använda en valfri mixer för att både spela in och justera inspelningar efteråt. Utöver det kan det vara en bra idé med några ljudprocessningsenheter, typ kompressor, gate, reverb, högtalare och förstärkare m.m.

Det är som varianterna som finns idag. Vill man göra det tekniska själv, så finns inte alltför många enkla genvägar - vare sig kunskapsmässigt eller ekonomiskt.

Hårddiskbandarna har inte mickingångar? Antar att jag måste ha ljudkort även då? Och då går jag helt bet med pengarna.

Som sagt har de flesta inte preampar.

Preampar är ju något du behöver, och något att mixa på om du väljer att gå den vägen. Så en alesis hd24 och en console mixer är vägen att gå om man väljer den varianten.

Alesis hd24 ca 10-12kkr

behringer mx8000 mixer ca 4000kr beggad (vad än folk säger om behringer så är den mixern bra för sitt pris o flexibilitet det är en mackie 8-buss kopia 😏 )

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha AW1600 är en sjyst liten sak och enkel att använda 😏

Jag såg ett videoexempel på hur de riggade upp den för att spela in live, de spelade in från 8 kanaler, men man kunde skicka ut bara det man ville i PAt, tex enbart sången. Köper jag en AW1600 får jag kanske en bättre PA-mixer än den jag har på köpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha AW1600 är en sjyst liten sak och enkel att använda 😏

Jag såg ett videoexempel på hur de riggade upp den för att spela in live, de spelade in från 8 kanaler, men man kunde skicka ut bara det man ville i PAt, tex enbart sången. Köper jag en AW1600 får jag kanske en bättre PA-mixer än den jag har på köpet.

Den kom tydligen ut 2005, så den borde väl vara ganska gammal i konstruktionen nu? Och det kanske kommer en nyare, bättre och billigare när som helst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Du Håkan! Det är en som satt in en annons här på en beggad 01v96V2. Han har satt priset 20000:- men det kan han glömma att han får för den när den kostar 21000:- ny på Thomann som dessutom är VCM uppgraderat. Den killen kan du nog göra en bra deal med. Det är ett bra bord med bra preampar där du kan tappa signalerna till en HD24. 😏

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Du Håkan! Det är en som satt in en annons här på en beggad 01v96V2. Han har satt priset 20000:- men det kan han glömma att han får för den när den kostar 21000:- ny på Thomann som dessutom är VCM uppgraderat. Den killen kan du nog göra en bra deal med. Det är ett bra bord med bra preampar där du kan tappa signalerna till en HD24. 🙂

För mycket pengar. Hittade inte annonsen heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Presonus Firepod 10 Firewire LJUDKORT 4000 kr

http://www.blocket.se/vi/18475860.htm?ca=5_s

Kan det vara nåt? Om jag skulle återgå till datorinspelningstänket...

Hm, kollade Deutchland uber alles Thomann de vill ha 3789 kr damen på blocket vill ha 4000 kr. Fast kortet kanske är bra ändå?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Presonus Firepod 10 Firewire LJUDKORT 4000 kr

http://www.blocket.se/vi/18475860.htm?ca=5_s

Kan det vara nåt? Om jag skulle återgå till datorinspelningstänket...

Hm, kollade Deutchland uber alles Thomann de vill ha 3789 kr damen på blocket vill ha 4000 kr. Fast kortet kanske är bra ändå?

Nu har jag prutat ner en 2 år beg Yamaha 16 kanalare till 5000:- Men hur 17 vet man att den inte är trasig? Urk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Presonus Firepod 10 Firewire LJUDKORT 4000 kr

http://www.blocket.se/vi/18475860.htm?ca=5_s

Kan det vara nåt? Om jag skulle återgå till datorinspelningstänket...

Hm, kollade Deutchland uber alles Thomann de vill ha 3789 kr damen på blocket vill ha 4000 kr. Fast kortet kanske är bra ändå?

Nu har jag prutat ner en 2 år beg Yamaha 16 kanalare till 5000:- Men hur 17 vet man att den inte är trasig? Urk.

Nice!

Det vet man inte iförväg. När jag handlar över nätet på forum, annonser osv brukar jag se till att produkten finns nära där jag bor så att jag kan åka o kolla o kontrollera produkten. Alltid trevligare med ett face to face köp imo...

Link to comment
Dela på andra sajter

Presonus Firepod 10 Firewire LJUDKORT 4000 kr

http://www.blocket.se/vi/18475860.htm?ca=5_s

Kan det vara nåt? Om jag skulle återgå till datorinspelningstänket...

Hm, kollade Deutchland uber alles Thomann de vill ha 3789 kr damen på blocket vill ha 4000 kr. Fast kortet kanske är bra ändå?

Har personligen inte testat kortet, men har hört mkt positivt om det.

Om man ändå kollar runt på firepod ska man nog kika på focusrite 10 i/o och motu 8pre också, ligger i ungefär samma prisklass o funktioner...

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara ett litet tips eftersom det spretar åt lite olika håll och inte verkar tillräckligt genomtänkt ännu.

Det är inte bra att ändra sig hit och dit efter hand som det dyker upp bättre eller sämre erbjudanden...

Jag skulle rekommendera att du bestämmer dig en gång för alla hur du ska jobba - och inte börjar leta annonser förrän efter att du har tagit ditt beslut. Annars blir det bara jobbigt för dig själv... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara ett litet tips eftersom det spretar åt lite olika håll och inte verkar tillräckligt genomtänkt ännu.

Det är inte bra att ändra sig hit och dit efter hand som det dyker upp bättre eller sämre erbjudanden...

Jag skulle rekommendera att du bestämmer dig en gång för alla hur du ska jobba - och inte börjar leta annonser förrän efter att du har tagit ditt beslut. Annars blir det bara jobbigt för dig själv... 😄

Jag har nog redan bestämt mig för Yamahan ändå. Den har en del stora fördelar ändå. Jag kan åka hem till typ en pianist och ha färdigt för pålägg på 10 minuter. Jag kan använda den även som livemixer och spela in varenda gång vi, eller jag ensam spelar live. Skulle vi då sätta en kanontagning kan jag enkelt pytsa över inspelningen till en dator för värsta redigeringen.

Jag har dessutom nu setat nästan dygnet runt och tittat på demos från tex Reaper. Om jag skulle köpa en japansk bok som lär ut kinesiska skulle jag nog fatta den lika bra. Yamaha AW1600 verkar spela i en högre division än andra portor.

Att göra bluesinspelningar i världsklass handlar mer om tur och ögonblick än teknik. Man måste kunna släppa det tekniska helt och slappna av om det ska bli nånting unikt. Lyckas vi sätta det där extra har jag flera polare som sysslat med Cubase i åratal som kan hjälpa till att redigera fett.

Jag kan ju skaffa en riktigt bra preamp och mick att använda till enskilda spår. Då borde jag kunna få samma kvalitet på ljudet som om jag använder cubase och ett ljudkort. 8-kanals judkort är ju inte gratis de heller...

Nu är det dags att skrida till handling så jag får nya saker att ta upp till diskussion. Som tex mikrofoner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara ett litet tips eftersom det spretar åt lite olika håll och inte verkar tillräckligt genomtänkt ännu.

Det är inte bra att ändra sig hit och dit efter hand som det dyker upp bättre eller sämre erbjudanden...

Jag skulle rekommendera att du bestämmer dig en gång för alla hur du ska jobba - och inte börjar leta annonser förrän efter att du har tagit ditt beslut. Annars blir det bara jobbigt för dig själv... 😛

Jag har nog redan bestämt mig för Yamahan ändå. Den har en del stora fördelar ändå. Jag kan åka hem till typ en pianist och ha färdigt för pålägg på 10 minuter. Jag kan använda den även som livemixer och spela in varenda gång vi, eller jag ensam spelar live. Skulle vi då sätta en kanontagning kan jag enkelt pytsa över inspelningen till en dator för värsta redigeringen.

Jag har dessutom nu setat nästan dygnet runt och tittat på demos från tex Reaper. Om jag skulle köpa en japansk bok som lär ut kinesiska skulle jag nog fatta den lika bra. Yamaha AW1600 verkar spela i en högre division än andra portor.

Att göra bluesinspelningar i världsklass handlar mer om tur och ögonblick än teknik. Man måste kunna släppa det tekniska helt och slappna av om det ska bli nånting unikt. Lyckas vi sätta det där extra har jag flera polare som sysslat med Cubase i åratal som kan hjälpa till att redigera fett.

Jag kan ju skaffa en riktigt bra preamp och mick att använda till enskilda spår. Då borde jag kunna få samma kvalitet på ljudet som om jag använder cubase och ett ljudkort. 8-kanals judkort är ju inte gratis de heller...

Nu är det dags att skrida till handling så jag får nya saker att ta upp till diskussion. Som tex mikrofoner!

Du var ju inne på hårddiskporta från början också, så det låter som om det är rätt beslut i ditt fall, eftersom du vill ha det transportabelt och dessutom på grund av egna luckor i kunskapen när det gäller datorer, hellre låter bekanta fixa eventuell redigering. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara den nya hajpen hos mjukvaruföretag som Steinberg att

börja sälja hårdvara. Senast i raden är Cakewalk som kommer att släppa

sitt Sonar V-studio 700 i januari 2009.

För mer info:

http://www.sonarvstudio.com/index.php

Det är inget nytt egentligen. Steinberg har tidigare jobbat med RME och fått eget namn på både ljudkort och A/D-D/A-omvandlare. De har också haft ett stort och jättebäst (jo - faktiskt det bästa) midiinterface tidigare (Midex8).

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag har bara positiv erfarenhet från Yamahas driftsäkerhet och ljudkvalitet. Dom är väldigt transparant och tillför inget till signalen vilket jag tycker är bra i många fall. Men det kan bli väldigt sterilt om man inte har tillgång till outboards eller vst. Jag har själv ett Yamaha Dm1000VCM (uppgraderade nyligen från V2) där just VCM-effekterna är riktigt j-a bra. Att sen Steinberg och Yamaha utvecklar mjukvara tillsammans gör ju inte saken sämre med Studio Manager som erbjuder total recall där hårdvara och mjukvara synkas. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Fast hade jag varit du hade jag ändå satsat på Cubase. För med tanke på den musik du pysslar med så vore det väl inte dumt att kunna använda tex den här pluggen. Den är så otroligt bra så den går inte att vara utan. 😆

B4-1.jpg

B4-2.jpg

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...