Jump to content
Annons

Bra, "slickt" elpiano?

Recommended Posts

simonn (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Jag letar efter ett bra "slickt" elpiano som AU– (eller VST)plugg. Egentligen letar jag inte efter vanliga Rhodes eller Wurlitzer utan tĂ€nk Whitney Houston, Toto eller kanske Chicago.

Alla tips emottages tacksamt.

/Simon

Annons
Postat (redigerat)
tÀnk Whitney Houston, eller kanske Chicago.

Jag sökte sjÀlv i en massa Är efter "det" ljudet, för jag förstÄr precis vilket du menar:

. I slutÀndan förstod jag att de Àr flera klaviaturljud ihopblandade för att lÄta som ett.

Jag skulle föreslÄ ett vanligt, rhodes, lite Ät det hÄrdare hÄllet, plus flera lager av Yamaha DX klaviatur klanger och sen ett bra akustiskt pianoljud som grund. Yamahas FM Rhodes Àr ett bra grundljud Àr FM syntesen Àr vÀldigt bra för att fÄ fram kristallklara och kliniskt rena ljud. Det behövs för den glittriga toppen och attacken. Whitney Houston/Chicago ljudet har dessutom betydligt attack och briljans Àn nÄgot vanligt rhodes/wurlitzer och sÄnt. De flesta av Rolands och Korgs workstation modeller har ocksÄ bra grundljud som man bygga vidare pÄ. Sen en god portion chorus, delay och reverb.

David Foster Àr en bra kÀlla att lyssna pÄ, för det var han som först populariserade det dÀr ljudet. (var han som producerade, och spelade pÄ chicago 16, 17 och 18 och Whitney.)

MjukvarumÀssigt kan du kanske kika pÄ Native Instruments FM8, Applied Acoustic Lounge Lizard, samt Korg Legacy collection - digital edition, och om du kan fÄ tag pÄ det sÄ har Àven USB plugsounds no2 typ 12-15 anvÀndbara ljud att jobba med.

Redigerat av Opus99
Postat

du ska ha en DX7:a.. utan tvivel!

simonn (oregistrerad)
Postat

Jag tackar för tips. Blir att laborera hĂ€r 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Gratis syntar för det ljud du söker:

http://bericadori.com/blog/?p=4

Superwave 8 och Oxe FM Synth.

Jag har kombinerat dessa tvÄ och fÄtt det dÀr tvÄliga 80tals soundet, suvve och gratis!

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
BĂ€st pĂ„ elpianon Ă€r Scarbee VKC, som innehĂ„ller bĂ„de Rhodes, Wurlitzer, Clavinet och Pianet. En riktig höjdare enligt min mening. 😼

Jag lyssnade pÄ Scarbees demofiler och jag blev imponerad. Tycker att det lÄter mycket bÀttre Àn Applied Acoustics Lounge Lizard 3.

Vilken agentur Àr det som har Scarbee?

Postat

Testa Mr Ray - det brukar jag fÄ anvÀndning för emellanÄt och det Àr gratis. Finns Àven: 4Front Rhode som jag inte testat sjÀlv men det lÄter rÀtt lovande.

pme (oregistrerad)
Postat

Cool, finns det DX7:or med tvivel? 😼

FM8 Àr en riktigt bra DX7 emulator, Àter DX7:or syx direkt.

Postat
Jag lyssnade pÄ Scarbees demofiler och jag blev imponerad. Tycker att det lÄter mycket bÀttre Àn Applied Acoustics Lounge Lizard 3.

Privat danskt företag, scarbee.com. En basist som fick karpaltunnelsyndrom och började sampla sin egen bas istĂ€llet 😼

Jam och musikbörsen har scarbees produkter vet jag ..

Postat

Privat danskt företag, scarbee.com. En basist som fick karpaltunnelsyndrom och började sampla sin egen bas istĂ€llet 😼

Jam och musikbörsen har scarbees produkter vet jag ..

Jag mĂ„ste skaffa det... 🙂

Postat

dx7? finns dom Ă€n? 😼 har knappt hört en synt sen dess men dom lĂ„ter kanon!

Njae, inte nyproducerade, men Yamaha DX200:an som nyproducerades Ätminstone fram till nÄgra Är sen Àr ju en utvecklad DX7:a (man kan Àndra parametrar realtime samt filtrera m.m), men som Àven kan anvÀndas som desktopmaskin (med inbyggd sequencer med mera)..

Postat

Mr.Ray som nÄgon rekommenderade förut har vÀl ett mode som emulerar snarare ett DX7-elpiano Àn ett Rhodes eller Wurlitzer har jag för mig..

Postat

Det finns ju mjukvarusyntar som emulerar DX7, t.ex FM8 som nÀmndes tidigare.

SjÀlv sitter jag med en Àkta Yamaha DX7 mark 1, the one and only, och det Àr verkligen ursynten för de ljudet du efterstrÀvar. =)

En rolig synt, byggt som en pansarvagn och vÀger dÀrefter haha.

/L

Postat
BĂ€st pĂ„ elpianon Ă€r Scarbee VKC, som innehĂ„ller bĂ„de Rhodes, Wurlitzer, Clavinet och Pianet. En riktig höjdare enligt min mening. 😆

Alla Scarbee-biblioteken Ă€r helt suverĂ€na. 😆

Scarbee distribueras av danska Futureware och kan nog köpas hos alla handlare som har visat intresse för det. 😉

Postat
BĂ€st pĂ„ elpianon Ă€r Scarbee VKC, som innehĂ„ller bĂ„de Rhodes, Wurlitzer, Clavinet och Pianet. En riktig höjdare enligt min mening. 😆

Alla Scarbee-biblioteken Ă€r helt suverĂ€na. 😉

Scarbee distribueras av danska Futureware och kan nog köpas hos alla handlare som har visat intresse för det. 😉

Är det nĂ„t jag kan köpa av dig? 😆

Postat
BĂ€st pĂ„ elpianon Ă€r Scarbee VKC, som innehĂ„ller bĂ„de Rhodes, Wurlitzer, Clavinet och Pianet. En riktig höjdare enligt min mening. 🙂

Alla Scarbee-biblioteken Ă€r helt suverĂ€na. 🙂

Scarbee distribueras av danska Futureware och kan nog köpas hos alla handlare som har visat intresse för det. 🙂

Är det nĂ„t jag kan köpa av dig? 😄

SjĂ€lvklart! 🙂

Postat

Hur lÄter en DX7 dÄ? Jo sÄhÀr:

Sen ska man ju lÀgga de i layers Ä pÄ med effekter om man vill ha de svulstigt =)

Postat (redigerat)

eller ett tx816 rack grymt bra 😄

ja har förresten en expanderad tx816

sĂ„ de blir 2Xtx816 😆 ( nu blev folk avis )

NÀr de gÀller whitneysound

anvÀnd dx7ans orginalcard

som skickades med vid köp

och vÀlj dÀr pianoljud 11

och pitcha ner 1 oktav

Sen en Roland jx8p med

ett soft padsound sÄ Àr man

nÀstan i hamn om man skall

vÀlja hÄrdvara

Jag har lite gamla kort med ljud pÄ

som jag inte hittat via nÄn FMplug

som heter Chicago o.s.v

Tror det var ett tyskt företag

som gjorde dem .

Ett kort Àr som dubbelt orginal

i höjden , klÀtt med plÄt dÀr man

kan vÀlja mellan 4 banker

men de lÄter grymt bra

Redigerat av antikartellmusikern
Postat

Sen ska man ju lÀgga de i layers Ä pÄ med effekter om man vill ha de svulstigt =)

Yumyum!! Svulst ska det va! 😉 NĂ€r ska vi göra klart den dĂ€r lĂ„ten Linus? 😆

Postat (redigerat)

Yumyum!! Svulst ska det va! 😛 NĂ€r ska vi göra klart den dĂ€r lĂ„ten Linus? 🙂

Grymt hÀrlig kÀnsla ni har grabbar lycka till pÄ fÀrden

Àntligen melodier som fÄr en glad musik from the heart

Postat

Fan vilken bra lÄt och vilken sÄngare!!!

Tack som fan för det tipset! 🙂

Postat

de va sĂ„ lite 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=yHN3X6tFqAw...feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=orxpLvjnE8E...feature=related den hÀr - en grym lÄt pÄ refrÀngen yeah hehe

Postat

Mmm.. nostalgisk jag blev nu dÄ.. Hade en av det första DX7orna som kom till Sverige.. Var med vid uppstarten av DX-user group Sweden tillsammans med bl.a. Johannes Leyman..

Förresten.. Är det nĂ„n som rĂ„kat fĂ„ tag i min gamla DX7a hĂ€r pĂ„ forumet??? Man kĂ€nner igen den direkt dĂ„ den bootar upp med mitt namn i displayen (hackade eepromen lite för skojs skull 🙂 )

Namnet har initialerna R Å ..

drloop (oregistrerad)
Postat

Mitt första studiojobb var att programera en DX7...

Nosta.

Postat (redigerat)
Mmm.. nostalgisk jag blev nu dÄ.. Hade en av det första DX7orna som kom till Sverige.. Var med vid uppstarten av DX-user group Sweden tillsammans med bl.a. Johannes Leyman..

Förresten.. Är det nĂ„n som rĂ„kat fĂ„ tag i min gamla DX7a hĂ€r pĂ„ forumet??? Man kĂ€nner igen den direkt dĂ„ den bootar upp med mitt namn i displayen (hackade eepromen lite för skojs skull 😉 )

Jag var pÄ mÀssan nÀr Leyman visade upp tx816 racket - dÄ var man impad

R.Å ne - men har nĂ„n prom liggandes hemma som man expanderade DX7.an med

drloop (oregistrerad)
Postat

Förresten.. Är det nĂ„n som rĂ„kat fĂ„ tag i min gamla DX7a hĂ€r pĂ„ forumet??? Man kĂ€nner igen den direkt dĂ„ den bootar upp med mitt namn i displayen (hackade eepromen lite för skojs skull 😉 )

Jag var pÄ mÀssan nÀr Leyman demostrerade tx816 racket dÄ var man impad

R.Å ne - men har nĂ„n prom liggandes hemma som man expanderade DX7.an med

Har haft ett 816 rack. Usch vad jag Ängrar att jag sÄlde den prylen.

Postat

Yumyum!! Svulst ska det va! 😛 NĂ€r ska vi göra klart den dĂ€r lĂ„ten Linus? 😉

Kolla upp Take6 cover pĂ„ denna. ujujuj... 🙂 Grymt bra lĂ„t alltsĂ„. NĂ€stan sĂ„ man blir tĂ„rögd.. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.