Jump to content
Annons

ESP eclipse vs Gibson LP Standard


alabalakala

Recommended Posts

Har läst runt endel här på forumet och när det kommer till Gibson Les Paul så är det många som jämför dem med Eclipsen... Men hur är det egentligen? Jag ska själv snart till USA och tänker då köpa med mig en gitarr. I nuläget har jag siktat in mig på en Gibson Les Paul Standard, men blev nu lite osäker.

Självklart vet jag att det bästa man kan göra är att spela och jämföra men ändå, är det någon som kan lobba för att man ska satsa på eclipsen? Har spelat på gibson och tycker att den e go, men kanske lite väl dyr! 😉

Vill gärna ha en något mångsidig gitarr då jag framförallt lirar både hårdrock och blues, kanske kan EMG:arna på Eclipen bli lite för metal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
RikardS (oregistrerad)

Jag tycker att emg mickar är ganska "platta" i ljudet när man kör dom med ett cleant ljud.

Tycker att dem är lite väl mycket metal.

Mickarna på gibsonen är nog mer all around.

/ R

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du ska ta en titt på japanska kopior som Tokai, Greco och Burns. De är ofta lika bra och ibland mycket mycket bättre än en Gibson, till runt halva priset.

Vad det gäller mickar så håller jag med om att EMG inte är lika allround och lämpar sig mer till metal.

Men mickar är sekundärt tycker jag. Det viktiga är att gitarren känns skön att spela på, ser bra ut, är välbyggd och låter bra akustisk. Elektronik och mekanik är ju oftast inga problem att byta och kostar inga stora summor heller.

Kan du passa på att köpa i USA om det skulle behövas 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaah tack som fan. Jo ja kände också att det kunde bli lite väl hårt med EMG-mickarna 😉 . Japanska "kopior" alltså? jo har hört en del om dem också! Har du själv provspelat någon?

Sen så ska det ju erkännas att trots det faktum att Gibson e dyrare och kanske oftast inte bättre, så är det ju ändå något som gör att det skulle kännas lite speciellt att faktiskt äga en! ( Ja vet, skit töntigt.)

Redigerat av alabalakala
Link to comment
Dela på andra sajter

Pratar vi LP-kopior så tycker jag att du ska ta en titt på Hagström. Otroligt prisvärda gitarrer.

Håller med om att Hagström är prisvärda. Men de spelar inte riktigt i samma liga som Tokai, Greco etc. som inte är billiga LP-kopior utan kvalitetsinstrument som även passar de mer kräsna gitarristerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm för mig känns skillnaden mellan en Eclipse & Gibson rätt stor. Gibson är väl mer en rocker och Eclipsen ska leverera blytunga riff. Sen kan jag väl inte påstå att jag är stormförtjust i Gibsons uppborrade plankor. Känns inte rätt helt enkelt. Påverkar säkert inte ljudet nämnvärt men jag stör mig ändå på att det förekommer. Eclipsen som heter aged honey burst levereras med Duncan mickar, kan vara bra att veta. Själv är jag inte speciellt förtjust i aged looken men det är helt och hållet en smaksak. Det tipsades om japankopior här oxå, kolla upp dom vettja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaah tack som fan. Jo ja kände också att det kunde bli lite väl hårt med EMG-mickarna 😉 . Japanska "kopior" alltså? jo har hört en del om dem också! Har du själv provspelat någon?

Ja jag har spelat på många av dem, inte bara LP utan andra modeller. De håller väldigt hög klass... vilket är anledningen till att Gibson ville få slut på tillverkningen av dem på 80-talet.

Förstår mycket väl varför man vill äga en Gibson, precis som vissa vill ha en Harley Davidson framför bättre japanska kopior.

Gibson är ju inga dåliga gitarrer, men mycket av priset sitter trots allt i märket. Man får helt enkelt väga in hur mycket det är värt i längden.

Link to comment
Dela på andra sajter

RainyDays nämnde ju Japanska kopior och jag kan varmt rekommendera dessa. De billigare varianterna slår lätt ut Epiphone och tangerar Gibsons kavlité men inte riiiiktigt lika bra. De lite dyrare kopiorna är lika bra eller bättre som Gibson. Det handlar rätt mycket om du är ute efter funktionalitet eller om du är en märkesfjant. Jag har testat några stycken och trodde inte att det var riktigt sant ... blev så till mig att jag köpte en Greco Les Paul Custom i somras och jag är helnöjd.

Gjorde ett A/Btest med min Gibson Les Paul och det finns här så du kan lyssna själv:

http://www.flips.se/music/grecotest.mp3

"Låten" består av tre partier; rockigt, tungt och lugnt. (Jag har avskiljt dem med en fånig ljudeffekt bara för att vara övertydlig.) Jag använder samma ljud på bägge gitarrerna i alla partier (komp och solo) och samma mickläge, vilket är stallposition till 90 %. Gitarrerna och basen är inspelade via min PodXT, som vanligt. Gibson till vänster och Greco till höger på kompgurorna.

Solon:

Rockigt parti - Greco först, Gibson sist. En runda var.

Tugnt parti - Greco först, Gibson sist. En runda var.

Lugnt parti - Bara Greco men här används bara "Rhytm" läget på trevägsswitchen. Det jag ändrat på mellan de tre solona är tonkontrollerna, om jag nu minns rätt... 1. Båda tonkontrollerna på 10, dvs hals- och mittenmicken. 2. Ena tonkontrollen på 0, bara mittmicken. 3. Andra tonkontrollen på 0, bara halsmicken.

Link to comment
Dela på andra sajter

RainyDays nämnde ju Japanska kopior och jag kan varmt rekommendera dessa. De billigare varianterna slår lätt ut Epiphone och tangerar Gibsons kavlité men inte riiiiktigt lika bra. De lite dyrare kopiorna är lika bra eller bättre som Gibson. Det handlar rätt mycket om du är ute efter funktionalitet eller om du är en märkesfjant. Jag har testat några stycken och trodde inte att det var riktigt sant ... blev så till mig att jag köpte en Greco Les Paul Custom i somras och jag är helnöjd.

Gjorde ett A/Btest med min Gibson Les Paul och det finns här så du kan lyssna själv:

http://www.flips.se/music/grecotest.mp3

"Låten" består av tre partier; rockigt, tungt och lugnt. (Jag har avskiljt dem med en fånig ljudeffekt bara för att vara övertydlig.) Jag använder samma ljud på bägge gitarrerna i alla partier (komp och solo) och samma mickläge, vilket är stallposition till 90 %. Gitarrerna och basen är inspelade via min PodXT, som vanligt. Gibson till vänster och Greco till höger på kompgurorna.

Solon:

Rockigt parti - Greco först, Gibson sist. En runda var.

Tugnt parti - Greco först, Gibson sist. En runda var.

Lugnt parti - Bara Greco men här används bara "Rhytm" läget på trevägsswitchen. Det jag ändrat på mellan de tre solona är tonkontrollerna, om jag nu minns rätt... 1. Båda tonkontrollerna på 10, dvs hals- och mittenmicken. 2. Ena tonkontrollen på 0, bara mittmicken. 3. Andra tonkontrollen på 0, bara halsmicken.

Aah nu snackar vi! tack som fan! gött å få något så man kan höra "skillnaden"!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska inte säga vilken du borde köpa men tänk på att om du köper en "märkesgitarr" som tex Gibson till ett bra pris så sjunker den inte i värde, snarare tvärtom om du tar hand om den och har den länge. Har du pengar på banken så kan du lika gärna placera pengarna på en bra gitarr istället för att pengarna bara sitter på kontot. Med detta menar jag inte att Gibson är bättre än EMG eller tvärtom, men bara för att rättfärdiggöra att inte vara rädd för att lägga lite pengar i en gitarr om det är en gitarr du är kär i 🙂

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag ska inte säga vilken du borde köpa men tänk på att om du köper en "märkesgitarr" som tex Gibson till ett bra pris så sjunker den inte i värde, snarare tvärtom om du tar hand om den och har den länge. Har du pengar på banken så kan du lika gärna placera pengarna på en bra gitarr istället för att pengarna bara sitter på kontot. Med detta menar jag inte att Gibson är bättre än EMG eller tvärtom, men bara för att rättfärdiggöra att inte vara rädd för att lägga lite pengar i en gitarr om det är en gitarr du är kär i 🙂

Jo det där är ett bra argument. Men vem vet i framtiden om man har en välskött exempelvis Eclipse så kanske den med håller i värdet och är eftertraktad. Gibson kan väl inte fortsätta i stort sett vara ensam om det? eller? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen är att när man väl har köpt gitarren man är kär i så säljer man den inte, det är bara ett argument för att köpa den 🙂 .. som när man sa till mamma att C64:an inte bara var till för att spela på, man kunde faktiskt ha den till nyttiga saker också.

Nejdå, det är sant DieHard, man kan ju inte veta vilken av gitarrerna som är mest värd om några år (jag tog bara Gibson som exempel, jag menade inte att Gisbon kommer att vara mer värd en just EMG).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska inte säga vilken du borde köpa men tänk på att om du köper en "märkesgitarr" som tex Gibson till ett bra pris så sjunker den inte i värde, snarare tvärtom om du tar hand om den och har den länge.

Å andra sidan så stiger bra kopior i värde de med. Greco blir allt mer populära och dyrare just nu tex.

Min Kaman LP-kopia som jag köpte för 3000kr back in the days går numera ofta på mer än det dubbla begagnade (de blev även de stämda av Gibson).

Köper man en ny Gibson idag så stiger den troligtvis inte mycket i värde däremot (om den ens behåller sitt nyvärde). Att 40-50år gamla Gibson betingar ett högt pris betyder ju inte att en Gibson köpt idag kommer vara mycket värd om 40 år, snarare att musiker är bakåtsträvare och tror att allt som gjordes på 50-70talet var så enormt mycket bättre än det som görs idag (vilket är långt ifrån sant).

Om man ska investera i gitarrer för ekonomisk vinning så får man nog gå på ren känsla. Men det är svårt att sia om hur marknaden ser ut om x antal år.

Så jag tycker man ska satsa på en kvalitétsgitarr som man trivs oerhört bra med och strunta blankt i märket. Andrahandsvärdet känns inte så betydelsefullt om man inte får kronofogden efter sig. Ett bra instrument har man ju oftast livet ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.... Att köpa en ny Gibson idag och tro att det är det samma som att spara pengarna på banken så är man då ute och cyklar. En ny LP Std går väl lös på i alla fall 20.000:- plus minus en femhundring. Ett snabbt sök på vendolin så hittar man begagnade Standards för 11-12.000 upp emot 15.000 beroende på skick och utförnade. Sist jag kollade min bank låg inte räntan på minus. Vill man göra en affär där man inte förlorar så mycket eller kanske rent av går plus minus noll så skulle jag snarare säga att det är begagnat som gäller. Somliga slänger ju ut sina gitarrer till rena fantasipriset utan att förstå att de minskar i värde fastän de bara ägt den i ett par månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.... Att köpa en ny Gibson idag och tro att det är det samma som att spara pengarna på banken så är man då ute och cyklar. En ny LP Std går väl lös på i alla fall 20.000:- plus minus en femhundring. Ett snabbt sök på vendolin så hittar man begagnade Standards för 11-12.000 upp emot 15.000 beroende på skick och utförnade.

Ja precis. På kort sikt så minskar de ju ganska drastiskt i värde just nu. På lång sikt kan de ju mycket väl komma upp i över inköpspris, det är sådant man aldrig vet. Men troligtvis gör de inte det.

Det är mer troligt att dagens moderna gitarrer betingar ett högre pris om 40 år, men vem vet.

Ta tex Fender Mustang, Jaguar och Jazzmaster. Under 80-talet var dessa gitarrer allmänt föraktade, för då skulle det ju vara moderna gitarrer. Detta ledde till att dessa gitarrer slumpades ut för fickpengar. Så vilka köpte dessa? Jo indiebanden. Indiebanden blev kända (Nirvana, Sonic Youth etc.) och gitarrerna blev populärare än någonsin, och idag säljs de gamla gitarrerna för höga belopp. Vem hade kunnat förutspå det? Troligtvis ingen. Men lyckliga äro de som köpte dem när de var billiga och för att de gillade gitarrerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjodå det kan jag hålla med om men jag har svårt att se hur en massproducerad Gibson LP Std ska få något värde om säg 20 år? Det är ju inte direkt en raritet och det säljs massor. Visst, om man håller sitt ex i strålande skick så kanske den ger en slant men samtidigt så vill man ju använda gitarren och spela på den. Jag tror att om man ska göra pengar på en gitarr så lär det till något speciellt som tex specialutgåvor eller som du beskriver gitarrer som folk hatar idag men som får ett uppsving om 20 år. En LP Std tillhör knappast den kategorin. Det är iaf vad jag tror....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som valde att köpa gibson när ni köpte ny gitarr, vad var det som fick er att välja en riktig gibson och inte någon "kopia"?

Köpte en sprillans ny Les Paul Classic Custom förra veckan. Anledningen var väl att jag alltid har velat haft en Les Paul och kände att jag hade råd med en sån nu.

Läste också runt en hel del på nätet innan jag köpte en.. Beslutade först mig för en Les Paul Studio då den är hyffsad billig, men sen gick jag på känsla och köpte en classic custom som var betydligt dyrare. Att köpa en kopia var inte aktuellt.. Alla tester jag läste så räckte inte kopian hela vägen, även om Epiphone gör väldigt bra kopior. OM jag hade köpt en kopia, så tror jag inte att jag hade varit nöjd till 100% och förr eller senare köpt en äkta les paul.

Man kan ju fundera på om det är motiverat att köpa en så pass dyr gitarr baserat på känsla.. Men det känns oehört bra för MIG, och det är väl det som räknas (sen att tjejen tycker jag är galen är en annan femma..)

Jag spelar väldigt mycket metal och var väl lite orolig till en början om guran skulle räcka till med sina '57 mickar. Jag har även en gitarr med EMG mickar som jag har spelat väldigt mycket på. Men.. oron var obefogad. Jag älskar ljudet och känslan i min Les Paul och är jättenöjd!

Sen så gillar jag ESP Eclipse också med sitt utseende och EMG mickarna, och det är inte omöjligt att jag köper en sån också när ekonomin tillåter framöver. Man kan väl inte ha för många gitarrer 🙂

Vet inte om du blev så mycket klokare på det här.. men jag hoppas du köper den gitarren som du mest suktar efter..

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med rätt många av de ovanstående inläggen. Skulle lätt satsa på en Gibson. Det

som talar till en ESP Eclipse's fördel, är väl att den väger typ.... noll, och många Gibson-guror

väger en del. Men det varierar ju också, förstås. Gillar inte soundet i EMG-mickarna alls. Det

känns verkligen bara som att dom är bra på en sak, om ens det... "Spela stenhårt", du vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men lyckliga äro de som köpte dem när de var billiga och för att de gillade gitarrerna.

Slänger ett nöjt öga på min Gibson LP som jag köpte för 4500 kr omkring 85/86. Undrar om snubben har kvar sin Ibanez som han så hett längtade efter? 🙂 (Inget ont om Ibanez iofs)

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med rätt många av de ovanstående inläggen. Skulle lätt satsa på en Gibson. Det

som talar till en ESP Eclipse's fördel, är väl att den väger typ.... noll, och många Gibson-guror

väger en del. Men det varierar ju också, förstås. Gillar inte soundet i EMG-mickarna alls. Det

känns verkligen bara som att dom är bra på en sak, om ens det... "Spela stenhårt", du vet.

Eeeh? Jag skulle verkligen vilja påstå det motsatta att Eclipsen väger om en pålle ska göra och nya Gibsons inte gör det. Gibson borrar ju upp många av de nya gitarrerna med så kallade weight relief holes vilket gör att gitarren ser ut som en schweizerost under toppen. Hur det påverklar ljudet vågar jag inte uttala mig om men det påverkar helt klart vikten. Känslorna kring detta fenomen verkar helt klart gå i sär om man läser runt lite. Vissa påstår att det år helt åt pipan och att det sabbar gitarren medan andra inte märker någon skillnad ljudmässigt. Ett exempel på hur det kan se ut är så här.

Chamber_Standard2002.jpg

Vad jag läst mig till så ökar urholkningen ju lägre ner i prisklassen man går. En faded tex kan vara mer eller mindre helt urgröpt under toppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känslorna kring detta fenomen verkar helt klart gå i sär om man läser runt lite. Vissa påstår att det år helt åt pipan och att det sabbar gitarren medan andra inte märker någon skillnad ljudmässigt.

Har svårt att tro att det skulle bli någon större försämring i ljudet. Men man tycker ju att de borde kunna hitta lättare mahogny för de pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa en kopia var inte aktuellt.. Alla tester jag läste så räckte inte kopian hela vägen, även om Epiphone gör väldigt bra kopior. OM jag hade köpt en kopia, så tror jag inte att jag hade varit nöjd till 100% och förr eller senare köpt en äkta les paul.

Ja det är ju inte så konstigt att du drar den slutsatsen om du bara jämför med Epiphone och dylikt. Epiphone är ju för Gibson vad Squier är för Fender, en rejäl prisskillnad med också en kvalitétsskillnad.

Men sen finns det ju även påkostade kopior som är likvärdiga och ibland mycket bättre än Gibsons. Det är ju inte så att Gibson strör något magiskt pulver över gitarrerna, även om vissa verkar tro det.

Det beror ju som sagt hur mycket man värdesätter att det står "Gibson" på huvudet. Det är väl något kulturellt arv man är ute efter då skulle jag tro.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa en kopia var inte aktuellt.. Alla tester jag läste så räckte inte kopian hela vägen, även om Epiphone gör väldigt bra kopior. OM jag hade köpt en kopia, så tror jag inte att jag hade varit nöjd till 100% och förr eller senare köpt en äkta les paul.

Ja det är ju inte så konstigt att du drar den slutsatsen om du bara jämför med Epiphone och dylikt. Epiphone är ju för Gibson vad Squier är för Fender, en rejäl prisskillnad med också en kvalitétsskillnad.

Men sen finns det ju även påkostade kopior som är likvärdiga och ibland mycket bättre än Gibsons. Det är ju inte så att Gibson strör något magiskt pulver över gitarrerna, även om vissa verkar tro det.

Det beror ju som sagt hur mycket man värdesätter att det står "Gibson" på huvudet. Det är väl något kulturellt arv man är ute efter då skulle jag tro.

Som sagt.. jag gick väldigt mycket på känsla. Har haft en dröm att äga en äkta Gibson Les Paul ända sen jag började spela i tonåren. Jag kunde säkert få hyffsat lika bra gitarr iform av Les Paul kopia av något märke... Sen är jag ganska säker på att det skiljer sig kvalitetsmässigt på äkta vara och kopior. Även fast man får betala en hel del för "Gibson" märket så gör dom grymt välgjorda gitarrer med bra och hållbar mekanik.

Jag håller mig helst utanför en ev diskussion hurvida bra en äkta Gibson är mot en kopia, för det har jag ingen egen erfarenhet av. Min personliga åsikt är bara att man ska gå på sin känsla och hur mycket man vill betala för att få sin "drömgitarr".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker själv att man ska köpa ett instrument som man blir inspirerad av att spela på, om det nu är en gibson gitarr som gör att man får en den där extra känslan som får en att vilja spela, so go for it! Att den sen låter lika bra som en billigare gitarr spelar mindre roll, det känslan som räknas tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa en kopia var inte aktuellt.. Alla tester jag läste så räckte inte kopian hela vägen, även om Epiphone gör väldigt bra kopior. OM jag hade köpt en kopia, så tror jag inte att jag hade varit nöjd till 100% och förr eller senare köpt en äkta les paul.

Ja det är ju inte så konstigt att du drar den slutsatsen om du bara jämför med Epiphone och dylikt. Epiphone är ju för Gibson vad Squier är för Fender, en rejäl prisskillnad med också en kvalitétsskillnad.

Men sen finns det ju även påkostade kopior som är likvärdiga och ibland mycket bättre än Gibsons. Det är ju inte så att Gibson strör något magiskt pulver över gitarrerna, även om vissa verkar tro det.

Det beror ju som sagt hur mycket man värdesätter att det står "Gibson" på huvudet. Det är väl något kulturellt arv man är ute efter då skulle jag tro.

Som sagt.. jag gick väldigt mycket på känsla. Har haft en dröm att äga en äkta Gibson Les Paul ända sen jag började spela i tonåren. Jag kunde säkert få hyffsat lika bra gitarr iform av Les Paul kopia av något märke... Sen är jag ganska säker på att det skiljer sig kvalitetsmässigt på äkta vara och kopior. Även fast man får betala en hel del för "Gibson" märket så gör dom grymt välgjorda gitarrer med bra och hållbar mekanik.

Jag håller mig helst utanför en ev diskussion hurvida bra en äkta Gibson är mot en kopia, för det har jag ingen egen erfarenhet av. Min personliga åsikt är bara att man ska gå på sin känsla och hur mycket man vill betala för att få sin "drömgitarr".

Till att börja med så säger jag bara; köp det du känner för att köpa eftersom ingen annan kan bli nöjd åt dig. Men... Gibson gör idag inte så bra gitarrer som de kanske en gång gjorde, det finns många som kan mer om gitarrer än mig som skulle hålla med mig om det. Hållbara jovisst, men jag tror inte att en ny Gibson idag är lika bra som en från de gyllene årtionedena. Min ovan nämnda Greco är original från '79. Fungerar fint ännu... men lycka till.

Förresten; att man skulle borra (fler) hål i de billigare LP modellerna... är det inte ologiskt, åtminstone en liten aning? Öhh, vi borrar fler hål i våra billiga modeller. Höhö, det är smart att lägga ner mer tid/arbete på något som vi inte får ut lika mycket pengar för. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...