merdeman Postat 22 september 2008 Postat 22 september 2008 då jag nästan alltid jobbar med trumplugg (superior främst) vilket medför att man slipper trummisars oregelbundenhet i anslagsstyrka så brukar jag inte göra mycket med överhängsljudet såtillvida inte jag vill ha ett sånt sound, vilket jag sällan vill. normalt lägger jag bara lite lite limiter. har bara gjort ett tidigare jobb med riktigt inspelade trummor men trummisen på det va väldigt jämn. så är inte fallet nu. eftersom det är rejält svajigt så krävs det hyfsat mycket kompressering, och det jag funderar på är huruvida jag ska jobba med kanalerna separat eller ihop. jag vet inte riktigt hur en kompressor jobbar i stereo. antingen skickar jag överhänget till varsin kanal, pannar dom och lägger på kompressor med samma värde på vardera. eller så skickar jag det till en stereogrupp och lägger på en stereokompressor. men min misstanke är att en stereokompressor, iaf den jag använder, inte bearbetar höger å vänster separat utan går efter peaken på den kanal som är högst. men det kanske är att föredra? hur gör ni och framförallt varför?
Rabieshund Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Två spår, panorera full ut och lägg på en kompressor på vardera. Det är väl det vanligaste tror jag. Sen brukar jag skicka hela trumsetet till en kompressor i slutet också för att få det ännu tightare, så jag använder båda grejerna. Men om du verkligen vill höra om det blir nån skillnad så är det ju bara att göra en test där du jämför båda sätten? Vore intressant för mig också då jag inte testat det, men jag tror nog att det ska gå finfint att skicka till en kompressor istället för att lägga två på. Jag är ju inte utbildad inom området så vissa grejer har jag ingen koll på om det finns nåt sätt ALLA gör på. Jag mest gör det som känns mest logiskt och utgår från hur det låter.
drloop (oregistrerad) Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Jag brukar köra stereokompressor på överhänget. Inget är rätt eller fel bara man når ett slutresultat som blir bra.
Anders F Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 (redigerat) Jag gör på båda sätten. Det kallas för att man paralellkomprimerar. Du har två monospår som är bearbetade som du vill ha dem, du skickar dessa till en AUX där du lägger kompressor som du blandar med de två monospåren och det är detta som kallas för paralellkomprimering. Hur du sedan "ska" göra osv är ju helt beroende på vad du vill uppnå för ljud ur ditt överhäng. Jag brukar utgå ifrån att HELA kittet ska låta bra i överhänget med ett jämt fokus (förutom kaggen som hörs lite sämre) Ett tips: Om du har problem med att cymbaler och hi hat gärna sticker ut lite i överhänget (brukar oftast ske när det inte är en riktigt duktig trummis som har full kontroll över volym på cymbalfamiljen) är att du skickar överhänget till en AUX och lägger en Hi pass vid ca 1-3Khz (bereonde på hur det låter). Sedan komprimerar du den kanalen. Detta ger dig mycket mer kontroll över dikanten och övre mellanregister i cymbaler och hi hat som gärna sticker iväg vid ett lite sämre trumspel eller sämre akustik. Hoppas du fick ut något tips av detta. MVH Anders Redigerat 23 september 2008 av Gizmozis
Christoffer Bergfors Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Så länge jag inte har några problem som behöver korrigeras så jobbar jag med OH:t som den stereokälla det är. Dvs tycker jag att överhänget behöver komprimeras så är det en stereokompressor som landar.
JonasW Postat 1 oktober 2008 Postat 1 oktober 2008 Problemet med att köra monokompressor på vardera spår är ju att din stereobild kan flytta på sig. När någonting komprimeras i vänster kanal kommer höger inte reagera på samma sätt och därmed ligga högre i volym, detta kan medföra att du upplever att ljudet helt plötsligt ligger mer höger än vänster. När du använder en stereokompressor så komprimeras bägge kanalerna även om det bara är ena som faktiskt hade en peak. Kan vara något att tänka på när man komprimerar stereokällor.
Luddmann (oregistrerad) Postat 1 oktober 2008 Postat 1 oktober 2008 Jag fick ett tips som jag tycker funger hur bra som helst, ta hela ditt trumset även OH + eventuellt reverb och send allt till en stereokanal ( aux ), där lägger man på en "uppward compressor", en kompressor med högt ratio 6.0.0 exempelvis, sen testa lite med attack ( snabb helst ) och release......testa Snurra sen lite på treshold
merdeman Postat 15 oktober 2008 Trådstartare Postat 15 oktober 2008 Problemet med att köra monokompressor på vardera spår är ju att din stereobild kan flytta på sig. När någonting komprimeras i vänster kanal kommer höger inte reagera på samma sätt och därmed ligga högre i volym, detta kan medföra att du upplever att ljudet helt plötsligt ligger mer höger än vänster.När du använder en stereokompressor så komprimeras bägge kanalerna även om det bara är ena som faktiskt hade en peak. Kan vara något att tänka på när man komprimerar stereokällor. det är precis det jag funderat över, men inte vetat huruvida en stereokompressor kompresserar vardera kanal för sig eller inte. men det mesta talar då för en stereokompressor. det känns mest logiskt. för om det är rätt mycket variation i nivåerna som kräver rätt hård kompressering och det är t ex ridespel så måste ju monokompressering medföra att allt annat läckage från övriga trummor utöver cymbalerna kommer bli högre i den kanalen som riden är högst i. så att det nästan blir lite som en autopanorering av t ex virvelns upptag i överhänget, om det nu är virvelanslag samtidigt som riden.
Demonproducenten Postat 15 oktober 2008 Postat 15 oktober 2008 det är precis det jag funderat över, men inte vetat huruvida en stereokompressor kompresserar vardera kanal för sig eller inte. men det mesta talar då för en stereokompressor. det känns mest logiskt.dom flesta stereokompressorer går att köra två mono eller en stereoför om det är rätt mycket variation i nivåerna som kräver rätt hård kompressering och det är t ex ridespel så måste ju monokompressering medföra att allt annat läckage från övriga trummor utöver cymbalerna kommer bli högre i den kanalen som riden är högst i. så att det nästan blir lite som en autopanorering av t ex virvelns upptag i överhänget, om det nu är virvelanslag samtidigt som riden. antingen fattar jag inte vad du skriver eller så tänker du baklänges spelar du hårt på riden å komprimerar mono så kommer du uppleva att ljudet flyttar sig till den andra sidan och det heter komprimera inte kompressera
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.