Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Laddade hem och installerade pluggen Crystal, men är osäker på hur den ska användas.

Hittar den inte i browserfönstret, men jag kan lägga till den i en kanal genom via menyn channels-> add one. Men det är bara ett instrument/ljud + ett fönster/mixerbord med rattar och knappar. Är det meningen att man ska definiera alla instrument själv genom att greja i fönstret? För det är lite overkill för mig i så fall, i nuläget. Jag vill bara en packe med färdiga instrument. Några tips på det? Gärna ambient, men allt bra är intressant.

Kan också nämna att jag inte ens kan ändra ljudet i Crystal. Det händer inget när jag klickar och vrider på saker.

Med Sytrus så finns en hel hög med instrument om man letar i browsern, men väljer man Sytrus via channels->add one så får man bara en viss synt. Varför är det så, är Sytrus ett namn på både på ett paket en viss synt? Och en annan sak, hur vet man om två olika instrument i grunden är två olika samlingar eller samma sampling med olika inställningar? Är alla sytrusinstrument (de man får man fram med browsern) olika samplingar, eller i vissa fall samma sampling med olika inställningar?

Om det verkligen är så att man ska definiera sina egna instrument i Crystal så är det nästan som att behöva lära sig ett nytt program. En enda plugg blir som ett helt nytt projekt.

Redigerat av JohnD
Annons
Postat
Laddade hem och installerade pluggen Crystal, men är osäker på hur den ska användas.

Hittar den inte i browserfönstret, men jag kan lägga till den i en kanal genom via menyn channels-> add one. Men det är bara ett instrument/ljud + ett fönster/mixerbord med rattar och knappar. Är det meningen att man ska definiera alla instrument själv genom att greja i fönstret? För det är lite overkill för mig i så fall, i nuläget. Jag vill bara en packe med färdiga instrument. Några tips på det? Gärna ambient, men allt bra är intressant.

Kan också nämna att jag inte ens ändra ljudet i Crystal. Det händer inget när jag klickar och vrider på saker.

Med Sytrus så finns en hel hög med instrument om man letar i browsern, men väljer man Sytrus via channels->add one så får man bara en viss synt. Varför är det så, är Sytrus ett namn på både på ett paket en viss synt? Och en annan sak, hur vet man om två olika instrument i grunden är två olika samlingar eller samma sampling med olika inställningar? Är alla sytrusinstrument (de man får man fram med browsern) olika samplingar, eller i vissa fall samma sampling med olika inställningar?

Om det verkligen är så att man ska definiera sina egna instrument i Crystal så är det nästan som att behöva lära sig ett nytt program. En enda plugg blir som ett helt nytt projekt.

Sytrus är en VST (en synth). Genom att öppna något via channels->add one, så öppnar du en av dina synthar/pluggar.

När du öppnar sytrus genom browsern så öppnar du ett färdigt ljud (ett preset). Egentligen behöver du inte öppna sytrus genom browsern. Du kan öppna den genom channels->add one och när du har sytrus framför dig så tittar du i högra hörnet, där finns det två knappar. Högerklicka på dom och då kommer det upp massa med presets. Tryck på vilken du vill och då blir det de ljudet.

Att det inte händer något på Crystal är väldigt konstigt. Vet inte varför.

Varje synth är unik och används på olika sätt och ser olika ut. Det är som att lära sig ett nytt program. Men saker heter oftast samma sak och göra samma saker.

Hoppas jag hjälpte lite iaf 😱

Postat
Sytrus är en VST (en synth). Genom att öppna något via channels->add one, så öppnar du en av dina synthar/pluggar.

När du öppnar sytrus genom browsern så öppnar du ett färdigt ljud (ett preset). Egentligen behöver du inte öppna sytrus genom browsern. Du kan öppna den genom channels->add one och när du har sytrus framför dig så tittar du i högra hörnet, där finns det två knappar. Högerklicka på dom och då kommer det upp massa med presets. Tryck på vilken du vill och då blir det de ljudet.

Aha, okej. Det är klargörande.

Är skillnaden mellan en preset i en synt och en sampling att samplingen är en inspelning medan syntljudet genereras 'on the fly'? Och är alla presets i Syrtrus alltså bara olika inställningar (moduleringar?) av samma grundläggade ljudgeneratorer (oscillatorer?)?

Det här är en ny värld för mig, men det är kul. 😱

Att det inte händer något på Crystal är väldigt konstigt. Vet inte varför.

Det är nog bara jag som har glömt att trycka på någon on-knapp. 🙁

Finns det några presets i Crystal, förutom det ljud man har till att börja med? Nej vänta, svara inte. Jag fick precis en snilleblixt att prova med samma sak där, att högerklicka på pilarna på högersidan, och det fungerade! Yay!

Hoppas jag hjälpte lite iaf 🙂

Det gjorde du, tack.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.