YellowStudio Postat 25 september 2008 Postat 25 september 2008 (redigerat) När jag kör ett tyngre projekt så märks det ganska tydligt att asio i cubase står t.ex på 80-90% medans cpu är ungefär 45-55%. Sänker jag buffern så följer båda med. Borde man inte kunna få ett bättre förhållande så att det är mer lika mellan asio och cpu? Har senaste drivrutinerna Ljudkort: RME HDSP 9632 CPU: Quadcore 2,66 Qx7600 optimerat för bakgrundstjänster. MVH Redigerat 25 september 2008 av Lindpop
drloop (oregistrerad) Postat 25 september 2008 Postat 25 september 2008 När jag kör ett tyngre projekt så märks det ganska tydligt att asio i cubase står t.ex på 80-90% medans cpu är ungefär 45-55%. Sänker jag buffern så följer båda med. Borde man inte kunna få ett bättre förhållande så att det är mer lika mellan asio och cpu?Har senaste drivrutinerna Ljudkort: RME HDSP 9632 CPU: Quadcore 2,66 Qx7600 MVH Du menar CPU mätaren i Cubase är högre än i datorns CPU mätare, eller?
YellowStudio Postat 25 september 2008 Trådstartare Postat 25 september 2008 Precis. Fast där står asio och inte cpu.
Daniel H Postat 25 september 2008 Postat 25 september 2008 Jag har också funderat på det där. Det enda jag kommer på är att det måste vara så att CPU mätaren i programmer visar hur stor procent av den CPU som används som används av programmet. Har för mig att jag jämförde med siffrorna i aktivitetshanteraren och kommit fram till att de visar lika.
YellowStudio Postat 25 september 2008 Trådstartare Postat 25 september 2008 Var finns flaskhalsen? När Cubasemätaren kommer upp på ca 90% så börjar det knastra men cpu i aktivitetshantaren har ju fortfarande hälften kvar så det borde gå att få ett bättre förhållande mellan dom. Intressant är det.
Claes Holmerup Postat 25 september 2008 Postat 25 september 2008 Jag har ingen flerkärne-CPU ännu (ska pilla ihop en ny burk till helgen om tiden räcker till...), så jag har inte sett det - men är det kanske så, att multi-CPU är avaktiverat i Cubase-inställningarna?
YellowStudio Postat 25 september 2008 Trådstartare Postat 25 september 2008 Den bocken är också ibockad.
Claes Holmerup Postat 25 september 2008 Postat 25 september 2008 Hittade denna artikeln i Steinbergs Knowledgebase, där det bl a står: However, the ASIO performance meter is not identical to any operating system based performance meters.
YellowStudio Postat 25 september 2008 Trådstartare Postat 25 september 2008 Tack Claes! Man kanske kan tolka det som att begränsingarna i mitt fall sitter mer i Cubase programkod och i ljudkortets drivrutiner än i datorn för övrigt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.