Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag Àr en pojk pÄ 33 höstar som har beslutat sig för att ansluta sig till ert glada gÀng.

LÄt inte min Älder lura er, min erfarenhet av musikspelande och -produktion Àr ringa. Har spelat en del gitarr och bas, men det Àr nÀstan allt.

Nu kÀnner jag mig dock kallad att börja skapa lite musik. OmrÄden jag har tÀnkt att utvecklas inom Àr följande:

1. LÀra mig ett eller tvÄ musikprogram ordentligt. Det lutar Ät FL Studio, och kanske nÄgon tracker (t ex Madtracker) för att kunna göra en rÀttvis jÀmförelse mellan de tvÄ arbetssÀtten.

2. LÀra mig spela keyboard. Jag köpte en CME M-Key nyligen (typ den billigaste MIDIn jag kunde hitta, men jag Àr nöjd tills vidare). Verkar lite mer praktiskt Àn gitarr nÀr man arbetar med en hemmastudio. Och mer kul, jag tror att jag egentligen Àr en keybordkille. Synd att man inte fÄr lika mÄnga chicks (eller det kanske man fÄr?)

3. LÀra mig skriva lÄtar. Jag mÄste ha ett hÄl i min hjÀrna eller nÄt, men det Àr nÀstan omöjligt att fÄ ihop hela lÄtar. Det blir mest att jag samlar "intressanta idéer" pÄ hög, massa fragment hit och dit. Det mÄste gÄ att korrigera, eller sÄ kanske jag Àr dömd. FÄr vÀl se.

4. Hitta mig sjĂ€lv. Vet inte riktigt vad för slags musik jag kommer att vilja skapa. Har varit insnöad pĂ„ Aphex Twin ett tag nu, men jag undrar om jag inte hellre vill skriva krigsmusik i stil med Sophia. Eller kanske nĂ„got som lĂ„ter som Basshunter, hehe. Hade aldrig hört talas om honom innan detta forum, men jag förstĂ„r att han har nĂ„got slags symbolvĂ€rde för er. 🙂 (Har inte hört hans musik.)

NÄvÀl, allt för nu.

Annons
Postat

hej hej & vĂ€lkommen 😛

jag skulle satsa pÄ cubase om jag ville göra sophia musik..

vet inte vad Madtracker Àr iofs..det kanske Àr samma pricip..

kÀnn dig som hemma vettja!

/Larsson

🙂

friend (oregistrerad)
Postat

Hej och vÀlkommen till forumet. post-18214-1222785901.gif

Postat (redigerat)

Yellow!

Hoppas du kommer kunna samla ihop dina ideer och fÄr ihop lite lÄtar, det gÄr jag lovar. Var envis och försök att hÄlla fast vid kÀnslan.

Det finns sÀkert mÄnga hÀr som kan tipsa dig om hur du skall komma vidare.

Ha det guld och vÀlkommen!

(Men akta dig för ozzian!!! 🙂 )

/stonerbox

Redigerat av Stonerbox
Postat (redigerat)

Tack för vĂ€lkomnandena, kĂ€nner mig som hemma redan. 😄

Har en bunt med saker som jag kommer att ta upp i lÀmpliga avdelningar i forumet framöver.

Larsson: Jag har förstÄtt av mitt googlande att det pÄgÄr en del vilda diskussioner om vilken hemmastudio som Àr bÀst. Tror att det var sÄ jag hittade detta forum. Den enda av dessa jag har provat (bara lite grann) Àr just FL Studio och har blivit rÀtt förtjust i dess design och intuitiva anvÀndning.

Stonerbox: Det lÄter bra, inte minst för att hela lÄtar skulle göra det möjligt att spela upp musiken för andra. SÄ lÀnge den befinner sig pÄ 'intressanta idéer'-stadiet sÄ blir det mest nÄgot man sitter och ruvar pÄ sjÀlv.

Redigerat av JohnD
Postat
Tack för vĂ€lkomnandena, kĂ€nner mig som hemma redan. 😉

Har en bunt med saker som jag kommer att ta upp i lÀmpliga avdelningar i forumet framöver.

Larsson: Jag har förstÄtt av mitt googlande att det pÄgÄr en del vilda diskussioner om vilken hemmastudio som Àr bÀst. Tror att det var sÄ jag hittade detta forum. Den enda av dessa jag har provat (bara lite grann) Àr just FL Studio och har blivit rÀtt förtjust i dess design och intuitiva anvÀndning.

Ja hĂ€r har du ju hela avdelningar som grundlĂ€ggande gĂ„r igenom mĂ„nga av dem 🙂

VĂ€lkommen btw

Postat

Tack.

Missade att nÀmna ett omrÄde som jag behöver utvecklas inom, som kommer att bli en stor utmaning:

#5. Mixning. Det Àr sÄ frÀmmande att jag inte ens tÀnkte pÄ det nÀr jag skrev listan, men det Àr förstÄs en del av processen nÀr man grejar med en DAW. Det ska bli kul att utforska effekter och annat, men inte lÀtt.

Postat
Tack.

Missade att nÀmna ett omrÄde som jag behöver utvecklas inom, som kommer att bli en stor utmaning:

#5. Mixning. Det Àr sÄ frÀmmande att jag inte ens tÀnkte pÄ det nÀr jag skrev listan, men det Àr förstÄs en del av processen nÀr man grejar med en DAW. Det ska bli kul att utforska effekter och annat, men inte lÀtt.

Indeed, det Ă€r nĂ„gonting som jag ocksĂ„ snart ska försöka ge mig in lite seriösare i 😉

Postat (redigerat)
Eller kanske nĂ„got som lĂ„ter som Basshunter, hehe. Hade aldrig hört talas om honom innan detta forum, men jag förstĂ„r att han har nĂ„got slags symbolvĂ€rde för er. 😉 (Har inte hört hans musik.)

Du Àr lycklig du! och Àger varken radio eller tv förstÄr jag.

men vĂ€lkommen ska du vara pĂ„ forumet. för att lyckas göra klart en hel lĂ„t rekomenderar jag forumets festivaler med olika teman, dĂ„ fĂ„r du lite ramar för ur lĂ„ten ska vara och nĂ€r den ska vara klar, det kan behövas ibland. 😄

Just nu pÄgÄr 2 akords festivalen (gör en lÄt med max 2 akord) som du kan lyssna pÄ, det Àr 20 bidrag med denna gÄng.

Klicka inte hÀr du kommer att Ängra dig:

glöm inte att jag varnade dig!! Redigerat av sixties
  • 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

Hade missat att lÀsa de senaste tvÄ inlÀggen ser jag.

Tack.

Indeed, det Ă€r nĂ„gonting som jag ocksĂ„ snart ska försöka ge mig in lite seriösare i 😄

Kul Àr det, men det blir vÀl till att kÀmpa med grundlÀggande saker ett tag framöver. Men trots att det Àr svÄrt sÄ mÀrker man att mixning kan göra musikskapandet mycket enklare nÀr man vÀl kan det, för man kan hantera saker i mixningen som jag trodde att man hanterade direkt i musiken, t ex skapa rytm i ackord som i grunden bara spelas upp rakt av. Hade ingen aning om hur mycket man kan göra i mixning, och det pÄverkar hur man skriver den omixade musiken. Man kan lÀtt skriva grundmusiken mindre dynamisk (t ex fÀrre ackordbyten och/eller mer upprepningar) och skapa dynamiken i mixningen med sköna effekter istÀllet. Det Àr som om en helt ny vÀrld öppnar sig pÄ nÄgot sÀtt.

Eller kanske nĂ„got som lĂ„ter som Basshunter, hehe. Hade aldrig hört talas om honom innan detta forum, men jag förstĂ„r att han har nĂ„got slags symbolvĂ€rde för er. 😉 (Har inte hört hans musik.)

Du Àr lycklig du! och Àger varken radio eller tv förstÄr jag.

Har en TV, men ser nÀstan bara pÄ DVDer faktiskt, frÀmst tv-serier. Radio lyssnar jag aldrig pÄ... men jag sÄg en liten snutt av Basshunter pÄ youtube dock (inte riktigt min musik), inklusive hans tutorial i FL Studio.

men vĂ€lkommen ska du vara pĂ„ forumet. för att lyckas göra klart en hel lĂ„t rekomenderar jag forumets festivaler med olika teman, dĂ„ fĂ„r du lite ramar för ur lĂ„ten ska vara och nĂ€r den ska vara klar, det kan behövas ibland. 🙂

Tack, och det lÄter kul faktiskt, och det kan faktiskt hjÀlpa med begrÀnsningar av det slaget. Fast det kommer att dröja ett tag innan jag Àr redo att tÀvla.

Klicka inte hÀr du kommer att Ängra dig:
glöm inte att jag varnade dig!!

Behöver nog samla mig sjĂ€lv lite först. 🙂

Redigerat av JohnD

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.