simonn (oregistrerad) Postat 11 oktober 2008 Postat 11 oktober 2008 Hejsan! Jag letar efter ett bra "slickt" elpiano som AUâ (eller VST)plugg. Egentligen letar jag inte efter vanliga Rhodes eller Wurlitzer utan tĂ€nk Whitney Houston, Toto eller kanske Chicago. Alla tips emottages tacksamt. /Simon
Claes Holmerup Postat 11 oktober 2008 Postat 11 oktober 2008 BĂ€st pĂ„ elpianon Ă€r Scarbee VKC, som innehĂ„ller bĂ„de Rhodes, Wurlitzer, Clavinet och Pianet. En riktig höjdare enligt min mening. đ
Opus99 Postat 11 oktober 2008 Postat 11 oktober 2008 (redigerat) tÀnk Whitney Houston, eller kanske Chicago. Jag sökte sjÀlv i en massa Är efter "det" ljudet, för jag förstÄr precis vilket du menar: Your browser does not support the HTML5 audio tag . I slutÀndan förstod jag att de Àr flera klaviaturljud ihopblandade för att lÄta som ett. Jag skulle föreslÄ ett vanligt, rhodes, lite Ät det hÄrdare hÄllet, plus flera lager av Yamaha DX klaviatur klanger och sen ett bra akustiskt pianoljud som grund. Yamahas FM Rhodes Àr ett bra grundljud Àr FM syntesen Àr vÀldigt bra för att fÄ fram kristallklara och kliniskt rena ljud. Det behövs för den glittriga toppen och attacken. Whitney Houston/Chicago ljudet har dessutom betydligt attack och briljans Àn nÄgot vanligt rhodes/wurlitzer och sÄnt. De flesta av Rolands och Korgs workstation modeller har ocksÄ bra grundljud som man bygga vidare pÄ. Sen en god portion chorus, delay och reverb. David Foster Àr en bra kÀlla att lyssna pÄ, för det var han som först populariserade det dÀr ljudet. (var han som producerade, och spelade pÄ chicago 16, 17 och 18 och Whitney.) MjukvarumÀssigt kan du kanske kika pÄ Native Instruments FM8, Applied Acoustic Lounge Lizard, samt Korg Legacy collection - digital edition, och om du kan fÄ tag pÄ det sÄ har Àven USB plugsounds no2 typ 12-15 anvÀndbara ljud att jobba med. Redigerat 11 oktober 2008 av Opus99
simonn (oregistrerad) Postat 11 oktober 2008 Postat 11 oktober 2008 Jag tackar för tips. Blir att laborera hĂ€r đ
drloop (oregistrerad) Postat 11 oktober 2008 Postat 11 oktober 2008 Gratis syntar för det ljud du söker: http://bericadori.com/blog/?p=4 Superwave 8 och Oxe FM Synth. Jag har kombinerat dessa tvÄ och fÄtt det dÀr tvÄliga 80tals soundet, suvve och gratis!
johahl Postat 11 oktober 2008 Postat 11 oktober 2008 Gratis syntar för det ljud du söker:http://bericadori.com/blog/?p=4 Superwave 8 och Oxe FM Synth. Jag har kombinerat dessa tvÄ och fÄtt det dÀr tvÄliga 80tals soundet, suvve och gratis! Tack! Skall testat nÀr jag Àr hemma igen.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 11 oktober 2008 Postat 11 oktober 2008 BĂ€st pĂ„ elpianon Ă€r Scarbee VKC, som innehĂ„ller bĂ„de Rhodes, Wurlitzer, Clavinet och Pianet. En riktig höjdare enligt min mening. đź Jag lyssnade pĂ„ Scarbees demofiler och jag blev imponerad. Tycker att det lĂ„ter mycket bĂ€ttre Ă€n Applied Acoustics Lounge Lizard 3. Vilken agentur Ă€r det som har Scarbee?
Hellpig Postat 11 oktober 2008 Postat 11 oktober 2008 Testa Mr Ray - det brukar jag fÄ anvÀndning för emellanÄt och det Àr gratis. Finns Àven: 4Front Rhode som jag inte testat sjÀlv men det lÄter rÀtt lovande.
slejnard Postat 11 oktober 2008 Postat 11 oktober 2008 du ska ha en DX7:a.. utan tvivel! dx7? finns dom Ă€n? đź har knappt hört en synt sen dess men dom lĂ„ter kanon!
pme (oregistrerad) Postat 11 oktober 2008 Postat 11 oktober 2008 du ska ha en DX7:a.. utan tvivel! Cool, finns det DX7:or med tvivel? đź FM8 Ă€r en riktigt bra DX7 emulator, Ă€ter DX7:or syx direkt.
Opus99 Postat 11 oktober 2008 Postat 11 oktober 2008 Jag lyssnade pĂ„ Scarbees demofiler och jag blev imponerad. Tycker att det lĂ„ter mycket bĂ€ttre Ă€n Applied Acoustics Lounge Lizard 3. Vilken agentur Ă€r det som har Scarbee? Privat danskt företag, scarbee.com. En basist som fick karpaltunnelsyndrom och började sampla sin egen bas istĂ€llet đź Jam och musikbörsen har scarbees produkter vet jag ..
Analogfreak (oregistrerad) Postat 11 oktober 2008 Postat 11 oktober 2008 Jag lyssnade pĂ„ Scarbees demofiler och jag blev imponerad. Tycker att det lĂ„ter mycket bĂ€ttre Ă€n Applied Acoustics Lounge Lizard 3. Vilken agentur Ă€r det som har Scarbee? Privat danskt företag, scarbee.com. En basist som fick karpaltunnelsyndrom och började sampla sin egen bas istĂ€llet đź Jam och musikbörsen har scarbees produkter vet jag .. Jag mĂ„ste skaffa det... đ
D Vibe Postat 11 oktober 2008 Postat 11 oktober 2008 du ska ha en DX7:a.. utan tvivel! dx7? finns dom Ă€n? đź har knappt hört en synt sen dess men dom lĂ„ter kanon! Njae, inte nyproducerade, men Yamaha DX200:an som nyproducerades Ă„tminstone fram till nĂ„gra Ă„r sen Ă€r ju en utvecklad DX7:a (man kan Ă€ndra parametrar realtime samt filtrera m.m), men som Ă€ven kan anvĂ€ndas som desktopmaskin (med inbyggd sequencer med mera)..
D Vibe Postat 11 oktober 2008 Postat 11 oktober 2008 Mr.Ray som nÄgon rekommenderade förut har vÀl ett mode som emulerar snarare ett DX7-elpiano Àn ett Rhodes eller Wurlitzer har jag för mig..
Limpan Postat 11 oktober 2008 Postat 11 oktober 2008 Det finns ju mjukvarusyntar som emulerar DX7, t.ex FM8 som nÀmndes tidigare. SjÀlv sitter jag med en Àkta Yamaha DX7 mark 1, the one and only, och det Àr verkligen ursynten för de ljudet du efterstrÀvar. =) En rolig synt, byggt som en pansarvagn och vÀger dÀrefter haha. /L
Claes Holmerup Postat 11 oktober 2008 Postat 11 oktober 2008 BĂ€st pĂ„ elpianon Ă€r Scarbee VKC, som innehĂ„ller bĂ„de Rhodes, Wurlitzer, Clavinet och Pianet. En riktig höjdare enligt min mening. đ Jag lyssnade pĂ„ Scarbees demofiler och jag blev imponerad. Tycker att det lĂ„ter mycket bĂ€ttre Ă€n Applied Acoustics Lounge Lizard 3. Vilken agentur Ă€r det som har Scarbee? Alla Scarbee-biblioteken Ă€r helt suverĂ€na. đ Scarbee distribueras av danska Futureware och kan nog köpas hos alla handlare som har visat intresse för det. đ
Analogfreak (oregistrerad) Postat 11 oktober 2008 Postat 11 oktober 2008 BĂ€st pĂ„ elpianon Ă€r Scarbee VKC, som innehĂ„ller bĂ„de Rhodes, Wurlitzer, Clavinet och Pianet. En riktig höjdare enligt min mening. đ Jag lyssnade pĂ„ Scarbees demofiler och jag blev imponerad. Tycker att det lĂ„ter mycket bĂ€ttre Ă€n Applied Acoustics Lounge Lizard 3. Vilken agentur Ă€r det som har Scarbee? Alla Scarbee-biblioteken Ă€r helt suverĂ€na. đ Scarbee distribueras av danska Futureware och kan nog köpas hos alla handlare som har visat intresse för det. đ Ăr det nĂ„t jag kan köpa av dig? đ
Claes Holmerup Postat 11 oktober 2008 Postat 11 oktober 2008 BĂ€st pĂ„ elpianon Ă€r Scarbee VKC, som innehĂ„ller bĂ„de Rhodes, Wurlitzer, Clavinet och Pianet. En riktig höjdare enligt min mening. đ Jag lyssnade pĂ„ Scarbees demofiler och jag blev imponerad. Tycker att det lĂ„ter mycket bĂ€ttre Ă€n Applied Acoustics Lounge Lizard 3. Vilken agentur Ă€r det som har Scarbee? Alla Scarbee-biblioteken Ă€r helt suverĂ€na. đ Scarbee distribueras av danska Futureware och kan nog köpas hos alla handlare som har visat intresse för det. đ Ăr det nĂ„t jag kan köpa av dig? đ SjĂ€lvklart! đ
Limpan Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Hur lÄter en DX7 dÄ? Jo sÄhÀr: Your browser does not support the HTML5 audio tag Sen ska man ju lÀgga de i layers Ä pÄ med effekter om man vill ha de svulstigt =)
antikartellmusikern Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 (redigerat) du ska ha en DX7:a.. utan tvivel! eller ett tx816 rack grymt bra đ ja har förresten en expanderad tx816 sĂ„ de blir 2Xtx816 đ ( nu blev folk avis ) NĂ€r de gĂ€ller whitneysound anvĂ€nd dx7ans orginalcard som skickades med vid köp och vĂ€lj dĂ€r pianoljud 11 och pitcha ner 1 oktav Sen en Roland jx8p med ett soft padsound sĂ„ Ă€r man nĂ€stan i hamn om man skall vĂ€lja hĂ„rdvara Jag har lite gamla kort med ljud pĂ„ som jag inte hittat via nĂ„n FMplug som heter Chicago o.s.v Tror det var ett tyskt företag som gjorde dem . Ett kort Ă€r som dubbelt orginal i höjden , klĂ€tt med plĂ„t dĂ€r man kan vĂ€lja mellan 4 banker men de lĂ„ter grymt bra Redigerat 17 oktober 2008 av antikartellmusikern
RoBERT Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Hur lĂ„ter en DX7 dĂ„? Jo sĂ„hĂ€r: Your browser does not support the HTML5 audio tag Sen ska man ju lĂ€gga de i layers Ă„ pĂ„ med effekter om man vill ha de svulstigt =) Yumyum!! Svulst ska det va! đ NĂ€r ska vi göra klart den dĂ€r lĂ„ten Linus? đ
antikartellmusikern Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 (redigerat) Hur lĂ„ter en DX7 dĂ„? Jo sĂ„hĂ€r: Your browser does not support the HTML5 audio tag Sen ska man ju lĂ€gga de i layers Ă„ pĂ„ med effekter om man vill ha de svulstigt =) Yumyum!! Svulst ska det va! đ NĂ€r ska vi göra klart den dĂ€r lĂ„ten Linus? đ Grymt hĂ€rlig kĂ€nsla ni har grabbar lycka till pĂ„ fĂ€rden Ă€ntligen melodier som fĂ„r en glad musik from the heart Redigerat 17 oktober 2008 av antikartellmusikern
lavrell Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Hur lĂ„ter en DX7 dĂ„? Jo sĂ„hĂ€r: Your browser does not support the HTML5 audio tag Sen ska man ju lĂ€gga de i layers Ă„ pĂ„ med effekter om man vill ha de svulstigt =) Yumyum!! Svulst ska det va! đ NĂ€r ska vi göra klart den dĂ€r lĂ„ten Linus? đ Grymt hĂ€rlig kĂ€nsla ni har grabbar lycka till pĂ„ fĂ€rden Ă€ntligen melodier som fĂ„r en glad musik from the heart Fan vilken bra lĂ„t och vilken sĂ„ngare!!! Tack som fan för det tipset! đ
antikartellmusikern Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Hur lĂ„ter en DX7 dĂ„? Jo sĂ„hĂ€r: Your browser does not support the HTML5 audio tag Sen ska man ju lĂ€gga de i layers Ă„ pĂ„ med effekter om man vill ha de svulstigt =) Yumyum!! Svulst ska det va! đ NĂ€r ska vi göra klart den dĂ€r lĂ„ten Linus? đ Grymt hĂ€rlig kĂ€nsla ni har grabbar lycka till pĂ„ fĂ€rden Ă€ntligen melodier som fĂ„r en glad musik from the heart Fan vilken bra lĂ„t och vilken sĂ„ngare!!! Tack som fan för det tipset! đ de va sĂ„ lite đ http://www.youtube.com/watch?v=yHN3X6tFqAw...feature=related http://www.youtube.com/watch?v=orxpLvjnE8E...feature=related den hĂ€r - en grym lĂ„t pĂ„ refrĂ€ngen yeah hehe
hegobald Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Mmm.. nostalgisk jag blev nu dĂ„.. Hade en av det första DX7orna som kom till Sverige.. Var med vid uppstarten av DX-user group Sweden tillsammans med bl.a. Johannes Leyman.. Förresten.. Ăr det nĂ„n som rĂ„kat fĂ„ tag i min gamla DX7a hĂ€r pĂ„ forumet??? Man kĂ€nner igen den direkt dĂ„ den bootar upp med mitt namn i displayen (hackade eepromen lite för skojs skull đ ) Namnet har initialerna R Ă ..
drloop (oregistrerad) Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Mitt första studiojobb var att programera en DX7... Nosta.
antikartellmusikern Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 (redigerat) Mmm.. nostalgisk jag blev nu dĂ„.. Hade en av det första DX7orna som kom till Sverige.. Var med vid uppstarten av DX-user group Sweden tillsammans med bl.a. Johannes Leyman.. Förresten.. Ăr det nĂ„n som rĂ„kat fĂ„ tag i min gamla DX7a hĂ€r pĂ„ forumet??? Man kĂ€nner igen den direkt dĂ„ den bootar upp med mitt namn i displayen (hackade eepromen lite för skojs skull đ ) Namnet har initialerna R Ă .. Jag var pĂ„ mĂ€ssan nĂ€r Leyman visade upp tx816 racket - dĂ„ var man impad R.Ă ne - men har nĂ„n prom liggandes hemma som man expanderade DX7.an med Redigerat 17 oktober 2008 av antikartellmusikern
drloop (oregistrerad) Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Mmm.. nostalgisk jag blev nu dĂ„.. Hade en av det första DX7orna som kom till Sverige.. Var med vid uppstarten av DX-user group Sweden tillsammans med bl.a. Johannes Leyman.. Förresten.. Ăr det nĂ„n som rĂ„kat fĂ„ tag i min gamla DX7a hĂ€r pĂ„ forumet??? Man kĂ€nner igen den direkt dĂ„ den bootar upp med mitt namn i displayen (hackade eepromen lite för skojs skull đ ) Namnet har initialerna R Ă .. Jag var pĂ„ mĂ€ssan nĂ€r Leyman demostrerade tx816 racket dĂ„ var man impad R.Ă ne - men har nĂ„n prom liggandes hemma som man expanderade DX7.an med Har haft ett 816 rack. Usch vad jag Ă„ngrar att jag sĂ„lde den prylen.
RoBERT Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Hur lĂ„ter en DX7 dĂ„? Jo sĂ„hĂ€r: Your browser does not support the HTML5 audio tag Sen ska man ju lĂ€gga de i layers Ă„ pĂ„ med effekter om man vill ha de svulstigt =) Yumyum!! Svulst ska det va! đ NĂ€r ska vi göra klart den dĂ€r lĂ„ten Linus? đ Grymt hĂ€rlig kĂ€nsla ni har grabbar lycka till pĂ„ fĂ€rden Ă€ntligen melodier som fĂ„r en glad musik from the heart Fan vilken bra lĂ„t och vilken sĂ„ngare!!! Tack som fan för det tipset! đ Kolla upp Take6 cover pĂ„ denna. ujujuj... đ Grymt bra lĂ„t alltsĂ„. NĂ€stan sĂ„ man blir tĂ„rögd.. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.