Jump to content
Annons

Rätt ljud i midi...


saverman

Recommended Posts

Är rätt ny på Cubase SX och hittar inte riktigt rätt när jag ska ställa in variablarna för midi:n. Kör en extern Roland JV-1010 och ska för att få rätt ljud ställa in BankSel.MSB, BankSel. LSB och ProgrChange. Jag har de rätta siffrorna jag ska skriva in men hittar inte var jag ska skriva in dom.

I listen till höger står det "Bnk" och "Prg", men vilken av bank-numren ska in där och var skriver jag i den andra? Fattar noll! 😄

Lite sur på att jag aldrig föår rätt ljud, för det verkar som ett bra program i övrigt... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går att från MSB och LSB räkna fram banknummer (Bnk), men jag vet på rak arm inte hur. Kanske någon annan som kan förklara det bättre. Prova att använda följande banknummer:

Preset A: 10368

Preset B: 10369

Preset C: 10370

Preset D: 10371

GM: 10372

Är de banknummer jag använder för min JV-1080, kan tänkas fungera på 1010:an också. Leta annars på nätet, bör vara lätt att hitta rätt.

Redigerat av the_minstrel
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där förstod jag ingenting av... Jag vill ju inte bli tvungen att köpa Mac och köra Logic bara för att jag inte får midi:n att fungera. 🙁

Söka på internet? På vadå? Känns som att jag är ute och virrar i mörkret...

ääeh!!?? Skulle det funka bättre om du använder Mac & Logic och i så fall skulle du tänkt på det innan du hostade upp över 9000:- för SX !? !?

Du behöver inte ha något inställt på Cubase för att lira! Jag har bland annat en JV 1080 och jag knappar fram ljuden/bankerna direkt på burken istället (känner mig mer som en analog snubbe då 😳 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver ett script till Cubase + att du behöver joxa lite.

1. Stäng Cubase om du har det öppet.

2. Du hittar ett script till JV-1010 i katalogen C:\Program\Steinberg\Cubase SX\Scripts\patchnames\inactive\roland.

3. Kopiera filen jv-1010.txt som ligger där till C:\Program\Steinberg\Cubase SX\Scripts\patchnames.

4. Starta Cubase och gå i menyn Devices -> Midi Device Manager.

5. Klicka på Install Device, bläddra ner och klicka på Roland JV-1010. Klicka sen på OK.

6. Bredvid texten JV-1010 finns en drop-down som heter Output. Välj där vilken MIDI UT som synthen är kopplad på.

7. Stäng detta fönster med krysset i högra hörnet och skapa ett nytt projekt med en midi kanal.

8. Under OUT nu på kanalen finns ett nytt alternativ JV-1010(*namnet på din midi out*). Välj den och då dyker det upp, nedanför Channel, en trevlig lista med alla ljud i synthen.

😳

Om du känner att du själv vill hålla på och lattja med script så kan du titta i filen script documentation.txt som vanligtvis finns i C:\Program\Steinberg\Cubase SX\Scripts\patchnames.

UPDATE:

Jag märkte när jag uppgraderade till SX 2 att dom flyttat script-katalogerna.

Den nya platsen är C:\Documents and Settings\[Ditt login]\Application Data\Steinberg\Cubase SX 2\Scripts\Patchnames.

De gamla katalogerna ligger kvar men ignoreras av Cubase.

Redigerat av wollibolli
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...