Jump to content
Annons

Joemeek sixQ


Nerevarine

Recommended Posts

Precis införskaffat mig ett Joemeek sixQ preamp efter att ha testat lite med en väns grejer och upptäcka att det är preampen i mitt Saffire LE som gjort att ljudet varit så livlöst och dött.

Så tänkte ta att skriva här senare om hur man upplever det. Får jämföra hur stor skillnaden blir för mig att gå från ett ljudkort i enklare klassens egna preamp till en separat enkanals som kostar i 3-4k kronor-klassen. Kan ju hända det finns andra som sitter å funderar på det. Även hur användbart kompressor och eq i preampen är...ska undersökas :rolleyes:

Har väl även nu då preampen i kompisens Lexicon Omega som min referens hittills. Och VTB-1:an i tankarna för hur jag inte vill ha det. Inte burkigt och otydligt....

Så håll utkik här...får det förhoppningsvis på onsdag eller torsdag. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Jag ska hålla utkik. Sånt här är alltid av intresse. Det är ju så att man får det man betalar och ett litet dyrare köp kan göra stor skillnad. Därför får man aldrig vara snål (om man har råd dvs) om man vill det ska låta bra. Kommer byta upp mig senare så det här är välkommet och bra initiativ. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

SixQ är en trevlig preamp, helt klart - men var försiktig med kompressor och eq innan du har lärt dig dem - för om du ställer in det fel, så kan du inte backa och göra om, utan måste sjunga in igen...

Lek gärna lite med Iron-switchen också - transformatoringång kan vara kul ibland. 🙂

Att den dessutom har inbyggd A/D-omvandlare är inte heller fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Väntar fortfarande på paketet....om det är posten eller emusic som är sega vet jag inte :/

Om jag inte får paketet imorrn så jag har mitt preamp innan helgen så blir jag arg! 😏

Ja det där är inte kul när man hoppas få sina grejer så där lagom till helgen och man planerat för helgen och sen kommer de inte. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Yess!!! 😛

Fick den idag. Kopplat upp och kört i några timmar nu. Det följde ju fan med en kondensatormick från Joemeek också! 😄 Den står sig faktiskt rätt bra mot min billiga AKG....så nu har jag två att välja på tills jag köper en seriös. ☺️

Joemeek micken är lite brightare....så man får akta sig för essiga ljud...men i övrigt rätt snygg och ren.

Pre-ampet har jag ju knappt hunnit testa ännu...men första intrycken är jäkligt positiva! Känns verkligen som att inspelningarna låter mer avslappnade och naturliga nu....den där plattheten jag upplevde förut med Focusrite kortets pre-amp är helt borta. Närvaron och rymden har som kommit fram nu.

Mer användbar info kommer allt eftersom jag testar. 😎 Bilder är på g.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej igen.

Har ju haft preampet ett tag nu, så har fått mig en rätt bra bild av hur det fungerar, och hur jag upplevt skillnaden mot mitt ljudkorts egna preamp.

Det var ju inte direkt någon rusning hit, så säg till om det finns intresse, så ska jag ta och skriva lite om det isf. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...