Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sonar Le 6.2

Hej jag är novis på det här programmet, har testat ett annat budget program och det funkade rätt bra.

I alla fall så läste jag i forumet och fick tipset att om jag gör enligt nedan:

" Du måste öppna ett mjukvaruinstrument och sätta output på midispåret till mjukvaruinstrumentet. Sen måste du ha ett audiospår med input från mjukvaruinstrumentet. "

Så får jag fram ljud, vilket stämmer. Synten jag har valt är Dreamstation DXi2.

Men om jag nu vill ha annat ljud än den lilla bank som finns i denna synt hur får jag tag i det?

T.ex. vill jag få fram ljud som ; piano, trummor, trumpet, tamburine, basfiol elgitarr.

Följer det med någon synt i Sonar som har dessa? Och hur gör jag exakt för att få fram ovanstående ljud i så fall?

Eller måste jag köpa och uppdatera synten, var gör jag det? Blir jätte glad om någon kan hjälpa mig med detta.

Och läsa manualen är knepigt då den inte står så utförligt hur man gör.

//Marcus

Annons
Postat

Jag glömde att nämna att jag har ett externt ljudkort som heter Edirol, 24 big, 96 kHz, någon annan som har det också?

Postat

Tjena MBit. Välkommen till forumet. Nybörjartiden är ball... det är då man lär sig massa nytt varje dag 😄 Jag antar att du fick ditt Sonar bundlat med ljudkortet. Edirol är generellt bra prylar.

Dreamstation är väl i ärlighetens namn inte mycket att hänga i granen. Men har du fått igång den så vet du iaf hur man laddar upp en (mjukvaru-)synth. God bit på vägen.

Jag kan inte "LE"-versionens begränsningar, men jag antar att den kan ladda VSTi (fan vore det annars). Det finns en uppsjö av gratis-VSTi-er på nätet. Börja med att kolla in DEN HÄR TRÅDEN ... läs, ladda hem, testa.

I Sonarmanualen finns oxå ett par tutorials, ge det ett par timmar och gå igenom dem, det ger oxå massor!

Kör du fast så fråga på😉

tjing

Bengan

Postat
Tjena MBit. Välkommen till forumet. Nybörjartiden är ball... det är då man lär sig massa nytt varje dag 🙁 Jag antar att du fick ditt Sonar bundlat med ljudkortet. Edirol är generellt bra prylar.

Dreamstation är väl i ärlighetens namn inte mycket att hänga i granen. Men har du fått igång den så vet du iaf hur man laddar upp en (mjukvaru-)synth. God bit på vägen.

Jag kan inte "LE"-versionens begränsningar, men jag antar att den kan ladda VSTi (fan vore det annars). Det finns en uppsjö av gratis-VSTi-er på nätet. Börja med att kolla in DEN HÄR TRÅDEN ... läs, ladda hem, testa.

I Sonarmanualen finns oxå ett par tutorials, ge det ett par timmar och gå igenom dem, det ger oxå massor!

Kör du fast så fråga på🙂

tjing

Bengan

Tjenna, tack för ditt svar!

Jag har surfat runt och läst trådar...jag har fått intrycket att Synth 1 är ok. Någon som du har? Vet du om Grand Piano finns?

Annars tänkte jag köpa Sonar Home Studio 6.

Postat
Tjenna, tack för ditt svar!

Jag har surfat runt och läst trådar...jag har fått intrycket att Synth 1 är ok. Någon som du har? Vet du om Grand Piano finns?

Annars tänkte jag köpa Sonar Home Studio 6.

Hallå igen.

Om du tänker köpa upp dig till en "hetare" sonarversion, kan det faktiskt vara läge att kolla nätbutikerna just nu. Sonar 8 släpps "typ idag", vilket kan innebära att Sonar 7 reas ganska hårt här och där. Man kan fynda.

Home Studio är ju annars helt ok:)

Egentligen borde nån annan gå in och "rekommendera" vilka synthar/pianon som är bra; jag är inte synthexpert och jag har lite egna idéer om vad jag själv tycker låter bra. Du hajjar vad jag menar. En av syntharna jag gillar är "Wusikstation". Man får en gratis sån (lite äldre version) om man köper Computer Music Magazine.

Det finns gratis "LE-" versioner av Sample Tank och Sonik Synth på nätet. Om jag inte missminner mig så innehåller åtminstone en av dem ett vettigt piano.

Annars finns en massa samplingar gratis på nätet. En väl så fungerande (gratis oxå) sampleplayer är SFZ .

Synth 1 vet jag ingenting om.

tjing

Bengan

Postat
Om du tänker köpa upp dig till en "hetare" sonarversion, kan det faktiskt vara läge att kolla nätbutikerna just nu. Sonar 8 släpps "typ idag", vilket kan innebära att Sonar 7 reas ganska hårt här och där. Man kan fynda.

Plugman som är en vaken kille, noterar långt ner i DEN HÄR TRÅDEN att man precis nu kan köpa Sonar 7 på Thomann för mindre än 2000 kr. Det är min själ ett bra köp.

Postat

Det var riktigt bra pris!

På tal om Thomann säljer de inga uppgraderingar till Sonar nå mer? Har inte sett att nån annan än Cakewalk har sådana.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.