Jump to content
Annons

Nya hörlurar till mixning / vardags (spel, film, musik)


Naraya

Recommended Posts

Är på jakt efter ett par nya hörlurar då mina Sennheiser HD 497 pajjat för 3e gången!

Efter att ha forskat runt lite lätt så var jag inne på att ett par studiolurar typ Sennheiser HD 280 Pro

Men efter att ha läst lite här i forumet så verkar dom mest vara till för sång o liknande och inte så lämpliga till övrig användning.

Jag är ute efter ett par lurar som ska funka bra till att lyssna på musik,spel och film och även vara dugliga till att mixa med, sång o liknande är helt ointressant. Likaså att stänga ute ljud, jag kommer enbart använda dom här själv i min etta där det sällan är något störande ljud som måste stängas ute. Ja det är väll ingen nackdel om dom stänger ute ljud, men vad jag förstått så blir det "bättre" ljud med öppna lurar?

Lite egenskaper jag vill ha i lurarna:

- Fylligt ljud med bra bas, eftersom jag lyssnar mestadels på trancemusik så skulle det bli helt fel med ett par lurar som har klen bas. Dock inte överdrivet så att det förstör ljudbilden.

- Tycker hellre om lurar som trycker lite runt öronen än som sitter löst.

- stabil konstruktion, alla hörlurar med bygel som jag har haft har pajjat! Vet inte vad det är som gör det, kanske att när jag spelar spel att jag lever mej in o far runt eller vad det kan vara 😉 Speciellt dom jag haft nu har pajjat och blivit glapp i sladden precis där den fäster till lurarna.

- lättdrivna eller tungdrivna spelar ingen roll kommer inte använda dom till mp3spelare utan inkopplad till min mixer.

Jag pysslar en del med att göra musik i cubase och vore bra om hörlurarna någorlunda kunde funka att mixa med.

Maxpris 1500

Jag har kollat in dom nya High definition lurarna från Akg lite: http://www.akg.com/personal/High_Definitio...,_psmand,1.html kan dom vara något för mej? Tänker då främst på K 142 HD och K 242 HD

Tacksam för alla tips

EDIT om nu K 142 HD och K 242 HD är något för mej vilka ska jag välja? Det skiljer ~300kr i pris

Redigerat av Naraya
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
AKG K-701 är mitt förslag.

Om du köper dom, kom ihåg att dom behöver ungefär en veckas inkörningstid innan dom börjar låta som dom ska.

Jo dom är säkert bra men bästa pris enligt prisjakt är 2990kr vilket är alldeles för dyrt!

Jag skrev maxpris 1500kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan leva med stängda lurar så rekommenderas Audio-technica ATH-M50. Bas så det räcker och blir över, och de låter överlag bra. Riktpris 1600:- om jag minns rätt. Värda att testa iaf. Långvarig användning leder till svampinfektion runt öronen, men de låter tillräckligt bra för att det ska vara värt det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

AKG K-701 är mitt förslag.

Om du köper dom, kom ihåg att dom behöver ungefär en veckas inkörningstid innan dom börjar låta som dom ska.

Jo dom är säkert bra men bästa pris enligt prisjakt är 2990kr vilket är alldeles för dyrt!

Jag skrev maxpris 1500kr.

Sorry. Ska gå till Synsam imorgon 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...