Jump to content
Annons

Kolsyrecymbaler

Recommended Posts

Matilda (oregistrerad)
Postat

Hej!!

Jag behöver verkligen hjÀlp med cymbaltips!! Jag letar efter cymbaler med ett visst sound som jag kallar för kolsyra...(o ingen förstÄr vad jag menar ...) Jag Àr ute efter en crash och en ride som har en ganska mörk pitch, och som inte lÄter sÄ mycket ton o pling, utan mera som en crash som sjunger... SCHHHHHHHHHH liksom... Det fÄr inte vara för rent ljud och inte för plingit, utan mera skitigt, men samtidigt fÄr det inte vara för vasst... Runt o varmt ska det vara :-)

Jag har en Zildjian A custom 22" ride som jag tycker lÄter alldeles för rent o plingit... Har Àven spelat pÄ Masterworks S-pro som jag tycker lÄter riktigt bra, och som lutar Ät det soundet jag vill Ät :-)

SnÀlla, om du har den minsta aning om vad det Àr jag menar sÄ please skriv ett svar! Jag kommer att vara dej evigt tacksam om jag lyckas hitta mina kolsyrecymbaler

//Matilda

Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat (redigerat)

Skulle man kunna beskriva ljudet som ett brus? typ vitt eller rosa brus? ett plaskigt och vÄtt ljud med lite lÀtt frÀs i?

I vilket fall tror jag tro söker ljudet av tunna, medel-stora till stora Àldre cymbaler. Prova A-zildjans tunnare crashar och ride-ar frÄn 16 tum och uppÄt, och helst gamla och inspelade om du kan hitta det. Snoka pÄ lokala musikskolor och replokalskomplex och sÄnt. Andra som möjligen kan ligga i den riktningen Àr Paiste traditionals och Zildjian K pre-aged.

Hitta gÀrna fram en lÄt, en inspelning som har det cymballjud du menar - sÄ nÀra du kan, och lÀgg ut ett kort klipp av det sÄ vi kan höra. DÄ blir det ganska lÀtt.

Redigerat av Opus99
Postat

det Àr inte sÄ att du tÀnker pÄ mallets?

trumpinnar med mjuka bollar pÄ topparna, samma som anvÀnds pÄ timpani..

exempel:

🙂

Matilda (oregistrerad)
Postat

Hej igen!

Kul med snabba svar!

Jag har lyssnat en hel del pÄ ljudprov pÄ hemsidor men det Àr sÄ svÄrt att höra hur det verkligen lÄter tycker jag...

Ja, o som ett brus kan man nog beskriva det... med en ton i ... men knappast vitt eller rosa brus med frÀs i??? Snarare blÄtt :-) Attityd Àr det definitivt i det ifall det Àr det du menar med frÀs... Har spelat pÄ en gammal Paiste 2002 som faktiskt oxÄ lÄter Ät det hÄllet sÄ du kanske Àr rÀtt ute dÀr med ditt vita o rosa brus med frÀs i! SÄ tack för dina tips! Ska kolla upp dom!

Nja, jag hade nog tÀnkt spela med vanliga trumpinnar!

Jag spelar rock med blues, funk o soulinfluenser om det kan förtydliga nÄt... Tack för hjÀlpen sÄ lÄngt! //Matilda

Matilda (oregistrerad)
Postat

Jo, jag lÄnade nÄgra Meinl cymbaler. Typ 21" heavy ride o en crash som var 16" tror jag, Ä dom "sjöng" jÀttefint - men dom var alldeles för plingiga o rena o det var för hög pitch pÄ tonen. Men jag skulle vilja ha det "sjung"-ljudet fast en mörkare ton + ett tydligt SCHHHHHHHHHHHHHH ljud :-) DÄ skulle det bli kanon!! LÄnade oxÄ en Zildjian K-custom 16" dark crash, men tyckte att den lÀt lite plÄtig... Hur lÄter en vanlig K Zildjian?? Hur skulle ni beskriva en sÄn crash o en ride? //Matilda

Postat (redigerat)
Jo, jag lÄnade nÄgra Meinl cymbaler. Typ 21" heavy ride o en crash som var 16" tror jag, Ä dom "sjöng" jÀttefint - men dom var alldeles för plingiga o rena o det var för hög pitch pÄ tonen. Men jag skulle vilja ha det "sjung"-ljudet fast en mörkare ton + ett tydligt SCHHHHHHHHHHHHHH ljud :-) DÄ skulle det bli kanon!! LÄnade oxÄ en Zildjian K-custom 16" dark crash, men tyckte att den lÀt lite plÄtig... Hur lÄter en vanlig K Zildjian?? Hur skulle ni beskriva en sÄn crash o en ride? //Matilda

Meinl och Sabian hör till de hÄrdare slaget av cymbaler. De Àr ganska pingiga och lite hÄrda i ljudet, lite gong-iga. De spricker inte ut fullt sÄ lÀtt och de Àr svÄra att spela mjukt och svagt pÄ. Sabians Evolution serie och sound control serie Àr vÀl undantaget, men övriga Àr rÀtt hÄrda.

K zildjian Àr Ät det mörka torra hÄllet. Dom Àr inte skrikiga eller sjunger lÀnge alls utan torra, klingar ut fort, inte ljusa och plaskiga. Men de Àr ganska tunna sÄ de gÄr att spela svagt pÄ och de Àr inte pingiga. Prova att sÀtta en 3 cm lÄng bit gaffatejp pÄ en av dina egna crash-cymbaler, och spela sen pÄ cymbalen. DÄ fÄr du ett ljud som Àr Ät det hÄll som K-zildjian lÄter. Jag nÀmnde K Pre-Aged och den Àr mer plaskig och öppen Àn vanliga K zildjians. K-ride-arna har ganska lite ping, och ganska mycket wash .. man vill nÀstan spela hÄrdare pÄ dom fÄr att fÄ ut mer definition.

Redigerat av Opus99
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag vet inte hur dom hÀr lÄter nÀr man slÄr pÄ dom men du kan ju alltid testa.

kolsyra.jpg

Postat

kolsyra.jpg

Ja dom dÀr lÄter förjÀvla bra! Jag vet, jag har precis genomgÄtt hett arbete (blev svett som fan nÀr jag lirade) och dom dÀr rekommenderas faktiskt!

Postat

Ibland sĂ„ vette fasen om du inte tar den hĂ€r iden om Alltid 110% analogt lite vÀÀÀl lĂ„ngt â˜ș

Postat

Han ville ju ha med kolsyra sĂ„... 😆

Matilda (oregistrerad)
Postat

Hon ville ju det ja 😆

Postat

Sorry... missade att du Ă€r tjej... 😆

Postat

Är det en ride du Ă€r pĂ„ jakt efter? Annars Ă€r ju en china kanske lite Ă„t det hĂ„ll du beskriver.

Matilda (oregistrerad)
Postat

BÄde en crash o en ride Àr det jag letar.

Postat

Det Àr ju en djungel det dÀr med att hitta just det sound man Àr ute efter.

Det bÀsta Àr ju om du har nÄn vÀlsorterad musikaffÀr i nÀrheten och provar. Om du frÄgar snÀllt sÄ fÄr du kanske lÄna hem ett par stycken för att jÀmföra.

Du har ju Zildjian som du nĂ€mnde men Ă€ven Paiste och Sabian gör bra cymbaler. 😆

Postat

Nej! Hon vill förmodligen ha rÀtt karaktÀr pÄ cymbalerna nÀr hon spelar.

Postat

Om jag misstĂ€nker riktigt, Matilda, sĂ„ Ă€r du ute efter cymbaler som lĂ„ter mer Ă„t det hĂ„llet som lĂ„ten nedan har. Skit i trumljudet eller musikstilen i övrigt, men dom dĂ€r cymbalerna (jag eq-ade en liten smula för att lyfta fram dom) Ă€r vad jag kallar "lite mer frĂ€s" i. Och Shhhh .. som du sĂ€ger, Ă€r ju ganska .. eh .. frĂ€sigt 😛

Matilda (oregistrerad)
Postat

Ja det Àr absolut Ät det hÄllet, dom kunde fÄ lÄta lite mörkare bara! SÄ lite mera frÀs i verkar vara grejen ha ha.

Har du nĂ„gra rekommendationer? Är det dom du nĂ€mnde förut? Vad menar du med plaskig? Hur lĂ„ter det?

Tack för all hjĂ€lp sĂ„ lĂ„ngt!!! 😛

Postat

Vad spelar du för musik Matilda? 😛

Matilda (oregistrerad)
Postat

Jag spelar rock med blues, funk o soulinfluenser o mycket cymbalskrammel 😛 SĂ„ det mĂ„ste liksom skramla rĂ€tt...

Postat

Det lĂ„ter spĂ€nnande! 😄

Skulle vara kul att höra nÄn gÄng.

Mina influenser Ă€r bla David Bowie, Pink Floyd, Tracy Chapman, Beatles, Nina Simone mfl... 😛

Ha det / Fredrik

Postat (redigerat)

Plaskig .. hm, VÄt vs. Torr Àr nog mer anvÀnt - angÄende ljud överlag. en sÄngare helt utan reverb/eko kallas torrt. Massor med reverb/eko kallas för vÄtt.

Torrt Àr nÀr cymbalens anslag lÄter ganska ljust och blir fort mörk och tyst. Kan lÄta typ sÄhÀr:

VÄt Àr nÀr cymbalens anslag lÄter ljust och inte blir mörk fort utan klingar ut nÀstan som en fade-out pÄ en lÄt. Kan lÄta typ sÄhÀr:

Torra cymbaler Àr oftast mörkare i klangen, men det finns inget omedelbart fysiologiskt samband. En torr cymbal kan vara ljus och briljant med.

Sen "frÀs", hm ... "Rik" kanske Àr mer lÀttförstÄeligt. Rik pÄ övertoner brukar mÄnga kalla det. Motsatsen ljudmÀssigt Àr ju "Ren" eller "steril".

Om du var ute efter det "gamla och rika" ljudet pÄ cymbaler - som lÄten hade - fast mörkare i ton, hm .. vete katten om inte Paiste Traditionals eller Istanbul cymbaler Àr Ät ditt hÄll dÄ. Masterworks har jag inte provat sÄ jag kan inte sÀga nÄgot om dom. Det du söker Àr cymbaler Ät det tunnare hÄllet, med en Àldre ton i dom .. inte ny och ren. Dom Àr inte Àr för mörk och inte för ljus, och rika pÄ övertoner. UngefÀr som gamla inspelade Zildjian cymbaler. Det finns sÄ mÄnga modeller idag och varje enskild cymbal (av samma modell) lÄter annorlunda Àn sin nÀsta. Det gÀller speciellt handhamrade cymbaler. Masa dig in till Slagverket i Stockholm, med en ungefÀrlig uppfattning och en bra ordmÀssig beskrivning. Slagverket har avskilda cymbalprovnngsrum med över hundra modeller. Du fÄr nog rusta dig med aningen tÄlamod, för sÄnt hÀr tar tid. Och hittar du inspelningar dÀr ditt kolsyre-sound finns med, sÄ hÄll fast sÄna. LÀgg gÀrna ut hÀr med.

PÄ de tre största cymbalstillverkarnas hemsidor sÄ finns det lite halvdana ljudfiler av varje enskild cymbalmodell. De mindre tillverkarna som Meinl, Ufip, Masterworks och Istanbul, har hemsidor men inge ljudfiler. Kolla hemsidorna för att lyssna mera. Det Àr oftast bara klicka pÄ en cymbal sÄ ser du snart var du ska trycka för att kunna höra.

http://www.zildjian.com/EN-US/products/def...?catalogID=1000

http://www.sabian.com/EN/products/series_comparison.cfm

http://www.paiste.com/e/cymbalfam.php?menuid=3

Redigerat av Opus99
Postat

Opus... Det Ă€r en tjej du pratar med. Hur tror du hon tolkar dig nĂ€r du sĂ€ger "VÅT"? 🙂

Postat (redigerat)
Opus... Det Ă€r en tjej du pratar med. Hur tror du hon tolkar dig nĂ€r du sĂ€ger "VÅT"? 🙂

Att hon vill ha cymbaler sĂ„ lĂ„ter sĂ„ jĂ€vla bra sĂ„ man blir pilsk som zĂ€tan 🙂

Redigerat av Opus99
Postat

Jaha men dĂ„ fĂ„r vi hoppas hon blir det dĂ„! 🙂

Matilda (oregistrerad)
Postat

Eeeh... ja cymbaler som lÄter jÀvligt bra vill jag iaf ha... ;-)

Tack för all hjĂ€lp Opus!! Du har hjĂ€lpt mej att reda ut en hel del begrepp o frĂ„getecken 😎 o tack ni andra oxĂ„!

//M 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.