Jump to content
Annons

HarBal


Egghuvud

Recommended Posts

Avancerad grafisk EQ som har många möjligheter, bl a kan man använda välmastrade cd som referenser för sin egen inspelning. HarBal rättar enkelt till eq-missar innan man gör en slutgiltig limiting.

"Don't let your music leave your studio without correcting it through Har-Bal. Removes the need to test your CD's on different mediums."

Läs mer på

http://www.har-bal.com/

Kolla in demo och pdf tutorial

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ehhh. De verkar inte ha nån koll riktigt...

Men visst skulle det vara bra med nått halvautomagiskt verktyg för att mixa bättre.

De har ganska god koll på saker och ting. Har-Bal är för övrigt riktigt bra och kan peka ut konstigheter och svagheter i en mix. Jag skaffade det i somras och sedan dess kan jag säga att jag har mixat om det mesta i projektmappen. 😉

Men något automatiskt är det inte. Det krävs fortfarande en del jobb. Dock är det väldigt användbart om man (som undertecknad) inte har de bästa lyssningsresurserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skaffade det i somras och sedan dess kan jag säga att jag har mixat om det mesta i projektmappen. 😆

Var inne på dera hemsida men den var ful och massiv så jag orkade inte riktigt ta till mig informationen. Du som arbetar med programmet: Hur funkar det, är det ett fristående program eller en plug-in. Vad exakt analyserar den?

/En lat en...

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inne på dera hemsida men den var ful och massiv så jag orkade inte riktigt ta till mig informationen. Du som arbetar med programmet: Hur funkar det, är det ett fristående program eller en plug-in. Vad exakt analyserar den?

/En lat en...

Nej det är ingen plugin det är standalone. Den balancerar eq genom grafisk framställning av din låt. Sedan kan du ändra parametrar, jämföra med din favoritmix m.m m.m. läs tio skäl till varför...:

http://www.har-bal.com/tenreasons.htm

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Du som arbetar med programmet: Hur funkar det, är det ett fristående program eller en plug-in. Vad exakt analyserar den?

Det är som sagt standalone än så länge. En VST-plug är dock planerad.

Programmet analyserar en ljudfil och visar upp dess EQ-profil. I stort sett handlar det om att jämna ut alltför stora skillnader mellan toppar och dalar för att få ett så "kompatibelt" ljud som möjligt.

Här är två bildexempel på bra repektive mindre bra:

http://www.har-bal.com/images/goodtrack.JPG

http://www.har-bal.com/images/badtrack.jpg

Jag har - förutom rätt svaga monitorer - en del akustikproblem där jag sitter. Det har gjort att jag har dragit på vissa frekvensområden, och hållit ner andra. Det har ju skett mer eller mindre omedvetet. Resultatet har då låtit bra hemma, men vid lyssning på andra ställen har det ofta låtit riktigt illa. Efter behandling med Har-Bal har ljudet funkat betydligt bättre. Både hemma och på anläggningar i andra miljöer. Det finns referensprofiler utifrån olika musikstilar man kan jämföra med för att få en visuell guide.

Med tiden har jag ju lärt mig vad jag tidigare har gjort fel. Nu kan jag redan i mixen få till ett ljud som inte behöver så mycket korrigeringar. Det är väl egentligen målet antar jag. Att ladda in en mix i Har-Bal och konstatera att det inte behövs några ändringar. Men det är inget automagiskt med det, och att rakt av kopiera en referensprofil, eller en rip av favoritlåten blir sällan bra. Det är som en generell guide jag har funnit det mest värdefullt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju en demo att ladda hem, men har ett demoskydd som är det mest korkade jag sett; allt ljud som kommer ut är i 8 bitar. Helt omöjligt att kolla om det är en bra grej. Dessutom är HarBal fult. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju en demo att ladda hem, men har ett demoskydd som är det mest korkade jag sett; allt ljud som kommer ut är i 8 bitar. Helt omöjligt att kolla om det är en bra grej. Dessutom är HarBal fult.  🙂

Jag hade då inga problem att avgöra om jag skulle köpa eller ej. Även om det du hör är av lägre kvalitet så tycker jag att man får en ganska bra idé om vad man kan åstadkomma genom simpel A/B-jämförelse. Men om du tycker att det fult så är det nog inget för dig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade då inga problem att avgöra om jag skulle köpa eller ej. Även om det du hör är av lägre kvalitet så tycker jag att man får en ganska bra idé om vad man kan åstadkomma genom simpel A/B-jämförelse. Men om du tycker att det fult så är det nog inget för dig. 🙂

Estetik är underskattat, alltför underskattat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade då inga problem att avgöra om jag skulle köpa eller ej. Även om det du hör är av lägre kvalitet så tycker jag att man får en ganska bra idé om vad man kan åstadkomma genom simpel A/B-jämförelse.

Ja det går lätt att pröva funktionerna i programmet, men det är mycket svårt att bedöma kvalitén på filtren, som för mig är helt avgörande för en sån här produkt. Den är ju ändå taänkt att användas vid mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

bonzo eller egghuvud, det skulle vara kul att höra en mix före och efter harbal. Det skulle vara sjysst om någon av er kunde lägga upp något sånt på demo-inspelningar! Den här tråden har väckt mitt intresse för programmet, men jag vill gärna veta vilken kvalitét filtren har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något hos programmet som någon upplevt bättre än att jobba med eq och spektrumanalysator?

Sen förstår jag inte riktigt vad de menar med att det använder loudness-kompensationen för att få ljudet lika starkt som innan.. eller nåt i den stilen.. 😛

The initial volume level of your file remains unchanged even after performing the eq changes, thanks to the "loudness compensation" technology.

Någon som vet?

Edit: la till quote

Redigerat av Debree
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något hos programmet som någon upplevt bättre än att jobba med eq och spektrumanalysator?

Jag har prövat demon. När man öppnar en fil analyseras frekvensspektrumet och presenteras sedan grafiskt som högsta, lägsta och genomsnittliga värden.

Om man sedan inte gillar utseendet på för de starkaste värdena så tar man bara tag i kurvan och ändrar den.

Det finns liksom ingen separation mellan analysator och eq och det gillade jag. Men som sagt, det var svårt att höra filtrenas kvalitét.

Som musicgene säger så är filtrena relativa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uhh..

Snart kommer all musik låta likadant. Nu när nästan alla kör 100% digitalt, så färgar ingen analog utrustning ljudet nånting. Och sen om man kör med en automagisk mastrare, så kommer allting låta ännu mer likt allting annat 😕

Jag tycker att det är lite vitsen att man ska lära sig att arrangera, producera, mixa och mastra själv, så man någotsånär kan stå på egna ben. Dessutom tycker jag att man sätter en personlig touch på låten om man gör allt sånt själv.

Snart så är det väl helt ok att använda E-Jay till att göra "egna" produktioner 😏

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Uhh..

Snart kommer all musik låta likadant. Nu när nästan alla kör 100% digitalt, så färgar ingen analog utrustning ljudet nånting. Och sen om man kör med en automagisk mastrare, så kommer allting låta ännu mer likt allting annat 😄

Jag tycker att det är lite vitsen att man ska lära sig att arrangera, producera, mixa och mastra själv, så man någotsånär kan stå på egna ben. Dessutom tycker jag att man sätter en personlig touch på låten om man gör allt sånt själv.

Snart så är det väl helt ok att använda E-Jay till att göra "egna" produktioner 😉

/Daniel

Hmm...den här diskussionen uppkommer nog alltid när rationaliserande verktyg introduceras.

Min önskelista:

1... Den dagen det presenteras en fungerande "automixare" kommer jag att ropa hurra! Jag räknar med att den inte är helt "auto" förstås, men har tillräckligt många parametrar jag kan justera för att få till en personlig touch på mina mixar. Den kommer att göra ett bättre jobb än någon människa gitter göra. Inga instrument som kolliderar frekvensmässigt eller som är med råge EQ:ade så att de inte ska kollidera.

Kanske någon framtida version av Space Boy

2...Polyfon autotuner

3...Autotuner där jag kan välja vilken röstprofil som verktyget omvandlar min röst till: Elvis Presley...Madonna...

Bara det finns några rattar jag kan tweaka så är jag nöjd; 10 rattar a´ 256 steg innebär 256 * 256 * 256 *256 * 256 * 256 * 256 * 256 * 256 * 256 olika möjligheter att få personlig touch på mina låtar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...den här diskussionen uppkommer nog alltid när rationaliserande verktyg introduceras.

Min önskelista:

1... Den dagen det presenteras en fungerande "automixare" kommer jag att ropa hurra! Jag räknar med att den inte är helt "auto" förstås, men har tillräckligt många parametrar jag kan justera för att få till en personlig touch på mina mixar. Den kommer att göra ett bättre jobb än någon människa gitter göra. Inga instrument som kolliderar frekvensmässigt eller som är med råge EQ:ade så att de inte ska kollidera.

Kanske någon framtida version av Space Boy

2...Polyfon autotuner

3...Autotuner där jag kan välja vilken röstprofil som verktyget omvandlar min röst till: Elvis Presley...Madonna...

Bara det finns några rattar jag kan tweaka så är jag nöjd; 10 rattar a´ 256 steg innebär 256 * 256 * 256 *256 * 256 * 256 * 256 * 256 * 256 * 256 olika möjligheter att få personlig touch på mina låtar 😄

Ojojoj 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart kommer all musik låta likadant. Nu när nästan alla kör 100% digitalt, så färgar ingen analog utrustning ljudet nånting. [...] Jag tycker att det är lite vitsen att man ska lära sig att arrangera, producera, mixa och mastra själv, så man någotsånär kan stå på egna ben.

Du kanske missförstod mig. Harbal gör inte jobbet åt dig, utan är en eq och komplex frekvensanalysator i ett. Metoden man jobbar efter är densamma som i mastringsstudios; att kolla materialet genom en analysator för att eventuellt justera spektrumet så det passar typen av material.

Jag tycker det är toppen att det finns en så stor bredd på pluggar och instrument. Utan bredden skulle alla använda de inbyggda effekterna och instrumenten i sequenserprogrammet och då skulle allt låta ännu mer likadant.

Sen tycker jag att det är bra att så många håller på och spelar in själva. Det motverkar också likriktning. Mer och billigare pluggar/instrument/sequensers till folket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart kommer all musik låta likadant. Nu när nästan alla kör 100% digitalt, så färgar ingen analog utrustning ljudet nånting. [...] Jag tycker att det är lite vitsen att man ska lära sig att arrangera, producera, mixa och mastra själv, så man någotsånär kan stå på egna ben.

Du kanske missförstod mig. Harbal gör inte jobbet åt dig, utan är en eq och komplex frekvensanalysator i ett. Metoden man jobbar efter är densamma som i mastringsstudios; att kolla materialet genom en analysator för att eventuellt justera spektrumet så det passar typen av material.

Jag tycker det är toppen att det finns en så stor bredd på pluggar och instrument. Utan bredden skulle alla använda de inbyggda effekterna och instrumenten i sequenserprogrammet och då skulle allt låta ännu mer likadant.

Sen tycker jag att det är bra att så många håller på och spelar in själva. Det motverkar också likriktning. Mer och billigare pluggar/instrument/sequensers till folket!

Okay, kanske missförstod dig lite då, men jag tycker ändå att det låter ganska ruskigt att man kan analysera en annan låt i programmet, sen ställer den in ens egen låt efter det resultatet 😳. Tänk ifall nån snor mina mastringsidéer 😄 <- notera ironiska smileyn där 😆

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

...men jag tycker ändå att det låter ganska ruskigt att man kan analysera en annan låt i programmet, sen ställer den in ens egen låt efter det resultatet 🙂

Jo, jag noterade den ironiska smileyn 🙂

Och med risk för att verka som en torrboll vill jag bara säga att HarBal inte ställer in frekvenskurvan efter en annan låt. Du kan däremot göra det själv, eller låta bli. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...