Jump to content
Annons

JohnD


JohnD

Recommended Posts

Jag är en pojk på 33 höstar som har beslutat sig för att ansluta sig till ert glada gäng.

Låt inte min ålder lura er, min erfarenhet av musikspelande och -produktion är ringa. Har spelat en del gitarr och bas, men det är nästan allt.

Nu känner jag mig dock kallad att börja skapa lite musik. Områden jag har tänkt att utvecklas inom är följande:

1. Lära mig ett eller två musikprogram ordentligt. Det lutar åt FL Studio, och kanske någon tracker (t ex Madtracker) för att kunna göra en rättvis jämförelse mellan de två arbetssätten.

2. Lära mig spela keyboard. Jag köpte en CME M-Key nyligen (typ den billigaste MIDIn jag kunde hitta, men jag är nöjd tills vidare). Verkar lite mer praktiskt än gitarr när man arbetar med en hemmastudio. Och mer kul, jag tror att jag egentligen är en keybordkille. Synd att man inte får lika många chicks (eller det kanske man får?)

3. Lära mig skriva låtar. Jag måste ha ett hål i min hjärna eller nåt, men det är nästan omöjligt att få ihop hela låtar. Det blir mest att jag samlar "intressanta idéer" på hög, massa fragment hit och dit. Det måste gå att korrigera, eller så kanske jag är dömd. Får väl se.

4. Hitta mig själv. Vet inte riktigt vad för slags musik jag kommer att vilja skapa. Har varit insnöad på Aphex Twin ett tag nu, men jag undrar om jag inte hellre vill skriva krigsmusik i stil med Sophia. Eller kanske något som låter som Basshunter, hehe. Hade aldrig hört talas om honom innan detta forum, men jag förstår att han har något slags symbolvärde för er. 🙂 (Har inte hört hans musik.)

Nåväl, allt för nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yellow!

Hoppas du kommer kunna samla ihop dina ideer och får ihop lite låtar, det går jag lovar. Var envis och försök att hålla fast vid känslan.

Det finns säkert många här som kan tipsa dig om hur du skall komma vidare.

Ha det guld och välkommen!

(Men akta dig för ozzian!!! 🙂 )

/stonerbox

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för välkomnandena, känner mig som hemma redan. 😄

Har en bunt med saker som jag kommer att ta upp i lämpliga avdelningar i forumet framöver.

Larsson: Jag har förstått av mitt googlande att det pågår en del vilda diskussioner om vilken hemmastudio som är bäst. Tror att det var så jag hittade detta forum. Den enda av dessa jag har provat (bara lite grann) är just FL Studio och har blivit rätt förtjust i dess design och intuitiva användning.

Stonerbox: Det låter bra, inte minst för att hela låtar skulle göra det möjligt att spela upp musiken för andra. Så länge den befinner sig på 'intressanta idéer'-stadiet så blir det mest något man sitter och ruvar på själv.

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för välkomnandena, känner mig som hemma redan. 😉

Har en bunt med saker som jag kommer att ta upp i lämpliga avdelningar i forumet framöver.

Larsson: Jag har förstått av mitt googlande att det pågår en del vilda diskussioner om vilken hemmastudio som är bäst. Tror att det var så jag hittade detta forum. Den enda av dessa jag har provat (bara lite grann) är just FL Studio och har blivit rätt förtjust i dess design och intuitiva användning.

Ja här har du ju hela avdelningar som grundläggande går igenom många av dem 🙂

Välkommen btw

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack.

Missade att nämna ett område som jag behöver utvecklas inom, som kommer att bli en stor utmaning:

#5. Mixning. Det är så främmande att jag inte ens tänkte på det när jag skrev listan, men det är förstås en del av processen när man grejar med en DAW. Det ska bli kul att utforska effekter och annat, men inte lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack.

Missade att nämna ett område som jag behöver utvecklas inom, som kommer att bli en stor utmaning:

#5. Mixning. Det är så främmande att jag inte ens tänkte på det när jag skrev listan, men det är förstås en del av processen när man grejar med en DAW. Det ska bli kul att utforska effekter och annat, men inte lätt.

Indeed, det är någonting som jag också snart ska försöka ge mig in lite seriösare i 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller kanske något som låter som Basshunter, hehe. Hade aldrig hört talas om honom innan detta forum, men jag förstår att han har något slags symbolvärde för er. 😉 (Har inte hört hans musik.)

Du är lycklig du! och äger varken radio eller tv förstår jag.

men välkommen ska du vara på forumet. för att lyckas göra klart en hel låt rekomenderar jag forumets festivaler med olika teman, då får du lite ramar för ur låten ska vara och när den ska vara klar, det kan behövas ibland. 😄

Just nu pågår 2 akords festivalen (gör en låt med max 2 akord) som du kan lyssna på, det är 20 bidrag med denna gång.

Klicka inte här du kommer att ångra dig:

glöm inte att jag varnade dig!! Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hade missat att läsa de senaste två inläggen ser jag.

Tack.

Missade att nämna ett område som jag behöver utvecklas inom, som kommer att bli en stor utmaning:

#5. Mixning. Det är så främmande att jag inte ens tänkte på det när jag skrev listan, men det är förstås en del av processen när man grejar med en DAW. Det ska bli kul att utforska effekter och annat, men inte lätt.

Indeed, det är någonting som jag också snart ska försöka ge mig in lite seriösare i 😄

Kul är det, men det blir väl till att kämpa med grundläggande saker ett tag framöver. Men trots att det är svårt så märker man att mixning kan göra musikskapandet mycket enklare när man väl kan det, för man kan hantera saker i mixningen som jag trodde att man hanterade direkt i musiken, t ex skapa rytm i ackord som i grunden bara spelas upp rakt av. Hade ingen aning om hur mycket man kan göra i mixning, och det påverkar hur man skriver den omixade musiken. Man kan lätt skriva grundmusiken mindre dynamisk (t ex färre ackordbyten och/eller mer upprepningar) och skapa dynamiken i mixningen med sköna effekter istället. Det är som om en helt ny värld öppnar sig på något sätt.

Eller kanske något som låter som Basshunter, hehe. Hade aldrig hört talas om honom innan detta forum, men jag förstår att han har något slags symbolvärde för er. 😉 (Har inte hört hans musik.)

Du är lycklig du! och äger varken radio eller tv förstår jag.

Har en TV, men ser nästan bara på DVDer faktiskt, främst tv-serier. Radio lyssnar jag aldrig på... men jag såg en liten snutt av Basshunter på youtube dock (inte riktigt min musik), inklusive hans tutorial i FL Studio.

men välkommen ska du vara på forumet. för att lyckas göra klart en hel låt rekomenderar jag forumets festivaler med olika teman, då får du lite ramar för ur låten ska vara och när den ska vara klar, det kan behövas ibland. 🙂

Tack, och det låter kul faktiskt, och det kan faktiskt hjälpa med begränsningar av det slaget. Fast det kommer att dröja ett tag innan jag är redo att tävla.

Klicka inte här du kommer att ångra dig:
glöm inte att jag varnade dig!!

Behöver nog samla mig själv lite först. 🙂

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...