Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Precis införskaffat mig ett Joemeek sixQ preamp efter att ha testat lite med en vÀns grejer och upptÀcka att det Àr preampen i mitt Saffire LE som gjort att ljudet varit sÄ livlöst och dött.

SĂ„ tĂ€nkte ta att skriva hĂ€r senare om hur man upplever det. FĂ„r jĂ€mföra hur stor skillnaden blir för mig att gĂ„ frĂ„n ett ljudkort i enklare klassens egna preamp till en separat enkanals som kostar i 3-4k kronor-klassen. Kan ju hĂ€nda det finns andra som sitter Ă„ funderar pĂ„ det. Även hur anvĂ€ndbart kompressor och eq i preampen Ă€r...ska undersökas :rolleyes:

Har vÀl Àven nu dÄ preampen i kompisens Lexicon Omega som min referens hittills. Och VTB-1:an i tankarna för hur jag inte vill ha det. Inte burkigt och otydligt....

SĂ„ hĂ„ll utkik hĂ€r...fĂ„r det förhoppningsvis pĂ„ onsdag eller torsdag. â˜ș

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Jag ska hÄlla utkik. SÄnt hÀr Àr alltid av intresse. Det Àr ju sÄ att man fÄr det man betalar och ett litet dyrare köp kan göra stor skillnad. DÀrför fÄr man aldrig vara snÄl (om man har rÄd dvs) om man vill det ska lÄta bra. Kommer byta upp mig senare sÄ det hÀr Àr vÀlkommet och bra initiativ. :rolleyes:

Postat

SixQ Àr en trevlig preamp, helt klart - men var försiktig med kompressor och eq innan du har lÀrt dig dem - för om du stÀller in det fel, sÄ kan du inte backa och göra om, utan mÄste sjunga in igen...

Lek gĂ€rna lite med Iron-switchen ocksĂ„ - transformatoringĂ„ng kan vara kul ibland. 🙂

Att den dessutom har inbyggd A/D-omvandlare Àr inte heller fel.

Postat

Flyttade trÄden till rÀtt kategori... /HpG

Postat
Flyttade trÄden till rÀtt kategori... /HpG

Förklaringen till Mikrofoner-kategorin Àr: "MickförstÀrkare och mickar"...?

Detta Àr ju ett mickpreamp...alltsÄ mickförstÀrkare?

Postat

VÀntar fortfarande pÄ paketet....om det Àr posten eller emusic som Àr sega vet jag inte :/

Om jag inte fĂ„r paketet imorrn sĂ„ jag har mitt preamp innan helgen sĂ„ blir jag arg! 😏

DieHard (oregistrerad)
Postat
VÀntar fortfarande pÄ paketet....om det Àr posten eller emusic som Àr sega vet jag inte :/

Om jag inte fĂ„r paketet imorrn sĂ„ jag har mitt preamp innan helgen sĂ„ blir jag arg! 😏

Ja det dĂ€r Ă€r inte kul nĂ€r man hoppas fĂ„ sina grejer sĂ„ dĂ€r lagom till helgen och man planerat för helgen och sen kommer de inte. 😆

Postat

Yess!!! 😛

Fick den idag. Kopplat upp och kört i nĂ„gra timmar nu. Det följde ju fan med en kondensatormick frĂ„n Joemeek ocksĂ„! 😄 Den stĂ„r sig faktiskt rĂ€tt bra mot min billiga AKG....sĂ„ nu har jag tvĂ„ att vĂ€lja pĂ„ tills jag köper en seriös. â˜ș

Joemeek micken Àr lite brightare....sÄ man fÄr akta sig för essiga ljud...men i övrigt rÀtt snygg och ren.

Pre-ampet har jag ju knappt hunnit testa Ànnu...men första intrycken Àr jÀkligt positiva! KÀnns verkligen som att inspelningarna lÄter mer avslappnade och naturliga nu....den dÀr plattheten jag upplevde förut med Focusrite kortets pre-amp Àr helt borta. NÀrvaron och rymden har som kommit fram nu.

Mer anvĂ€ndbar info kommer allt eftersom jag testar. 😎 Bilder Ă€r pĂ„ g.

Postat

Orka inte rigga upp en spotlight nu ocksĂ„, sĂ„ ni fĂ„r nöja er med brusiga bilder för nu â˜ș Iaf ingen jĂ€kla mobil-kamera. 😎

post-14825-1222448501_thumb.jpg

post-14825-1222448506_thumb.jpg

post-14825-1222448565_thumb.jpg

• 3 veckor senare...
Postat

Hej igen.

Har ju haft preampet ett tag nu, sÄ har fÄtt mig en rÀtt bra bild av hur det fungerar, och hur jag upplevt skillnaden mot mitt ljudkorts egna preamp.

Det var ju inte direkt nÄgon rusning hit, sÄ sÀg till om det finns intresse, sÄ ska jag ta och skriva lite om det isf. :rolleyes:

pme (oregistrerad)
Postat

Klart det finns intresse. Gamla sixQ fick en del sura komenterarer. VÀntar med spÀning....

Postat

SÄnt hÀr Àr alltid kul sÄ fortsÀtt :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.